Het gaat helaas niet zo goed met Bas...

Marc
Posts in topic: 24

Het gaat helaas niet zo goed met Bas...

Bericht door Marc »

Bas heeft helaas een zorgelijke set klachten erbij gekregen. Daar waar ze eerder wel eens omviel als ze speelde of rende valt ze nu helaas dagelijks wel een keer om. Eerder was ze dan duizelig en stond ze op en was het ok. Nu piept ze, valt echt weg en verkrampt en lijkt het alsof ze dood gaat.

Vaak begint het met een droog hoestje en daarmee belast ze haar slechte hart en plof....

Hoesten doet ze overigens zelden maar wel iets vaker alleen is het gevolg nu dramatischer. We kijken het even kort aan en afhankelijk van hoe het gaat gaan we maandag of dinsdag en bij redelijk vrijdag naar de dierenarts.

Ergens denk ik dat het hart het opgeeft maar ze houdt geen vocht vast en het hoesten is hooguit drie droge halen twee keer per dag. Maar wel met gevolg dat ze kermend flauwvalt. Daarna staat ze op en wil een snoepje en is het volledig kwijt.

Misschien hoop ik dat ze in haar slaap een hartstilstand krijgt ofzo. Afhankelijk van hoe het loopt dus maandag of vrijdag meer.

Ze eet, wandelt, rent en kwispelt de hele dag. Dus pijn heeft ze niet en ziek is ze ook niet. Toch is dat flauwvallen met gekerm nu wel dagelijks en niet heel erg prettig voor haar en voor ons want mijn hart breekt ervan.

Mijn sterke trouwe lieve dwerg is ineens wel heel kwetsbaar en ik ben een beetje bang dat ze richting haar einde gaat nu de medicatie niet meer lijkt te helpen waar ze toch een jaar enorm goed op gegaan is.

Best gemeen want ze is zo gelukkig en verder nog zo goed. Vanavond maar weer lekker op de bank tillen en laten voelen hoe gewenst en bijzonder ze is :vlinder:

Afbeelding

Afbeelding
Sabientje
Posts in topic: 1

Re: Het gaat helaas niet zo goed met Bas...

Bericht door Sabientje »

oh jeetje, dit is niet leuk om te lezen.

Veel sterkte.
Tineke
Posts in topic: 4

Bericht door Tineke »

Naar is dat Marc , ik hoop dat ze nog een tijdje bij jullie mag blijven.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
S.V.

Bericht door S.V. »

Misschien toch even iets ter ondersteuning van het hart proberen, want dat hoesten kan daar ook vandaan komen en nooit geschoten is altijd mis..Hoe dan ook het lijkt erop dat het laatste stukje is aangebroken hopelijk is het nog een tijdje goed. Ik wens je wijsheid toe om te doorzien wat er nodig is nu
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Tineke schreef: 18 aug 2024, 08:46 Naar is dat Marc , ik hoop dat ze nog een tijdje bij jullie mag blijven.
Dat hoop ik ook. Maar we moeten wel realistisch zijn en dit is niet heel prettig. Vanmorgen is ze zonder hoesten omgevallen tijdens een super kort slenter stukje in de polder. Plof. Om niks.

Jullie weten natuurlijk als geen ander hoe een piepklein ouder hondje in je hart kruipt. Bas is altijd mijn prinses geweest en ik vind het niet zo leuk om te voelen dat ik misschien binnenkort gedag moet gaan zeggen. Ze mag echt niet elke dag meerdere keren omvallen en piepend volledig wegzakken om daar weer uit te krabbelen... Dat gun ik haar niet. Ik durf haar nu ook niet meer uit te laten. Gelukkig hebben we een hele grote tuin.
Marc

Bericht door Marc »

S.V. schreef: 18 aug 2024, 08:48 Misschien toch even iets ter ondersteuning van het hart proberen, want dat hoesten kan daar ook vandaan komen en nooit geschoten is altijd mis..Hoe dan ook het lijkt erop dat het laatste stukje is aangebroken hopelijk is het nog een tijdje goed. Ik wens je wijsheid toe om te doorzien wat er nodig is nu
We gaan doen wat de dierenarts zegt. En als die denkt dat een of ander medicijn haar hart kan ondersteunen proberen we dat zeker omdat ze verder nog helemaal goed is. En vooral blij en gelukkig.

Ze lijkt geen vocht vast te houden en ook dat hoestje is echt maar zelden. Zorgelijk allemaal.
Marc

Bericht door Marc »

S.V. schreef: 18 aug 2024, 08:48 Misschien toch even iets ter ondersteuning van het hart proberen, want dat hoesten kan daar ook vandaan komen en nooit geschoten is altijd mis..Hoe dan ook het lijkt erop dat het laatste stukje is aangebroken hopelijk is het nog een tijdje goed. Ik wens je wijsheid toe om te doorzien wat er nodig is nu
Ze krijgt al een jaar ondersteuning trouwens. Twee keer per dag 1.25 mgr Vetmedin. Maar dat lijkt dus nu niet meer voldoende.
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Wat rot voor jullie. Hoop dat ze toch opknapt. Sterkte.
Afbeelding

Tanja en Anne
Teckeltoos
Honden: 1
Welke: Teckel

Bericht door Teckeltoos »

Herkenbaar. Denk maar zo. Ze heeft je jarenlang plezier bezorgd en liefde gegeven. Nu ze ouder wordt begint " haar kaarsje" te flakkeren en je weet dat het uit zal gaan en huilt bij het idee dat je het misschien zelf moet uit blazen.
Ik hoop voor jou dat dat voorlopig nog niet hoeft Marc.
Afbeelding
Mo-yi
Posts in topic: 2
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Wat rot Marc, lijkt me ook een naar beeld om te zien en jij steeds als een havik opletten natuurlijk.
Misschien met een aanpassing van de medicatie dat dat al een stuk kan schelen , ik duim iig hard mee dat de kleine nog een tijdje vrolijk mag door hobbelen
Afbeelding
Meta
Honden: 3

Bericht door Meta »

ik hoop echt dat de Vetmedin nog iets verhoogd kan worden
of dat ze in de slaap overlijd hoe hard dat ook klinkt
ik ga duimen voor haar
Afbeelding
------------------------- Daisy----------------------- Goofy--------------------Zaar im
Tineke

Bericht door Tineke »

Marc schreef: 18 aug 2024, 08:50
Tineke schreef: 18 aug 2024, 08:46 Naar is dat Marc , ik hoop dat ze nog een tijdje bij jullie mag blijven.
Dat hoop ik ook. Maar we moeten wel realistisch zijn en dit is niet heel prettig. Vanmorgen is ze zonder hoesten omgevallen tijdens een super kort slenter stukje in de polder. Plof. Om niks.

Jullie weten natuurlijk als geen ander hoe een piepklein ouder hondje in je hart kruipt. Bas is altijd mijn prinses geweest en ik vind het niet zo leuk om te voelen dat ik misschien binnenkort gedag moet gaan zeggen. Ze mag echt niet elke dag meerdere keren omvallen en piepend volledig wegzakken om daar weer uit te krabbelen... Dat gun ik haar niet. Ik durf haar nu ook niet meer uit te laten. Gelukkig hebben we een hele grote tuin.
Ja je moet ook altijd realistisch blijven , hoe pijnlijk ook.
En als het niet meer te doen is dan is uit liefde loslaten het allerlaatste wat je moet doen
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Ai, wat ontzettend moeilijk :ugh: Hopelijk is er qua medicatie nog extra ondersteuning mogelijk en kan ze daarmee nog een tijdje goed vooruit.
Afbeelding
Cooper
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Bericht door Cooper »

Moeilijk is dat als ze zulke tegenstrijdige signalen afgeven. Jij kent haar het best dus inderdaad in overleg met de dierenarts een goede beslissing nemen. Sterkte.
Sterre
Posts in topic: 3

Bericht door Sterre »

Die lieve Bas. Wat moeilijk voor jullie. Mijn zus had ooit een jack russeltje die het aan haar hart had. Ik mocht niet meer op bezoek komen van mijn zus want dan was het hondje blij en druk en dan deed ze precies wat jij beschrijft omvallen en verkrampen. Zo naar om te zien. Sterkte voor jullie. Het is zo naar je lieve hondje zo te zien.
Jay

Bericht door Jay »

Marc schreef: 18 aug 2024, 08:50

Wat rot is dat, een ouder hondje dat steeds gaat omvallen. Toen bobbey onze collie oud werd, viel hij om bij het poepen. Bij hem was dat niet zijn hart, maar algehele verzwakking door ouderdom en verlies aan spierkracht. Ook heel moeilijk om te zien.

Hopelijk nog wat goede dagen,
Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

Hopelijk weet de dierenarts nog iets maar t klinkt wel echt zorgelijk.
Je wilt ze niet missen maar ze is oud natuurlijk maar wat een super leventje en idd lekker op de bank ♡♡♡
Groetjes Heidi

Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Verwen haar maar extra,het lijkt me heel naar om te zien dat omvallen en lijkt me ook niet fijn voor haarzelf
Hopelijk is er nog een wondermiddel waar ze wat van opknapt
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 5

Bericht door Nanna »

Je weet natuurlijk dat op deze hoge leeftijd het einde eraan zit te komen.
Zelf ben ik graag wat te vroeg met euthanasie. Ik hou niet van proberen en rekken. Als ze nog comfortabel door kan, prima, maar als dat steeds omvallen een zware wissel op haar trekt zou ik nu al afscheid nemen. Die paar weken gaan niets meer toevoegen. Dat is allemaal eigenbelang (ik kan haar niet missen). Ik zou lekker nog een weekje verwennen en haar een echte prinses laten zijn en dan laten gaan.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 18 aug 2024, 10:48 Je weet natuurlijk dat op deze hoge leeftijd het einde eraan zit te komen.
Zelf ben ik graag wat te vroeg met euthanasie. Ik hou niet van proberen en rekken. Als ze nog comfortabel door kan, prima, maar als dat steeds omvallen een zware wissel op haar trekt zou ik nu al afscheid nemen. Die paar weken gaan niets meer toevoegen. Dat is allemaal eigenbelang (ik kan haar niet missen). Ik zou lekker nog een weekje verwennen en haar een echte prinses laten zijn en dan laten gaan.
Eens maar ik ben niet alleen en Hans is echt van de natuurlijke dood. Dus we moeten een middenweg vinden. Ik ga de dierenarts hele duidelijke vragen stellen en zo hebben we dat ook met Tom gedaan. Ik zei wat zou je doen als het jouw hondje was. Doorgaan of inslapen. Toen hij zei inslapen was Hans akkoord.

Misschien moet er gewoon een stukje extra medicatie en gaat het dan weer maanden goed. Of het is op. We gaan het komende week meemaken maar ik wil als er een slechte prognose is zo snel mogelijk de knoop doorhakken omdat ik er net zo insta als jij.
Nanna
Posts in topic: 5

Bericht door Nanna »

Ik heb echt veel honden gehad en maar eentje lag opeens dood. De rest allemaal een handje moet helpen.
Een natuurlijke dood met tot het gaatje laten gaan is helemaal niet zo prettig. Maar inderdaad, ga naar de dierenarts en bespreek het daarmee. Wie weet valt er nog wat te verhapstukken.
Deed ik met Glenn toen ook, hier die pillen. Had ik het maar niet gedaan..maar ja, je grijpt elke kans aan.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Sterre schreef: 18 aug 2024, 09:43 Die lieve Bas. Wat moeilijk voor jullie. Mijn zus had ooit een jack russeltje die het aan haar hart had. Ik mocht niet meer op bezoek komen van mijn zus want dan was het hondje blij en druk en dan deed ze precies wat jij beschrijft omvallen en verkrampen. Zo naar om te zien. Sterkte voor jullie. Het is zo naar je lieve hondje zo te zien.
Oh en dat was ook het hartje dus? Ik heb nu ook geen zin in afspraken en heb dus gisteren een eetafspraak met twee vrienden veranderd in een afspraak zonder 4 kinderen voor de rust van Bas. Ben bang dat ze erin blijft als er teveel drukte is dus dit herken ik wel. Gelukkig is ze doof en reageert ze op veel zaken helemaal niet meer.
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 18 aug 2024, 11:07 Ik heb echt veel honden gehad en maar eentje lag opeens dood. De rest allemaal een handje moet helpen.
Een natuurlijke dood met tot het gaatje laten gaan is helemaal niet zo prettig. Maar inderdaad, ga naar de dierenarts en bespreek het daarmee. Wie weet valt er nog wat te verhapstukken.
Deed ik met Glenn toen ook, hier die pillen. Had ik het maar niet gedaan..maar ja, je grijpt elke kans aan.
Ik sta er precies zo in als jij. Liever te vroeg dan te laat. Ik trek een stervende hond ook helemaal niet als ze kermend ten onder gaat. Dus bespaar haar en mezelf dat heel graag. Als de echo uitwijst dat het klepje half los hangt of er zijn tumoren of andere issues dan stopt het toch. Twee maanden geleden was de echo echter nog prima. En Bas is taaier dan een twijg. Wil ook bloedbeeld doen al spaar ik haar liever elke injectie want ze krijst en bijt in de rondte bij de minste of geringste prik. Ik opteer voor meenemen. Lekker vol laten vreten met zware kalmering en dan smiddags in laten slapen als ze al helemaal in dromenland zit van de kalmerende middelen omdat inslapen met gekrijs en gepies en doodsangst voor mijzelf te traumatisch is. Ik vraag dus als ze echt ingeslapen moet worden om kalmerende pillen en dan later op de dag pas inslapen als ze lekker aan het trippen en zweven is. Ze heeft dat verdient en de kosten interesseren me niet bij haar.
Sterre
Posts in topic: 3

Bericht door Sterre »

Marc schreef: 18 aug 2024, 11:08
Sterre schreef: 18 aug 2024, 09:43 Die lieve Bas. Wat moeilijk voor jullie. Mijn zus had ooit een jack russeltje die het aan haar hart had. Ik mocht niet meer op bezoek komen van mijn zus want dan was het hondje blij en druk en dan deed ze precies wat jij beschrijft omvallen en verkrampen. Zo naar om te zien. Sterkte voor jullie. Het is zo naar je lieve hondje zo te zien.
Oh en dat was ook het hartje dus? Ik heb nu ook geen zin in afspraken en heb dus gisteren een eetafspraak met twee vrienden veranderd in een afspraak zonder 4 kinderen voor de rust van Bas. Ben bang dat ze erin blijft als er teveel drukte is dus dit herken ik wel. Gelukkig is ze doof en reageert ze op veel zaken helemaal niet meer.
Ja dat kwam door het hartje. Mijn zus heeft haar uiteindelijk laten inslapen toen ze bij elk blij momentje, bijvoorbeeld een snoepje krijgen, zo omviel en verkrampte. Hondje was nogal uitbundig bij alles. Mijn zus kon dat niet langer aanzien ook al was het hondje tussendoor heel gewoon.
Marc

Bericht door Marc »

Sterre schreef: 18 aug 2024, 11:16
Marc schreef: 18 aug 2024, 11:08
Ja dat kwam door het hartje. Mijn zus heeft haar uiteindelijk laten inslapen toen ze bij elk blij momentje, bijvoorbeeld een snoepje krijgen, zo omviel en verkrampte. Hondje was nogal uitbundig bij alles. Mijn zus kon dat niet langer aanzien ook al was het hondje tussendoor heel gewoon.
Beetje wat hier ook aan de hand is. Ik geef haar met geknepen billen snoepjes en eten want dan maakt ze zich al druk. En als ze hoest hou ik mijn adem al in. En tussendoor is er niks aan de hand. Lastig.
Plaats reactie