Het gaat helaas niet zo goed met Bas...

Marc
Posts in topic: 24

Re: Het gaat helaas niet zo goed met Bas...

Bericht door Marc »

CatnDog schreef: 18 aug 2024, 16:45
Marc schreef: 18 aug 2024, 16:35
CatnDog schreef: 18 aug 2024, 16:29 Ach gossie. Dat is inderdaad niet prettig voor haar en niet fijn voor jullie om mee te maken iedere dag.
Kan je haar wel oppakken/laat ze zich oppakken als ze omvalt?
Helaas niet want sinds 2 jaar kan ze gaan gillen als je haar oppakt dus dat vermijden we. Geen idee waarom ze dat doet. Dat doet ze al een paar jaar. Ze is een paar keer zonder mijn toestemming opgepakt door bezoek en daarbij bezeerd. Dus dat trekt ze niet meer terwijl ze er dol op was. Of haar botten doen pijn ofzo. Ze heeft immers een verbrijzelde heup die nooit gerepareerd is maar vanzelf moest genezen in Spanje
Jammer dat ze dat niet fijn vindt. Dat zou denk ik het eerste zijn wat ik dan zou doen: eventjes dragen en als het weer gaat weer lekker zelf laten lopen.
Ik heb een kat die een krijs laat horen als ik haar oppak. Dat is niet omdat ze het vervelend vindt. Het is geen pijnkreet, maar een miauwgeluid dat bij haar nu eenmaal niet zo mooi in de oren klinkt. Ze gaat er ook gewoon bij spinnen. Het is een soort gewoonte geworden. Als er mensen bij zijn, zeg ik vaak 'schrik niet, want er komt een geluid uit'.
Maar Bas vindt het duidelijk dus echt niet fijn. Dan is optillen geen optie.
Ze houdt van aaien waar ze ligt dus dat doen we dan.
CatnDog
Posts in topic: 3
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Marc schreef: 18 aug 2024, 16:54
CatnDog schreef: 18 aug 2024, 16:45
Marc schreef: 18 aug 2024, 16:35

Helaas niet want sinds 2 jaar kan ze gaan gillen als je haar oppakt dus dat vermijden we. Geen idee waarom ze dat doet. Dat doet ze al een paar jaar. Ze is een paar keer zonder mijn toestemming opgepakt door bezoek en daarbij bezeerd. Dus dat trekt ze niet meer terwijl ze er dol op was. Of haar botten doen pijn ofzo. Ze heeft immers een verbrijzelde heup die nooit gerepareerd is maar vanzelf moest genezen in Spanje
Jammer dat ze dat niet fijn vindt. Dat zou denk ik het eerste zijn wat ik dan zou doen: eventjes dragen en als het weer gaat weer lekker zelf laten lopen.
Ik heb een kat die een krijs laat horen als ik haar oppak. Dat is niet omdat ze het vervelend vindt. Het is geen pijnkreet, maar een miauwgeluid dat bij haar nu eenmaal niet zo mooi in de oren klinkt. Ze gaat er ook gewoon bij spinnen. Het is een soort gewoonte geworden. Als er mensen bij zijn, zeg ik vaak 'schrik niet, want er komt een geluid uit'.
Maar Bas vindt het duidelijk dus echt niet fijn. Dan is optillen geen optie.
Ze houdt van aaien waar ze ligt dus dat doen we dan.
Dat is een goede oplossing. :ok: En dan gewoon even rustig wachten. Beetje tegen haar praten, misschien ook.
Sirene
Posts in topic: 1

Bericht door Sirene »

Wat verdrietig Marc, je prinsesje zo zien. Ik hoop dat de dierenarts misschien nog iets kan betekenen qua medicatie. Een kleine verhoging ofzo.
Geniet in ieder geval extra van de goede momenten!
Gretha
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Teckeltoos schreef: 18 aug 2024, 09:00 Herkenbaar. Denk maar zo. Ze heeft je jarenlang plezier bezorgd en liefde gegeven. Nu ze ouder wordt begint " haar kaarsje" te flakkeren en je weet dat het uit zal gaan en huilt bij het idee dat je het misschien zelf moet uit blazen.
Ik hoop voor jou dat dat voorlopig nog niet hoeft Marc.
Heel mooi omschreven

@Marc veel sterkte met de keuzes die je (misschien) moet gaan maken. Ik hoop voor jullie dat Bas toch weer een beetje opknapt
Afbeelding
dre

Bericht door dre »

Wat een zorgen om jullie lieve Bas.
Je weet dat er een moment komt dat je ooit moeilijke keuzes moet gaan maken, maar je wilt er niet aan denken.

Hopelijk kan er nog iets met de medicatie aangepast worden.
Afbeelding
Dirkje
Posts in topic: 2
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Marc schreef: 18 aug 2024, 11:13 Ik vraag dus als ze echt ingeslapen moet worden om kalmerende pillen en dan later op de dag pas inslapen als ze lekker aan het trippen en zweven is.
Bij mijn hond en katten doe ik het ook zo. Een overdosis diazepam. Ze moeten echt knock out gaan. Later op de dag de DA thuis om het laatste zetje te geven.

Voor de dieren heel ontspannen - ze registreerden nauwelijks dat de DA bij hun mand stond -
En ik had daardoor de touwtjes in handen. Het afscheid nam ik tijdens elke pil en het uitgebreid knuffelen daarna. Toen de DA kwam waren ze al weg. Diep in een comateuze slaap.

Sterkte Marc, het is de moeilijke keuze die je kan maken.
Afbeelding
ellen en de birmanen

Bericht door ellen en de birmanen »

als ik de verschijnselen lees wat jou Basje heeft doet mij dat denken aan mijn Kaylee waar we vorig jaar afscheid van hebben genomen.
Kaylee viel flauw bij inspanning en op een gegeven moment zelfs bij de minste inspanning cq opwinding. bij haar werd een 3e graads hartblokkade geconstateerd. omdat Kaylee 13 jaar was hebben we haar in laten slapen. ik vond en vind het geen fijn gezicht dat mijn hond iedere keer flauw valt. wachten tot ze zelf zou gaan vond en vind ik niks. hoe lang kan dat nog gaan duren en hoe vaak zal ze nog flauwvallen?
Mo-yi
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Dirkje schreef: 18 aug 2024, 19:33
Marc schreef: 18 aug 2024, 11:13 Ik vraag dus als ze echt ingeslapen moet worden om kalmerende pillen en dan later op de dag pas inslapen als ze lekker aan het trippen en zweven is.
Bij mijn hond en katten doe ik het ook zo. Een overdosis diazepam. Ze moeten echt knock out gaan. Later op de dag de DA thuis om het laatste zetje te geven.

Voor de dieren heel ontspannen - ze registreerden nauwelijks dat de DA bij hun mand stond -
En ik had daardoor de touwtjes in handen. Het afscheid nam ik tijdens elke pil en het uitgebreid knuffelen daarna. Toen de DA kwam waren ze al weg. Diep in een comateuze slaap.

Sterkte Marc, het is de moeilijke keuze die je kan maken.
Hoe gaat dat dan eigenlijk? heb je diazepam op voorschrift al in huis bv?
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

ellen en de birmanen schreef: 18 aug 2024, 20:14 als ik de verschijnselen lees wat jou Basje heeft doet mij dat denken aan mijn Kaylee waar we vorig jaar afscheid van hebben genomen.
Kaylee viel flauw bij inspanning en op een gegeven moment zelfs bij de minste inspanning cq opwinding. bij haar werd een 3e graads hartblokkade geconstateerd. omdat Kaylee 13 jaar was hebben we haar in laten slapen. ik vond en vind het geen fijn gezicht dat mijn hond iedere keer flauw valt. wachten tot ze zelf zou gaan vond en vind ik niks. hoe lang kan dat nog gaan duren en hoe vaak zal ze nog flauwvallen?
Wat is een hartblokkade? Bas heeft een lekkende hartklep volgens de dierenarts en op de echo en ging een jaartje prima op vetmedin. Sinds donderdag en een keer eerder kreeg ze dit maar vantevoren deed ze het heel erg goed. Ze is dus pas 3 dagen slechter als in dat ze 4 keer is flauwgevallen. Maar ik ben niet van plan dat te laten escaleren en zeker niet haar elke dag meerdere keren te laten flauwvallen.

Ik hoop dat ze met wat extra medicatie minder last heeft van de lekkende hartklep en als dat niet kan of geen zin heeft laat ik haar uiteraard inslapen. We merken nu dat ze moe is en mijn partner zei net dat hij denkt dat het einde nadert dus die lijkt ook open te staan voor een evt einde. Mits er niks helpt. Zoals Tineke zei kunnen we nog wat proberen en wie weet. Maar dit laten doorgaan zonder hoop op verbetering is natuurlijk geen optie. Ze heeft de hele avond heerlijk bij ons op de bank gelegen en dan is ze suoer gezellig en gelukkig en zeker geen ziek of triest hondje.
Dirkje
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Mo-yi schreef: 18 aug 2024, 22:42 Hoe gaat dat dan eigenlijk? heb je diazepam op voorschrift al in huis bv?
Voor mijn lieve BC Ben kreeg ik een volle strip pillen van mijn toenmalige dierenarts.
Ik had mijn wens over het laten inslapen van Ben met vooraf een hoge dosis diazepam lang van tevoren met hem doorgesproken.

Voor mijn kat kreeg ik vorig jaar niet genoeg diazepam van de nieuwe dierenarts om haar knock-out te laten gaan. Mijn eigen DA was met pensioen
Ik heb een lieve huisarts die ook 1x per jaar een doosje Alprazolam voor de vuurwerkangst van mijn honden meegeeft. Ik kreeg ook diazepam mee om Assepoes diep te laten slapen voor haar dood.
Afbeelding
Ineke A

Bericht door Ineke A »

Heel veel sterkte met jullie Bas…
ellen en de birmanen

Bericht door ellen en de birmanen »

Marc schreef: 18 aug 2024, 22:44
ellen en de birmanen schreef: 18 aug 2024, 20:14 als ik de verschijnselen lees wat jou Basje heeft doet mij dat denken aan mijn Kaylee waar we vorig jaar afscheid van hebben genomen.
Wat is een hartblokkade? Bas heeft een lekkende hartklep volgens de dierenarts en op de echo en ging een jaartje prima op vetmedin. Sinds donderdag en een keer eerder kreeg ze dit maar vantevoren deed ze het heel erg goed. Ze is dus pas 3 dagen slechter als in dat ze 4 keer is flauwgevallen. Maar ik ben niet van plan dat te laten escaleren en zeker niet haar elke dag meerdere keren te laten flauwvallen.

Ik hoop dat ze met wat extra medicatie minder last heeft van de lekkende hartklep en als dat niet kan of geen zin heeft laat ik haar uiteraard inslapen. We merken nu dat ze moe is en mijn partner zei net dat hij denkt dat het einde nadert dus die lijkt ook open te staan voor een evt einde. Mits er niks helpt. Zoals Tineke zei kunnen we nog wat proberen en wie weet. Maar dit laten doorgaan zonder hoop op verbetering is natuurlijk geen optie. Ze heeft de hele avond heerlijk bij ons op de bank gelegen en dan is ze suoer gezellig en gelukkig en zeker geen ziek of triest hondje.
bij een hartblokkade kan het hart het niet meer aan in staat van opwinding, actief zijn. maw hij kan niet meer harder pompen als dat nodig is. hierdoor komt er minder zuurstof in het bloed omdat het niet meer genoeg rondgepompt kan worden en de hond valt flauw.
Kaylee had een zeer rustige, trage hartslag ook bij opwinding en ook met wandelen. dan viel ze gewoon om en na een minuut of 5 kwam ze weer bij.
Marc

Bericht door Marc »

ellen en de birmanen schreef: 19 aug 2024, 09:30
Marc schreef: 18 aug 2024, 22:44

bij een hartblokkade kan het hart het niet meer aan in staat van opwinding, actief zijn. maw hij kan niet meer harder pompen als dat nodig is. hierdoor komt er minder zuurstof in het bloed omdat het niet meer genoeg rondgepompt kan worden en de hond valt flauw.
Kaylee had een zeer rustige, trage hartslag ook bij opwinding en ook met wandelen. dan viel ze gewoon om en na een minuut of 5 kwam ze weer bij.
Oh bah. Lijkt er wel op maar gelukkig is Bas maar hooguit 30 seconden duizelig en weg.
Persistence
Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox

Bericht door Persistence »

Wat naar zeg dat ze nu toch wel achteruit gaat.
Heb nog nooit een hond laten inslapen maar het lijkt het me een naar idee (voor mezelf) dat als je wakker wordt en je hond dood, koud en stijf vind. Jouw idee van laten wegzakken op medicatie en dan inslapen klinkt ‘prettiger’.
Misschien is een uiterste datum afspreken een optie mocht er geen medicatie meer werken, dat je een beetje een tussenweg tussen jou en Hans hebt.
Veel sterkte met de beslissing.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ze is sinds zondag gelukkig niet meer omgevallen en hoest ook niet meer. Neemt natuurlijk niet weg dat we naar de dierenarts gaan vrijdag. Maar ik heb iets meer het gevoel dat het toch niet perse haar allerlaatste dagen zijn.

Hans zei zondag dat hij ineens het gevoel had dat ze er niet zo lang meer zou zijn omdat ze nog maar heel kort zeurt om meer aaien bv. Een of twee keer duwen met het pootje en dan plof gaat ze slapen. Vroeger kon ze eeuwig drammen om meer aaien. Maar ouderdom kan daarvan natuurlijk prima de oorzaak zijn. We gaan het vrijdag allemaal zien en gelukkig lijkt het voor nu heel goed te gaan tot vrijdag dus dat is fijn. Ze rent de tuin in en is best wel vrolijk.
Kelperuaantjes

Bericht door Kelperuaantjes »

Dat is fijn Marc!
Sekreetje

Bericht door Sekreetje »

Ah dat is fijn!
Afbeelding
Sterre
Posts in topic: 3

Bericht door Sterre »

Wat fijn Marc. Kunnen jullie samen vrijdag naar de dierenarts met haar.
Nanna
Posts in topic: 5

Bericht door Nanna »

Lekker door de tuin laten hobbelen. Slapen en verwennen. Echt wandelingen zou ik niet meer doen, dat is wellicht te inspannend voor haar.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 20 aug 2024, 10:44 Lekker door de tuin laten hobbelen. Slapen en verwennen. Echt wandelingen zou ik niet meer doen, dat is wellicht te inspannend voor haar.
Doe ik ook niet. Al wil ze het wel heel erg graag helaas dus heel soms even een kwartiertje struinen ergens.
Hewi
Posts in topic: 4

Bericht door Hewi »

Wat zei de dierenarts Marc?
Groetjes Heidi

Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Hewi schreef: 23 aug 2024, 18:10 Wat zei de dierenarts Marc?
We konden geen afspraak maken en ik wilde niet naar het open spreekuur dus we stellen het een week uit. Ze heeft geen aanvallen meer gehad en doet het super goed. Dus dat kan ook wel.
Hewi

Bericht door Hewi »

Wat fijn dat ze geen aanvallen meer heeft ♡ misschien gewoon iets onder de leden gehad. Donna kon het op laatst bij erge inspanning de gekke 5 minuten of zo.
Groetjes Heidi

Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Hewi schreef: 23 aug 2024, 21:42 Wat fijn dat ze geen aanvallen meer heeft ♡ misschien gewoon iets onder de leden gehad. Donna kon het op laatst bij erge inspanning de gekke 5 minuten of zo.
Het is ook kouder. Denk dat dat meespeelt. Maar ze heeft die aanvallen al een dik jaar en vorig weekend gewoon ineens erger. Ze mogen al niet meer spelen en de gekke 5 minuten heeft Bas niet meer. Dat gaat ook zeker mis. Ze kan wel stukjes rennen buiten maar dan moet dat wel kort. Vorig weekend viel ze eigenlijk om niks om. Daarom de zorgen. Maar dat lijkt weg maar is nog steeds een punt van zorg dus dit uitstel is meer nu even dan dat ik gerust ben of dat het nu zo super goed gaat ineens. Ze springt wel weer op de bank zelf. Dat deed ze al maanden niet meer. Soms vind ik goede veranderingen ook eng. Gek eigenlijk. Maar dan denk ik waarom doet ze dit ineens....
Hewi

Bericht door Hewi »

Ja dat snap ik. Don deed dat ook. T enige wat je kan gewoon van genieten zolang het goed gaat en ik hoop dat dat nog lang duurt ♡
Groetjes Heidi

Afbeelding
Plaats reactie