nieuwe methode?
- Mo-yi
- Posts in topic: 8
- Honden: 1
- Welke: Malamute-husky
nieuwe methode?
Wat vinden jullie hiervan?;
Een busje compressed air spuiten in training.
Ik ken deze hele man niet zie het filmpje voor het eerst.
Ik kan me voorstellen dat het inderdaad een gevaarlijke situatie wordt als honden fel reageren op auto's.
Van wat hij verteld en van wat ik zie denk ik ergens; ja, dat volg ik wel. Maar is dit een nieuwe manier van trainen, is dit puur bij gevaarlijke situaties? Gaan we soms wat ver in onze zachte aanpak?
Alleen puur op wat ik in dit filmpje zie, en geen idee of er dingen geknipt zijn, en op de vrij nuchtere reactie van deze hond, kan ik me wel voorstellen dat dit een snelle, effectieve manier kan zijn.
Ik ben wel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Ik heb er zelf nog nooit mee te maken gehad, tot nu toe konden we enge dingen met rustige gewenning prima mee dealen.
Ik kan me voorstellen dat het inderdaad een gevaarlijke situatie wordt als honden fel reageren op auto's.
Van wat hij verteld en van wat ik zie denk ik ergens; ja, dat volg ik wel. Maar is dit een nieuwe manier van trainen, is dit puur bij gevaarlijke situaties? Gaan we soms wat ver in onze zachte aanpak?
Alleen puur op wat ik in dit filmpje zie, en geen idee of er dingen geknipt zijn, en op de vrij nuchtere reactie van deze hond, kan ik me wel voorstellen dat dit een snelle, effectieve manier kan zijn.
Ik ben wel benieuwd hoe jullie hier tegenaan kijken. Ik heb er zelf nog nooit mee te maken gehad, tot nu toe konden we enge dingen met rustige gewenning prima mee dealen.
- Mo-yi
Re: nieuwe methode?
( ik zie nu dat er staat dat er een fout is opgetreden bij et filmpje, maar als ik het aanklik zie ik het filmpje alsnog )
- Persistence
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
In levensgevaarlijke situaties kan ik me dit best voorstellen. Hij gebruikt het middel slechts één keer en dat maakt zodanig indruk dat ze nog wel kijkt maar niet uitvalt. Vanaf daar verder met belonen. Het is efficiënt.
Dit zou ik niet als standaardmiddel inzetten, maar in dit geval, prima.
Dit zou ik niet als standaardmiddel inzetten, maar in dit geval, prima.
- ellen en de birmanen
ik heb ooit een kat gehad welke onze slaapkamerdeur open kon maken of midden in de nacht keihard ging zitten mauwen. ik heb toen een busje lucht gekocht met een bewegingsmelder. zodra de kat er langs liep spoot dat busje een stroom lucht naar buiten. na 3 nachten geen last meer van gehad. wij konden weer slapen en de kat heeft er geen trauma's van op gelopen.
- Mo-yi
Er zijn best situaties waar geen discussie mogelijk is, zeker bij gevaarlijke situaties zoals hier deze hond met verkeer.Het lijkt me vrij helder en duidelijk snel en effectief zonder meer angsten te creëren.
Ik kon het filmpje ook gewoon zien
Lijkt me dat hij het prima heeft gedaan.
Soms is de noodzaak zo groot dat je wat moet en hij weet duidelijk wat hij moet doen.
- pioenroos
- Honden: 3
- Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie
Bij dit soort levensgevaarlijke situaties waarbij je de hond wil leren dat hij ergens respect moet hebben omwille van lijfsbehoud lijkt het me een prima oplossing.
Zeker in combi met het bevestigen van het aangepaste gedrag.
Zo zou ik in een land waar een ontmoeting met giftige dieren (slangen bv) aannemelijk is, ook een training volgen waar je hond een optater krijgt van een teletac als het hem een goed idee lijkt om aan een slang te snuffelen of proberen te pakken. Laat hem maar vol angst rúim om slangen heenlopen
Zeker in combi met het bevestigen van het aangepaste gedrag.
Zo zou ik in een land waar een ontmoeting met giftige dieren (slangen bv) aannemelijk is, ook een training volgen waar je hond een optater krijgt van een teletac als het hem een goed idee lijkt om aan een slang te snuffelen of proberen te pakken. Laat hem maar vol angst rúim om slangen heenlopen
In een levensgevaarlijke situatie breekt nood wetten dus in dat soort gevallen lijkt het me dat je wel moet ,zeker als het om onvermijdbare situaties gaat.
Soms lijkt het wel of niets meer mag
Zo troffen Jan en ik ooit samen met een loslopende Abra en Luus een groepje herten aan in de duinen die zich tegen de hekken van het circuit hadden vastgelopen en ,behalve onze kant ,geen kant meer op konden.
Ze waren heel gestresst heen en weer aan het ijsberen op een klein stukje wat toegankelijk was voor ons
Abra zag het en wilde wel eens even daar op af stampen ,Luus liet zich direct braaf aanlijnen.
Ze waren prima in de duinen met herten naar dit was toch denk ik iets te verleidelijk.
Ik ben toen echt gaan bulderen naar Abra dat als ze een stap zou zetten ik haar bij haar lurven zou grijpen.
En dat meende ik ook echt.
Daar was ze zo van onder de indruk dat ze toch maar eieren voor haar geld koos en niet naar de herten toe rende en zich braaf liet aanlijnen en we de andere kant opgingen.
Toen ik dat vertelde vond iemand dat dat toch wel dicht tegen mishandeling aan zat om zo tekeer te gaan tegen je hond
Nee een hert laten slopen is vast een fijne ervaring voor zo'n dier.
Je kunt ook echt te ver gaan met je hond niet tot de orde willen roepen en dit leek me daar een schoolvoorbeeld van.
Soms lijkt het wel of niets meer mag
Zo troffen Jan en ik ooit samen met een loslopende Abra en Luus een groepje herten aan in de duinen die zich tegen de hekken van het circuit hadden vastgelopen en ,behalve onze kant ,geen kant meer op konden.
Ze waren heel gestresst heen en weer aan het ijsberen op een klein stukje wat toegankelijk was voor ons
Abra zag het en wilde wel eens even daar op af stampen ,Luus liet zich direct braaf aanlijnen.
Ze waren prima in de duinen met herten naar dit was toch denk ik iets te verleidelijk.
Ik ben toen echt gaan bulderen naar Abra dat als ze een stap zou zetten ik haar bij haar lurven zou grijpen.
En dat meende ik ook echt.
Daar was ze zo van onder de indruk dat ze toch maar eieren voor haar geld koos en niet naar de herten toe rende en zich braaf liet aanlijnen en we de andere kant opgingen.
Toen ik dat vertelde vond iemand dat dat toch wel dicht tegen mishandeling aan zat om zo tekeer te gaan tegen je hond
Nee een hert laten slopen is vast een fijne ervaring voor zo'n dier.
Je kunt ook echt te ver gaan met je hond niet tot de orde willen roepen en dit leek me daar een schoolvoorbeeld van.
De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
- CatnDog
- Posts in topic: 4
- Welke: Groenendaeler
Ik vind het prima. Mits je ziet dat het meteen werkt (en dus niet 100 x achter elkaar nog steeds een uitvallende hond hebt). Mits je ook het goede gedrag beloont (de juiste beslissing om te kijken en in plaats van uit te vallen zich in te houden).
Ik zie veel liever dat iemand dit doet en de hond het binnen no time begrijpt, dan dat je een jaar lang aan het afleiden bent en je moet concluderen dat je hond nog steeds uitvalt naar auto's.
Ik zie veel liever dat iemand dit doet en de hond het binnen no time begrijpt, dan dat je een jaar lang aan het afleiden bent en je moet concluderen dat je hond nog steeds uitvalt naar auto's.
Ik vind het prima gedaan, uitstekende actie van de man ook, met 0 invloed van hem uit en 0 reactie na het spuiten van hem uit.
Zijn manier van belonen vind ik minder haha, mijn honden zouden opkijken van dat geroep haha
Zijn manier van belonen vind ik minder haha, mijn honden zouden opkijken van dat geroep haha
https://www.freshdiets4animals.com/
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
Voedingsadvies op maat.
https://pawesomefreshtoppers.com/
Functionele toppers voor hond & kat.
- Célie
- Welke: Old english bulldog
- Contacteer:
Het werkt wel en het is alleen maar lucht.Mo-yi schreef: ↑24 aug 2024, 10:47 Wat vinden jullie hiervan?;
https://www.facebook.com/reel/1435765433761423
-
- Posts in topic: 5
- Welke: Whippet en Lurcher
Gevaarlijk....je moet niet met je hond door het verkeer toch?
- CatnDog
Je moet toch met je hond over straat?
Sommige honden vallen extreem uit naar auto's/brommers/fietsers etc. Of andere honden aan de andere kant van de straat. En ja, daarbij kunnen ze het leven laten.
Vandaag nog een hond die Zeno had gespot. Die had geen oog meer voor auto's. Die zag rood.
Sommige honden vallen extreem uit naar auto's/brommers/fietsers etc. Of andere honden aan de andere kant van de straat. En ja, daarbij kunnen ze het leven laten.
Vandaag nog een hond die Zeno had gespot. Die had geen oog meer voor auto's. Die zag rood.
-
Liefst wandel ik gewoon in de buurt maar als het een principekwestie over gedrag wordt dan wordt het een puppypad in de gang en 2 militaire uitlatingen.
Er loopt hier geen derde hond onder een auto. Klaar.
Ik snap wat je zegt. Het moet in dagelijkse zin haalbaar blijven.
En ik zeg dat je dan gewoon voor middelmatigheid kiest.
Harde keuzes maken. Nooit meer twijfelen. Dat is wat een hond gelukkig maakt.
Als jij daarvoor 3 weken per maand elke dag voor en na het werk met de auto naar het bos moet dan is dat wat jij kennelijk niet wil doen.
Dat is dus per definitie geen gedragskwestie bij de hond. Dat is een inputkwestie bij de baas.
Er zijn namelijk wel degelijk mensen die op vrijdagmiddag in de camper stappen om met hun drie Tatra's een schapenscheerdersfeest in Polen bij te wonen.
Prima dat je een grens hebt in wat je wil investeren maar dan stel JIJ dus een limiet aan wat er kan. Daar moet je je honden niet op afrekenen.
Ik heb Bas een keer een tik gegeven toen ze een herdershond in zijn gezicht wilde bijten. Ze zat bij mij op de bank en de herdershond was van familie en liep daar ook rond. Die kwam even voorbij lopen en keek kort naar Bas. Ik zag dat ze in zijn gezicht ging bijten want daar heeft ze een handje van als ze hoog tegen je aan zit. Op de grond is ze poeslief. Dus ik zei NEE en gaf haar een tik met de bovenkant van mijn hand. Puur uit reflex. Maar ik ken die herder en die zou terug gegrepen hebben. Dus het was uit schrik en omdat ik wist dat die hond haar als ze echt gebeten had misschien wel van de bank getrokken had. Daarna ben ik overigens gestopt met de honden in een gespannen situatie te brengen met grote honden. Zelfs opletten en er bovenop zitten kan soms mis gaan. Die tik was best hard maar ze heeft die hele avond geen brom meer gegeven.
-
Dan ga je met de auto weg. Of je gaat snachts. Kan natuurlijk allemaal weer niet. Niets kan.
Maar je kunt wel een border collie kopen, die niet opvoeden en wachten tot het fout gaat.
Het punt is natuurlijk dat het staat of valt met je eigen keuzes en niet met allerlei shit die je de hele dag maar overkomt.
- Mo-yi
Je sprak op dat moment gewoon de taal die Bas begreep, en in een fractie van een seconde moest je ook reageren dus ik snap m ook volkomen.Marc schreef: ↑31 aug 2024, 08:02 Ik heb Bas een keer een tik gegeven toen ze een herdershond in zijn gezicht wilde bijten. Ze zat bij mij op de bank en de herdershond was van familie en liep daar ook rond. Die kwam even voorbij lopen en keek kort naar Bas. Ik zag dat ze in zijn gezicht ging bijten want daar heeft ze een handje van als ze hoog tegen je aan zit. Op de grond is ze poeslief. Dus ik zei NEE en gaf haar een tik met de bovenkant van mijn hand. Puur uit reflex. Maar ik ken die herder en die zou terug gegrepen hebben. Dus het was uit schrik en omdat ik wist dat die hond haar als ze echt gebeten had misschien wel van de bank getrokken had. Daarna ben ik overigens gestopt met de honden in een gespannen situatie te brengen met grote honden. Zelfs opletten en er bovenop zitten kan soms mis gaan. Die tik was best hard maar ze heeft die hele avond geen brom meer gegeven.
Ik heb mijn paard vanaf dat ie geboren was, en elke avond stond ik naast m als ik hem eten had gegeven en dan stond ik wat te borstelen. Toen hij aan het puberen was, trok hij ineens een achterbeen op toen ik daar ging borstelen. In een fractie van een seconde wist ik dat dit een uitprobeersel was, a la puber; wat doe je als ik dit doe. En met mn borstel gaf ik m bijna zonder nadenken een tik op zn been/kont. Hij schrok, we stonden even een paar seconden zo stil, en toen ging hij heel langzaam maar verder met eten, en ging ik verder met borstelen. Ik weet het nu nog dat ik dat deed en heb me er in het begin wat schuldig over gevoeld. Maar hoe meer ik erover nadenk, hoe passender dat de reactie op dat moment bij hem was. Nooit van zn leven ( hij is nu 23 ) is hij ook maar iets van lelijk of dreigend geweest, hij is juist een enorm lief, zacht paard wat altijd juist de communicatie zoekt met je, op een goede manier.
Het is zeker geen vrijbrief om alles op zulke manieren op te lossen, maar ik kan me i sommige situaties de reactie in de taal die op dat moment wel aankomt wel begrijpen. Onderling zijn ze, zowel honden als paarden, ook veel duidelijker naar elkaar dat ik soms denk; moet dat nou jongens...Zat ik me druk te maken dat ik eens een tik heb uitgedeeld en twee dagen later vliegen de hoeven elkaar in de wei om de oren of bijten ze elkaar flink in de kont, en staan ze 5 tellen later gemoedelijk weer samen te eten.
- Mo-yi
Tuurlijk kan dat, maar in hoeverre pas je alles dan aan of oefen je zodat het dagelijkse leven wat behapbaarder wordt. In dit geval, zoals de herder reageert zou ik ook, ongeacht hoe ik woon, willen dat dat gedrag anders wordt. Als die hond anders nooit verkeer ziet en na twee jaar komt er ineens een auto het erf opgereden, of zo'n pakketdienst die haast heeft en ligt ie er alsnog onder.EchoMira schreef: ↑31 aug 2024, 08:49Dan ga je met de auto weg. Of je gaat snachts. Kan natuurlijk allemaal weer niet. Niets kan.
Maar je kunt wel een border collie kopen, die niet opvoeden en wachten tot het fout gaat.
Het punt is natuurlijk dat het staat of valt met je eigen keuzes en niet met allerlei shit die je de hele dag maar overkomt.
- Jackira
- Honden: 3
- Welke: Herderkruisingen en een Husky
De manier waarop het gedaan wordt vind ik prima en het doel is het zeker waard.
Ik zou daar geen probleem mee hebben in gevaarlijke situaties.
Ik zou daar geen probleem mee hebben in gevaarlijke situaties.
Ik snap dat gejank over ‘zielig’ niet. Nee, kapotgereden worden door een vrachtwagen, is dat beter?
En het is een busje perslucht, als we daar ook al tragisch over moeten gaan roepen
Koeien leren in een weide te blijven door een simpel draadje schrikdraad. Zeker ook reuze erg allemaal?
Ik merk dat ik dat woke gejank erg slecht trek.
En het is een busje perslucht, als we daar ook al tragisch over moeten gaan roepen
Koeien leren in een weide te blijven door een simpel draadje schrikdraad. Zeker ook reuze erg allemaal?
Ik merk dat ik dat woke gejank erg slecht trek.
- CatnDog
Als je ervoor kiest om een hond in huis te nemen, vind ik het logisch dat er vanuit de mens uit een bereidheid is om het leven aan te passen en een hond tegemoet te komen. M.a.w.: dat de hond waarvoor je kiest in behoeften wordt voorzien.EchoMira schreef: ↑30 aug 2024, 21:39Liefst wandel ik gewoon in de buurt maar als het een principekwestie over gedrag wordt dan wordt het een puppypad in de gang en 2 militaire uitlatingen.
Als jij daarvoor 3 weken per maand elke dag voor en na het werk met de auto naar het bos moet dan is dat wat jij kennelijk niet wil doen.
Dat is dus per definitie geen gedragskwestie bij de hond. Dat is een inputkwestie bij de baas.
Er zijn namelijk wel degelijk mensen die op vrijdagmiddag in de camper stappen om met hun drie Tatra's een schapenscheerdersfeest in Polen bij te wonen.
Prima dat je een grens hebt in wat je wil investeren maar dan stel JIJ dus een limiet aan wat er kan. Daar moet je je honden niet op afrekenen.
Maar ik vind het wel de omgekeerde wereld wanneer de mens alles op z'n kop zet om een hond tegemoet te komen i.p.v. dat je een hond leert om met de dagelijkse stand van zaken (dus ook de plek waar de mens nu eenmaal woont inclusief straten met verkeer) om te gaan en mee te draaien in een gezin (met kinderen en cavia's of wat dan ook).
Een border collie kan prima aan zijn trekken komen in Nederland. En ja, natuurlijk moet je daar dan wat voor over hebben.
Maar in het geval van het filmpje. Ben ik een voorstander van een hond leren dealen met verkeer en niet van We rijden dan wel even iedere dag 20 minuten naar een bos' om het probleem niet op te lossen, maar te omzeilen. Ik vind dat niet middelmatigheid.
-
Wat ik ermee bedoel is dat er in het bericht zelf al gesteld wordt dat je dit moet doen en anders je hond kapot wordt gereden. Dat klopt niet. Ik hou niet van valse tegenstellingen.
Ik vind het echt prima om een hond op deze manier af te leren uit zijn maillootje te gaan door onder andere een positieve bestraffing te geven. Maar niet omdat het dat is of een doorie hond omdat honden nu eenmaal altijd ontsnappen of omdat "nu eenmaal door het verkeer moet".
Dat vind ik van die platgeslagen lulkoek.
Ik vind het echt prima om een hond op deze manier af te leren uit zijn maillootje te gaan door onder andere een positieve bestraffing te geven. Maar niet omdat het dat is of een doorie hond omdat honden nu eenmaal altijd ontsnappen of omdat "nu eenmaal door het verkeer moet".
Dat vind ik van die platgeslagen lulkoek.
-
Ik ben ook een voorstander van leren omgaan met verkeer. Het gaat me om het scenario waarbij mensen zich verstoppen achter "dat is nu eenmaal zo, dat hoort erbij". Nee, het hoort er niet bij dat elke hond maar alles moet trekken met minimale moeite.CatnDog schreef: ↑31 aug 2024, 14:41Als je ervoor kiest om een hond in huis te nemen, vind ik het logisch dat er vanuit de mens uit een bereidheid is om het leven aan te passen en een hond tegemoet te komen. M.a.w.: dat de hond waarvoor je kiest in behoeften wordt voorzien.EchoMira schreef: ↑30 aug 2024, 21:39Liefst wandel ik gewoon in de buurt maar als het een principekwestie over gedrag wordt dan wordt het een puppypad in de gang en 2 militaire uitlatingen.
Maar ik vind het wel de omgekeerde wereld wanneer de mens alles op z'n kop zet om een hond tegemoet te komen i.p.v. dat je een hond leert om met de dagelijkse stand van zaken (dus ook de plek waar de mens nu eenmaal woont inclusief straten met verkeer) om te gaan en mee te draaien in een gezin (met kinderen en cavia's of wat dan ook).
Een border collie kan prima aan zijn trekken komen in Nederland. En ja, natuurlijk moet je daar dan wat voor over hebben.
Maar in het geval van het filmpje. Ben ik een voorstander van een hond leren dealen met verkeer en niet van We rijden dan wel even iedere dag 20 minuten naar een bos' om het probleem niet op te lossen, maar te omzeilen. Ik vind dat niet middelmatigheid.
Het is je echt gezegd hoor, toen je een pittig hondje wilde nemen. "pas op, dit is een zeer gevoelig, zeer werklustig, zeer reactief ras" en dan toch sta je anderhalf jaar laten in die hond zijn nek te toeteren omdat je er helemaal niets mee hebt gedaan. 2 keer naar de uitlaatsrook en in het weekend een uurtje naar het bos waar je op je telefoon loopt te kijken.
En dan steevast die bek van "we doen gewoon normaal wat iedereen met een hond doet en we hebben alles geprobeerd.."
Met andere woorden je draait gewoon je reet eronder uit en doet nu voorwerk, nul opbouw en zelfs nul onderhoud en dan wil je even met de korte klap je border collie het collieen afleren. Nou, daar vind ik dus iets van.
Dat kun je dan de wereld op zijn kop noemen maar daar ben ik het niet mee eens. Neem gewoon lekker je blonde labrador, castreer hem met 12 maanden en voer hem brokken, heb jij een doodrustige hond. Dan is het minimum inderdaad genoeg.
Wordt hij nog steeds kapot gereden als je hem niet leert naar je te luisteren maar prima.
Mensen zijn gewoon ergerlijk. Ze willen allerlei bijzondere dingen maar willen de consequenties niet dragen.
De toeter vind ik trouwens ook raar bedacht. Gewoon een TT doet het ook prima.
En nee dat betekent dan niet dat je meteen je hond frituurt. Het is gewoon een negatieve prikkel. Net als die toeter.