een nieuwe hond kiezen

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
jenn90
Posts in topic: 4

Re: een nieuwe hond kiezen

Bericht door jenn90 »

Johnny Jones schreef: 13 sep 2021, 20:27 Als ik nu ruimte had voor een nieuwe hond, zou ik op zoek gaan naar een hond om mee hard te lopen. Ik loop nu met Manipi en Happy. Manipi vindt het geweldig en hij kan ook goed trekken, maar met zijn 10 kg is hij daar eigenlijk te klein voor. Happy gaat mee voor de gezelligheid, maar die is echt te weinig fanatiek. Ik heb de Working Kelpie van mijn zoon ook wel eens meegenomen, maar die heeft zo'n hekel aan het tuig, dat ik het haar niet meer aan wil doen.

Welke hond in dat plaatje zou passen weet ik eigenlijk niet. Er wordt veel met jachthonden gelopen, maar daar voel ik zo weinig bij, Podenco's zijn dan wel weer leuk. Bij rasgroep 1 moet ik wegblijven. Geweldig maar ik ben daar de juiste baas niet voor. Ik hou van wat zelfstandige honden, beetje eigenwijs, niet teveel haar. Moet natuurlijk ook goed met de andere honden kunnen en voor het hardlopen een actieve hond tussen de 20 - 30 kg. Zeggen jullie het maar..
Een kind van Dakar en flora :D
Afbeelding
Diana
Posts in topic: 2
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

mijke schreef: 13 sep 2021, 14:10 Nou, heel toevallig weet ik nu precies wat ik zou kiezen als ik een nieuwe hond moest kiezen :mrgreen: Tenminste, op papier. Ik wil een (x)herder die vrolijk is, knuffelig, sociaal naar alles wat leeft, dus kat, kinderen, andere honden. Die baasgericht is en dus stuurbaar, wel wat waaks, en ook wat pit. Je moet er wel lomp mee kunnen stoeien of trekspelletjes doen en afgewaaide takken slopen en ballen gooien en een flink eind mee fietsen. Een hond die zeker is van zichzelf en assertief, stabiel, stoer maar ook druivig en schattig. En ja ik weet dat dat voor 95% Oor beschrijft maar fuck, ze was ook gewoon bijna perfect! En het liefst streepjes en prikoren. De hond waar ik over 2 weken ga kijken heeft die laatste 2 niet maar voor de rest voldoet ze volgens de eigenaar volledig aan deze omschrijving \o/

En in de ideale wereld, maar dat zal wel voor altijd een droom blijven, neem ik daar nog een hondje bij. In een totaal andere categorie haha. Dan wil ik een leuke kleine podenco(mix) of een of ander scruffy geval. Zo'n lief, vrolijk, springerig hondje dat zich gewoon gezellig voegt in het gezin en waar je verder helemaal geen verwachtingen van hebt en dat ze zalig vrolijk om iedereen heen scharrelt de hele tijd. Basicly wil ik dan dus gewoon een van de hondjes die Diana de godganse tijd op facebook deelt :lol:
Hahaha :mrgreen: :lol:
Afbeelding
Lieke
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Roemeense straatschoffies

Bericht door Lieke »

Tja, na bijna 4 decennia bijna uitsluitend langhaar collies te hebben gehad, heb ik vorig jaar definitief afscheid genomen van het ras. Met Abby had ik besloten om nooit meer een collie te nemen omdat, hoeveel ik ook van mijn haarballen heb gehouden, ik met pijn in mijn hart heb moeten toegeven dat het ras niet meer is wat het ooit is geweest.
En ik heb bijna 12 jaar lang binnen de rasvereniging gevochten om het ras écht te verbeteren met outcross-voorstellen, langhaar x korthaar combi's, aankeuringsprojecten, etc. Het was vechten tegen de bierkaai en ik zag steeds meer ellende: dwerggroei, radius curvus, dm, epilepsie, atypische allergieën, steriele reuen, complete nesten die overleden, afijn, te veel om op te noemen.
De enkele fokker die graag wilde, werd overschreeuwd door de domme dozen die zichzelf fokker noemden dus heb ik hartelijk afscheid genomen van het hele zootje, ze veel succes gewenst en genoten van de laatste maanden van Abby.

Vervolgens ben ik om me heen gaan kijken naar een leuke kruising (wilde beslist geen rashond meer) en omdat ik niets kon vinden, bedacht ik me dat ik wel eens opvangers kon gaan opvangen. Dat bleek uiteindelijk niet zo'n goede beslissing te zijn want ik heb een beetje moeite met het afstaan van diezelfde opvangers. :mrgreen:
Dus nadat ik twee opvangers zelf had gehouden, besloot ik me maar weer af te voeren als gastgezin want ik was bang dat ik er anders met 15 zou blijven zitten. :mrgreen:
Afbeelding
Elian
Welke: Russische tzarin en een westjeutapets

Bericht door Elian »

De "volgende" hond heb ik jaren geleden al uitgekozen: een vastgotaspets. Het wachten op een pup bleek echter toch wat zwaar te vallen dus nu is er een herplaatser uit de categorie "klein-middelmaat en herderachtig" gekomen. :lol: Spetsenpup staat wel ook nog op de planning maar even wat vooruit geschoven. ;)

Ooit wil ik nog eens een poedel, en een windhond. :lol:
Afbeelding
(Voorheen Tenmashi)
Nika de Russische straatmix & Thorin de västgötaspets
*Mitzi de Mechelaar † 18 januari 2019
Marielle
Honden: 1
Welke: Labrador

Bericht door Marielle »

Ik blijf dan denk ik toch bij de labrador, dat is gewoon een hele goede keuze geweest. Wel weer een met lekker wat drive en werklust, ik kom ook genoeg labjes tegen die ik echt niet leuk vind.
Afbeelding
Maple
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Na de Duitse herders en de schapendoezen hebben we dit keer gekozen voor een Hollandse smoushond.
We zochten een iets kleiner hondje wat makkelijk overal mee naar toe kon en toch een beetje stoer uiterlijk had
En ook wel genoeg pit heeft om te zwemmen bijvoorbeeld

Over 2 weken gaan we zien of dat allemaal klopt :lol:
Afbeelding
galga's
Posts in topic: 3
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

Sanne schreef: 13 sep 2021, 15:41
Sandra&co schreef: 13 sep 2021, 15:37
Sanne schreef: 13 sep 2021, 15:28 Ik wil alle windhonden sparen in alle kleuren, soorten en maten.
Ik zou heel graag nog een Saluki willen, maar ik wil ook weer geen 2 Saluki's samen. Tegenstrijdig. :mrgreen: Of een Silken Windsprite. Of Whippet.

En daarnaast zou ik ook graag een keer een wat baasgerichtere hond willen hebben. Iets als een Corgi, Aussie, BC oid.
Psssst. Lurcher.
Best of both worlds.
Ja daar zit ik ook wel eens aan te denken idd!
Ik ben alleen bang dat ik 'm nie mooi ga vinden.
Ik hou echt van rastypische honden, en dan kun je ook een beetje voorspellen hoe ze eruit gaan zien. Ik vind heel veel Lurchers prachtig trouwens, maar je zult maar net die net-niet hebben. :lol:
Maar dat lijkt me wel zeker wat!
Als je een baasgerichte windhond wilt, dan kan de Langhaar whippet/Silken windsprite of de Silken windhound een goede optie zijn. Beide rassen zijn erop geselecteerd om baasgerichter te zijn dan de standaard windhond en doen het leuk in o.a. agility.

Ik ga denk ik toch weer voor een Galgo. Hoewel ik mijn Afghanen puber geweldig vind, denk ik niet dat ik 2 van die langharige clowns aankan. Ze is zo'n blij ei. Misschien dat ik deze keer voor een stamboom Galgo ga, zodat ik naast mijn Afghaan ook een Galgo op wedstrijden zou kunnen laten lopen. Ik zie wel wat er op mijn pad komt.
Afbeelding
Lothian
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Dagmar schreef: 13 sep 2021, 09:47 Hetzelfde type. Jaap en Zus zijn heel los, gezellig en eigengereid. Stabiel, niet bezig met kaders of grenzen opzoeken.
Ze vinden me de leukste mens die ooit op de aarde heeft gelopen. Lyrisch. Al laat ik een scheet, ze staan te dringen :lol: Van daaruit doen ze wel graag wat voor me, mits het een beetje aansluit op wat ze zelf hadden bedacht.
Hopelijk volgend jaar een pup van Zus en ik zou nog heel erg graag een Chinese herplaatshusky in huis halen.
Een wat kleiner formaat teef. Als ze maar niet erg bang is en zich lekker voelt tussen roedelgenoten, is het al goed.
Aggus, niet weer een Sjaak? 😪
Afbeelding
Lothian
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Mijn droomhond is sportief, slank, gespierd, vrolijk, sociaal, overal voor te porren. Ik ben wel echt hélemaal weg van de whippet en whippetkruisingen merk ik dus dat zal er wel blijven.

Maar tegelijk ben ik intens gek op slome logge Lucca en bevalt zo'n rustige erfwaker ook wel heel goed met hoe we nu wonen. En de band met haar is wel echt speciaal.

Man wil eigenlijk alleen nog maar pups maar ik wil ook tweedekansjes blijven houden.

Zal dus in de toekomst wellicht een combi worden van druk & sportief en kalme, lieve waker. Eén van pup af aan en één uit de raumschbak.
Afbeelding
Kayltje

Bericht door Kayltje »

Ik heb altijd allerlei wensen en ideeën.
Een parson russell terriër, een tervuren, (kruising) kelpie, cattledog, een (kruising) podenco.
Maar voordat ik daar echt werk van kan maken komt er wel weer wat op mijn pad.
Een Imp.
En nu weer een Djinn (nooit weer een roemeen, roept mijn man al 8 jaar of zo🙈)
Ik vind het “plannen” leuk. Lekker rassen kijken, kruisingen opzoeken, ervaringen lezen.
En dan loop ik tegen iets compleet anders aan😂😂
-Maddie-Fitz-Imp-Djinn-Riddle-
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Lothian schreef: 14 sep 2021, 10:25
Aggus, niet weer een Sjaak? 😪
Ja hoor. Na Jaap.
Afbeelding
Meta

Bericht door Meta »

Nu Zaar heel slecht is denk ik wel eens over een andere hond
Jammer genoeg of eigenlijk ook wel gelukkig kan dit niet door Goofy hij kan alleen met Zaar Daisy en Bolt
verder met geen een vreemde hond dus er komt hier niets meer bij
maar anders zou ik een klein tot 10 kilo gladharig mormel willen van een jaartje of acht tot 12 oud
Maar goed zolang Goofy leeft en ik hoop dat die er nog 10 jaar is blijft het bij dromen
Afbeelding
------------------------- Daisy----------------------- Goofy--------------------Zaar im
Rosanne
Posts in topic: 5
Welke: Oud Duitse herder

Bericht door Rosanne »

Voor nu zou ik nog steeds voor de Oud Duitse herder gaan. Wat een heerlijk ras is dat. Zo leergierig, baasgericht , maar ook met andere dieren tolerant wanneer je daar lekker mee aan de slag gaat.

Maar goed geen idee wat de toekomst brengt, ik vind zoveel honden leuk. Een leuke berghonden kruising, Grieks straathondje. Wie weet of wij moeten gewoon groter gaan wonen en ze allemaal nemen. :lol:
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Crutz

Bericht door Crutz »

Rosanne schreef:Voor nu zou ik nog steeds voor de Oud Duitse herder gaan. Wat een heerlijk ras is dat. Zo leergierig, baasgericht , maar ook met andere dieren tolerant wanneer je daar lekker mee aan de slag gaat.
Alleen wel heel jammer dat het lijkt of dat het niet echt goed gesteld is met de gezondheid/gewrichten.
Ik heb er niet veel trainen. Maar die bij me trainen hebben allemaal wel iets.
Bij de andere rassen die hier trainen is dat gelukkig minder duidelijk een probleem.
Rosanne

Bericht door Rosanne »

Crutz schreef: 14 sep 2021, 13:43
Rosanne schreef:Voor nu zou ik nog steeds voor de Oud Duitse herder gaan. Wat een heerlijk ras is dat. Zo leergierig, baasgericht , maar ook met andere dieren tolerant wanneer je daar lekker mee aan de slag gaat.
Alleen wel heel jammer dat het lijkt of dat het niet echt goed gesteld is met de gezondheid/gewrichten.
Bij de andere rassen die hier trainen is dat gelukkig minder duidelijk een probleem.
Klopt, ik las in het club blad ook dat het meer een ding aan het worden is. Probleem is ook dat bepaalde reuen erg in trek zijn en daardoor de genetische diversiteit gaat afnemen met alle problemen die daar weer bij gaan horen.

Wij hebben daarom echt wel heel goed gekeken naar de gezondheid van beide ouderdieren. Maar zekerheid heb je natuurlijk nooit. Brego zijn moeder is dan ook wel een ODH en zijn vader Duitse herder langstokhaar. Om die onderlinge verwantschap ook zo goed als 0 te hebben. Ik wil Brego zijn heupen en ellebogen ook zeker gaan laten testen wanneer hij 12 maanden is.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Crutz

Bericht door Crutz »

Rosanne schreef:
Klopt, ik las in het club blad ook dat het meer een ding aan het worden is. Probleem is ook dat bepaalde reuen erg in trek zijn en daardoor de genetische diversiteit gaat afnemen met alle problemen die daar weer bij gaan horen.

Wij hebben daarom echt wel heel goed gekeken naar de gezondheid van beide ouderdieren. Maar zekerheid heb je natuurlijk nooit. Brego zijn moeder is dan ook wel een ODH en zijn vader Duitse herder langstokhaar. Om die onderlinge verwantschap ook zo goed als 0 te hebben. Ik wil Brego zijn heupen en ellebogen ook zeker gaan laten testen wanneer hij 12 maanden is.
De verwantschap blijft natuurlijk hoog gezien de ODH uit de DH voort komt ;)
Of is er Embark getest en bekend dat de verwantschap laag is?

Hopelijk blijft het idd goed gaan
Rosanne

Bericht door Rosanne »

Crutz schreef: 14 sep 2021, 18:47
Rosanne schreef:

Verwantschap was getest inderdaad en kwam op 0,02. =)
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Crutz

Bericht door Crutz »

Rosanne schreef:
Rosanne schreef: Klopt, ik las in het club blad ook dat het meer een ding aan het worden is. Probleem is ook dat bepaalde reuen erg in trek zijn en daardoor de genetische diversiteit gaat afnemen met alle problemen die daar weer bij gaan horen.

Dus een verwachte genomische COI uit matchmaker van Embark met 2% ?
Dat is voor een ras/stamboom idd erg laag
Rosanne

Bericht door Rosanne »

Crutz schreef: 14 sep 2021, 19:32
Rosanne schreef:

Dus een verwachte genomische COI uit matchmaker van Embark met 2% ?
Dat is voor een ras/stamboom idd erg laag
Dat is in ieder geval wat ook op de rasvereniging website bij de dekmelding destijds stond. Verwantschap van 0,02%. En ik weet dat zijn fokster ook echt wel naar de 0% verwantschap streefde. En zag Embark als gebruikt middel regelmatig gepromoot worden door de rasvereniging, dus denk dat wij daarin wel goed zitten.

Nu is het altijd nog afwachten natuurlijk hoe hij gaat uitgroeien en zijn gezondheid zal zijn. En dan hemzelf ook testen om er nog meer inzicht in te krijgen, ook omdat ik met hem wil trainen/sporten.
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Jace

Bericht door Jace »

Een volgende hond wordt zeker weer een border collie. Werklijn.
Maar voorlopig nog even niet, ik vind 4 honden genoeg.
Of ik moet een pup uit super lijnen tegenkomen, dan misschien toch een pupje er bij.
Meagan, Judy, Macey, Jade
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Desiree schreef: 13 sep 2021, 09:15 Ik heb werkelijk nog geen idee. Die gedachte heb ik zo vaak, en dan kies ik een ras maar haak ik uiteindelijk op voorhand toch alweer af. Wel weet ik dat Droef de laatste bulldog is, al heb ik hier echt wel vreselijk veel moeite mee want het karakter en lompe gedoe past me behoorlijk goed. Maar het niet samen kunnen met elke hond(of in elk geval kunnen negeren) en de gezondheidsklachten zijn het me niet waard om het nog een derde keer te willen proberen. Een boomer zou ik zomaar wel kunnen nemen, al heb ik wel een kleine voorkeur voor kortharig, ik vind het toch maar een gedoe, elke keer scheren of naar de trimmer maar als dat het ergste is en de hond mij verder prima past zoals bijvoorbeeld Izzy dan neem ik het gewoon weer voor lief.

Honden die de afgelopen tijd op mijn lijstje hebben gestaan maar door onderbuik gevoel toch weer zijn afgevallen zijn de wetterhoun, beagle, basenji en zelfs de whippet heb ik overwogen met name om de leuke verhalen op het HF. Maar ik twijfel nog enorm wat er hierna komt, ergens denk ik toch een een lompe boer mij beter past, dus wie weet wordt het tegen die tijd wel een grote bastaard die me op dat moment past. Waarschijnlijk wel weer een reu trouwens, daar ben ik wel redelijk zeker van.
Je had Guus moeten nemen. Boomer formaat. Kort haar. Ontzettend brutaal grappig en lomp en een reu. En hij heeft door zijn frons en o-benen ook nog wat bulldog achtigs 😇 Ik wil hierna een nieuwe Guus en een nieuwe Bas. Misschien een maatje groter maar kwa karakter heb ik echt geen enkele wens die nu nog niet vervult is.

En het voordeel van Guus is dat hij eruit ziet als een puppy dus dat is heel schattig.

Afbeelding
Manuma

Bericht door Manuma »

Ik vind veel teveel honden leuk. Ik zou alles in huis nemen.
Maar in ons nu vrij drukke leven zou het beste een hond passen die sociaal is naar soortgenoten maar geen allemansvriend is. Een die graag op de bank ligt en met je knuffelt maar ook graag tijd voor zichzelf neemt en zelf rust kan vinden. Een hond die graag actief is en daarvoor of daarna uitrust en ook die actieve energie weet te doseren. Die mensen wel oké vindt maar ook niet bij iedereen op schoot hoeft. Die graag van contactliggen houdt zodat Uma ook haar grootste wens vervuld krijgt, die net speels genoeg is om Manu te ontdooien maar ook zelf ruimte opzoekt. Die een baby wel oké vindt maar niet teveel bemoeit. Die graag 100% geeft om een oefening te begrijpen en zich trots voelt als ik braaaaf roep. Ik kijk uit naar een actieve, baasgerichte hond die niet al te fel is.
Gretha
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Ik heb daar al vaak over nagedacht. Ga er vanuit dat Bronco de eerste is die wegvalt.
Zo'n extreme hond wil ik hierna niet meer.

Het allerbelangrijkste vind ik dat de hond goed trainbaar is.
Het niet trainbaar zijn maakt dat Bronco zo'n lastige hond is.
Hond of mens sociaal is voor mij niet zo heel erg belangrijk. Als hij goed inder appel staat, hoeft dat niet zo'n probleem te zijn.
Weer een middelgrote of grote hond. Goede waker.

En dan kom ik terecht bij de Herders. Terwijl ik altijd gezegd heb dat ik geen herder-mens ben. 🙈
Maar ach, dat zei ik ook altijd over terriërs😂 En dat past toch verrassend goed.

Waarschijnlijk wordt het een werklijn Duitser of Hollander korthaar.
Mijn wederhelft droomt al heel lang van een Wolfsgrauwe duitser. Dus wie weet is hij nu aan de beurt om zijn droom werkelijkheid te laten worden 😇
Afbeelding
Gretha
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Manuma schreef: 15 sep 2021, 22:30 Ik vind veel teveel honden leuk. Ik zou alles in huis nemen.
Maar in ons nu vrij drukke leven zou het beste een hond passen die sociaal is naar soortgenoten maar geen allemansvriend is. Een die graag op de bank ligt en met je knuffelt maar ook graag tijd voor zichzelf neemt en zelf rust kan vinden. Een hond die graag actief is en daarvoor of daarna uitrust en ook die actieve energie weet te doseren. Die mensen wel oké vindt maar ook niet bij iedereen op schoot hoeft. Die graag van contactliggen houdt zodat Uma ook haar grootste wens vervuld krijgt, die net speels genoeg is om Manu te ontdooien maar ook zelf ruimte opzoekt. Die een baby wel oké vindt maar niet teveel bemoeit. Die graag 100% geeft om een oefening te begrijpen en zich trots voelt als ik braaaaf roep. Ik kijk uit naar een actieve, baasgerichte hond die niet al te fel is.
Jij zoekt een Tux!
Afbeelding
Veertje
Posts in topic: 7

Bericht door Veertje »

Manuma schreef: 15 sep 2021, 22:30 Ik vind veel teveel honden leuk. Ik zou alles in huis nemen.
Ik weet wel wat 😇
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Plaats reactie