Javier

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Plaats reactie
Josefien
Posts in topic: 6
Honden: 3
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Javier

Bericht door Josefien »

Terwijl ik een tijd geleden, de data heel goed bijhield, omdat het allemaal niet zo lekker liep met Javier, ben ik nu zomaar glad zijn verjaardag vergeten. Een goed teken!
Maar bij deze, op 1 oktober heeft Javier de 14 jaar (geschatte leeftijd in paspoort) aangetikt. Een geschatte leeftijd, volgens onze DA toch eerder geboortejaar 2008, dan 2010. Nou goed, ga ik het middelen, is hij nu een jaar of 15.
En het gaat zo goed met hem. Oud is hij, maar nog lang niet het leven zat. Lekker scharrelen op het erf, veel slapen, de gourmand van het huis zijn.
Wat we vroeger met elkaar hadden, veel activiteiten ondernemen, tempobeulen, zat er allang niet meer in. En dat was iets wat we allebei een lange tijd lastig vonden. Accepteren dat het niet meer lukt. De komst van een jonge hond was een positieve kentering. Javier hoefde zich niet meer te 'bewijzen' en ik kon mijn 'lusten' botvieren op Edison.
Met een geloken blik, luchtjes opsnuiven op een bedje van mos. In stilte genieten, meer hoeft het niet te zijn. Taai en wijs als hij is.........
Afbeelding
Javier (2010?), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Susam
Posts in topic: 1
Welke: Podengo kruising

Re: Javier

Bericht door Susam »

wat heerlijk!! gefeliciteerd!!
Budkes
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Wat genieten. Gefeliciteerd!
Afbeelding
Sterre

Bericht door Sterre »

Wat ligt hij daar heerlijk. Geweldige foto’s. Fijn als je hond zo rustig oud kan worden.
K@ren
Honden: 1

Bericht door K@ren »

Mooi geschreven. Gewoon genieten van elkaar 😍
Gefeliciteerd!
Afbeelding
Rosanne
Welke: Oud Duitse herder

Bericht door Rosanne »

Wat een heerlijke oude dag heeft hij. Van harte gefeliciteerd! Dat jullie nog maar heel wat mooie momenten samen mogen hebben. :balon:
Afbeelding
Brego 07-04-2021 ❤️
Dirkje
Honden: 2
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Wat een heerlijke oude dag heeft hij zo. Gefeliciteerd Javier!
Afbeelding
Mo-yi
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Mooi omschreven en heel herkenbaar, hier ook geen kilometers meer maken zodra we wakker zijn, urenlange tochten samen, maar nu vaker korte rondes op een heel rustig tempo wat luchtjes opsnuiven en wat buurtjes hallo zeggen :hartjes:
Proficiat Javier, geniet nog heerlijk op jouw manier :balon:
Afbeelding
Jetski
Welke: Portugese waterhond

Bericht door Jetski »

Zo te zien kan hij er nog lekker van genieten. :liefde:
Afbeelding
alinelaila
Welke: Friese Stabij

Bericht door alinelaila »

Wat een mooie leeftijd! Gefeliciteerd! :balon:
Nanna

Bericht door Nanna »

Proficiat, mooie leeftijd🥳
Afbeelding
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Gefeliciteerd met je mooie man.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
thom
Welke: Farah het Portugese meisje

Bericht door thom »

Gefeliciteerd beauty. :cheer: :balon:
Afbeelding
Ons Portugese meisje Farah.
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Wat een voorrecht is dat toch, als je hond op zo'n fijne manier oud mag worden :hartjes:
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Gefeliciteerd 🥳
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Mooi geschreven :I:
Fijn dat hij zelf ook vindt dat het niet allemaal meer moet.
Dat maakt het extra fijn om hem gewoon te zien ontspannen met zijn lekkere luchten. :ok:
Afbeelding
malinois
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Gefeliciteerd!
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Josefien
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

ranetje schreef: 06 okt 2024, 12:11 Mooi geschreven :I:
Fijn dat hij zelf ook vindt dat het niet allemaal meer moet.
Dat maakt het extra fijn om hem gewoon te zien ontspannen met zijn lekkere luchten. :ok:
Ja, ik ben er blij mee dat hij mentaal de knop heeft kunnen omdraaien. Het hoofd wilde graag, het lijf kon het domweg niet meer aan. Ik heb korte wandelingen geprobeerd, maar dat was voor hem geen optie. Hij wou doorgaan, doorgaan, zoals we waren gewend. Terwijl ik aan zijn lijf zag dat dat niet ging. Besloot ik dat we terug keerden naar huis, ging hij bij het 9hek liggen wachten op het vervolg van die afgebroken activiteit. Moeilijk om dat aan te zien.

Toen Edison kwam, bracht dat hem de nodige afleiding. Hem wegwijs maken in de do en don'ts van ons huishouden en manier van leven.

Maar bovenal die snotaap laten zien hoe je muizen vangt op een effectieve manier :lol1: Niet als een malle Piet cq Edison achter een muis aanrennen, maar een muizenhol opspeuren, wachten, geduld betrachten. Stilte en Zen. En dan, zodra een muis verschijnt, een katten/podenco sprong maken.

Het leidde tot rust in zijn kop.

Met Edison doe ik wat ik met Javier gewend was te doen , eindeloos op de 'struun' . Kilometers maken, achter de neus aan. En eigenlijk denk ik dat Javier hem allerlei routes influistert, want we belanden meestal op heel vertrouwde plekken :hartjes:
Laatst gewijzigd door Josefien op 07 okt 2024, 01:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Josefien

Bericht door Josefien »

Dank voor jullie fijne reacties!

En vandaag hebben we zijn vergeten verjaardag gevierd :cheer:

De geur en smaak van uitgebakken spek is onweerstaanbaar voor hem.

De dag begonnen met een soort van Engels ontbijt. In de vorm van een gebakken ei met spek en worst.

Als lunch een snuffelpartij met kaasblokjes, leverworst, en ander vleeswaar uit de koelkast. Allemaal verstopt op het erf. Merlijntje en Edison kregen even 'huisarrest', zodat Javier uitgebreid kon gaan zoeken. En of hij daar de tijd voor hem nam, mijn ouwe sneuperd. Al peuzelend, op zoek naar het volgende lekkers :hartjes:

Als diner een pannenkoek met spek en een likje stroop.
En het dessert was zijn favo slagroomtoetje.
Afbeelding
nevache
Posts in topic: 2
Honden: 7

Bericht door nevache »

Nog latertelaat, maar toch: gefeliciteerd!!
Herkenbaar hoe de komst van jonkies de ouderdom tegen de verwachting in ruimte geeft - Brass (16) hier leeft ook in geleende tijd met jonge guppen om hem heen waar hij op een rustige manier blij van wordt. Mooi om te zien.
Afbeelding
Flo
Honden: 2

Bericht door Flo »

Gefeliciteerd met Javier! Prachtige leeftijd en zo te zien nog veel om van te genieten.
Afbeelding
Josefien

Bericht door Josefien »

nevache schreef: 07 okt 2024, 12:33 Nog latertelaat, maar toch: gefeliciteerd!!
Herkenbaar hoe de komst van jonkies de ouderdom tegen de verwachting in ruimte geeft - Brass (16) hier leeft ook in geleende tijd met jonge guppen om hem heen waar hij op een rustige manier blij van wordt. Mooi om te zien.
Wat heerlijk voor Bliss!
Als ik me goed herinner, is jouw jonge garde ook van Spaanse afkomst?

Ik ben verzot op die types. Ze lezen gedrag zo goed en stemmen hun reactie erop af. Beleefd en fatsoenlijk tot in de haarpuntjes. Edison, die de nodige voorzichtigheid betrachtte t.o.v Javier maar mij
ondertussen wel eens onderuit schoffelde (zoomies enzo). Onder het mom van, zij kan het wel hebben, maar Javier is kwetsbaar en met hem moet ik rekening houden.
Het respect wat hij toonde naar Javier, gaf Javier de ruimte om zichzelf opnieuw uit te vinden. Dat had ik zelf nooit kunnen realiseren, omdat ik die subtiele hondenmanieren niet beheers....
Afbeelding
nevache
Posts in topic: 2
Honden: 7

Bericht door nevache »

Josefien schreef: 08 okt 2024, 00:38
Wat heerlijk voor Bliss!
Als ik me goed herinner, is jouw jonge garde ook van Spaanse afkomst?

Ik ben verzot op die types. Ze lezen gedrag zo goed en stemmen hun reactie erop af. Beleefd en fatsoenlijk tot in de haarpuntjes. Edison, die de nodige voorzichtigheid betrachtte t.o.v Javier maar mij
ondertussen wel eens onderuit schoffelde (zoomies enzo). Onder het mom van, zij kan het wel hebben, maar Javier is kwetsbaar en met hem moet ik rekening houden.
Het respect wat hij toonde naar Javier, gaf Javier de ruimte om zichzelf opnieuw uit te vinden. Dat had ik zelf nooit kunnen realiseren, omdat ik die subtiele hondenmanieren niet beheers....
Klopt, ze zijn vorig jaar maart/april alledrie vanuit Spanje ingevlogen - 4mnd, 14mnd en 2jr oud.
Vooraf wel getwijfeld: binnen de roedel heb ik bijna altijd een onderling leeftijdsverschil van 2-3jr aangehouden, met het idee dat ze dan stuk voor stuk de tijd hebben om een periodelang een klierige puber of wennende nieuweling te zijn, waarvoor ik extra tijd & aandacht genoeg kan hebben.
De gedachte was dat Brass w.s. niet meer zo lang mee zou gaan, en dan zouden FaeLynn 8 - Yuki 6 - Imme 4 overblijven.
Eigenlijk zouden er maar 2 komen, maar we konden niet kiezen, dus kwamen ze alledrie.
We hadden geen betere keuze kunnen maken. Brass was enorm sip na het overlijden van zijn Spaanse mattie. Maar met de komst van Mojo, Chiaou en Sem fleurde hij weer helemaal op. Chiaou is in al haar explosieve expressiviteit vreemd genoeg de hond bij wie hij zijn rust zoekt - samen 's nachts op één mat slapen, buiten erachteraan dribbeldraven als zij een interessante geur gevonden heeft. Mojo als kleine ukkepuk weet hem zelfs te verleiden tot speelse huppeltjes, waarna ze samen in het gras gaan liggen uitrusten van die enorme inspanning.
En hoe kwetsbaar hij ook is (want niet zo stevig meer op de poten): ze lopen hem nooit ondersteboven, nooit ook maar het minste jongelingenpatsgedrag, altijd respectvol, zelfs een gevallen brokje snaaien ze nog niet onder zijn neus weg.
Afbeelding
Josefien

Bericht door Josefien »

Prachtig zeg! Brass heeft ook zijn 'second wings' gevonden !

De helende werking die honden op elkaar kunnen hebben. Brass en Javier, die allebei met verlies te maken hadden (resp. zijn mattie en zijn activiteiten) en hoe de komst van jong spul die neerwaartse spiraal doorbreekt. Ik vind het zo mooi.

Dat was hier ook een bijvangst, die ik wel stilletjes hoopte maar niet had verwacht. Ik was op zoek naar een jonge hond, waarmee ik weer eindeloos op de 'struun' kon gaan. Net als wat ik met Javier deed.*

En ik had ook het idee dat hij op zijn laatste eindje liep, voelde me een beetje schuldig dat ik hem min of meer zou gaan vervangen. Maar goed, de komst van Edison veranderde alles. Een zachtaardig jong pindabreintje en tegelijkertijd een energiebommetje. Het zachtaardige, respectvolle doet Javier meer dan goed. En die energieke bruisbal kan ik goed gebruiken.

*Want Merlijntje (de mastin) en ik op wandel is nooit zo'n succes. Hij kuiert en buurt graag en ik houd van 'marcheren in straf tempo'. Mr J. is ook meer van het keuvelende en bezadigde type, dat accordeert beter met Merlijntje.
Afbeelding
Plaats reactie