Nummer drie

Hier kun je fokgerelateerde zaken bespreken
EchoMira
Posts in topic: 11
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Nummer drie

Bericht door EchoMira »

Echo is niet klaar voor de fok. Ze is net 1 dus het wordt weer een 3 jarenplan maar heel langzaam maar zeker ben ik weer rond aan het kijken naar een reutje.

Ik heb een kandidaat. Dat is een afgeteste (werk)mechelaar/bull terrier. Die zie ik echt wel zitten maar dat is een amerikaan. Dus duur en moeilijk om te regelen.
Daarmee kom ik vrij dicht bij mijn ideaal, de perfecte mix van rassen om tot een gezonde, bruikbare huishond te komen.

Als alles goed gaat is Echo dan 4 en Mira 8. In principe kan ik daar zelf ook weer een hond uit houden.
3 honden vind ik veel maar deze drie honden kan ik hebben en dat heb ik wel over voor de droom van je eigen honden fokken.

Dan is er nog de andere optie. Nog een nest met Mira. Dat zou dan volgend jaar of hooguit het jaar daarna moeten.
Ik vond het leuk en interessant om pups te hebben. Dat wil ik graag weer doen maar een nest fokken zonder er zelf een te houden vind ik niet de moeite waard. Dan stop ik die aandacht en tijd liever in de honden die ik al heb.

Dus het wordt denk ik 2024 met Echo. En dan iets van een herderkruising. Met vol papier.

Ondertussen heeft Echo twee prachtige broers. Mocht er iemand een leuk idee hebben, ik hou me aanbevolen.
_Tiny_
Posts in topic: 3
Honden: 4
Welke: Grote poedel middenslagpoedel dwergpoedel labradoodle

Re: Nummer drie

Bericht door _Tiny_ »

Niet terug op de whippet?
Whippets lijken mij zulke heerlijk zachte honden. Ik hou daar wel van.

Hoe dan ook, erg interessante plannen! Wordt weer leuk om te volgen.
Afbeelding
Gudrun
Posts in topic: 2
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Werkmechel kruising... ben ik wat huiverig voor.
In combinatie met nog meer snelheid en terriër-vasthoudendheid/eigenwijsheid?
Ik ken geen werkmechelkruisingen die ik gezellige huishondjes vind.
Maar goed, ik ken die hele hond in kwestie niet, misschien is het een zacht lieverdje.
Lothian
Honden: 3
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Mijn Zorro was fantastisch lief. Een kruising met een goede, lieve herder kan heel leuk worden volgens mij.

Bullterrier x werkmechelaar word ikzelf dan weer minder warm van 😋 maar leuk om je plannen weer te kunnen volgen!

Ik snap wel dat je alleen wil fokken als je er zelf een pup van kan houden. Ik denk dat ik dat ook heb.
Afbeelding
Veertje
Posts in topic: 1

Bericht door Veertje »

Werkmechel x bullterrier met een terriër whippet mix lijkt mij een heftige combinatie. Dat worden geen huishonden zou ik zo inschatten.

Wel leuk om alvast je ideeën te volgen. Qua leeftijd snap ik ook dat je 4&8 prima leeftijden vind voor een derde. Dat heb ik hier nu ook (al is Finn dan alweer 11).

Misschien kan je (of hun eigenaren) de broers in de fb groep over bewuste kruisingen 'gooien' als ze wat gezondheidstests gehad hebben? Daar zijn altijd mensen geïnteresseerd in leuke en geteste reuen. Zeker van dit type heb ik ze daar nog niet gezien.
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
malinois
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Gudrun schreef:Werkmechel kruising... ben ik wat huiverig voor.
In combinatie met nog meer snelheid en terriër-vasthoudendheid/eigenwijsheid?
Maar goed, ik ken die hele hond in kwestie niet, misschien is het een zacht lieverdje.
Ik ken wel hele lieve zachte werknechelaars en ook -kruisingen. Maar t blijft altijd wel een gok, het kan makkelijk een generatie overslaan dus wat zit ervoir. De bull ben ik dan weer wat minder weg van
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Célie
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Lijkt mij geen leuke combi maar hè wie ben ik ik volg wel :D had eigenlijk ook nog op een nestje met Mira gehoopt (met dalmatiër- of poedelreu)
Eilfy

Bericht door Eilfy »

Wat leuk weer nieuwe plannen! Echo is ook echt een schitterend hondje om te zien.

Ik deel wel de huiveringen om op een terriër / whippet kruising een (werk)mechel / bullterrier kruising te zetten. Het klinkt alsof dat best hele pittige honden worden. Qua uiterlijk zou ik het jammer vinden als het fijn-atletische van de pups zou verdwijnen
Afbeelding
~Choose what helps your heart bloom~
pioenroos
Welke: xteckel en schapendoes en schapendoeskelpie

Bericht door pioenroos »

Leuk om te lezen over nieuwe plannen!

Heb je een foto/filmpje van de reu?

Ik heb nog geen idee of ik überhaupt een 2de nestje zou willen, ooit. Misschien dat ik compleet overspannen ben straks met een nest vol draken die ik niet verkocht krijg omdat niemand een kruising schapendoes wil😱

Maar stel dat het een succesverhaal wordt dan zou ik voor een 2de nest een zoon van Mira best een optie vinden🙂
Afbeelding
_Tiny_

Bericht door _Tiny_ »

Zou Mojo van Suzanne niet veel leuker zijn voor op Echo, ipv een werk-mechel kruising?
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik sla over. Ik hoef helemaal niks met bullterrier.
Dan krijg je van die Lurchers op groot wild die er geen been in zien om ook de spaniel van de buren even aan gort te trekken als ie enthousiast langszoeft.
Je had natuurlijk allang je eigen dekreu moeten kopen. Een Bedlington. :geek:
Iza

Bericht door Iza »

Ik stem ( :mrgreen: ) voor een Whippet, "een Henkie" of "een Duque"
_Tiny_

Bericht door _Tiny_ »

Of Ren.
Afbeelding
Iza

Bericht door Iza »

_Tiny_ schreef: 14 sep 2021, 20:01Of Ren.
Ja, inderdaad!
Dirkje
Posts in topic: 5
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Leuk dat je plannen hebt. Het lijkt mij ook het allerleukst om er zelf ook één te houden.
Mechelaar x lurcher snap ik maar wat is voor jou de meerwaarde van het gedeelte bull terrier?
Afbeelding
Jackira
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Wat leuk lijkt me dat met een herder.Ik ben heel benieuwd hoe ze gaan worden.
AfbeeldingAfbeelding
Inge
Welke: Mechelse herders

Bericht door Inge »

Gudrun schreef:?
Mijn kruising mechel (generaties mechel met ver weg nog wat Hollander en een Duitser in de bloedlijn) is een enorm gezellige huishond. De makkelijkste herder die ik ooit gehad heb, terwijl zijn vader 3x op de nederlandse kampioenschappen knpv heeft gestaan en daarvan 1x ook gewonnen heeft (PH2). Kobe heeft echt een aan - uit knop. Tijdens trainingen was hij heel werklustig, nu hij al jaren alleen maar huishond is is hij nog steeds super makkelijk.
Groetjes Inge
Poot van Kobe en Tika

Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Inge schreef: 14 sep 2021, 22:14
Mijn kruising mechel (generaties mechel met ver weg nog wat Hollander en een Duitser in de bloedlijn) is een enorm gezellige huishond. De makkelijkste herder die ik ooit gehad heb, terwijl zijn vader 3x op de nederlandse kampioenschappen knpv heeft gestaan en daarvan 1x ook gewonnen heeft (PH2). Kobe heeft echt een aan - uit knop. Tijdens trainingen was hij heel werklustig, nu hij al jaren alleen maar huishond is is hij nog steeds super makkelijk.
Ja maar ik meen me te herinneren dat je ook wel een lastige lijer had ;) Ik vind Mechelse herders leuk hoor maar de gedroomde huishond is het niet.
Inge
Welke: Mechelse herders

Bericht door Inge »

Nanna schreef:
Inge schreef: 14 sep 2021, 22:14
Ja maar ik meen me te herinneren dat je ook wel een lastige lijer had ;) Ik vind Mechelse herders leuk hoor maar de gedroomde huishond is het niet.
Ik reageerde op Gudrun die geen enkele werkmechelkruising kende die een gezellige huishond was. Ze zijn er wel degelijk.
Mijn andere is geen kruising Afbeelding en die is vooral heel druk en reactief aan de lijn. Verder wel gewoon sociaal en ook zij leeft gewoon als huishond (al ligt ze wat vaker in haar kamerkennel voor verplichte rust).
Groetjes Inge
Poot van Kobe en Tika

Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Dit worden kwart mechelaars en kwart bullen en de reu zelf is wel een gezellige huishond.
Volgens mij loopt dat reuze los met de pittigheid.

Maar goed, ik heb geen flauw benul of dit hem wordt.

Blijft het feit dat een hond als huishond uitsluiten omdat zijn opa van een bepaald ras was voor mij persoonlijk toch iets aan logica ontbeert.
Zowel de whippet als de rat terrier en de bull terrier zijn huishonden pur sang. Je zou haast verwachten dat het dan goedkomt. :lol:
Dirkje

Bericht door Dirkje »

Bull terrier-teven stromen doorgaans niet over van moedergevoelens en zijn ook niet te beroerd om pups dood te bijten.
Als je een teefje van Echo aan wil houden zou ik die eigenschap alvast niet willen.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Dirkje schreef: 15 sep 2021, 22:51 Bull terrier-teven stromen doorgaans niet over van moedergevoelens en zijn ook niet te beroerd om pups dood te bijten.
Als je een teefje van Echo aan wil houden zou ik die eigenschap alvast niet willen.
De bullterrier is dan een oma van het nest.

Nogmaals, 75% gezonde genen ten opzichte van de anderen.

Dit is geen rashondenfok. Het werkt anders.
Ik fok geen honden voor de fok dus wat kan mij het moederinstinct ook schelen?
Dirkje

Bericht door Dirkje »

EchoMira schreef: 15 sep 2021, 23:04
Dirkje schreef: 15 sep 2021, 22:51 Bull terrier-teven stromen doorgaans niet over van moedergevoelens en zijn ook niet te beroerd om pups dood te bijten.

Ja, en die neus dan?
Zou dat geen raar gezicht zijn? Een Lurcher/Mechelaar met een gigantische ramsneus. 🤔
Afbeelding
Kelperuaantjes

Bericht door Kelperuaantjes »

EchoMira schreef:Dit worden kwart mechelaars en kwart bullen en de reu zelf is wel een gezellige huishond.
Volgens mij loopt dat reuze los met de pittigheid.

Maar goed, ik heb geen flauw benul of dit hem wordt.

Blijft het feit dat een hond als huishond uitsluiten omdat zijn opa van een bepaald ras was voor mij persoonlijk toch iets aan logica ontbeert.
Zowel de whippet als de rat terrier en de bull terrier zijn huishonden pur sang. Je zou haast verwachten dat het dan goedkomt. Afbeelding
Vindt je die kruising niet te groot voor Echo dan? Of is het een kleine reu?
Mojo vond je destijds te groot voor Mira, dan lijkt me een Mechel/Bullterriër ook van die categorie eigenlijk?

Verstuurd vanaf mijn SM-G986B met Tapatalk

EchoMira

Bericht door EchoMira »

Dirkje schreef: 15 sep 2021, 23:14
EchoMira schreef: 15 sep 2021, 23:04

Ja, en die neus dan?
Zou dat geen raar gezicht zijn? Een Lurcher/Mechelaar met een gigantische ramsneus. 🤔
Van 25% krijg je geen ramsneus. Dat wordt een kaarsrecht gezichtje.
Heeft de reu zelf al.
Plaats reactie