Seniorencheck

Plaats reactie
Jackira
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Seniorencheck

Bericht door Jackira »

Laila wordt duidelijk ouder. Hoe oud ze precies is weet ik niet maar ouder dan 12 jaar denk ik wel. Ze is de moeder van Shira en Nola en zij zijn ruim 9 jaar.

Doen jullie met je oudere honden een jaarlijkse seniorencheck? Ik overweeg het voor Laila. Ook omdat ik zeker wil weten dat ze geen pijn heeft. Zo'n onderzoek kan geen kwaad lijkt me.

Tot nu toe ga ik alleen naar een dierenarts als ik klachten opmerk.

Maar wat laat je dan precies checken. Alleen bloedonderzoek of ook urineonderzoek. En mogelijk uitgebreider?
AfbeeldingAfbeelding
Maart
Posts in topic: 1
Contacteer:

Re: Seniorencheck

Bericht door Maart »

Ik laat een jaarlijkse bloedcontrole doen van zodra ze 10 geweest zijn.
Dus standaard bloedonderzoek + extra SDMA, Zink, B12 en adhv de resultaten daarvan dan bepalen of ik een jaar wacht of tussentijds nog eens laat controleren.

Runar moet volgende maand weer, vorige keer was zijn SDMA & Zink wat aan de lage kant dus dat ben ik gaan ondersteunen, benieuwd of de waardes nu beter zijn.
https://www.freshdiets4animals.com/

Voedingsadvies op maat.

https://pawesomefreshtoppers.com/

Functionele toppers voor hond & kat.
Jackira
Posts in topic: 2
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Bedankt, ik ga Maandag ook een afspraak maken voor Laila bij de dierenarts. :ok:

Late reactie sorry maar ik was ziek afgelopen week :smile:
AfbeeldingAfbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Nee hoor. Ik ga alleen naar de da als ze wat mankeren. Ik ga zelf ook niet op niks af naar die huisarts.
Afbeelding
hakunamatata
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Bericht door hakunamatata »

Zeker wel. Niet jaarlijks overigens. Bij de katten rond hun tiende verjaardag een seniorencheck met bloedonderzoek. Als ze rond die leeftijd toch voor iets onder narcose moeten ook gelijk foto's van rug en heupen. Daarna afhankelijk van de kat. Perfect gezond zonder medicatie dan niet jaarlijks. Maar ik ben wel erg scherp op hun gezondheid en herken pijnsignalen snel.

Bij de honden wisselt het. Ik heb steeds oudjes die al wat mankeren. Dus daarmee begon ik vaak al vrij snel met bloedonderzoek en foto's. Bij Lizzy heb ik wel steeds na een jaar opnieuw seniorencheck laten doen met bloedonderzoek mede vanwege de dagelijkse pijnstilling maar ook omdat ze soms wat minder was en ik wilde uitsluiten dat het niet iets anders was.

Sowieso vind ik een seniorencheck wel fijn. Als er niks uitkomt dan kan ik zorgelozer genieten van het oudje. En dan heb je wel basiswaarden qua bloed om mee te vergelijken mocht het dier daarna wel iets mankeren. Maar dus niet per definitie jaarlijks. Tot nu heb ik alleen maar oudjes gehad (oud geadopteerd) die wat bleken te mankeren dus zat ik al meteen bij de dierenarts. Het is eerder wennen dat ik met Eevee en Liora de dierenarts zo weinig zie 😅
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Plaats reactie