Waarom zien fokkers niet dat ze honden fokken die niet sound zijn?

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Plaats reactie
Marc
Posts in topic: 6

Waarom zien fokkers niet dat ze honden fokken die niet sound zijn?

Bericht door Marc »

Ik liep vandaag door de stad. Pauze. Kwam een setje tollers tegen. Perfect blesje, mooie pels, juiste oren en goede koppies. Maar.....wat een rare bouw op de achterhand. Gekke hoekingen of beter gezegd nauwelijks boeking in de achterpoten.

Daarna een flatcoat. Super super stijl in de achterhand. Dribbelde eigenlijk gewoon. Wederom extreem mooi rastype.

Ik zie het eigenlijk non stop. Rashonden waarvan de functie jagen, waken of wat dan ook is en dan een lichaam waar gewoon nauwelijks aandacht voor is geweest in de fok. Koppen, vachten en oren hebben blijkbaar alle aandacht.

Ik knap er echter enorm op af. Een Belg die dribbelt als een karrepaardje. Een toller met rechte achterpoten en overbouwd. Een beauceron met koehakken die sloft....

Ik heb liever een fout oor op een hond die sound is en mooi beweegt. Of een verkeerde oogkleur vs een dribbelhond.

Kijk. Een best wel klein ras met de stand van een grote Zwitserse Sennenhond....

Afbeelding

Zien fokkers dat niet?
Omega
Posts in topic: 3
Honden: 1
Welke: Nu een echte toller

Re: Waarom zien fokkers niet dat ze honden fokken die niet sound zijn?

Bericht door Omega »

Ik had ook een toller met vrij steile achterhand en wat overbouwd. Had, want nu ze 3 is en volwassen wordt zakt de achterhand en komen de hoekingen in de achterhand. Dat is ook wat een van de keurmeesters (ook fokker) vertelde tijdens een van de keuringen: "je zult zien dat ze met 3 jaar zakt in de achterhand en de hoekingen goed komen".
Daarentegen heeft ze nog steeds wel flopoortjes, dat komt nooit goed, maar daarvoor werd ze niet afgekeurd op de fokgeschiktheidskeuring. Tot zover het alleen op koppen/oren letten.

Tot nu toe is er nog enkele belemmering geweest overigens voor haar bewegen en functionaliteit van jachthond.

Ik weet niet hoe het zit met de lichamelijke ontwikkeling van (jong) gecastreerde honden, of die hoekingen er dan wel inkomen, omdat ze ook niet meer uitzwaren wat onder invloed van hormonen gebeurt.

Dit verhaal is dus gebaseerd op n = 1, wellicht niet helemaal representatief dus.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nou ja. Het zegt wel wat. Het verandert dus met de tijd en het stijle en overbouwd zijn gaat weg? Wat apart eigenlijk want andere rassen hebben dat niet echt. Wat je ziet is wat je hebt dan maar bij een toller verdwijnt dat.
Omega

Bericht door Omega »

Marc schreef: 27 nov 2024, 19:50 Nou ja. Het zegt wel wat. Het verandert dus met de tijd en het stijle en overbouwd zijn gaat weg? Wat apart eigenlijk want andere rassen hebben dat niet echt. Wat je ziet is wat je hebt dan maar bij een toller verdwijnt dat.
Ik zie het nu bij Quinta gebeuren en de keurmeester/fokker zag het vaker gebeuren. Dat is dan ook gelijk alle kennis die ik er van heb, geen idee of het dus voor de hele populatie geldt. Als Quinta een paard was liet ik haar staan om haar draf, die is niet mooi, maar verandert ook nu. Haar galop/rennen is wel goed.
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 2

Bericht door Nanna »

Als je kijkt naar de wilde caniden hebben die ook nooit van die geweldig gehoekte achterhanden.
Zo’n super gehoekte achterhand is helemaal niet functioneel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
EchoMira
Honden: 2
Welke: Whippet en Lurcher

Bericht door EchoMira »

Het zijn bijna altijd de voeten.

Laat ik het zo zeggen, mooi lopende honden hebben nooit rare voeten.
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 27 nov 2024, 20:10 Als je kijkt naar de wilde caniden hebben die ook nooit van die geweldig gehoekte achterhanden.
Zo’n super gehoekte achterhand is helemaal niet functioneel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Ik vind niks raar aan de hondachtigen die jij post hoor. Die hebben lange benen en dan zouden die rare hoekingen de zaak nogal vreemd maken. Tollers zijn heel klein zag ik vandaag en dan is een hele hoge heup met rechte benen die nauwelijks buigen wel echt vreemd om te zien. Ze liepen als berghonden. Ik vond het echt vreemd. Wat jij post zijn dieren die helemaal niet raar lopen en lange passen maken.
Marc

Bericht door Marc »

Omega schreef: 27 nov 2024, 20:05
Marc schreef: 27 nov 2024, 19:50 Nou ja. Het zegt wel wat. Het verandert dus met de tijd en het stijle en overbouwd zijn gaat weg? Wat apart eigenlijk want andere rassen hebben dat niet echt. Wat je ziet is wat je hebt dan maar bij een toller verdwijnt dat.
Ik zie het nu bij Quinta gebeuren en de keurmeester/fokker zag het vaker gebeuren. Dat is dan ook gelijk alle kennis die ik er van heb, geen idee of het dus voor de hele populatie geldt. Als Quinta een paard was liet ik haar staan om haar draf, die is niet mooi, maar verandert ook nu. Haar galop/rennen is wel goed.
Is haar looppas dan wel goed of rolt de rug en loopt ze achter als een mens? Want dat deden die van vanmiddag. Die liepen met rechte achterpoten. En daardoor rolde hun vel over hun rug en leken ze kwa gangwerk op hele zware grote honden. Ik vond dat overigens niet mooi. Leek me onbehaaglijk en kwam sloom over.
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 27 nov 2024, 20:39 Het zijn bijna altijd de voeten.

Wat zijn goede voeten? Platte of ronde?
malinois
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Ik herken wat Marc zegt wel bij de Akita's die hier lopen. Ze waggelen heel apart met draven door een enorme steile achterhand. Geen idee of dat hoort bij een Akita maar ik vind t erg lelijk.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 27 nov 2024, 20:55

Gewone. Je weet toch wel hoe een hondenpoot er uit ziet?

60% loopt prima. Dat dus.
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 27 nov 2024, 21:06

Ja natuurlijk. Maar je hebt hele goede ronde voeten en goede plattere voeten. Een basenji loopt prima. Met kattenvoeten. Een mechel.met plattere voeten loopt ook prima. En een wolfhond met hele lange platte voeten loopt ook prima. Dus vandaar mijn verwarring.
Nanna
Posts in topic: 2

Bericht door Nanna »

Bij Chows is het juist vereist. Kaarsrechte achterpoten. Met als gevolg dat ze soms de andere kant op knikken…

Afbeelding
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 27 nov 2024, 21:09
EchoMira schreef: 27 nov 2024, 21:06

Ja natuurlijk. Maar je hebt hele goede ronde voeten en goede plattere voeten. Een basenji loopt prima. Met kattenvoeten. Een mechel.met plattere voeten loopt ook prima. En een wolfhond met hele lange platte voeten loopt ook prima. Dus vandaar mijn verwarring.
Gewone. Functionele poten. Moet echt het minst interessante onderdeel van je hond zijn. Mooie strakke voet zonder raskenmerken.
Omega

Bericht door Omega »

Marc schreef: 27 nov 2024, 20:49
Omega schreef: 27 nov 2024, 20:05
Is haar looppas dan wel goed of rolt de rug en loopt ze achter als een mens? Want dat deden die van vanmiddag. Die liepen met rechte achterpoten. En daardoor rolde hun vel over hun rug en leken ze kwa gangwerk op hele zware grote honden. Ik vond dat overigens niet mooi. Leek me onbehaaglijk en kwam sloom over.
Ze loopt wel als een hond, niet zoals je hierboven beschrijft. Nu de hoekingen toenemen wordt haar draf wel beter, maakt ze achter ruimere passen, eerder maakte ze kortere passen, maar wel met soepele rug.
Afbeelding
Plaats reactie