Waarschuwing Librela

Plaats reactie
ranetje
Posts in topic: 3

Waarschuwing Librela

Bericht door ranetje »

waarschuwing in de VS over Librela
Altijd zinvol om te weten.
Maar elk medicijn heeft bijwerkingen, dus dat er iets mis kan gaan is helaas nooit uitgesloten.
Is dat een reden om bijvoorbeeld deze medicatie te laten staan?
Er worden ook veel honden geholpen (op de been gehouden) met deze injecties.

De laatste zin uit het bericht:
“With more than 21 million doses distributed globally, no individual adverse event sign is reported at a rate higher than rare, as defined by the European Medicines Agency.”
Dat zou ik denk ik geen reden vinden om Librela af te wijzen.
Het zijn doorgaans honden van al aardig hoge leeftijd, waarbij deze injecties worden gegeven.

Wat vinden jullie?
Afbeelding
Diana
Posts in topic: 1
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Re: Waarschuwing Librela

Bericht door Diana »

Tja, er gaan heel veel van dit soort verhalen rond over Librela, maar ik neem ze met een korreltje zout.
Dangerous side effects from the injectable canine drug Librela — used to treat osteoarthritis joint pain — have been linked to seizures, lameness and loss of muscle control, the agency said.
Ik denk dan: ook zonder Librela zijn er oudere honden met artrose en problemen met het bewegingsapparaat die op den duur last krijgen van kreupelheid, verminderde controle over de spieren en spierafname. Ook vermoed ik dat toevallen vaker voorkomen bij oudere honden. Dus heeft dat met Librela te maken of hadden ze dat zonder Librela ook gekregen en heeft het meer te maken met de leeftijd en ouderdomskwalen?

Voor mij zijn dit soort verhalen dus geen reden om het niet te geven, en zoals je al schrijft: elke medicatie kán vervelende bijwerkingen hebben. Zolang Librela goed werkt voor mijn hond en ze daardoor pijnvrij normaal kan bewegen, neem ik dat risico. Het alternatief is volledig op pijnstilling (ook mogelijke bijwerkingen) of niets geven en dan mijn hond pijn laten lijden en de kans op kreupelheid en spierzwakte alleen maar groter maken, omdat ze dan ook minder zal willen bewegen, dus zwakker zal worden.
Afbeelding
mim
Honden: 1
Welke: Toller

Bericht door mim »

Mijn oude Smook ( aussie) heeft dankzij Librela nog een hele fijne oude dag gehad. Ze had artrose en kon moeilijk zelfstandig opstaan dus er was eigenlijk ook geen keuze.. ze is 14 jaar geworden en is aan een hersenbloeding overleden.
Maart
Posts in topic: 2
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Maart »

Ik geloof zeker dat het een aanslag op het lichaam is en fout kan aflopen (zoals met bijna alles) Maar Runar heeft er begin deze maand ook 1 gekregen en krijgt begin volgende maand een volgende. (Er was een 1 + 1 actie)
Ik wou wel even kijken of het iets zou doen bij hem, hij krijgt verder niets van medicatie, dus wel een objectief beeld.
galga's
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

Loba heeft nog een heerlijk bonusjaar gehad met Librela totdat het niet meer werkte. En ik denk dat je het zo ook moet gebruiken: als laatste lapmiddel. Het geneest niets, geeft geen verlichting tot het probleem genezen is.

Mijn hondenfysio zegt dat als er neurologische schade is, dat ze dan wel die verlammingen etc ziet. Het blokkeert uiteraard een nerve growth factor die verder in het lichaam ook andere taken heeft.

Ik weet wel dat ik het zo weer zou gebruiken als ik een hond zou hebben waar het bij zou kunnen helpen.
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Diana schreef: 19 dec 2024, 13:01 Tja, er gaan heel veel van dit soort verhalen rond over Librela, maar ik neem ze met een korreltje zout.
Dangerous side effects from the injectable canine drug Librela — used to treat osteoarthritis joint pain — have been linked to seizures, lameness and loss of muscle control, the agency said.
Ik denk dan: ook zonder Librela zijn er oudere honden met artrose en problemen met het bewegingsapparaat die op den duur last krijgen van kreupelheid, verminderde controle over de spieren en spierafname. Ook vermoed ik dat toevallen vaker voorkomen bij oudere honden. Dus heeft dat met Librela te maken of hadden ze dat zonder Librela ook gekregen en heeft het meer te maken met de leeftijd en ouderdomskwalen?

Voor mij zijn dit soort verhalen dus geen reden om het niet te geven, en zoals je al schrijft: elke medicatie kán vervelende bijwerkingen hebben. Zolang Librela goed werkt voor mijn hond en ze daardoor pijnvrij normaal kan bewegen, neem ik dat risico. Het alternatief is volledig op pijnstilling (ook mogelijke bijwerkingen) of niets geven en dan mijn hond pijn laten lijden en de kans op kreupelheid en spierzwakte alleen maar groter maken, omdat ze dan ook minder zal willen bewegen, dus zwakker zal worden.
:ok:
Het gaat nou eenmaal bij oudere honden vaker slechter met bewegen, dat is inderdaad ook zonder Librela het geval.
Het blijft dan de vraag of Librela de oorzaak is.
Toevallen komen ook vaker voor bij oude honden, geen primaire epilepsie (als ze dat nooit hebben gehad), maar wel veroorzaakt door andere neurologische problemen, dus secundair.

Pijnvrij, beter kunnen bewegen en daardoor langer plezier hebben staat bij mij voorop.
Uiteindelijk gaat elke hond, net als wij.
Kwaliteit gaat boven kwantiteit.
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Maart schreef: 19 dec 2024, 16:24 Ik geloof zeker dat het een aanslag op het lichaam is en fout kan aflopen (zoals met bijna alles) Maar Runar heeft er begin deze maand ook 1 gekregen en krijgt begin volgende maand een volgende. (Er was een 1 + 1 actie)
Ik wou wel even kijken of het iets zou doen bij hem, hij krijgt verder niets van medicatie, dus wel een objectief beeld.
Ben heel benieuwd naar het resultaat voor Runar :ok:
Afbeelding
Loraine
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Ik persoonlijk zou er met Mahdutje zijn epilepsie (secundair, getriggerd door lichaamsvreemde stoffen) wel 3x over nadenken en me héél goed inlezen over alle voor- en nadelen.
Maar dat doe ik ook met de meeste andere lichaamsvreemde stoffen.
Voor een verder gezonde hond zou ik er wat makkelijker in zijn gok ik zo.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 2
Contacteer:

Bericht door Maart »

Runar heeft begin deze maand zijn 2de injectie gehad, ik merk dat hij op wandelingen weer meer draaft.
Ik ga het nu laten uitwerken en zien of hij terug minder spontaan draaft.
Gretha
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Bericht door Gretha »

Librela probeer je over het algemeen als laatste redmiddel.
Het is dat of er meteen een punt achter zetten.

Daarom zie ik het probleem niet zo. Als Librela niets doet is het meestal ook einde verhaal.
Afbeelding
EchoMira
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Gretha schreef: 11 jan 2025, 21:30 Librela probeer je over het algemeen als laatste redmiddel.
Het is dat of er meteen een punt achter zetten.

Daarom zie ik het probleem niet zo. Als Librela niets doet is het meestal ook einde verhaal.
Dat verschilt per type hond. Hein krijgt het ook maar daar kan best nog 2 jaar gewonnen worden met allerlei andere opties.

Een hondje dat onder je jas kan of in een wagentje achter de fiets mee kan heeft een totaal ander idee over pijn dan een gecastreerde kangal zonder heupen.
Plaats reactie