Mira had een ongelukje

EchoMira
Posts in topic: 19
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Mira had een ongelukje

Bericht door EchoMira »

Even naar het dorp en daarna zoals altijd rennen op de dijk.
Wat er gebeurde weet ik niet maar van de ene op de andere stap doodkreupel.

Het is nu een paar uur later en ze heeft er nog niet op gestaan.
Ook geen piep (en het is een pieperd van jewelste) maar ze verdomt die voorpoot te gebruiken.
Ze heeft artrose in haar voortenen dus misschien is het dat maar ik denk dat ze nu iets in haar shouder heeft.
Niets gebroken dus eerder verrekt.

Ze is nu naar bed gegaan en dat kon ze alleen.

Ik kijk het maar een dag of twee aan. Naar de crisiskliniek lijkt me echt niet nodig en is heel erg duur.
Vrijdag is ze de eerste.

Komt wel goed. Een whippet loopt met drie poten gewoon door.
Maar ik heb toch liever dat ze geen gedonder heeft.
Mo-yi
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Re: Mira had een ongelukje

Bericht door Mo-yi »

Ja maar het is alsnog wel schrikken natuurlijk. Had ze dat een tijdje terug ook niet? of was dat Echo?
Misschien helpt warmte/kruikje er nog iets bij?
Afbeelding

2011-2025
Nanna
Posts in topic: 6

Bericht door Nanna »

Inderdaad ws verstapt. Whippets zijn krijserds met complete deathscreams dus daar zou ik me niet te druk over maken. Lekker onder het dekbed met een oliebol. Morgen is ze het wellicht al vergeten.
Afbeelding
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Ik zou ook in eerste instantie denken aan dat ze zich verstapt heeft. Het kan gebeuren op een onlogisch moment (dus niet dat er per se een kuil moet zijn).
Het zou ook kunnen dat er een doorntje/iets scherps tussen de voetkussentjes/tenen zit. Bij Zeno is het zo dat hij na verstappen op de poot blijft lopen, maar als er iets in zijn poot zit, dan tilt hij zijn poot op en weigert hij er op te staan. Maar niet iedere hond reageert hetzelfde.
Ik zou er ook niet meteen voor naar de (spoed)dierenarts gaan. Even aankijken. Hopelijk staat ze er morgen weer op alsof er niets gebeurd is.
Kells
Posts in topic: 7
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Ach gossie, hopelijk doet rust genoeg en loopt ze morgen weer als een kievit.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
dre

Bericht door dre »

Hopelijk is ze met een paar dagen weer helemaal rad!

Mijn krijsende dramaqueen wordt ik altijd beetje bang van als die ineens stil is, dan is het meestal wel ernstig namelijk :')
Afbeelding
Jay
Posts in topic: 2

Bericht door Jay »

dre schreef: 31 dec 2024, 22:05 Hopelijk is ze met een paar dagen weer helemaal rad!

Mijn krijsende dramaqueen wordt ik altijd beetje bang van als die ineens stil is, dan is het meestal wel ernstig namelijk :')
dit dacht ik ook. Hoop dat het meevalt, ga anders donderdag naar een dierenarts. Dat is geen feestdag .
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Jay schreef: 31 dec 2024, 22:26
dre schreef: 31 dec 2024, 22:05 Hopelijk is ze met een paar dagen weer helemaal rad!

dit dacht ik ook. Hoop dat het meevalt, ga anders donderdag naar een dierenarts. Dat is geen feestdag .
Ja, zoiets denk ik ook.
Niet alleen vanwege het tarief, hoor.
Eerst maar een weekendje rust.

Ze is net op drie poten buiten wezen plassen. Bed op en af.
Gaat prima. We zien het wel.
Josefien
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Wat vervelend voor haar
Het is altijd handig om Traumeel gel in huis te hebben. Merlijntje heeft ook wel eens zo'n akkefietje, zich verstappen. Met name wanneer er in droge perioden van die gigascheuren in de kleigrond zitten. Mr J. verschoot ervan bij de eerste keer. Het zag er vrij dramatisch uit en hij dacht dat dit een soort van 'einde oefening' voor hem zou kunnen betekenen. Omdat ik indertijd met mijn krakkemikkige gewrichten etc baat had bij die gel (eigenlijk bestemd voor paarden), heb ik dit gesmeerd op de plek van ongemak.
Bij hem was dat tussen zijn tenen, en dat hielp en helpt hem verdomde goed. Het is hier standaard in huis. Voor Merlijntje en mezelf
En als bijsluiter, heeft het geen effect dan uiteraard een bezoek aan DA.
Javier (2010-2026), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
galga's
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

Als mijn windhonden zich stoten tegen een grasspriet, is het krijsen geblazen. Als er tenen gebroken worden, tenen vast komen te zitten in een andere teen, blessures en wonden opgelopen worden, zijn ze altijd stil en ondergaan ze het.

Als onderdelen overduidelijk stuk zijn, ga ik naar de dierenarts. Zo niet, overleg ik met de fysio.

Sterkte met haar.
Afbeelding
malinois
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Xygan mankte vorige week ineens, naast de fiets. Het weekend aangekeken maar t werd alleen erger. Dus maandag de da een mail gestuurd want natuurlijk dag voor kerst... die had geen plek maar frommelde hem er maar tussen. Gebroken teen (echt nare breuk) en gescheurde pees
Hoe dan ... gewoon rechtlijnig naast de fiets. Maar goed, kan niets aan gedaan worden, wat kortere wandelingen, niet springen of rare bewegingen, pijnstiller/ontstekingsremmers.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Hewi
Posts in topic: 5

Bericht door Hewi »

He gets gedoe. Hopelijk gewoon iets verrekt of verstuikt. Ik gooi er altijd een pijnstiller in en idd paar dagen rust. Maar ja die moet je maar net in huis hebben.

Hopelijk snel weer op 4 pootjes!
Groetjes Heidi

Afbeelding
Marc
Posts in topic: 3

Bericht door Marc »

Bah wat vervelend. Meteen zorgen. Guus had het eergisteren. Ineens volledig mank op de bank. Maar dat was gelukkig na een uur helemaal weg. Sterkte.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ik denk dat het de elleboog is. Niet gebroken, wel verrrekt of te zwaar belast.

Ze rennen altijd rondjes heen en weer over de dijk. Dus omhoog en aan de andere kant omlaag, dan een bocht en weer terug over de dijk.
Ik kan me voorstellen dat bij die bocht omlaag veel druk op de voorpoot komt en als je je dan verstapt...
Ze is niet gevallen of gestruikeld en ook nergens tegenaan gelopen. Ook niet tegen Echo dus een botbreuk zie ik niet gebeuren.

Ze hinkt er mee maar als ze even niet anders kan, bijvoorbeeld bij opstaan, kan ze er een beetje kracht mee zetten.
Zolang ze ligt (en dat is buiten het wandelen bijna de hele dag) is ze gewoon tevreden.
Vanmorgen bij het piesrondje kon er ook gewoon een drafje op drie poten vanaf.

Ik heb novacam in huis. Ik kijk het nog even aan maar mocht ze het nodig hebben krijgt ze die.
Kelperuaantjes

Bericht door Kelperuaantjes »

Waarom geef je het haar nu niet gewoon?
Kells
Posts in topic: 7
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Fijn dat het mee lijkt te vallen.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Kelperuaantjes schreef: 01 jan 2025, 13:51 Waarom geef je het haar nu niet gewoon?
Ik wist nog niet zeker of ik vandaag de dierenarts wilde laten komen en dan is het onhandig als ze al pijnstilling heeft gehad.
Kelperuaantjes

EchoMira schreef: 01 jan 2025, 15:04
Kelperuaantjes schreef: 01 jan 2025, 13:51 Waarom geef je het haar nu niet gewoon?
Ik wist nog niet zeker of ik vandaag de dierenarts wilde laten komen en dan is het onhandig als ze al pijnstilling heeft gehad.
Dat maakt op zich niet uit hoor, niet alle pijn is weg door een pijnstiller. Net zoals wanneer wij paracetamol slikken omdat we hoofdpijn hebben en vervolgens onze teen zouden stoten. Dat voel je dan alsnog. ;)
EchoMira

Bericht door EchoMira »

prima.
Hewi

Bericht door Hewi »

Hoe gaat ze nu?
Groetjes Heidi

Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Hewi schreef: 02 jan 2025, 15:00Hoe gaat ze nu?
Nog steeds mank en pijnlijk maar wel veel vlotter op haar drie poten en als ze piept is het minder angstig/schreeuwerig en meer gewoon "au".

Vandaag kon ze zelf op schoot springen om te knuffelen en dus konden we even samen kijken waar het nou precies pijn doet.
Dat is niet de elleboog maar de schouder. De teres minor of de bovenpunt van de triceps. Ik denk het eerst omdat die de elleboog stabiliseert en dat precies overeen komt met die neerwaartse kracht.

Ik denk dat ze een peesje verrekt of ingescheurd heeft. Of het spiertje zelf.
Superpijnlijk natuurlijk maar qua genezing wel te overzien. Voorlopig rust (nou, dat zit bij Mira wel snor) en rustig bewegen.
Maar dan komt het gewoon weer goed.

Ik ga haar wel op bejaardengym doen. Vorig jaar had ze al zoiets in haar bil en haar voortenen zijn de tenen van een oudere whippet, die houden ook van een beetje consideratie.
Dus toch maar een beetje dimmen met vrijblijvend raggen want boem is ho vind ik ook een beetje te makkelijk. Ze moet nog minstens een decennium mee dus beetje zuiniger aan mag best.
Ze mag heus wel hollen want hollen is haar hobby maar het moet de rest van de tijd ook leuk zijn.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Kelperuaantjes schreef: 01 jan 2025, 17:04
EchoMira schreef: 01 jan 2025, 15:04
Dat maakt op zich niet uit hoor, niet alle pijn is weg door een pijnstiller. Net zoals wanneer wij paracetamol slikken omdat we hoofdpijn hebben en vervolgens onze teen zouden stoten. Dat voel je dan alsnog. ;)
Ik heb haar gisteren en vandaag gegeven en ze voelt zich echt wel een stuk beter dus dat houden we er in. :ok:
Kelperuaantjes

EchoMira schreef: 02 jan 2025, 20:07 Ik heb haar gisteren en vandaag gegeven en ze voelt zich echt wel een stuk beter dus dat houden we er in. :ok:
Fijn! :ok:
Hewi

Bericht door Hewi »

Ahhh mooi fijn en ja beetje gym is goed voor ieder:)
Groetjes Heidi

Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ruim een week later en ze loopt nog steeds op 3 poten.
Als ze moet poepen en balans nodig heeft zet ze hem soms heel even voorzichtig neer. Verder niet.
Verder amper pijnklachten. Ze geeft een binnensmonds piepje smorgens bij het opstaan maar doet verder alles wat ze wil.

Ik ga weer gewoon wandelen want ze worden morrig van het thuis zitten.

Ik kwam vanmiddag de veearts even tegen en die zei ook gewoon goed verzorgen, het moet vanzelf helen.
Duurt misschien nog wel weken dus vooral normaal doen en als ze er niet op loopt telt dat als rust.
Pijnstilling vindt ze bij dit beeld niet meer nodig.

Aquatherapie zou perfect zijn. Nou, ik ga helemaal nergens heen om haar in bad te doen. Dat doen we dan wel thuis.
Plaats reactie