Mening ergens over hebben
- Lothian
- Posts in topic: 2
- Honden: 3
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Re: Mening ergens over hebben
Wat gebeurt er als je man hem bij het opstaan een commando geeft? Blijf en stil, zeg maar?
-
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Duitse herder
- Contacteer:
Re: onrust
Heb je Taxi vanaf pup?Hades schreef: ↑22 okt 2021, 12:12 Het is van Taxi absoluut geen angst. Hij kan ook gewoon in zijn mand liggen en ik sta op om weg te lopen dan kijkt hij me na. En zodra mijn man 3 tellen later opstaat dan gaat Taxi blaffen of heel neurotisch piepen.
Hij doet het ook niet bij visite of bij de kinderen die natuurlijk regelmatig door de keet rennen en ouwehoeren.
Het is echt gericht op mijn man en op niemand anders.
Dat kan ik me even niet herinneren.
Er is kennelijk een reden dat hij alleen bij je man zo gaat blaffen.
Hoe is de verhouding tussen je man en Taxi?
Staat je man op een andere manier op dan jij?
Op een of andere manier zou je er achter moeten komen waarom hij zo anders reageert.
Niet om een excuus te zoeken, maar om hem te begrijpen.
Van daaruit kan je verder gaan ombuigen denk ik (?)
- kloesje
- Posts in topic: 3
- Welke: Australian kelpies
Kan je een trainingsavond inlassen samen met je man?
Dat hij in een uur elke minuut een keer opstaat, naar de keuken loopt, weer terug komt enz.
Om het gedrag uit te doven. Hij heeft kennelijk een keer succes gehad en meent dit gedrag te moeten blijven volhouden.
De avond erna een half uur lang elke minuut.. totdat het uitgedooft is.. ik ga er vanuit dat hij bij de 30ste keer toch wel een keertje klaar is met dit gedrag
Dat hij in een uur elke minuut een keer opstaat, naar de keuken loopt, weer terug komt enz.
Om het gedrag uit te doven. Hij heeft kennelijk een keer succes gehad en meent dit gedrag te moeten blijven volhouden.
De avond erna een half uur lang elke minuut.. totdat het uitgedooft is.. ik ga er vanuit dat hij bij de 30ste keer toch wel een keertje klaar is met dit gedrag
- Fenneke
- Honden: 1
- Welke: Witte herder en nu een hún
Man ook denk ik
Even offtopic. Ik zag jou onderschrift al een paar x voor bij komen en dacht dan hé net zo'n hond als .... heeft.
Maar jij bent het dus kwartjes enzo
Even offtopic. Ik zag jou onderschrift al een paar x voor bij komen en dacht dan hé net zo'n hond als .... heeft.
Maar jij bent het dus kwartjes enzo
Groetjes Fenneke en Baloe
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster
Amos en Buster
- kloesje
- Posts in topic: 3
- Welke: Australian kelpies
Ja manlief zal er dan ook wel klaar mee zijn, maar het is voor het goede doel
Ik denk dat mijn kwartje nog niet gevallen is... Kennen wij elkaar? (mijn naam mag wel op het forum hoor, mijn onderschrift wijst ook naar mijn FB pagina van mijn kennel )
- Fenneke
- Honden: 1
- Welke: Witte herder en nu een hún
Nee ik bedoel hades
Groetjes Fenneke en Baloe
Amos en Buster
Amos en Buster
Is er misschien iets gebeurd?Heeft je man hem per ongeluk op zijn poot gestaan of hem laten schrikken door iets te laten vallen ?
Koop een trilband.
De afstandsbediening heb jij dan dus hij ziet niet hoe je man op een knopje drukt. Want ze zijn nog slim zat Blaffend opstaan uit je mand is dan een trilling in je nek. Verder kijkt niemand op of om dus hij gaat dat echt alleen aan zijn eigen gedrag linken.
Moet jij zien hoe snel dat klaar is.
De afstandsbediening heb jij dan dus hij ziet niet hoe je man op een knopje drukt. Want ze zijn nog slim zat Blaffend opstaan uit je mand is dan een trilling in je nek. Verder kijkt niemand op of om dus hij gaat dat echt alleen aan zijn eigen gedrag linken.
Moet jij zien hoe snel dat klaar is.
- Persistence
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Ik herken dit gedrag wel een beetje. Het begon dat mijn vriend in de kamer een shirt of vest uittrok, toen vloog Vic vanuit zijn mand ineens op hem op, met zijn neus in zijn kruis. Hij bijt niet, maar het komt behoorlijk intimiderend over, zeker bij een man z’n zaakie de ‘oplossing’ was om dat dus in een andere ruimte dan Vic te doen.
Maar nu vlieg hij soms ook op een zelfde manier aan hij opstaat van de bank. En Bella vind dat ze mijn vriend moet verdedigen dus die vliegt blaffend voor Vic. het is alleen ‘s avonds, dat is het gekke.
Nu zegt hij het inderdaad letterlijk voordat hij gaat staan: blijft maar lekker liggen Vic. En dat gaat meestal goed, en zo niet dan grijp ik in en stuur hem direct terug. En hij is echt niet bang voor hem, maar dat is gewoon een raar, vervelend trekje van hem.
Maar nu vlieg hij soms ook op een zelfde manier aan hij opstaat van de bank. En Bella vind dat ze mijn vriend moet verdedigen dus die vliegt blaffend voor Vic. het is alleen ‘s avonds, dat is het gekke.
Nu zegt hij het inderdaad letterlijk voordat hij gaat staan: blijft maar lekker liggen Vic. En dat gaat meestal goed, en zo niet dan grijp ik in en stuur hem direct terug. En hij is echt niet bang voor hem, maar dat is gewoon een raar, vervelend trekje van hem.
Is dat iets dat vooral mannen triggeren? Raar eigenlijk.
Panni doet het ook, alleen ‘s avonds. Dan wel niet uitvliegen maar alleen maar even janken en voor hem uit naar de keuken draven.
Ik draaf zelf trouwens ook mee want ik weet dat er dan toosjes gesmeerd worden en dat moet wel tot op de nanogram eerlijk verdeeld zijn, hahahaa.
Panni doet het ook, alleen ‘s avonds. Dan wel niet uitvliegen maar alleen maar even janken en voor hem uit naar de keuken draven.
Ik draaf zelf trouwens ook mee want ik weet dat er dan toosjes gesmeerd worden en dat moet wel tot op de nanogram eerlijk verdeeld zijn, hahahaa.
- Alfilillo
- Posts in topic: 4
- Welke: Podenco en kruising
Ik zou daar geloof ik toch wel wat strenger op zijn. Ik vind het een rare situatie als je vriend geen shirt uit kan doen in de woonkamer, want dan vliegt er een hond op hem af. Jullie zijn de situatie gaan ontwijken door geen shirt meer uit te trekken in de woonkamer, maar nu doet Vic het dus soms als hij op een bepaalde manier opstaat van de bank, waardoor je vriend elke keer moet waarschuwen als hij opstaat. Ik zou dat niet willen. Bovendien kan Vic dit gedrag steeds verder gaan uitbreiden als hij niet weet dat het niet gewenst is. Waarom zou je Vic niet verbaal corrigeren op zo´n moment?Persistence schreef: ↑22 okt 2021, 13:22 Ik herken dit gedrag wel een beetje. Het begon dat mijn vriend in de kamer een shirt of vest uittrok, toen vloog Vic vanuit zijn mand ineens op hem op, met zijn neus in zijn kruis. Hij bijt niet, maar het komt behoorlijk intimiderend over, zeker bij een man z’n zaakie de ‘oplossing’ was om dat dus in een andere ruimte dan Vic te doen.
- Lothian
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Wat is zijn motivatie denk je? En kan je die ombouwen?
Ik vraag me af of het claimgedrag naar jou is waarbij zijn motivatie is dat je man mooi weggaat en hij jou voor zich alleen is. Dat kan jij beter inschatten dan ik.
Wat je dan kan doen om dat om te bouwen is zelf ook onmiddelijk opstaan en naar een andere ruimte vertrekken wanneer hij begint te viswijven. Doei Taxi, kook maar lekker in je sop gaar met je geblaf. Mij ben je kwijt. (Dit natuurlijk niet voor de rest van zijn leven maar wel nu een paar keer om het gedrag te doorbreken.)
Ik vraag me af of het claimgedrag naar jou is waarbij zijn motivatie is dat je man mooi weggaat en hij jou voor zich alleen is. Dat kan jij beter inschatten dan ik.
Wat je dan kan doen om dat om te bouwen is zelf ook onmiddelijk opstaan en naar een andere ruimte vertrekken wanneer hij begint te viswijven. Doei Taxi, kook maar lekker in je sop gaar met je geblaf. Mij ben je kwijt. (Dit natuurlijk niet voor de rest van zijn leven maar wel nu een paar keer om het gedrag te doorbreken.)
- Sanne
- Welke: Chihuahua en Saluki
- Contacteer:
Is je man misschien een keer opgestaan in een situatie die Taxi nu nog steeds triggert?
Anders dan anders. Of heftiger dan anders opgestaan?
Dat hij dat linkt aan die situatie en daardoor denkt in actie te moeten springen?
Anders dan anders. Of heftiger dan anders opgestaan?
Dat hij dat linkt aan die situatie en daardoor denkt in actie te moeten springen?
Van origine staan de meeste mannen niet zo snel op om eten te halen of te maken... zou dat het zijnNanna schreef: ↑22 okt 2021, 13:25 Is dat iets dat vooral mannen triggeren? Raar eigenlijk.
@Hades is je man ineens doordeweeks thuis en normaliter niet?
Hij leeft toch al langer met en bij jullie (man en hond)
Ik vraag me dan nu af als mijn bovenstaande aanname klopt, wat er dan anders is waarom Hades ineens begint te blaffen als je man opstaat.
Er lijkt me iets veranderd voor de hond waardoor hij vanuit waak slaap stand ineens reageert?
Of als jij hetzelfde vanavond doet, doet hij het ook als hij slaapt? Dat zou ik zelf uit willen sluiten. Misschien slaapt hij wat dieper, of is zijn zicht wat minder, reageert hij nu ineens in combi met schemer/donker in huis en buiten?
Hij leeft toch al langer met en bij jullie (man en hond)
Ik vraag me dan nu af als mijn bovenstaande aanname klopt, wat er dan anders is waarom Hades ineens begint te blaffen als je man opstaat.
Er lijkt me iets veranderd voor de hond waardoor hij vanuit waak slaap stand ineens reageert?
Of als jij hetzelfde vanavond doet, doet hij het ook als hij slaapt? Dat zou ik zelf uit willen sluiten. Misschien slaapt hij wat dieper, of is zijn zicht wat minder, reageert hij nu ineens in combi met schemer/donker in huis en buiten?
Je mag van mij meestal over van alles en nog wat een mening hebben, maar dat een huisgenoot zich niet vrij door het huis mag bewegen zou ik niet zo op prijs stellen.
Kan je er geen consequentie aan verbinden? Als je debiel blaft kun je even fijn op de gang zitten. Mag je het zo weer proberen.
Of misschien is het een idee hem uit de mand te roepen voordat er überhaupt iemand opstaat? Ga je mee koffie halen knul? Krijg je een koekje in de keuken.
Persoonlijk, als het zeker weten geen angst is maar regelarij, zou ik een keer ontzettend uit mijn slof schieten vrees ik. Of het nou goffer een keer afgelopen is met dat gezeik… EN. NOU. JE. BEK. DICHT!
Kan je er geen consequentie aan verbinden? Als je debiel blaft kun je even fijn op de gang zitten. Mag je het zo weer proberen.
Of misschien is het een idee hem uit de mand te roepen voordat er überhaupt iemand opstaat? Ga je mee koffie halen knul? Krijg je een koekje in de keuken.
Persoonlijk, als het zeker weten geen angst is maar regelarij, zou ik een keer ontzettend uit mijn slof schieten vrees ik. Of het nou goffer een keer afgelopen is met dat gezeik… EN. NOU. JE. BEK. DICHT!
-Maddie-Fitz-Imp-Djinn-Riddle-
- HillieS
- Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes
Die knie van je man.. is dat al lang? Is het gedrag ook ongeveer toen begonnen? Met anders opstaan dan eerder bv?
-
- Welke: Whippet en Lurcher
Je zegt dat hij niet bang is en dat geloof ik ook wel maar ook een "angstprikkel" waar je niet van onder de indruk bent kan gedrag uitlokken.
Dus dan is hij niet bang maar wel alert en luidruchtig want hij heeft nog iets te regelen.
Het kan een denkfout zijn om je hond open en zelfverzekerd te zien en dan te concluderen dat het daarom niet om dreiging gaat.
En de dreiging verwacht ik dan uit te gaan van het actief worden van je man. Daar heeft hij dan de connotatie "aan de slag/er is iets aan de hand" bij.
Het andere scenario is dat hij vindt dat hij je man op zijn plek moet houden. Uit bazigheid. Maar eigenlijk verwacht ik dat niet. Jullie zijn zoals ik het meegemaakt heb niet dusdanig mild en voegend dat een hondje zich kan gaan verbeelden zelf de baasrol op te moeten pakken.
Derde scenario is onwillekeurig. Zulke honden zitten vaak van nature hoog in de adrenaline/fight/flight (klopt wel) en in een rustige situatie die verstoord wordt kan er dan een nogal ongecontroleerde (want snelle) stemmingsverandering teweeg brengen die dan weer een rituele vorm krijgt.
Dat zou ik zelf aanpakken door hem een ander ritueel aan te leren.
Dus meelopen naar de keuken (daar iets lekkers0 en in een volgende fase het blaffen afleren.
Of het gewoon zo laten. Dat doe ik zelf altijd.
Verder mogen mijn honden prima een mening hebben. Graag zelfs. Het houdt ze geïnteresseerd in de samenwerking en ze hebben soms nog best goede ideeën ook.
Het is het type hond. Dus als je dit wegneemt krijgt hij zeker ergens anders een mening over. Guus doet ook van dit soort dingen. Als ik op de bank zit mag mijn partner er soms niet bij. Tenminste dat lijkt zo want als hij er gewoon bij gaat zitten is Guus poeslief. Oortjes naar achter en kwispelen. Baasje....
Het is dus heel vreemd gedrag. Als mijn partner blijft staan en hem aan kijkt gaat Guus steeds dreigender blaffen. Grommen ook. Guus heeft ook een mening over bezoek. Daar moet je minstens 3 minuten voluit op gillen. Daarna is hij stil. Al die tijd is hij hartstikke lief en kan bezoek hem zo aaien en knuffelen. Hij wil gewoon iets te zeggen hebben. Ik kan wel op de grond stampen en roepen hou je kop en dan stopt hij even. Maar dan wordt hij kruiperig en dat is precies wat wij niet willen. We gunnen hem zijn mening. Tenzij hij lelijk gaat doen maar dat is absoluut niet het geval.
Het is dus heel vreemd gedrag. Als mijn partner blijft staan en hem aan kijkt gaat Guus steeds dreigender blaffen. Grommen ook. Guus heeft ook een mening over bezoek. Daar moet je minstens 3 minuten voluit op gillen. Daarna is hij stil. Al die tijd is hij hartstikke lief en kan bezoek hem zo aaien en knuffelen. Hij wil gewoon iets te zeggen hebben. Ik kan wel op de grond stampen en roepen hou je kop en dan stopt hij even. Maar dan wordt hij kruiperig en dat is precies wat wij niet willen. We gunnen hem zijn mening. Tenzij hij lelijk gaat doen maar dat is absoluut niet het geval.
Ik heb trouwens geen idee hoe je dit wegkrijgen kan. Ik heb Guus wel eens verbaal gecorrigeerd hiervoor als hij naast mij tegen mijn partner begon. Maar dat hielp alleen die keer maar niet op termijn. Mijn partner laten corrigeren kan wel maar daar krijgt hij nog meer branie van en dus moeten we hem te hard aanpakken en dat willen we niet. Aangezien het niet agressief is en vooral heel lastig en irritant soms laten we het maar zo. Soms pak ik hem even om zijn lijf of kop met mijn hand en zeg doe eens normaal debiel....kop dicht. En dat doet hij dan wel netjes.
Oh ja. Als Guus denkt iets te krijgen of denkt dat hij mee mag springt hij echt heel aso heel hard met zijn poten vooruit tegen je aan. Echt lullig. Hard. Onbeschoft en vervelend. Boem. Hij duwt echt. Maar ook dat kan ik zo stoppen met een brul maar dan doet hij zielig en onderdanig. Nu zeg ik gewoon hé aso. Doe normaal joh! En dan laten we dat maar zo.
In het kort. Sommige honden willen hun mening geven en invloed hebben. Gelaten zijn en altijd volgzaam is misschien niet hun ding? Guus heeft altijd een mening. Kom je thuis dan blaft hij even kort heel hard bij de deur en springt er een keer hard tegenaan. Altijd. Kom je binnen dan springt hij altijd heel hoog in de lucht om op de aanrecht te kijken. Ga je voer halen rent hij altijd rondjes om je benen zodat je bijna struikelt. Hij moet zich bij alles laten gelden.
Klinkt als een super vervelend hondje maar hij is dus poeslief. Super volgzaam. Luistert goed en doet geen vlieg kwaad. Daarom sleutelen we er niet aan en hebben we geaccepteerd dat hij altijd iets te vinden heeft.
Hij is gewoon een bouwvakker in de kroeg. Aso. Hardhandig en met een grote mond en altijd een mening. Zo ga ik ook met hem om. Ik noem hem aso, lul, eikel en toch houden we van elkaar.
Klinkt als een super vervelend hondje maar hij is dus poeslief. Super volgzaam. Luistert goed en doet geen vlieg kwaad. Daarom sleutelen we er niet aan en hebben we geaccepteerd dat hij altijd iets te vinden heeft.
Hij is gewoon een bouwvakker in de kroeg. Aso. Hardhandig en met een grote mond en altijd een mening. Zo ga ik ook met hem om. Ik noem hem aso, lul, eikel en toch houden we van elkaar.
Nomi en Guus maakt wel veel verschil en bij Nomi ging ik ook dansen hahaha. Guus is gewoon een 6 kilo projectiel dat lullig tegen je op knalt. Leuk is anders want soms doet het best pijn aan je spier of waar hij je ook raakt. Maar het is te doen lol.Zinodo schreef: ↑22 okt 2021, 20:42Nomi deed dat ook, en die NAGELS!Marc schreef: ↑22 okt 2021, 20:31 Oh ja. Als Guus denkt iets te krijgen of denkt dat hij mee mag springt hij echt heel aso heel hard met zijn poten vooruit tegen je aan. Echt lullig. Hard. Onbeschoft en vervelend. Boem. Hij duwt echt. Maar ook dat kan ik zo stoppen met een brul maar dan doet hij zielig en onderdanig. Nu zeg ik gewoon hé aso. Doe normaal joh! En dan laten we dat maar zo.
Wat ik dus deed is zorgen dat ik het aan zie komen en ontwijken het is maar zo vaak leuk om mis te slaan met die poten. Corrigeren kan ze niet hebben, en ik was ook niet van plan om het gewoon toe te laten, dan maar een dansje ze doet het bij mij nooit meer, hooguit demonstratief met een poot op de grond slaan haha. Bij mijn man doet ze het nog soms, maar hij wilde niet mee doen aan mijn dansidee, dus dan moppert ie maar lekker haha.