Onderzoek naar rauw vlees
Re: Onderzoek naar rauw vlees
Ach ja, de brokkenbranche en de dierenartsen zien liever niet dat je rauw voert. Ik geloof het allemaal wel. Voer al jaren rauw en blijf dat ook gewoon doen. Alhoewel, tegenwoordig krijgen ze gestoomde worst, dat geldt toch niet als rauw?

- Teckeltoos
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Teckel
Peer krijgt wolf of widerness brokjes maar af en toe een rauw kipkluifje.
Bas eet al 11 jaar rauw en is inmiddels rond de 15 of nog ouder. Guus ziet er geweldig uit en eet al 8 jaar kvv. Ik ga niks wijzigen net als jij. Ik heb nog nooit zulke gezonde honden gehad. Eva was grootgebracht op rauw. En at dat ook tot haar dood. Die was werkelijk super krachtig en ontzettend mooi in vorm. Zelden zo'n sterke gezonde hond gehad. Dus prima wat ze schrijven maar mijn ervaring is precies het tegenovergesteldeNanna schreef: 27 jan 2025, 09:51 Ach ja, de brokkenbranche en de dierenartsen zien liever niet dat je rauw voert. Ik geloof het allemaal wel. Voer al jaren rauw en blijf dat ook gewoon doen.
Het gaat niet alleen om de honden maar ook om besmetting voor mensen . Ik geef zelf ook rauw vlees. Radar had dit ook al eens aan het licht gebracht in 2018 en toen zouden veel merken verbeteren maar blijkbaar is dat niet gebeurd

Ik vreet het niet. En de honden hebben apart bestek dat ik alleen voor hen gebruik.
Als je een beetje netjes werkt is er niets aan de hand.

https://www.prinspetfoods.nl/nl_NL/actu ... %20voeding.
Gaat dus vooral om vlees van buiten de EU was met die kluifjes laatst ook zo

Bestek was je toch? Ik gebruik gewoon vorken die ik zelf ook gebruik, worden toch afgewassen.Nanna schreef: 27 jan 2025, 13:01 Ik vreet het niet. En de honden hebben apart bestek dat ik alleen voor hen gebruik.

Tanja en Anne
En welke merken worden in Europa geproduceerd en welke niet ?Smoushond schreef: 27 jan 2025, 13:22 https://www.prinspetfoods.nl/nl_NL/actu ... %20voeding.
Bij. Fred de worsten van k49 is dat wel in Nederland geproduceerd?
Ik voer de honden met een lepel die ik afspoel en in de afwasmachine gooi. En ik zet alle vlees op de aanrecht en als ik knoei wip ik dat met mijn vinger in het honden bakje. En daarna ga ik koken daar haha. En ik leef nog geheel tegen alle verwachtingen in. Soms valt er eten op de aanrecht waar de honden bakken gestaan hebben. Nog erger. Ik was de bakken van de honden nooit want Guus likt ze allebei minstens 10 minuten uit. Ik had echt al lang dood moeten zijnGonnie schreef: 27 jan 2025, 18:14Bestek was je toch? Ik gebruik gewoon vorken die ik zelf ook gebruik, worden toch afgewassen.Nanna schreef: 27 jan 2025, 13:01 Ik vreet het niet. En de honden hebben apart bestek dat ik alleen voor hen gebruik.
- Omega
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Nu twee echte tollers
Zo gaat dat hier ook ongeveer, behalve dan dat we een apart kastje hebben waar haar voer op staat.Marc schreef: 27 jan 2025, 19:59Ik voer de honden met een lepel die ik afspoel en in de afwasmachine gooi. En ik zet alle vlees op de aanrecht en als ik knoei wip ik dat met mijn vinger in het honden bakje. En daarna ga ik koken daar haha. En ik leef nog geheel tegen alle verwachtingen in. Soms valt er eten op de aanrecht waar de honden bakken gestaan hebben. Nog erger. Ik was de bakken van de honden nooit want Guus likt ze allebei minstens 10 minuten uit. Ik had echt al lang dood moeten zijnGonnie schreef: 27 jan 2025, 18:14Bestek was je toch? Ik gebruik gewoon vorken die ik zelf ook gebruik, worden toch afgewassen.Nanna schreef: 27 jan 2025, 13:01 Ik vreet het niet. En de honden hebben apart bestek dat ik alleen voor hen gebruik.
Als je een beetje netjes werkt is er niets aan de hand.![]()
Wij leven ook nog steeds.

-
EchoMira
- Posts in topic: 9
- Honden: 3
- Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff
Ik voer ook rauw en ben overtuigd van de gezondheidsvoordelen.
Maar als je je orienteert op het risico van het verspreiden van bacterien en virussen is dat risico natuurlijk inderdaad veel kleiner als je dat voer in een fabriek laat steriliseren.
Dus ze hebben gelijk.
En toch krijgen ze morgen weer een rauwe forel die langer heeft liggen ontdooien dan "veilig" is.
Dat er verhooogde schildklierhormonen gevonden zijn vind ik wel een ding maar ja, als je honden geen van de symptomen van hormoonverstoringen laten zien...waar hebben we het dan over?
Maar als je je orienteert op het risico van het verspreiden van bacterien en virussen is dat risico natuurlijk inderdaad veel kleiner als je dat voer in een fabriek laat steriliseren.
Dus ze hebben gelijk.
En toch krijgen ze morgen weer een rauwe forel die langer heeft liggen ontdooien dan "veilig" is.
Dat er verhooogde schildklierhormonen gevonden zijn vind ik wel een ding maar ja, als je honden geen van de symptomen van hormoonverstoringen laten zien...waar hebben we het dan over?
-
EchoMira
Mijn honden vreten van dezelfde borden als ik. Ze gaan samen in de vaatwasser en hoewel ik graag een schoon aanrecht heb is dat vooral cosmetisch.Nanna schreef: 27 jan 2025, 13:01 Ik vreet het niet. En de honden hebben apart bestek dat ik alleen voor hen gebruik.
Als je een normaal functionerende gezondheid hebt hoef je je niet druk te maken over over onhygienische toestanden.
Zeker niet als je daarna wel een parkeerpaal gaat staan vingeren en dáárna lauwe patat uit een puntzak vreet.
Waar je je wel druk over moet maken is de mayonaise die afgelopen zaterdag al besmet werd en op je heeft staan wachten. Niet de bacterien maar de geproduceerde afvalstoffen kunnen je omleggen waar je bij staat. Zeker zomers.
- Kells
- Posts in topic: 5
- Welke: Ierse Setters
Ik heb helemaal niets tegen rauw voeren, maar mijn honden blieven het niet zo. Pups krijgen hier Rodi afgewisseld met brokken zodat ze beide gewend zijn als ze het huis uit gaan. Het enige rauwe vlees wat mijn honden nu nog krijgen is wat rundergehakt of een overgebleven hamburger en andere overgebleven stukjes/afsnijdsels van ons eigen vlees. Het laatste kvv wat ik kocht waren de scharrelkipburgers van Rodi. Die heb ik uiteindelijk allemaal weggegeven want hier moesten ze het niet.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Haha, ik precies zo. Ik knoei ook weleens op het aanrecht met het hondenvlees en dan maak ik het geeneens schoon, wip het vlees dan inderdaad in hun bak.Marc schreef: 27 jan 2025, 19:59Ik voer de honden met een lepel die ik afspoel en in de afwasmachine gooi. En ik zet alle vlees op de aanrecht en als ik knoei wip ik dat met mijn vinger in het honden bakje. En daarna ga ik koken daar haha. En ik leef nog geheel tegen alle verwachtingen in. Soms valt er eten op de aanrecht waar de honden bakken gestaan hebben. Nog erger. Ik was de bakken van de honden nooit want Guus likt ze allebei minstens 10 minuten uit. Ik had echt al lang dood moeten zijnGonnie schreef: 27 jan 2025, 18:14Bestek was je toch? Ik gebruik gewoon vorken die ik zelf ook gebruik, worden toch afgewassen.Nanna schreef: 27 jan 2025, 13:01 Ik vreet het niet. En de honden hebben apart bestek dat ik alleen voor hen gebruik.

Tanja en Anne
- Kells
- Posts in topic: 5
- Welke: Ierse Setters
Gadver! Het aanrecht maak ik wel degelijk schoon als ik geknoeid heb met blikvoer. De bakken zijn doorgaans redelijk schoon, maar 1x per week gooi ik ze toch in de vaatwasser.Gonnie schreef: 27 jan 2025, 20:46Haha, ik precies zo. Ik knoei ook weleens op het aanrecht met het hondenvlees en dan maak ik het geeneens schoon, wip het vlees dan inderdaad in hun bak.Marc schreef: 27 jan 2025, 19:59Ik voer de honden met een lepel die ik afspoel en in de afwasmachine gooi. En ik zet alle vlees op de aanrecht en als ik knoei wip ik dat met mijn vinger in het honden bakje. En daarna ga ik koken daar haha. En ik leef nog geheel tegen alle verwachtingen in. Soms valt er eten op de aanrecht waar de honden bakken gestaan hebben. Nog erger. Ik was de bakken van de honden nooit want Guus likt ze allebei minstens 10 minuten uit. Ik had echt al lang dood moeten zijnGonnie schreef: 27 jan 2025, 18:14
Bestek was je toch? Ik gebruik gewoon vorken die ik zelf ook gebruik, worden toch afgewassen.![]()
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Ik ookGonnie schreef: 27 jan 2025, 18:14Bestek was je toch? Ik gebruik gewoon vorken die ik zelf ook gebruik, worden toch afgewassen.Nanna schreef: 27 jan 2025, 13:01 Ik vreet het niet. En de honden hebben apart bestek dat ik alleen voor hen gebruik.
Gooi alles in de afwasmachine en daarna kan ik zo'n vork best zelf gebruiken.
Ik houd bestek niet gescheiden in de afwasmachine.

Ze hebben een eigen snijplank. En eigen vorken waarmee ik het voer meng
Ze staan dan wèl weer de borden af te likken, dat dan weer wel. Hahaha. Lekker consequent.
Ze staan dan wèl weer de borden af te likken, dat dan weer wel. Hahaha. Lekker consequent.

Ik ben ook niet super hysterisch bezig met die bakken hoor maar ik laat vlees ook weer niet op de aanrecht liggen om te ontdooien als het 30 graden is. Eigenlijk gewoon hetzelfde als met mijn eigen eten
Maar dat schildklierhormoon is nog steeds te hoog dus
Maar dat schildklierhormoon is nog steeds te hoog dus

-
EchoMira
Ik ben gewoon helemaal niet bezig met hygiene omdat ik een halve eeuw oud ben en ik domweg nooit last heb gehad van het feit dat ik niet in een steriele omgeving leef.
Het is een non-issue.
Gezonde mensen hoeven zich minder over bacterien druk te maken dan over rode mieren. Daar hebben we ook geen aanpak van staatswege voor.
Net zoals een gezonde hond een dooie meeuw uit kan likken zonder ziek te worden kan ik dat ook. Ik heb er niet meteen behoefte aan maar het zou me oprecht niet ziek maken. Ik merk niks.
Ik kan echt gewoon vijverwater drinken en dat komt helemaal goed. En dat is hoe het hoort.
Het is een non-issue.
Gezonde mensen hoeven zich minder over bacterien druk te maken dan over rode mieren. Daar hebben we ook geen aanpak van staatswege voor.
Net zoals een gezonde hond een dooie meeuw uit kan likken zonder ziek te worden kan ik dat ook. Ik heb er niet meteen behoefte aan maar het zou me oprecht niet ziek maken. Ik merk niks.
Ik kan echt gewoon vijverwater drinken en dat komt helemaal goed. En dat is hoe het hoort.
Nou dan had ik naast je moet liggenMarc schreef: 27 jan 2025, 19:59Ik voer de honden met een lepel die ik afspoel en in de afwasmachine gooi. En ik zet alle vlees op de aanrecht en als ik knoei wip ik dat met mijn vinger in het honden bakje. En daarna ga ik koken daar haha. En ik leef nog geheel tegen alle verwachtingen in. Soms valt er eten op de aanrecht waar de honden bakken gestaan hebben. Nog erger. Ik was de bakken van de honden nooit want Guus likt ze allebei minstens 10 minuten uit. Ik had echt al lang dood moeten zijnGonnie schreef: 27 jan 2025, 18:14Bestek was je toch? Ik gebruik gewoon vorken die ik zelf ook gebruik, worden toch afgewassen.Nanna schreef: 27 jan 2025, 13:01 Ik vreet het niet. En de honden hebben apart bestek dat ik alleen voor hen gebruik.

Heel veel KVV is geschikt voor menselijke consumptie dus dat zou allemaal geen probleem moeten zijn

Het aanrecht wordt heus vaak genoeg schoongemaakt, maar als ik een klein stukje vlees van de honden erop laat vallen ga ik het echt niet gelijk schoonmaken, komt wel als ik moet gaan afwassen.Kells schreef: 27 jan 2025, 20:49Gadver! Het aanrecht maak ik wel degelijk schoon als ik geknoeid heb met blikvoer. De bakken zijn doorgaans redelijk schoon, maar 1x per week gooi ik ze toch in de vaatwasser.Gonnie schreef: 27 jan 2025, 20:46Haha, ik precies zo. Ik knoei ook weleens op het aanrecht met het hondenvlees en dan maak ik het geeneens schoon, wip het vlees dan inderdaad in hun bak.Marc schreef: 27 jan 2025, 19:59
Ik voer de honden met een lepel die ik afspoel en in de afwasmachine gooi. En ik zet alle vlees op de aanrecht en als ik knoei wip ik dat met mijn vinger in het honden bakje. En daarna ga ik koken daar haha. En ik leef nog geheel tegen alle verwachtingen in. Soms valt er eten op de aanrecht waar de honden bakken gestaan hebben. Nog erger. Ik was de bakken van de honden nooit want Guus likt ze allebei minstens 10 minuten uit. Ik had echt al lang dood moeten zijn![]()

Tanja en Anne