Onderzoek naar rauw vlees

Sirene
Posts in topic: 2

Re: Onderzoek naar rauw vlees

Bericht door Sirene »

Susam schreef: 28 jan 2025, 06:54 iew zeg goeie genade!
Ik ben misschien extreem vanwege afweerproblematiek, maar ook Sams bakken worden na elke maaltijd met kvv gedesinfecteerd, drinkbakken elke dag, om de dag alles in vaatwasser. Aanrecht na prepareren maaltijd (supplementen enz) wordt gedesinfecteerd (in totaal heeeeel vaak per dag).
Vroegah at mijn hond rauw, maar dat is overduidelijk nu een probleem, dus gestoomde worst. Maar dan nog!
Overigens zou ik als de bom viel en er niks te eten was wel die Ritzenberger worst eten en die rauwe meuk absoluut niet.
Je desinfecteert serieus na elke maaltijd de bakken van Sam?
Ik vind dat echt heel gek.
En lijkt me zelfs heel slecht. Honden vreten van de straat en likken geslachtsdelen en elkaars kont en ontlasting. Niks steriel aan een hond.
malinois
Posts in topic: 3
Honden: 3
Welke: Xavi-Xygan-Xanu
Contacteer:

Bericht door malinois »

Sirene schreef:
Ik ben misschien extreem vanwege afweerproblematiek, maar ook Sams bakken worden na elke maaltijd met kvv gedesinfecteerd, drinkbakken elke dag, om de dag alles in vaatwasser. Aanrecht na prepareren maaltijd (supplementen enz) wordt gedesinfecteerd (in totaal heeeeel vaak per dag).
Vroegah at mijn hond rauw, maar dat is overduidelijk nu een probleem, dus gestoomde worst. Maar dan nog!
Overigens zou ik als de bom viel en er niks te eten was wel die Ritzenberger worst eten en die rauwe meuk absoluut niet.
En lijkt me zelfs heel slecht. Honden vreten van de straat en likken geslachtsdelen en elkaars kont en ontlasting. Niks steriel aan een hond.
Ja zo denk ik ook! Ik heb geen afwasmachine dus de bakken gaan gewoon onder de warme kraan en met afwasmiddel na t eten. Meer niet..
Ze eten kvv, barf, prooidieren, rauwe eieren etc. Ik desinfecteer niks, warm water is ruim voldoende. Oh en ze hebben ooit eens weggegooid Smuldier wat per ongeluk naast de vriezer was gevallen in de zomer en ik pas vond doordat t zo stonk na 2 dagen terugvond uit de vuilniszak die ik daarom buiten gezet had om gelijk in de ondergrondse te gooien gejat. Ze hebben er niet eens een scheet van gelaten... helemaal niks...
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
EchoMira
Posts in topic: 9
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Bericht door EchoMira »

Hondenbakken afwassen is puur cosmetisch.

Het belangrijkste dat ik vandaag voor Mira heb gedaan is haar verbieden uit een plas te drinken op de parkeerplaats bij de dijk.
Als ze daar ook maar een druppeltje motorolie mee binnen zou krijgen is dat duizend keer ongezonder dan een restje smuldier van afgelopen dinsdag.

Ik was de hondenbakken wel maar dat is echt puur omdat ik dat "fijner" vind.
Als ik ze nooit meer zou afspoelen en er een hele korst van resten en bijbehorende schimmel op zou ontstaan is dat nog steeds niet van invloed op de gezondheid van de hond.

Overigens ben ik nog veel erger en gooi hun voer vaak gewoon naar buiten. Vreten ze van de grond. Die was ik ook niet.
Nanna
Posts in topic: 7

Bericht door Nanna »

Ik was de hondenbakken één keer per dag af. Na hun tweede maaltijd. Is meer omdat ik (vooral in de zomer) geen vliegen wens die daar op af komen.
Maar gewoon met wat Dreft en warm water hoor.
Afbeelding
malinois
Contacteer:

Bericht door malinois »

EchoMira schreef:Hondenbakken afwassen is puur cosmetisch.

Het belangrijkste dat ik vandaag voor Mira heb gedaan is haar verbieden uit een plas te drinken op de parkeerplaats bij de dijk.
Als ze daar ook maar een druppeltje motorolie mee binnen zou krijgen is dat duizend keer ongezonder dan een restje smuldier van afgelopen dinsdag.

Ik was de hondenbakken wel maar dat is echt puur omdat ik dat "fijner" vind.
Als ik ze nooit meer zou afspoelen en er een hele korst van resten en bijbehorende schimmel op zou ontstaan is dat nog steeds niet van invloed op de gezondheid van de hond.

Overigens ben ik nog veel erger en gooi hun voer vaak gewoon naar buiten. Vreten ze van de grond. Die was ik ook niet.
Ook ja, de barf hier gooi ik ook buiten. Ik hoef geen bloed aan de muur van het geschud met stukken vlees en/of penslappen ... dat doen ze maar buiten. En dan knikkeren ze toch alles uit de bak dus kan t net zo goed zonder bak.
Afbeelding
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
S.V.
Posts in topic: 1

Bericht door S.V. »

Vlees moet gewoon in de verdomhoek, ik verdenk de groene taliban :bakkie:
Afbeelding
Smoushond
Posts in topic: 11

Bericht door Smoushond »

Susam schreef: 29 jan 2025, 07:18
Sirene schreef: 28 jan 2025, 17:11
IBD? plus hij eet niet direct al zijn kvv op, dat staat soms iets langer en daarna maak ik echt wel de bakken schoon.
Schimmel zou voor mijn hond dus wel funest zijn, net als restjes die om zijn of wat dan ook.

Blue wonder doekjes, daarna goed uitspoelen met gloeiend water en voila. Ook dreft en vaatwasser.

Sam heeft vorig jaar een slok uit een stinkpoel gedronken, super super ziek geweest. Met Jack deed ik dat ook niet en met Lilly al helemaal niet, maar evengoed vind ik dat voer en drinkbakken schoon horen te zijn. Fris water elke dag in een schone kom.
Biofilms met allerlei ellende heb ik echt geen zin in.
Doe ik trouwens bij de vogels en papegaai ook, elke dag even alles schoonmaken en vers water.
Oh en om het nog erger te maken, heeft ie ook nog keramische voer en drinkbakken.
Ik snap dat je voor jezelf hygiënisch wil werken op de aanrecht enz met jouw aandoening. Maar de bakken van Sambal zou ik juist iets minder hygiënisch mee bezig zijn. Als je alles steriel gaat houden kan hij straks helemaal niks meer verdragen . Wat is er erg aan keramische bakken ?
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 1
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Maart »

Ik zou bij zijn problemen natuurlijke schoonmaakmiddelen gebruiken (of nog beter, gewoon kokend water) omdat resten dreft, doekjes, vaatwastabletten,... best ook een aanslag zijn op het lichaam.

Mijn eigen honden eten rauw of gekookt/gestoomd. Ze hebben hun eigen (proper) materiaal, ook een aparte slowcooker & blender etc, zelfs de kruidenpotjes & chiazaden etc heb ik apart voor hun & mij :LOL: Dat zit overigens puur in mijn hoofd :lol1:
Wij hebben 3 maandelijks controle op onze voeding, er is nog nooit salmonella of een andere schadelijke ziektemaker aangetroffen. Ik voer niet vaak rund kvv, zeker niet als er long bij zit. Idem met KVV met kip.
malinois
Contacteer:

Bericht door malinois »

Zo achterhaald is dat niet hoor, honden die nergens mee in aanraking komen bouwen geen weerstandcertegen op. Zie t bij titeren. Dectiter van 1 van mijn honden was ipv naar beneden naar boven gegaan op parvo een paar jaar geleden. Hij is er dus mee in aanraking geweest (niet zo vreemd in Noord Brabant) zonder een dag ziek geweest te zijn. Wel meer antistoffen gekregen dus.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Mijn honden vreten vuiligheid buiten zonder met de ogen te knipperen. Gisteren stond Panni nog een verrotte dooie ree leeg te schrokken😂
Ik laat ze niet eens titeren.
Afbeelding
Sirene
Posts in topic: 2

Bericht door Sirene »

Susam schreef: 29 jan 2025, 07:18
IBD? plus hij eet niet direct al zijn kvv op, dat staat soms iets langer en daarna maak ik echt wel de bakken schoon.
Schimmel zou voor mijn hond dus wel funest zijn, net als restjes die om zijn of wat dan ook.

Blue wonder doekjes, daarna goed uitspoelen met gloeiend water en voila. Ook dreft en vaatwasser.

Sam heeft vorig jaar een slok uit een stinkpoel gedronken, super super ziek geweest. Met Jack deed ik dat ook niet en met Lilly al helemaal niet, maar evengoed vind ik dat voer en drinkbakken schoon horen te zijn. Fris water elke dag in een schone kom.
Biofilms met allerlei ellende heb ik echt geen zin in.
Doe ik trouwens bij de vogels en papegaai ook, elke dag even alles schoonmaken en vers water.
Oh en om het nog erger te maken, heeft ie ook nog keramische voer en drinkbakken.
Oh, je doet het sinds hij ziek is? Dan begrijp ik het wel. Of het goed is weet ik niet.
Keramisch is helemaal prima hoor 😉
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Susam schreef: 29 jan 2025, 08:15
Maart schreef: 29 jan 2025, 07:41 Ik zou bij zijn problemen natuurlijke schoonmaakmiddelen gebruiken (of nog beter, gewoon kokend water) omdat resten dreft, doekjes, vaatwastabletten,... best ook een aanslag zijn op het lichaam.

Mijn eigen honden eten rauw of gekookt/gestoomd. Ze hebben hun eigen (proper) materiaal, ook een aparte slowcooker & blender etc, zelfs de kruidenpotjes & chiazaden etc heb ik apart voor hun & mij :LOL: Dat zit overigens puur in mijn hoofd :lol1:
Wij hebben 3 maandelijks controle op onze voeding, er is nog nooit salmonella of een andere schadelijke ziektemaker aangetroffen. Ik voer niet vaak rund kvv, zeker niet als er long bij zit. Idem met KVV met kip.
ook als je het daarna (bv uit vaatwasser en doekjes) nog steeds afwast met zo heet mogelijk water? Juist om die dingen uit te sluiten? Zo ja, dan ga ik gelijk over naar azijn enz, dank je wel voor de tip!

@smoushond dat is een achterhaalde theorie. Sambal heeft een auto immuun aandoening waarbij het juist belangrijk is op hygiene te letten. Daarnaast is het niet zo dat hij straks niks meer kan verdragen door dingen schoon te houden, dat geldt voor mensen ook niet. Ik hoor zo vaak die opmerkingen van vroegah aten we wormen en zand en waren nooit ziek, het betekend niet dat dat zaligmakend was, het menselijk ras en ook helaas onze honden worden gewoon zwakker en sommige van die dingen kunnen nu niet (meer). Daarnaast he, vind ik het gek dat het zo'n reacties opwekt, er is echt niks mis met poetsen.
Geloof niet dat dat achterhaald is hoor dat heeft de corona tijd toch wel bewezen? Niks mis met poetsen maar te overdreven desinfecterend gaan werken is iets anders
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Smoushond schreef: 29 jan 2025, 14:28
Geloof niet dat dat achterhaald is hoor dat heeft de corona tijd toch wel bewezen? Niks mis met poetsen maar te overdreven desinfecterend gaan werken is iets anders
Bij een auto-immuunziekte gelden andere regels denk ik
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Susam schreef: 29 jan 2025, 16:34
Smoushond schreef: 29 jan 2025, 14:28
Susam schreef: 29 jan 2025, 08:15

ook als je het daarna (bv uit vaatwasser en doekjes) nog steeds afwast met zo heet mogelijk water? Juist om die dingen uit te sluiten? Zo ja, dan ga ik gelijk over naar azijn enz, dank je wel voor de tip!

@smoushond dat is een achterhaalde theorie. Sambal heeft een auto immuun aandoening waarbij het juist belangrijk is op hygiene te letten. Daarnaast is het niet zo dat hij straks niks meer kan verdragen door dingen schoon te houden, dat geldt voor mensen ook niet. Ik hoor zo vaak die opmerkingen van vroegah aten we wormen en zand en waren nooit ziek, het betekend niet dat dat zaligmakend was, het menselijk ras en ook helaas onze honden worden gewoon zwakker en sommige van die dingen kunnen nu niet (meer). Daarnaast he, vind ik het gek dat het zo'n reacties opwekt, er is echt niks mis met poetsen.
ik begrijp je niet helemaal? wat heeft de corona tijd precies bewezen? Dat schoonmaken en houden ziekteverwekkers verminderd? of juist niet?
Er was toen bijna geen griep meer en geen RS virus . Als je dat nooit zou doormaken ben je toch helemaal nergens tegen bestand ?
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ik bedoel heus niet dat je die bakken een hele week niet moet schoonmaken hoor maar desinfecteren lijkt mij overdreven ,Hier eten ze de brokjes uit de tuin en krijgen ze af en toe wat rauw vlees met de gedachte dat ze dan wat minder snel ziek worden als ze eens iets van straat eten 😉

https://nieuws.umcg.nl/w/hygiene-en-je- ... nu-precies
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Wat mij betreft ga je lekker de voerbakken staan uitkoken, hoor.
Chemicalien zou ik er niet op smeren als je het over gezondheid hebt.

Maar je laat hem toch uit? Hij leeft toch niet in een steriele wereld?
Ik snap niet wat het toevoegt.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Susam schreef: 29 jan 2025, 17:19 je immuunsysteem rijpt uit in je jonge jaren en jeugd, dan is het belangrijk dat je wel wordt blootgesteld, maar de meeste immunologische problemen zijn genetisch, dus dan gaat die vlieger al niet op. Het feit dat het RS virus en griep minder waren tijdens corona was toch gewoon door de maatregelen? Meer hygiene, minder contact?

https://www.rivm.nl/nieuws/zomerpiek-rs ... napandemie
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 5
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Gonnie schreef: 28 jan 2025, 13:07
Kells schreef: 27 jan 2025, 20:49
Gonnie schreef: 27 jan 2025, 20:46

Haha, ik precies zo. Ik knoei ook weleens op het aanrecht met het hondenvlees en dan maak ik het geeneens schoon, wip het vlees dan inderdaad in hun bak.
Gadver! Het aanrecht maak ik wel degelijk schoon als ik geknoeid heb met blikvoer. De bakken zijn doorgaans redelijk schoon, maar 1x per week gooi ik ze toch in de vaatwasser.
Het aanrecht wordt heus vaak genoeg schoongemaakt, maar als ik een klein stukje vlees van de honden erop laat vallen ga ik het echt niet gelijk schoonmaken, komt wel als ik moet gaan afwassen.
Ik bedoel ook niet dat ik het hele aanrecht gelijk ga schrobben, maar ik haal wel gelijk even een doekje over de plek waar hondenvoer heeft gelegen.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Susam schreef: 30 jan 2025, 06:58 Jij eet toch ook graag van een schoon bord?
Ja. Daarom doe ik de afwas. Ik ga de vaat niet ook nog staan desinfecteren.
Gonnie
Posts in topic: 4

Bericht door Gonnie »

Nou, buiten drinken mijn honden uit de smerigste greppels en sloten, dan krijgen ze ook niks van hun waterbak die niet elke dag uitgesopt wordt. En ze vreten hondenpoep op buiten.
Afbeelding

Tanja en Anne
Kells

Bericht door Kells »

Gonnie schreef: 31 jan 2025, 19:12 Nou, buiten drinken mijn honden uit de smerigste greppels en sloten, dan krijgen ze ook niks van hun waterbak die niet elke dag uitgesopt wordt. En ze vreten hondenpoep op buiten.
Dat doen die van mij ook hoor! Waar het mij om ging is dat ik graag mijn aanrecht schoon houdt en geen besmetting wil van klodders hondenvoer die ik geknoeid heb. Op hetzelfde aanrecht sta ik namelijk deeg te kneden voor eigen consumptie. Ik ben niet smetvrezerig, maar ik ga de goden ook niet verzoeken.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ik zit rustig drie dagen in een geitenstal broodjes te eten zonden mijn handen te wassen.

Ik ben op zich best van fris maar het is puur een gevoel. In de realiteit loop ik geen enkel risico om ziek te worden van hondenvoer. Zelfs niet van bedorven hondenvoer.
Ik heb gewoon een adequaat immuunsysteem.

Draag een peuter langs aan de overkant van de straat en ik heb ook een snotneus maar salmonella is geen item. Echt niet.
Ik hou ook van schoon maar leef in een vieze wereld en de eerste keer dat ik daar iets van oploop moet nog komen.
Ik vind het vooral onsmakelijk om onhygienisch te doen maar de kansberekening zegt me dat ik dagelijks met de anala bacterien van collega's in aanraking kom. Gewoon door de pleeknop in te drukken en daarna mijn neus te snuiten.
Ik heb er echt nog nooit een actieve e. coli doorloop van gekregen.

Uit smerige sloten drinken vind ik vooral een probleem vanwege chemische vervuiling. Kunstmest en pesticiden. Dat mag dus niet. Alleen stromend water of bosplassen met geen verkeer of akkerbouw in de buurt.
Nanna

Bericht door Nanna »

Als ik een pakje ontdooide pens uit mijn klauwen laat vallen op het aanrecht maak ik dat aanrecht daarna wel even goed schoon. Ik ben niet zo kapot van penssmaak. Maar gewoon met een doekje en een sopje hoor. Ik ga niet met formaldehyde en dettol smij́ten.
Afbeelding
Kells

Bericht door Kells »

Nanna schreef: 31 jan 2025, 20:23 Als ik een pakje ontdooide pens uit mijn klauwen laat vallen op het aanrecht maak ik dat aanrecht daarna wel even goed schoon. Ik ben niet zo kapot van penssmaak. Maar gewoon met een doekje en een sopje hoor. Ik ga niet met formaldehyde en dettol smij́ten.
Precies! Zo denk ik er dus ook over.
Mo-yi
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

EchoMira schreef: 31 jan 2025, 20:15 I
Uit smerige sloten drinken vind ik vooral een probleem vanwege chemische vervuiling. Kunstmest en pesticiden. Dat mag dus niet. Alleen stromend water of bosplassen met geen verkeer of akkerbouw in de buurt.
en vers water..als het ergens de afgelopen dagen geregend heeft mag Mo ook drinken wat ze wil uit bos-pad-plassen, maar als de temperatuur weer stijgt en het is weken droog geweest dan is dat water ook snel verstikt.
Afbeelding

2011-2025
Plaats reactie