Immuunsysteem versterken
Immuunsysteem versterken
Zoals jullie misschien weten, heeft Joy toxoplasmose. Ze is nu 12 weken aan de Clindabactin (antibioticum) en is daarop spectaculair verbeterd. Wel heeft ze een aantal weken geleden een flinke terugval gehad, doordat de dosering iets verlaagd was. Daarom is de kuur verlengd en moet ze nu nog vier weken dezelfde dosering gebruiken, om daarna in acht weken af te bouwen naar 0.
Die parasiet blijft altijd in het lichaam zitten, dus is het zaak te zorgen voor een sterk immuunsysteem. Kan ik iets doen of geven (supplementen?) om haar weerstand te vergroten, naast zorgen voor goed voer, voldoende beweging en ontspanning?
Die parasiet blijft altijd in het lichaam zitten, dus is het zaak te zorgen voor een sterk immuunsysteem. Kan ik iets doen of geven (supplementen?) om haar weerstand te vergroten, naast zorgen voor goed voer, voldoende beweging en ontspanning?
- Persistence
- Posts in topic: 1
- Honden: 2
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Re: Immuunsysteem versterken
Voor een betere weerstand heb ik hier probiotica en glutamine gegeven: https://www.agradi.nl/frama-best-for-pe ... tamine.htm
- Josefien
- Honden: 3
- Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison
Ja, hier nog iemand die zweert bij echinacea. Zowel de honden als mijn partner en ik gebruiken de Arkocaps echinacea capsules, een echte aanrader
https://www.voerwijzer.com/echinacea-voor-de-hond/
Puur Resistentia. Heb ik gebruikt toen Riley als pup een giardia besmetting had en een tijdje daarna.
- Sanne
- Posts in topic: 2
- Welke: Chihuahua en Saluki
- Contacteer:
Ik kan hierin voedingsdeskundige Maxine van Ekowolf aanraden.
Wellicht kun je een bottenbouillon maken? Ik heb samen met Maxine al verschillende recepten met enorme immuunboosters online gezet op de blog. Dit is altijd goed, voor iedere hond. Maar daarnaast zijn er vast heel veel andere mogelijkheden waar zij je bij zou kunnen helpen.
Wellicht kun je een bottenbouillon maken? Ik heb samen met Maxine al verschillende recepten met enorme immuunboosters online gezet op de blog. Dit is altijd goed, voor iedere hond. Maar daarnaast zijn er vast heel veel andere mogelijkheden waar zij je bij zou kunnen helpen.
Wat eet ze zoal?
Hier krijgen ze regelmatig boekmaag, natuurlijke probiotica.
Hier krijgen ze regelmatig boekmaag, natuurlijke probiotica.
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ik heb heel goede ervaringen met Impromune (zie https://www.bioiberica.com/en/products/ ... /impromune).
Het is wel prijzig en de bedoeling is dat je het geeft als een kuur, variërend van 15 dagen, een maand tot maximaal 6 maanden. Het is tot nu toe het enige dat heeft gewerkt tegen chronische niesziekte bij één van mijn katten (sinds ruim 1,5 jaar nooit meer klachten gehad na een kuurtje van 30 dagen Impromune) en ik geef het ook aan mijn honden met Leishmania na een operatie.
Het is wel prijzig en de bedoeling is dat je het geeft als een kuur, variërend van 15 dagen, een maand tot maximaal 6 maanden. Het is tot nu toe het enige dat heeft gewerkt tegen chronische niesziekte bij één van mijn katten (sinds ruim 1,5 jaar nooit meer klachten gehad na een kuurtje van 30 dagen Impromune) en ik geef het ook aan mijn honden met Leishmania na een operatie.
- sabine
- Site Admin
- Honden: 1
- Welke: Labrador Retriever
- Contacteer:
Ik geef zelf niets maar ik weet dat de fokker v an Karel ook zweert bij Echinacea.
- alinelaila
- Honden: 1
- Welke: Friese Stabij
En misschien ter geruststelling; Een van mijn katten heeft toxo gehad toen hij een jaar of 4 was. Inderdaad heel wat weken antibiotica, goed opgeknapt en daarna nooit weer ziek geworden. Hij is inmiddels 16 en rent hier nog altijd vrolijk rond. Ik heb hem nooit wat gegeven voor z'n immuunsysteem.
Nu werkt het bij honden wellicht wel anders dan bij katten, maar ik wilde het toch even delen.
Nu werkt het bij honden wellicht wel anders dan bij katten, maar ik wilde het toch even delen.
Probiotica heb ik ook gegeven toen ze last van haar darmen kreeg door de AB, maar nu dat over is geef ik het niet meer. Zal ik inderdaad weer mee beginnen. Naar L-glutamine ga ik even kijken. Bedankt voor de tips!Persistence schreef: ↑21 okt 2021, 22:49 Voor een betere weerstand heb ik hier probiotica en glutamine gegeven: https://www.agradi.nl/frama-best-for-pe ... tamine.htm
Josefien schreef: ↑21 okt 2021, 23:31 Ja, hier nog iemand die zweert bij echinacea. Zowel de honden als mijn partner en ik gebruiken de Arkocaps echinacea capsules, een echte aanrader
Echinacea gaat op het lijstje. Kost me de kop ook niet, da’s fijn. Geef je de kinderdosering? Dueros, weet je ook waarom je het beter niet onafgebroken geeft?
Dank voor de tip. Ik heb wel goede ervaringen met de producten van Puur, dus houd deze zeker in gedachten.
Hé, dat is interessant! Ik zal eens een kijkje nemen op je blog. Stink je niet de tent uit als zo’n bottenbouillon staat te pruttelen?Sanne schreef: ↑22 okt 2021, 09:08 Ik kan hierin voedingsdeskundige Maxine van Ekowolf aanraden.
Ze eet vooral kvv (allerlei smaken, verschillende merken), soms wat kippennekken, konijnenkoppen en ander BARF-spul, wekelijks een zalmkop en geregeld een hand brokken van Prins. Boekmaag heb ik nog nooit gevoerd. Welk merk geef jij?
N=1, maar dat is toch wel opvallend. Zou ik het dan nu al moeten gaan geven terwijl ze nog AB gebruikt of pas als ik ga afbouwen? Hoelang zou ik het moeten geven?Diana schreef: ↑22 okt 2021, 11:17 Ik heb heel goede ervaringen met Impromune (zie https://www.bioiberica.com/en/products/ ... /impromune).
Ik zie net dat het effect bij honden met leishmania zelfs in een onderzoek is aangetoond! https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5822671/
Superinteressant dit, en hoopgevend voor Joy. Zou toch mooi zijn als haar lichaam zelf die ellendige parasiet de baas kan.
Dan is de basis al hartstikke goed.Lieske_1977 schreef: ↑22 okt 2021, 13:42 Ze eet vooral kvv (allerlei smaken, verschillende merken), soms wat kippennekken, konijnenkoppen en ander BARF-spul, wekelijks een zalmkop en geregeld een hand brokken van Prins. Boekmaag heb ik nog nooit gevoerd. Welk merk geef jij?
Ik bestel alles bij dogmeat. Wij noemen het poepmaag
Dat is goed om te lezen, dankjewel. Ik ‘ken’ welgeteld drie honden die het hebben (gehad), waarvan twee het niet hebben gehaald en één is opgeknapt, maar wel met restschade. Joy is en wordt ook niet meer de oude, maar voelt zich met deze dosering AB goed, rent en speelt weer en heeft geen pijn. De terugval werd veroorzaakt doordat ze na zes of zeven weken AB een ander merk kreeg en daardoor van 2x300 naar 2x220 mg ging. Al na een paar dagen was ze weer heel sloom, gromde ze als ik haar afdroogde (aanrakingspijn), had ze kleine en geknepen ogen en viel ze bijna in slaap zodra ze even zat. Ik hou m’n hart dus vast voor het afbouwen straksalinelaila schreef: ↑22 okt 2021, 12:56 En misschien ter geruststelling; Een van mijn katten heeft toxo gehad toen hij een jaar of 4 was. Inderdaad heel wat weken antibiotica, goed opgeknapt en daarna nooit weer ziek geworden. Hij is inmiddels 16 en rent hier nog altijd vrolijk rond. Ik heb hem nooit wat gegeven voor z'n immuunsysteem.
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ja kunt het gewoon tegelijk met AB geven, maar evt. ook pas beginnen als je met de AB gaat afbouwen. Dat zou ik overleggen met de dierenarts. Redelijk onder aan de pagina staat dat bij parasieten, virussen en bacteriën (m.u.v. Leishmania) aanbevolen wordt om het minimaal 15-20 dagen te geven. Ik heb het mijn kat 28 dagen gegeven, omdat ik daarop uitkwam met de tube pasta voor katten en het toch niet veel langer houdbaar was na opening. Amoz heb ik het na de operaties steeds 30 dagen gegeven. Je kunt het sowieso langer geven als dat gewenst is of af en toe herhalen.Lieske_1977 schreef: ↑22 okt 2021, 13:42N=1, maar dat is toch wel opvallend. Zou ik het dan nu al moeten gaan geven terwijl ze nog AB gebruikt of pas als ik ga afbouwen? Hoelang zou ik het moeten geven?Diana schreef: ↑22 okt 2021, 11:17 Ik heb heel goede ervaringen met Impromune (zie https://www.bioiberica.com/en/products/ ... /impromune).
Ik zie net dat het effect bij honden met leishmania zelfs in een onderzoek is aangetoond! https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC5822671/
Superinteressant dit, en hoopgevend voor Joy. Zou toch mooi zijn als haar lichaam zelf die ellendige parasiet de baas kan.
Natuurlijk is het heel anekdotisch 'bewijs' wat betreft mijn kat, het is sowieso moeilijk om aan te tonen dat een middel direct verantwoordelijk is voor een verbeterde weerstand of het verdwijnen van klachten die samenhangen met een verlaagde weerstand. Ik kan dus ook niet met zekerheid zeggen dat het daardoor komt, maar er is verder niets veranderd (qua voer, etc.) en andere middelen zoals L-lysine, antibiotica, probiotica, multivitaminen, neusdruppels hebben nooit een effect gehad op die niesziekte.
Er is inderdaad onderzoek gedaan naar de werking bij Leishmania, waarvan bekend is dat het al dan niet ziek worden door Leishmania geheel afhankelijk is van de werking van het immuunsysteem, vandaar ook dat ik het middel ken en zodoende bedacht om dat eens aan die kat met chronische niesziekte te geven.
- Sanne
- Welke: Chihuahua en Saluki
- Contacteer:
De eerste keer maakten wij de fout om het in een gewone pan in de keuken te doen. Dat was niet grappig nee.Lieske_1977 schreef: ↑22 okt 2021, 13:42Hé, dat is interessant! Ik zal eens een kijkje nemen op je blog. Stink je niet de tent uit als zo’n bottenbouillon staat te pruttelen?Sanne schreef: ↑22 okt 2021, 09:08 Ik kan hierin voedingsdeskundige Maxine van Ekowolf aanraden.
Nu hebben we een slowcooker, dat scheelt al een hele hoop en zetten we 'm in de schuur.
We hebben:
- Herfstrecept: een boost voor het najaar.
- Winterrecept
- Lenterecept: Detox voor je hond
Maar misschien dat als je Maxine zou vragen dat ze wel heel andere toevoegingen zou doen, op maat voor wat ze nu nodig heeft.