senioren draadje

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Budkes
Posts in topic: 32
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Re: senioren draadje

Bericht door Budkes »

Ik vind de gemiddelde hond van 7 in de bloei van zijn leven. Louitje wordt dit jaar 8 en ik noem hem nog steeds een jonkie. Onze diensthonden, over het algemeen toch best grote honden moeten met 9 met pensioen. Marco wordt dit jaar 14 en geniet al geruime tijd van zijn pensioen. Perry heeft op 9 jarige leeftijd een week in een kliniek gelegen omdat hij op de 1 op andere dag doodziek werd en ik op dat moment vond dat hij een topfit hondje was dat nog jaren mee kon. En dat klopte aardig want we zijn inmiddels bijna 7 jaar verder. Dus nee ik ben het er niet mee eens.
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 27
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Ik ben het er ook niet mee eens. Aislinn is nu 11 jaar en heeft een prima conditie. Rennen om het rennen doet ze niet meer, maar ze kan het wel. Finbar wordt over twee weken 8 en hij is eindelijk volwassen.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
hakunamatata
Posts in topic: 4
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Bericht door hakunamatata »

Het lijkt wel alsof jullie allemaal denken dat 'senior' betekent dat een hond kwaaltjes heeft. Het is toch gewoon puur een benaming voor een leeftijdscategorie? Dat is bij mensen net zo. Tussen de 60 en 70 jaar geloof ik. Genoeg die dan nog erg fit en gezond zijn. Maar het is wel een fase waarin dingen kunnen gaan ontwikkelen, bv artrose. Dat het misschien zin kan hebben te denken of de voedingsbehoefte langzaam verandert of supplementen kunnen ondersteunen zodat de hond ook mooi fit blijft. Niks zo mooi als een vitale senior. Als ze bejaard worden is het vroeg genoeg voor kwaaltjes.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 47
Contacteer:

Bericht door Maart »

Nee hoor, zie mijn opmerking omtrent Piiri, dat ze ondertussen al aangepaste voeding krijgt.
Je bent natuurlijk niet 'opeens' oud, net zomin je 'opeens' kanker hebt. Niet alles is direct zichtbaar in de vorm van symptomen immers, de ziekte is er meestal al een tijd.

Ik volg momenteel ook een bijscholing omtrent longevity trouwens, dus ik ben er wel mee bezig om die fitheid zolang mogelijk te behouden/kwalen zo lang mogelijk uit te schakelen.
Diana
Posts in topic: 76
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

hakunamatata schreef: 23 jan 2025, 15:18 Het lijkt wel alsof jullie allemaal denken dat 'senior' betekent dat een hond kwaaltjes heeft. Het is toch gewoon puur een benaming voor een leeftijdscategorie? Dat is bij mensen net zo. Tussen de 60 en 70 jaar geloof ik. Genoeg die dan nog erg fit en gezond zijn. Maar het is wel een fase waarin dingen kunnen gaan ontwikkelen, bv artrose. Dat het misschien zin kan hebben te denken of de voedingsbehoefte langzaam verandert of supplementen kunnen ondersteunen zodat de hond ook mooi fit blijft. Niks zo mooi als een vitale senior. Als ze bejaard worden is het vroeg genoeg voor kwaaltjes.
Dat klopt, ik kijk dan naar de buitenkant: vind ik mijn hond in doen en laten een volwassen hond of een oudere hond (= senior)? Er was geen verschil in gedrag, gezondheid en voorkomen tussen Mila van 5 en Mila van 10, dus ik ervaarde haar op die leeftijd nog niet als senior. Als ze wat bedaarder worden, wat kalmer en het allemaal niet meer elke dag een groot avontuur hoeft te zijn, dan voelt het voor mij alsof die fase van senior zijn is aangebroken. Volgens mij is het dus de benaming van een leeftijdsfase, niet een vastomlijnde categorie.
Net als bij mensen verschilt het volgens mij wanneer die fase ingaat. Ik vind niet iedereen van 70 jaar een bejaarde; sommige mensen komen op hun 60ste al heel bejaard over, en andere op hun 70ste nog totaal niet.
Afbeelding
Mo-yi
Posts in topic: 126
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Nee, senior begint niet wanneer ze kwaaltjes krijgen.
Mo is een grote dame, ze zou in principe met 10 al wel oud mogen heten. Maar er hoefde niks veranderd te worden. Pas rond haar twaalfde merkte ik wel dat haar energie wat minder werd, minder uitbundig, rustiger wandelen..en langzaamaan wat kwaaltjes. Nu..bijna 14 doet ze het nog heel goed, maar ze is wel een echte oude dame, korte rondes graag, spelen is even twee keer op de bal tikken, een kwispel en dan dr mandje opzoeken. Eten aangepast, zeker na pancreatitis, en supplementen zijn wel hard nodig
Afbeelding

2011-2025
Diana

Bericht door Diana »

Hoe gaat het met alle senioren?

Wij hebben hier binnenkort weer een verjaardagsfeest te vieren voor Mila's 14de verjaardag! Natuurlijk met kroon en taart zoals de koningin dat graag heeft :lol1: De voorbereidingen zijn dus al in volle gang.
Ondertussen drentelt ze op haar seniormanier nog steeds lekker mee. Geen veranderingen wat betreft gezondheid of beweeglijkheid en op deze leeftijd is dat alleen maar goed nieuws.
Afbeelding
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Diana schreef: 09 feb 2025, 10:55 Hoe gaat het met alle senioren?

Wij hebben hier binnenkort weer een verjaardagsfeest te vieren voor Mila's 14de verjaardag! Natuurlijk met kroon en taart zoals de koningin dat graag heeft :lol1: De voorbereidingen zijn dus al in volle gang.
Ondertussen drentelt ze op haar seniormanier nog steeds lekker mee. Geen veranderingen wat betreft gezondheid of beweeglijkheid en op deze leeftijd is dat alleen maar goed nieuws.
:hartjes: , wanneer is de party?
Hier gaat alles ook oke, lekker veel tukkies doen en madame is er happy en voldaan mee. Ze eet nog steeds goed en graag en komt regelmatig mij herinneren dat ze ook nog wat ruimte heeft voor snackies :lol1:
Afbeelding

2011-2025
Maart
Posts in topic: 47
Contacteer:

Bericht door Maart »

Heerlijke leeftijd in wording :I:

Hier gaat het ook goed, beter zelfs! Geen kak meer in huis, zelfs plassen 's nachts is al even geleden. Overdag als er niemand thuis is, is een werkdag wel te lang, dus dan wel plas, maar daar valt niets aan te doen & mijn huisgenoot werkt gelukkig regelmatig een paar dagen van huis & ik ook af & toe eens een dag. Ik heb wel 7 nieuwe luiers besteld want de velcro gaat meteen kapot, waardoor de pamper afvalt en dan is het nut weg natuurlijk :F:

Nog een kleine 2 maanden & ik heb 2 tieners in huis :eek:
Nanna
Posts in topic: 50

Bericht door Nanna »

Rozi is dertien maar heeft dat nul in de gaten. Die rent en vliegt nog als een jonge godin.
Nou is dat ook wel des Puli’s. Die blijven supergoed totdat ze opeens doodgaan.
Afbeelding
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Mo-yi schreef: 09 feb 2025, 11:09 :hartjes: , wanneer is de party?
Hier gaat alles ook oke, lekker veel tukkies doen en madame is er happy en voldaan mee. Ze eet nog steeds goed en graag en komt regelmatig mij herinneren dat ze ook nog wat ruimte heeft voor snackies :lol1:
Ja, zo gaat het precies bij Mila ook. En elke dag nog even gek doen met speelgoed. Het is toch heerlijk als je zo van je gemoedelijke oude dag kunt genieten! :hartjes:

De party doen we volgende week: Fayah was namelijk vorige week jarig, dus we vieren het gezamenlijk tussen de twee verjaardagen in.
Maart schreef: 09 feb 2025, 11:44 Heerlijke leeftijd in wording :I:

Hier gaat het ook goed, beter zelfs! Geen kak meer in huis, zelfs plassen 's nachts is al even geleden. Overdag als er niemand thuis is, is een werkdag wel te lang, dus dan wel plas, maar daar valt niets aan te doen & mijn huisgenoot werkt gelukkig regelmatig een paar dagen van huis & ik ook af & toe eens een dag. Ik heb wel 7 nieuwe luiers besteld want de velcro gaat meteen kapot, waardoor de pamper afvalt en dan is het nut weg natuurlijk :F:

Nog een kleine 2 maanden & ik heb 2 tieners in huis :eek:
Fijn dat het zelfs beter gaat!
Aangezien ik vanuit huis werk en deur hier de hele dag openstaat, is zindelijkheid hier geen probleem. Mila hoeft ook niet vaker te plassen dan vroeger (meestal 3 keer per dag) en ook 's nachts houdt ze het nog met gemak droog. Ik moet haar 's avonds als we voor het laatst naar buiten gaan meestal aansporen om nog te plassen en 's ochtends heeft ze ook geen hoge nood.
Het vreemde was dat toen ze haar GVS had, ze wel opeens vaker moest plassen en moeite had om het langer op te houden. Toen maakte me ze 's nachts ook wakker en dan moest ze echt nodig plassen. Maar toen ze eenmaal goed was hersteld van die GVS, hoefde ze als vanouds weer minder vaak te plassen.
Afbeelding
Smoushond
Posts in topic: 42

Bericht door Smoushond »

Met Heavy gaat alles ook goed. Ik vraag me af hoeveel maanden we achter haar 14 jaar mogen gaan plakken. Ze slaapt veel,eet graag,en waakt ook nog graag. Af en toe even buiten maar met deze kou het liefste binnen op haar orthopedische kussen diep snurkend
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Smoushond schreef: 09 feb 2025, 14:30 Met Heavy gaat alles ook goed. Ik vraag me af hoeveel maanden we achter haar 14 jaar mogen gaan plakken. Ze slaapt veel,eet graag,en waakt ook nog graag. Af en toe even buiten maar met deze kou het liefste binnen op haar orthopedische kussen diep snurkend
Ja, dat is herkenbaar en vind ik ook wel lastig (confronterend) aan deze levensfase. Dat besef steeds dat het ineens over kan zijn.
Want zo lang het goed gaat en ze hebben nog plezier in het leven en zijn nog zelfredzaam, is het goed. Maar het is wel heel duidelijk dat het einde nadert, of het nou nog een dag, een week, een maand of een jaar is dat ze er nog achteraan gaan plakken.
Afbeelding
Hakkene
Posts in topic: 11
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

Ik ben kapot. Afgelopen zondag was Jet niet lekker, maandag naar de dierenarts geweest. Alle belangrijke zaken gecheckt: “niets geks, geen reden voor verder onderzoek, ze zal wel iets verkeerds gegeten hebben, maar wat ziet ze er nog goed en fit uit voor een hond van 12,5 jaar.”

Drie dagen later heb ik haar moeten laten inslapen. Er was geen redden meer aan. Van niet lekker, naar diarree naar midden in de nacht tia’s/epileptische aanvallen. Het ging volledig mis en het ging zo snel, dat ik nog aan het bijkomen ben. Ze laat een enorm gat na en ik mis haar verschrikkelijk. De rest van de roedel ook. Ik schrijf mss later nog een in memoriam, maar ik moet dit eerst verwerken. Wtf is er gebeurd deze weekAfbeelding Dit is de laatste foto die ik van haar gemaakt heb. Dag liefste JetjeAfbeelding
Afbeelding
Josefien
Posts in topic: 4
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Ach nee, wat kan het dan snel gaan. Heel veel sterkte met het verlies van jouw lieve Jetje :roos:
Javier (2010-2026), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
Sterre
Posts in topic: 6

Bericht door Sterre »

Hakkene schreef: 09 feb 2025, 23:34 Ik ben kapot. Afgelopen zondag was Jet niet lekker, maandag naar de dierenarts geweest. Alle belangrijke zaken gecheckt: “niets geks, geen reden voor verder onderzoek, ze zal wel iets verkeerds gegeten hebben, maar wat ziet ze er nog goed en fit uit voor een hond van 12,5 jaar.”

Drie dagen later heb ik haar moeten laten inslapen. Er was geen redden meer aan. Van niet lekker, naar diarree naar midden in de nacht tia’s/epileptische aanvallen. Het ging volledig mis en het ging zo snel, dat ik nog aan het bijkomen ben. Ze laat een enorm gat na en ik mis haar verschrikkelijk. De rest van de roedel ook. Ik schrijf mss later nog een in memoriam, maar ik moet dit eerst verwerken. Wtf is er gebeurd deze weekAfbeelding Dit is de laatste foto die ik van haar gemaakt heb. Dag liefste JetjeAfbeelding
Afbeelding
Och heel veel sterkte. Dat hakt erin zo snel. Wat akelig dat ze aanvallen kreeg. Wat een gemis van je lieve Jet. :roos:
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Hakkene schreef: 09 feb 2025, 23:34 Ik ben kapot. Afgelopen zondag was Jet niet lekker, maandag naar de dierenarts geweest. Alle belangrijke zaken gecheckt: “niets geks, geen reden voor verder onderzoek, ze zal wel iets verkeerds gegeten hebben, maar wat ziet ze er nog goed en fit uit voor een hond van 12,5 jaar.”

Afbeelding
ah neee, shit zeg :roos:
Zo kan het dus heel snel en heftig aflopen. Kan me voorstellen dat je er kapot van bent
Afbeelding

2011-2025
Budkes
Posts in topic: 32
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Wat een rollercoaster. Dat is buiten het verlies van Jetje heel wat om te verwerken. Heel veel sterkte.
Afbeelding
Jay
Posts in topic: 17

Bericht door Jay »

Afbeelding
Wat heftig ! Veel sterkte met het verwerken van alles.

:roos:
Afbeelding
Smoushond
Posts in topic: 42

Bericht door Smoushond »

Oh wat een schrik,heel veel sterkte
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 55

Bericht door ranetje »

Wat heftig Hakkene :(
Heel veel sterkte
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

@Hakkene Wat ontzettend rot en verdrietig, zo plotseling allemaal. Dat gaat je niet in je koude kleren zitten. Heel veel sterkte. :roos:

Zo'n seniorfase van je hond is misschien soms confronterend, maar zo'n plotseling verlies terwijl je dat helemaal nog niet aan zag komen, dan ben je gewoon in shock. Dat was ik met Amoz wel in ieder geval, die was ook nog superfit en niets wees erop dat hij er heel binnenkort niet meer zou zijn. Het duurde echt een tijd voordat ik kon beseffen wat er allemaal was gebeurd.
Afbeelding
sonj@
Posts in topic: 5

Bericht door sonj@ »

Afbeelding
Ohh wat sneu. Heel veel sterkte met het verlies van Jet.
dre
Posts in topic: 29

Bericht door dre »

Jeetje wat heftig, sterkte met het verlies van Jet
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 27
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Ach jee, zo plotseling. Heel veel sterkte Hakkene.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Plaats reactie