hulp gevraagd voor Sjonnie

Wil je wat verkopen? Kopen? Weggeven? Wellicht zoek je iets voor niet te veel geld? Zoek je opvang voor je hond? Daar is dit subforum voor.
Plaats reactie
Renee1966
Posts in topic: 9

hulp gevraagd voor Sjonnie

Bericht door Renee1966 »

Misschien kennen jullie mij nog van het oude forum?
In de tijd dat ik daar actief was had ik 2 honden, Suzie (zwarte labrador/duitse staande kruising) en Sjonnie (kleine border-terrier kruising).
Suus is ondertussen overleden, voor Sjon zoek ik jullie hulp, hopelijk willen jullie meedenken?

Sjon wordt in augustus 12 jaar oud, is als pup bij ons gekomen en het ons nooit gelukt hem te leren alleen te zijn, hij bleef in paniek raken ook als Suzie erbij was.
We hebben behalve heel veel oefenen, o.a. Bach bloesem, Valeriaan, Telezin, Clomicalm, chemische castratie, babyfoon/camera/vermandend toespreken, "de bakjes methode", in bench of juist eruit, bevroren kongen, zo'n beetje alles wat we konden bedenken langere tijd ingezet, desondanks is het niet gelukt.
Sjon is onze 4e hond en de eerste die gewoonweg absoluut niet alleen kan zijn :19:

Uiteindelijk hebben we ervoor gekozen om schoonmoeder te laten oppassen. Zij is dol op hem en na een lastige opstartperiode (Sjon huilen bij de deur, als we vertrokken), gaat het al jaren goed.
Zij past 2 tot 4x in de week op, dan breng ik hem daar 's morgens om half 7 bij haar op bed en om half 6 na mijn werk haal ik hem op.
Ik werk meestal 2 of 3 dagen maar bij ziekte/afwezigheid van collega's is er uitloop naar 4 dagen, heel zelden 5 en dat kan soms pas een avond van te voren bekend zijn. Allemaal voor schoonmoeder geen probleem, dus dat liep goed.

Schoonmoeder gaat echter achteruit, dus zij zal binnen afzienbare tijd niet meer op Sjon kunnen passen. Sjon mag niet mee naar mijn of mans werk, thuiswerken kan in onze banen niet, familie en vrienden kunnen/willen niet oppassen, omdat hij echt niet alleen kan zijn. Eén van onze banen opzeggen is ook geen optie, we hebben beide salarissen nodig en zitten nog 10 jaar van ons pensioen af.

Ik maak me veel zorgen over de toekomst en weet niet hoe ik dit moet oplossen, daarom jullie hulp gevraagd.
Misschien kennen jullie een lief iemand in Hellevoetsluis, die qua opvang net zo flexibel zou kunnen zijn als mijn schoonmoeder en die Sjon voor ons zou kunnen opvangen?
Of, als uiterste oplossing als opvang onvindbaar is, wil iemand van hier Sjonnie van ons overnemen, als mijn schoonmoeder niet meer voor hem kan zorgen?
Asiel is geen oplossing, dat wil ik hem sowieso niet aandoen.

Sjon is een allerliefste ongecastreerde terrier, geboren 9/8/2013
hij vindt alle mensen leuk, klein/groot, jong/oud
katten binnen laat hij met wat begeleiding met rust (vrienden hebben katten, gaat goed bij bezoek), buiten wil hij wel erachteraan maar een uhu of nee is voldoende om dat te staken
heeft de basistrainingen gedaan en wat apporteersport
hij luistert goed, kent alle commando's, kan loslopen
is dol op apporteren en zoekspelletjes
hij wandelt graag, hij heeft een hartruisje maar loopt makkelijk ruim een uur mee
is slim en kent trucjes als, doodliggen, high five, luid en zwijg, buig, dat soort dingetjes
sloopt niet
kan met de meeste kleine reuen en alle kleine teven (is heel galant voor de dames)
grote reuen en teven is afhankelijk van de vibe vd andere hond, staren of stijfjes op hem afkomen dan kan hij vinnig reageren
is een enorme knuffelkont, is het liefst de hele dag bij je in de buurt
hij heeft waarschijnlijk Spike's disease, in zijn jongere jaren heeft hij een paar keer een aanval van de spierkrampen gehad, sinds hij graanvrij eet niet meer

Hebben jullie ideeën?

Edit: kleine aanpassing mbt situatie schoonmoeder ivm privacy en aanvulling beschrijving Sjon

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Renee1966 op 15 feb 2025, 12:28, 3 keer totaal gewijzigd.
Barkley
Posts in topic: 1

Re: hulp gevraagd voor Sjonnie

Bericht door Barkley »

wij hebben met Fred een soortgelijk probleem met zijn verlatingsangst - alleen zijn is geen optie. We brengen hem elke werkdag naar een kleinschalige opvang bij iemand thuis.

Het is lang niet zo flexibel als jullie schoonmoeder is maar het geeft misschien wel op kortere termijn de ruimte om een oplossing voor langere termijn te vinden.
Teckeltoos
Honden: 1
Welke: Teckel

Bericht door Teckeltoos »

Ken je ook mensen in je naaste omgeving. Sta je open voor oppas in je huis of ergens aan huis ? (briefje bij supermarkt en/facebook oproep in een groep)

Hier in Leeuwarden is een hondenopvang voor overdag.
https://www.snoot-leeuwarden.nl/
Afbeelding
Renee1966

Bericht door Renee1966 »

Teckeltoos schreef: 15 feb 2025, 10:16 Ken je ook mensen in je naaste omgeving. Sta je open voor oppas in je huis of ergens aan huis ? (briefje bij supermarkt en/facebook oproep in een groep)

Hier in Leeuwarden is een hondenopvang voor overdag.
https://www.snoot-leeuwarden.nl/
Ergens aan huis mag, in mijn huis liever niet. Mensen in mijn omgeving willen alleen incidenteel een dag opvangen.
Ik zoek opvang in Hellevoetsluis, dat is in Zuid-Holland
Renee1966

Bericht door Renee1966 »

Barkley schreef: 15 feb 2025, 10:13 wij hebben met Fred een soortgelijk probleem met zijn verlatingsangst - alleen zijn is geen optie. We brengen hem elke werkdag naar een kleinschalige opvang bij iemand thuis.

Het is lang niet zo flexibel als jullie schoonmoeder is maar het geeft misschien wel op kortere termijn de ruimte om een oplossing voor langere termijn te vinden.
Bedankt voor de tip, neem ik mee
Nanna

Bericht door Nanna »

Heb je geen pension in de buurt met dagopvang?
Een oude hond met gillende verlatingsangst herplaatsen gaat denk ik moeilijk tot onmogelijk worden.
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Je hebt Facebook groepen waar je eens rond kan neuzen of een oproep zelf plaatsen.
Vaak lukt dat wel.

https://www.facebook.com/groups/6170791 ... ?ref=share
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Renee1966

Bericht door Renee1966 »

Nanna schreef: 15 feb 2025, 10:26 Heb je geen pension in de buurt met dagopvang?
Een oude hond met gillende verlatingsangst herplaatsen gaat denk ik moeilijk tot onmogelijk worden.
Nee niet in de buurt.
Wat betreft het laatste daar ben ik dus ook bang voor. Maar hopelijk dat er iets opduikt zoals voor Hein, een ouder echtpaar wat graag zo'n klein lief hondje bij zich wil hebbben.
Renee1966

Bericht door Renee1966 »

Tineke schreef: 15 feb 2025, 10:29 Je hebt Facebook groepen waar je eens rond kan neuzen of een oproep zelf plaatsen.
Vaak lukt dat wel.

https://www.facebook.com/groups/6170791 ... ?ref=share
Bedankt voor de tip, ik ga er rondkijken
Gonniepony

Bericht door Gonniepony »

Is stichting oopoeh iets voor jullie
Renee1966

Bericht door Renee1966 »

Gonniepony schreef: 15 feb 2025, 11:01 Is stichting oopoeh iets voor jullie
Ja daar kijk ik ook rond, tot nu toe vooral mensen gezien die af en toe of maar 1 of 2 dagen willen/kunnen oppassen
hakunamatata
Honden: 2
Welke: Een Eevee en Lizzy
Contacteer:

Bericht door hakunamatata »

Met een oproepje in de Facebook groep van het dorp hier heb ik toen een hele fijne oppas aan huis gevonden voor toen nog puppy Eevee. Gewoon een jong gezin waarvan de vrouw maar een paar dagen werkt, zelf een hond hebben en waar Eevee gewoon mee kon draaien. Echt heel fijn, zeker omdat Eevee in blinde paniek raakte als ik uit beeld ging, dus ook verlatingsangst bleek te hebben (wist ik nog niet voordat ik haar had opgehaald). Het was betaald, maar ze was ook heel flexibel en het is echt Eevee haar tweede thuis geworden. Wellicht kun je ook zoiets vinden. Lijkt me voor Sjonnie ook heel fijn mocht je dat vinden.
~Hakuna matata - ge hebt geen zorgen, zorg maar dat ge geniet ~
Afbeelding
Renee1966

Bericht door Renee1966 »

hakunamatata schreef: 15 feb 2025, 13:09 Met een oproepje in de Facebook groep van het dorp hier heb ik toen een hele fijne oppas aan huis gevonden voor toen nog puppy Eevee. Gewoon een jong gezin waarvan de vrouw maar een paar dagen werkt, zelf een hond hebben en waar Eevee gewoon mee kon draaien. Echt heel fijn, zeker omdat Eevee in blinde paniek raakte als ik uit beeld ging, dus ook verlatingsangst bleek te hebben (wist ik nog niet voordat ik haar had opgehaald). Het was betaald, maar ze was ook heel flexibel en het is echt Eevee haar tweede thuis geworden. Wellicht kun je ook zoiets vinden. Lijkt me voor Sjonnie ook heel fijn mocht je dat vinden.
bedankt voor de tip, neem ik ook mee
Loraine
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Zoals @hakunamatata beschrijft ben ik aan mijn oppashond gekomen.
Grotendeels dezelfde problemen ook; hond met verlatingsangst en een eigenaar met drukke baan en sociaal leven wat in het gedrang kwam en (tot dat moment) een oppas die andere ideeën had over betrouwbaarheid.
Dus er werd een oproep geplaatst in een wijkgroep op facebook, terwijl ik nog twijfelde (ivm één van mijn eigen honden) verdween die weer om vervolgens een week of 2 later weer opnieuw geplaatst te worden.
En toen heb ik erop gereageerd met wat vragen over de hond in kwestie en daarna hebben we een kennismaking ingepland om te kijken of het klikte tussen de honden.

Inmiddels zijn we een kleine 1,5 jaar verder en hij komt hier gemiddeld 3x per week, soms loopt dat op tot 6-7 dagen met een paar overnachtingen, soms 1x per week een halve dag.
Voor de eigenaar is dit een ontzettend fijne regeling, ik ben zeer flexibel en geef ook ruim van te voren door wanneer ik niet beschikbaar ben of bijvoorbeeld een weekend naar mijn ouders ga, dan kan ze wat anders regelen of toestemming geven dat hij mee naar mijn ouders gaat.
Soms krijg ik 's ochtends een appje of ik diezelfde avond een paar uurtjes kan oppassen, meestal krijg ik een lijst met de benodigde dagen voor de komende maand.
Tussendoor wordt er wel geschoven of bijgepland, maar er is altijd begrip voor als ik een keertje niet kan waardoor ik ook flexibeler ben.
Ze weet ook dat ze me in nood midden in de nacht kan bellen om de hond af te droppen, wat met zieke familieleden etc ook lucht geeft.
Wanneer ze op vakantie of een weekendje weggaat zonder de hond komt hij hier logeren.
De hond draait hier gewoon mee als lid vh huishouden, heeft een eigen haak voor zijn tuig, riemen, band etc, een eigen voerbak, een eigen lade in de hondenkast, zelfs een eigen huiskleur. :lol1:

Ik krijg ervoor betaald en we hebben de afspraak dat ze zijn voer meegeeft, evt snacks koop ik zelf omdat ik ze voor mijn eigen honden koop en zelf ook één heb met granengevoeligheid dus geen speciaal spul hoef te halen.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Renee1966

Bericht door Renee1966 »

Ja Loraine zoiets zoek ik idd. Betrouwbaar en flexibel. Hoopgevend dat jij zo aan je oppasser gekomen bent.
Suzanne
Welke: Havanezers

Bericht door Suzanne »

Op deze fb groep wordt er ook veel gevraagd en aangeboden voor oppas. Zeker een poging waard
https://www.facebook.com/groups/481762341995968

Moeilijk hoor
Renee1966

Bericht door Renee1966 »

Bedankt Suzanne deze ook toegevoegd
Plaats reactie