BARF/NRV/zelf samengesteld rauw voer
- Floortje
- Posts in topic: 2
- Honden: 2
- Welke: Hussel en Hollandse Herder
BARF/NRV/zelf samengesteld rauw voer
Zijn er nog mensen die dat aan hun honden voeren? Of is iedereen overgestapt op KVV?
Ooit was ik vrij fanatiek, stond ik op m'n balkon een schaap in stukken te zagen of konijnen te villen...
Maar eerlijk gezegd ben ik wat makkelijker geworden om verschillende redenen, de verkrijgbaarheid, veel meer merken KVV, oude honden die de botten niet meer wegkregen, tijdgebrek, gemakzucht enz.
Maar op zich zou ik het wel weer willen oppakken. Ik kan er redelijk aankomen, maar ik krijg het zelf niet op.
Is het een idee om hier een vraag en aanbod hoekje te maken om te ruilen of samen te bestellen, zoals op Barfplaats? Of is deze hype nu echt over?
Ooit was ik vrij fanatiek, stond ik op m'n balkon een schaap in stukken te zagen of konijnen te villen...
Maar eerlijk gezegd ben ik wat makkelijker geworden om verschillende redenen, de verkrijgbaarheid, veel meer merken KVV, oude honden die de botten niet meer wegkregen, tijdgebrek, gemakzucht enz.
Maar op zich zou ik het wel weer willen oppakken. Ik kan er redelijk aankomen, maar ik krijg het zelf niet op.
Is het een idee om hier een vraag en aanbod hoekje te maken om te ruilen of samen te bestellen, zoals op Barfplaats? Of is deze hype nu echt over?
Re: BARF/NRV/zelf samengesteld rauw voer
Denk het wel, juist omdat er zo veel aanbieders zijn die kvv en onderdelen verkopen en bezorgen.
Ik was fanatiek omdat er niet zoveel keuze was als nu. Nu geef ik een dag per week zelf samengesteld of prooidier en dag iets van bevleesd karkas bij de kvv. Dat bestel ik gewoon met dogmeat mee en daar is m'n vriesruimte op aangepast. Al wordt die voor de volgende hond wel verdubbeld, om bij de groothandel te kunnen bestellen.
Een heel krat ruggetjes hoeft niet meer en alles halfbevroren door de vleesmolen halen voor de katten godzijdank ook niet
- malinois
- Posts in topic: 4
- Honden: 3
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
In t weekend Barf en door de weeks kvv met soms een vleugel of kippenpoot erbij
In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Ik voer ze sinds 2009 BARF; en zou heel blij worden van zo'n vraag en aanbod hoekje
Mocht ik daar de enige in zijn ( ) , mag je mij altijd een PBtje sturen mocht je iets over hebben.
Hier (vr)eten ze alles.
Mocht ik daar de enige in zijn ( ) , mag je mij altijd een PBtje sturen mocht je iets over hebben.
Hier (vr)eten ze alles.
Toen Lhaki nog leefde was ik aardig actief op barfplaats en behoorlijk fanatiek met zelf samenstellen. Lhaki deed het ook gewoon beter op barf dan op kvv. Zoals @Dagmar al zegt, er was toen ook weinig keus. Ik bleef ook altijd wat onzeker of ik het wel goed deed en toen hij heel plotseling overleed heb ik me tijden afgevraagd of ik hem wel genoeg van alles had gegeven of dat ik sommige dingen beter niet had kunnen geven. Hij was eigenlijk nooit echt ziek en is dertien geworden dus nu kan ik het wat meer in perspectief plaatsen.
Bij de komst van Qi was de keus in kvv al heel behoorlijk en ik had eigenlijk ook geen zin meer in het portioneren, groente malen en in blokjes invriezen, en het bijhouden van percentages in excel. Laatst vond ik nog een oud schrift met uitgewerkte menu's en dan kriebelt het wel weer een beetje, maar niet genoeg om er daadwerkelijk weer iets mee te gaan doen.
Bij de komst van Qi was de keus in kvv al heel behoorlijk en ik had eigenlijk ook geen zin meer in het portioneren, groente malen en in blokjes invriezen, en het bijhouden van percentages in excel. Laatst vond ik nog een oud schrift met uitgewerkte menu's en dan kriebelt het wel weer een beetje, maar niet genoeg om er daadwerkelijk weer iets mee te gaan doen.
-
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Peruvian Doodle
Ik wil mijn volgende hond eigenlijk op zelf samengesteld voer gaan zetten. Ik heb er niet echt wat mee, geloof ook niet zo in de gezondheidsvoordelen, maar wil wel zo zelfvoorzienend mogelijk zijn en als mijn kleindierfokkerij beter gaat lopen ga ik een groter overschot aan mannelijke dieren krijgen die ik niet langer zelf op kan.
Dus ik wil me er tegen die tijd wat in gaan verdiepen. Vanuit die hoek heb ik konijn, kwartel, cavia en kip. En dan wil ik daar eens in de week iets van vis-kvv naast kopen (dat doe ik voor mijzelf ook). Eend, kalkoen en misschien duif zijn ook nog mogelijkheden, maar zijn waarschijnlijk de eerste jaren nog niet aan de beurt i.v.m. ruimtegebrek.
Dus ik wil me er tegen die tijd wat in gaan verdiepen. Vanuit die hoek heb ik konijn, kwartel, cavia en kip. En dan wil ik daar eens in de week iets van vis-kvv naast kopen (dat doe ik voor mijzelf ook). Eend, kalkoen en misschien duif zijn ook nog mogelijkheden, maar zijn waarschijnlijk de eerste jaren nog niet aan de beurt i.v.m. ruimtegebrek.
- Sanne
- Welke: Chihuahua en Saluki
- Contacteer:
Wij voeren KVV (en voegen zelf groenten, bottenbouillon en andere supplementen toe) en zijn net begonnen met wat BARF erbij. Nu kippennekken en eendenvleugels. Onze voedingsdeskundige maakt de menu's voor ons.
- Kruimel
- Posts in topic: 3
- Welke: IJslandse honden
Ik voer inmiddels denk ik een jaar of 20 barf aan de honden en de katten. Vroeger inderdaad stad en land afreizen, langs kleine slachthuizen en zelfslachtende slagers, met af en toe een afspraak op een obscure parkeerplek ergens langs een snelweg voor de overdracht van een boel dood beest
Inmiddels ben ik wat luier en de wet is veranderd dus niks langs het abattoir of de slager meer. Ik krijg nu alles netjes verpakt en diepgevroren geleverd. Kost een paar centen meer maar dan heb je ook zonder veel moeite een vriezer vol.
Tegenwoordig zit er ook regelmatig kvv bij maar de hoofdmoot is nog steeds barf.
Vroeger was iik ook heel actief op Barfplaats maar op een gegeven moment was het daar herhaling van zetten troef en daar had ik geen zin meer in.
Inmiddels ben ik wat luier en de wet is veranderd dus niks langs het abattoir of de slager meer. Ik krijg nu alles netjes verpakt en diepgevroren geleverd. Kost een paar centen meer maar dan heb je ook zonder veel moeite een vriezer vol.
Tegenwoordig zit er ook regelmatig kvv bij maar de hoofdmoot is nog steeds barf.
Vroeger was iik ook heel actief op Barfplaats maar op een gegeven moment was het daar herhaling van zetten troef en daar had ik geen zin meer in.
Het duo Olie en Bol
- Anneke
- Welke: Havanezer
Destijds met Banjer stond ik ook iedere maand zakjes te maken met vlees, bot en orgaan. Maar toen hij wat ouder werd ging hij steeds slechter eten. Dus overgestapt op kvv.
En nu met Bobbie nog steeds kvv. Het is zo'n slechte eter! Het gebeurd regelmatig dat hij zijn eten laat staan. Afwisselen tussen verschillende merken kvv en brok.... Ik heb nog niets gevonden dat hij iedere dag wil eten. Hij kan dagen/weken redelijk eten en dan in eens besluiten dat hij het toch niet lust.
Lang verhaal kort voor mij is een vraag en aanbod van barf niet interessant, maar ik denk Dat anderen er wel behoefte aan hebben. En wie weet ooit nog eens.
En nu met Bobbie nog steeds kvv. Het is zo'n slechte eter! Het gebeurd regelmatig dat hij zijn eten laat staan. Afwisselen tussen verschillende merken kvv en brok.... Ik heb nog niets gevonden dat hij iedere dag wil eten. Hij kan dagen/weken redelijk eten en dan in eens besluiten dat hij het toch niet lust.
Lang verhaal kort voor mij is een vraag en aanbod van barf niet interessant, maar ik denk Dat anderen er wel behoefte aan hebben. En wie weet ooit nog eens.
Anneke en Bobbie
- Mo-yi
- Welke: Malamute-husky
Hier KVV, altijd al eigenlijk..met als snacks soms eendkarkas of kipkarkas ( die vreet mn kat ook graag op :-) )
Ik vind het wel leuk om hier zo eens wat uit te wisselen erover. Soms ga ik online eens zoeken of er bv iets meer in de buurt is om bv zelf af te halen ( best hoge bezorgkosten ) en juist omdat er zoveel is raak ik snel de draad kwijt of kan weer geen keuzes maken.
Ik vind het wel leuk om hier zo eens wat uit te wisselen erover. Soms ga ik online eens zoeken of er bv iets meer in de buurt is om bv zelf af te halen ( best hoge bezorgkosten ) en juist omdat er zoveel is raak ik snel de draad kwijt of kan weer geen keuzes maken.
-
- Welke: Duitse herder
Ik heb het een aantal jaar gedaan , maar er was hier gewoon niet of nauwelijks aan te komen en bestellen in die tijd was ook nog niet zo in ( of je kon wel maar ze leverden dan weer niet in Zeeuws vlaanderen )
Dus zijn we over gegaan op kvv , dat was ook makkelijker met zoveel honden en de trainingen
Nu ben ik weer alleen met 3 honden en tegenwoordig leveren er meer bedrijven in Zeeuws vlaanderen , dus ik dacht laat ik eens gaan rekenen
Maar dat is tegenwoordig gewoon niet meer te betalen , waar ik in mijn barf/nrv tijd nog geen €50 pm kwijt was voor 3 honden ben ik nu het 3-4 dubbele kwijt
Zelfs met kvv ben ik pm minder kwijt
Dus we houden het bij kvv en doen in t weekend eens een barf dag of doordeweeks een barf hapje erbij
Maar volledig gaat t niet worden helaas
Dus zijn we over gegaan op kvv , dat was ook makkelijker met zoveel honden en de trainingen
Nu ben ik weer alleen met 3 honden en tegenwoordig leveren er meer bedrijven in Zeeuws vlaanderen , dus ik dacht laat ik eens gaan rekenen
Maar dat is tegenwoordig gewoon niet meer te betalen , waar ik in mijn barf/nrv tijd nog geen €50 pm kwijt was voor 3 honden ben ik nu het 3-4 dubbele kwijt
Zelfs met kvv ben ik pm minder kwijt
Dus we houden het bij kvv en doen in t weekend eens een barf dag of doordeweeks een barf hapje erbij
Maar volledig gaat t niet worden helaas
- Kruimel
- Welke: IJslandse honden
De goeie ouwe tijd. Maar ja, je wist niet beter en je had niks anders.Tineke schreef: ↑15 sep 2021, 06:00Ja de dode dieren dagen die waren leuk.Kruimel schreef: ↑14 sep 2021, 21:15 Ik voer inmiddels denk ik een jaar of 20 barf aan de honden en de katten. Vroeger inderdaad stad en land afreizen, langs kleine slachthuizen en zelfslachtende slagers, met af en toe een afspraak op een obscure parkeerplek ergens langs een snelweg voor de overdracht van een boel dood beest
De gezichten van passanten
Wij voeren ook veel wat netjes thuis bezorgd wordt tegenwoordig.
Het duo Olie en Bol
- Angelique
- Honden: 6
- Welke: Husky Herder Hound
- Contacteer:
Ik voer 80% KVV en 20% brok ongeveer.
In de winter redden ze het niet op alleen KVV helaas.
Barf is voor mij niet te doen, we hebben altijd tussen de 10 en 12 honden gehad, nee dat was niet echt een optie
Misschien ooit als we minder honden hebben.
In de winter redden ze het niet op alleen KVV helaas.
Barf is voor mij niet te doen, we hebben altijd tussen de 10 en 12 honden gehad, nee dat was niet echt een optie
Misschien ooit als we minder honden hebben.
Oh man, ik was vroeger super fanatiek
Ik heb wat karkassen staan zagen. Maar nu heb ik een relatief klein hondje die ook nog eens kieskeurig is in wat ze wil eten. Tenminste, wanneer ze alleen is. Met concurrentie eet ze een stuk vlotter. Maar ja, ik ga geen hond erbij halen puur voor het eten, dus krijgt mevrouw 's ochtends een bak brokken waar ze af en toe een hapje van neemt. Als ik vlees neerzet dan verpietert het en dat vind ik zonde. 's avonds eet ze wel beter, maar geen grote portie dus dan verpieterde het weer
Dus nu krijgt ze 's avonds 100 gram kvv en dat gaat goed. Af en toe vervang ik het door een stukje dier, net waar ik tegenaan loop. Ze snapt niet altijd dat ze het echt mag opeten, en het is naar haar mening te groot om het op de grond op te eten. Ze wil dan op de bank eten
Heb ik weer. Dan maar een handdoek op de bank en ga je gang. Het is wat.
Ik heb wat karkassen staan zagen. Maar nu heb ik een relatief klein hondje die ook nog eens kieskeurig is in wat ze wil eten. Tenminste, wanneer ze alleen is. Met concurrentie eet ze een stuk vlotter. Maar ja, ik ga geen hond erbij halen puur voor het eten, dus krijgt mevrouw 's ochtends een bak brokken waar ze af en toe een hapje van neemt. Als ik vlees neerzet dan verpietert het en dat vind ik zonde. 's avonds eet ze wel beter, maar geen grote portie dus dan verpieterde het weer
Dus nu krijgt ze 's avonds 100 gram kvv en dat gaat goed. Af en toe vervang ik het door een stukje dier, net waar ik tegenaan loop. Ze snapt niet altijd dat ze het echt mag opeten, en het is naar haar mening te groot om het op de grond op te eten. Ze wil dan op de bank eten
Heb ik weer. Dan maar een handdoek op de bank en ga je gang. Het is wat.
- Gudrun
- Posts in topic: 5
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Ik ben er ook mee gestopt.
Enerzijds omdat het een heleboel werk was en er nu toch een groter aanbod KVV is en anderzijds omdat die stomme chi's vertikten om orgaan te eten en ik het dus allemaal nog moest maken ook. Stond ik dus eigenlijk zelf KVV te maken.
Maar je kan gerust een topic in de algemene "vraag en aanbod" zetten hoor!
Enerzijds omdat het een heleboel werk was en er nu toch een groter aanbod KVV is en anderzijds omdat die stomme chi's vertikten om orgaan te eten en ik het dus allemaal nog moest maken ook. Stond ik dus eigenlijk zelf KVV te maken.
Maar je kan gerust een topic in de algemene "vraag en aanbod" zetten hoor!
- Saschesfloor
Vroeger voerde ik nog weleens karkassen, konijnenkoppen, nekken etc maar ik vind het sinds Penny een zacht stuk hondenkoekje niet weg kreeg en ze daarvoor 3 uur op de operatietafel heeft gelegen om het weg te halen en er een zwaar beschadigde slokdarm aan over heeft gehouden te eng geworden. Ze eten hier hoofdzakelijk KVV en soms brok. Maar ik kon altijd wel genieten van die blije koppies als ze zoiets kregen.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
-
- Contacteer:
Ik was ooit heel fanatiek, BARF en NRV, de DDD dagen, naar Rotterdam rijden en met een zwaarbeladen auto vol weer naar Limburg om dat vervolgens te gaan verdelen. Mooie tijden :twothumbs:
Inmiddels voer ik voornamelijk KVV, ook omdat het BARF/NRV te duur werd. Betaalde je vroeger 10 cent de kilo kipkarkas en kreeg je de pens gratis, is dat nu wel anders. Dus nu krijgen ze af en toe een penslap, kalkoennek of zalmkop als tussendoortje en verder kvv.
Inmiddels voer ik voornamelijk KVV, ook omdat het BARF/NRV te duur werd. Betaalde je vroeger 10 cent de kilo kipkarkas en kreeg je de pens gratis, is dat nu wel anders. Dus nu krijgen ze af en toe een penslap, kalkoennek of zalmkop als tussendoortje en verder kvv.
-
Ja vroeger was het nog leuk
Nu ruiken ze geld en is alles 3x zo duur geworden
Ik vond laatst nog een briefje met wat ik voerde en wat de prijzen waren
€45 pm voor 3 honden op barf / nrv en dan had ik er 2 rondlopen die 1.5-2 kg per dag weg aten
Dat red ik niet eens meer met 1 hond op zelf samengesteld en dan eet zij maar 500 gr per dag
Voor de kvv ben ik al rond de €140 pm kwijt , barf uitgerekend zou door de €200 zijn
Is gewoon niet grappig meer
Nu ruiken ze geld en is alles 3x zo duur geworden
Ik vond laatst nog een briefje met wat ik voerde en wat de prijzen waren
€45 pm voor 3 honden op barf / nrv en dan had ik er 2 rondlopen die 1.5-2 kg per dag weg aten
Dat red ik niet eens meer met 1 hond op zelf samengesteld en dan eet zij maar 500 gr per dag
Voor de kvv ben ik al rond de €140 pm kwijt , barf uitgerekend zou door de €200 zijn
Is gewoon niet grappig meer
- Diana
- Honden: 4
- Welke: Collies en Spaanse schonen
Ik wissel brokken af met barf. Voorheen gaf ik kvv en brok met af en toe barf als snack, maar hier in Spanje is kvv voor mij onbetaalbaar voor vier honden, terwijl barf juist heel betaalbaar is en ook makkelijk verkrijgbaar.
Bij de dorpsslager koop je hier voor heel schappelijke prijzen goed bevleesde kip- en kwartelkarkassen, ruggen, kalkoennek, konijnenkarkassen en orgaanvlees (ook in de supermarkt allemaal goed verkrijgbaar overigens) en op de markt krijg je bijvoorbeeld zalmkoppen vaak wel gratis mee. Ik vervang ca. 2 keer per week in de avond de brokkenmaaltijd door barf of ik geef het aanvullend als tussendoortje/kauwsnack, dus de samenstelling komt dan ook niet heel nauw.
Bij de dorpsslager koop je hier voor heel schappelijke prijzen goed bevleesde kip- en kwartelkarkassen, ruggen, kalkoennek, konijnenkarkassen en orgaanvlees (ook in de supermarkt allemaal goed verkrijgbaar overigens) en op de markt krijg je bijvoorbeeld zalmkoppen vaak wel gratis mee. Ik vervang ca. 2 keer per week in de avond de brokkenmaaltijd door barf of ik geef het aanvullend als tussendoortje/kauwsnack, dus de samenstelling komt dan ook niet heel nauw.
- Gudrun
- Posts in topic: 5
- Honden: 10
- Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer
Ik had nog een kwarteltje in de diepvries. Was voor een van de slangen maar die vertikt het dat te eten. Dus Kika mocht. Tot mijn verbazing geen succes (ze vangt zn vreet wel duiven ). Maar Flora was er fijn een uur zoet mee.
Ik kon vroeger ook kipkarkas krijgen met nog best veel aan aan 80 cent per kilo. En pens voor niks. Maar de wetgeving is veranderd of zo, het mag niet meer.
En het wordt inderdaad veel duurder dan kvv…. Stom.
Ik kon vroeger ook kipkarkas krijgen met nog best veel aan aan 80 cent per kilo. En pens voor niks. Maar de wetgeving is veranderd of zo, het mag niet meer.
En het wordt inderdaad veel duurder dan kvv…. Stom.
- Fotogravinnetje
- Contacteer:
Portioneren voor hondjes die 165 gram per dag eten, is vreselijk veel werk. Vooral omdat ze bij 160 gram afvallen en bij 170 gram aankomen, dus het moet nog behoorlijk precies ook. En inderdaad, de prijzen zijn niet leuk meer, terwijl kvv gemakkelijk te krijgen is met heel ruime keuze. Af en toe krijgen ze nog wel een halve zalmkop, een kippennek, een haring of makreel etc. Maar geen hele barfmaaltijden meer. Maar ik vind het wel leuk om ze af en toe zoiets te geven, dus ik zou zeker wel af en toe kijken of ik iets zou kunnen meebestellen oid
- FoxHenkie
- Posts in topic: 8
- Welke: Foxterriër
Wat is tegenwoordig een goed KVV voor een heel kieskeurige takkenterrier ?
Na een paar weken aan tobben met droogvoer, van voer gewisseld enz haalt Henkie toch ook weer zijn prinselijke neusje op voor de nieuwste brok..3x per dag aanbieden en na 10 minuten weghalen..het zal hem een worst zijn...was het maar worst denkt hij
Dus...aangezien we graag zien dat hij geniet van zijn eten gaan we maar over op kvv.
Na een paar weken aan tobben met droogvoer, van voer gewisseld enz haalt Henkie toch ook weer zijn prinselijke neusje op voor de nieuwste brok..3x per dag aanbieden en na 10 minuten weghalen..het zal hem een worst zijn...was het maar worst denkt hij
Dus...aangezien we graag zien dat hij geniet van zijn eten gaan we maar over op kvv.
Nee. Ben al blij dat mijn honden kvv vreten. Die gaan echt niet aan een dooie aap staan te trekken.
Kan ik dat weggooien.
Vanmiddag hadden ze kippenhartjes bij hun voer, dat is al een hele overwinning als ze dat eten.
Ik hou het dus mooi op de netjes bezorgde dogmeat.
Kan ik dat weggooien.
Vanmiddag hadden ze kippenhartjes bij hun voer, dat is al een hele overwinning als ze dat eten.
Ik hou het dus mooi op de netjes bezorgde dogmeat.
- alinelaila
- Welke: Friese Stabij
Ik ben heel tevreden over KIVO. Sem eet dat echt met plezier.FoxHenkie schreef: ↑16 dec 2021, 17:11 Wat is tegenwoordig een goed KVV voor een heel kieskeurige takkenterrier ?
- FoxHenkie
- Posts in topic: 8
- Welke: Foxterriër
Ik ga er even naar kijken . Ook of dat hier te krijgen is.alinelaila schreef: ↑16 dec 2021, 18:08
Ik ben heel tevreden over KIVO. Sem eet dat echt met plezier.