Hoe ouder hoe gekker (ik in dit geval)

Subforum voor alle fototopics!
Gretha
Posts in topic: 7
Honden: 2
Welke: Beauceron en Terriër-Pincher kruising

Hoe ouder hoe gekker (ik in dit geval)

Bericht door Gretha »

Na bijna 20 jaar niet gereden te hebben, heb ik weer op een paard gezeten. En ik vond het geweldig. :hartjes:

Toen ik vorig jaar augustus begon met afvallen was één van mijn doelen om een strandrit te maken zodra ik het gewicht bereikt had waarmee je weer mag rijden. Bij de meeste maneges is dat 95 kilo.
Bijna 20 kilo ben ik nu afgevallen en heb ik dat doel bereikt. Maar omdat ik al zo lang niet gereden heb, wilde ik wel een paar lessen nemen voordat we richting strand gaan.

De eerste les was op een flinke Tinker merrie (Sabriena). De eerste 10 minuten gingen alles behalve soepel. Ik was zo zenuwachtig en daardoor verkrampt. Dat werkt niet.
Gelukkig lukt het even later om te ontspannen en toen ging het veel beter.

De tweede les mocht ik op Hercules, een schitterende ruin die vroeger hogere dressuur gelopen heeft. Ik was meteen voor hem gevallen toen ik bij de manege kwam kijken en informeren. Hij is zo verschrikkelijk lief en mooi. Een hele zachte uitstraling (maar absoluut niet op zijn plek op een manege :( ).
Dus ik was helemaal blij. Alleen was hij niet zo eenvoudig te rijden. Hij gooit erg hoog op in draf, maar ook in galop. En ik vond dat behoorlijk lastig. Het was hard werken!!!
Ik had moeite om mijn balans te houden en hield zelfs af en toe het zadel vast :schrik: :LOL:
Wel goed om verschillende paarden te ervaren.

Volgende week nog 1 les en dan stop ik voorlopig weer even. Het is helaas te prijzig om te blijven rijden. Maar de strandrit op één van de eilanden (waarschijnlijk Ameland) is binnen bereik.

Hij is zo mooi :I:
Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Re: Hoe ouder hoe gekker (ik in dit geval)

Bericht door EchoMira »

Wat goed!!!
Kells
Posts in topic: 2
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Hartstikke leuk toch! Ik reed vroeger ook en heb zelfs een tijdje samen met mijn dochter gereden. Ze heeft nu een eigen paard, die liefde voor paarden heeft ze van mij geërfd. Anno nu zal ik niet zo snel meer op een paard klimmen. Ben als de dood dat ik wat breek. :schrik:
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Nanna

Bericht door Nanna »

Topper!
Afbeelding
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Wat leuk! En wat zie jij er ook heerlijk uit :ok:
Gretha

Bericht door Gretha »

Kells schreef: 06 jun 2025, 21:14 Hartstikke leuk toch! Ik reed vroeger ook en heb zelfs een tijdje samen met mijn dochter gereden. Ze heeft nu een eigen paard, die liefde voor paarden heeft ze van mij geërfd. Anno nu zal ik niet zo snel meer op een paard klimmen. Ben als de dood dat ik wat breek. :schrik:
Ik ook hoor!
Dat is ook het hele probleem, je zit er niet meer onbezorgd op.
Als ik terug denk aan mijn tienerjaren. Zonder cap in volle rengalop door de berm langs de weg en je maakte je geen seconde druk over wat er kon gebeuren
Achteraf gezien levensgevaarlijk natuurlijk, maar daardoor zat je wel compleet ontspannen op je paard.
Afbeelding
Gretha

Bericht door Gretha »

Maart schreef: 06 jun 2025, 21:21 Wat leuk! En wat zie jij er ook heerlijk uit :ok:
Wat lief, dank je wel 🥰
Nanna schreef: 06 jun 2025, 21:19Topper!
EchoMira schreef: 06 jun 2025, 21:12Wat goed!!!
Bedankt, ik ben er ook best trots op😁
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Wat goed!
Afvallen gaat ook top zo te zien :ok:
Had je de dag na het rijden geen geweldige spierpijn?
(Er staat me nog iets bij toen ik na jaren weer eens op een paard klom :schrik: )
Afbeelding
Hamilton

Bericht door Hamilton »

Wat goed om weer op een paard te klimmen en te gaan rijden, :ok: en nog veel beter , dat je lekkerder in je vel zit minus al die kilo's, toppie hoor :E:
Afbeelding
Dirkje
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

O wat heerlijk!
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Super !
Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Oh wat heerlijk voor je :cheer: paardrijden is zo geweldig.
Ik ging vaak vroeg in de ochtend rijden in de waterleidingduinen toen ik nog een paard had.
Zo heerlijk.
Na mijn schouderoperaties durf ik het helaas niet meer maar ik geniet met mijn kleindochters wel mee.

.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
kloesje
Welke: Australian kelpies

Bericht door kloesje »

Wat een gave ervaring.
Ik hoop eind dit jaar mijn paardje naar de polder te halen, dan starten met grondwerk en eind 2026 of begin 2027 starten met rijden en/of mennen.
Je bent dan altijd welkom om te helpen, te tutten, rijden, wandelen, enz
Hij zal wellicht te klein voor je zijn, maar zijn kracht maakt hem vast geschikt (mennen kan altijd).
Afbeelding

Australian kelpies Ngarra Matimbi
Hewi

Bericht door Hewi »

Wat goed!!! Mens wat doe je het goed ♡
Groetjes Heidi

Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Hewi schreef: 07 jun 2025, 10:40 Wat goed!!! Mens wat doe je het goed ♡
Nou zeker, een dappere doorzetter ben je :ok:
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Jetski
Welke: Portugese waterhond

Bericht door Jetski »

Wat heerlijk!
Ziet er goed uit! :I:
Dat verkrampen is echt omdat je als je ouder wordt er teveel bij na gaat denken.
Erg herkenbaar.
Fijn dat dat snel beter voelde. Want met teveel spanning rijden wil je echt niet..
Op naar die heerlijke strandrit!
Afbeelding
Teckeltoos
Honden: 1
Welke: Teckel

Bericht door Teckeltoos »

Ik heb ook veel paard gereden vroeger maar nu ook al zo'n 20 jaar niet meer. Allereerst ben ik met mijn 95 kilo te zwaar maar ben ook bang voor vallen.
Toch zou ik graag nog 1 keer zonder zadel op een koudbloed willen rijden. Een belg of een clyesdale en dat soort types.
Heerlijk; die warmte, de geur en de beweging van dat mooie grote dier ervaren. Alleen het denken eraan doet mij al genieten.
Afbeelding
Mo-yi
Posts in topic: 3
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Je rijd heel netjes hoor! Super goed van je, dat wordt echt genieten op het strand :ok:
Afbeelding

2011-2025
SuzanneS

Bericht door SuzanneS »

Wat fijn! Ziet er prima uit!
blondie

Bericht door blondie »

Fijn joh! Zit de laatste tijd ook weer te bedenken dat ik eigenlijk weer eens een rit wil maken. Vriendin polste ik al, zij gaf aan dan toch maar voor veilige ijslanders te willen gaan :mann:

Maar zo van te voren wat ritjes les is misschien niet zo'n gek idee voor mij.
Gretha

Bericht door Gretha »

ranetje schreef: 06 jun 2025, 21:56 Wat goed!
Afvallen gaat ook top zo te zien :ok:
Had je de dag na het rijden geen geweldige spierpijn?
(Er staat me nog iets bij toen ik na jaren weer eens op een paard klom :schrik: )
Oh ja, bijna een week flink spierpijn gehad. Na de tweede les had ik het nog erger verwacht omdat het zo pittig was en ik slecht mijn balans kon houden, maar eigenlijk zo goed als geen last gehad. Het went snel blijkbaar.
Hamilton schreef: 06 jun 2025, 22:11 Wat goed om weer op een paard te klimmen en te gaan rijden, :ok: en nog veel beter , dat je lekkerder in je vel zit minus al die kilo's, toppie hoor :E:
Dat scheelt inderdaad enorm. Ik struikel en val eigenlijk niet meer en alles gaat gewoon een stuk makkelijker. Ik wil er nog een paar kilo vanaf hebben voor het mooie, maar voel me nu al zoveel beter.
Tineke schreef: 07 jun 2025, 07:17 Oh wat heerlijk voor je :cheer: paardrijden is zo geweldig.
Ik ging vaak vroeg in de ochtend rijden in de waterleidingduinen toen ik nog een paard had.
Zo heerlijk.
Na mijn schouderoperaties durf ik het helaas niet meer maar ik geniet met mijn kleindochters wel mee
.
Dat snap ik wel. Na zo'n operatie zou ik het ook niet snel doen. Maar zo vroeg in de ochtend door de duinen klinkt echt heerlijk. :hartjes:
Afbeelding
Gretha

Bericht door Gretha »

kloesje schreef: 07 jun 2025, 09:31 Wat een gave ervaring.
Ik hoop eind dit jaar mijn paardje naar de polder te halen, dan starten met grondwerk en eind 2026 of begin 2027 starten met rijden en/of mennen.
Je bent dan altijd welkom om te helpen, te tutten, rijden, wandelen, enz
Hij zal wellicht te klein voor je zijn, maar zijn kracht maakt hem vast geschikt (mennen kan altijd).
Ohhh, dat klinkt super leuk! Graag!
Grondwerk zou ik graag willen leren, dat ken ik nog helemaal niet. (mennen ook niet trouwens). Ik kom graag een keer meekijken en knuffelen. Rijden op jouw paard in opleiding ga ik niet doen, zorg eerst maar dat jullie samen een team worden. Er kan zoveel mis gaan met een groen paard, daar wil ik niet de oorzaak van zijn.
Maar ik ben wel super benieuwd naar hem!
Kimmie schreef: 07 jun 2025, 10:12 Wat super leuk, en paardrijden verleer je niet , even wennen en het gaat weer...

Op naar een mooie strandrit!
Daar kijk ik echt naar uit. Dat is zo gaaf :hartjes:
Tineke schreef: 07 jun 2025, 10:53
Hewi schreef: 07 jun 2025, 10:40 Wat goed!!! Mens wat doe je het goed ♡
Nou zeker, een dappere doorzetter ben je :ok:
Dank jullie wel, maar ik voel me niet altijd zo stoer hoor.
Vorige week was weer zo'n week van veel tranen en voelde ik me alles behalve sterk. Maar ik merk dat als ik daar ook aan toegeef het een paar dagen later weer beter gaat.
Dan kan ik weer vooruit kijken, maar af en toe wil dat helemaal niet of heb ik er geen zin in.
Maar dit zijn wel hele leuke dingen om te doen.
Net als de kaarten die mijn moeder en ik gekocht hebben voor de kerst theater show van Rudolphs bakery 18 december in Nunspeet. Dit soort dingen doe ik nu gewoon en dat voelt goed.
Jetski schreef: 07 jun 2025, 11:11 Wat heerlijk!
Ziet er goed uit! :I:
Dat verkrampen is echt omdat je als je ouder wordt er teveel bij na gaat denken.
Erg herkenbaar.
Fijn dat dat snel beter voelde. Want met teveel spanning rijden wil je echt niet..
Op naar die heerlijke strandrit!
Nou echt, wat een verschil met tig jaar geleden!
Teckeltoos schreef: 07 jun 2025, 11:23 Ik heb ook veel paard gereden vroeger maar nu ook al zo'n 20 jaar niet meer. Allereerst ben ik met mijn 95 kilo te zwaar maar ben ook bang voor vallen.
Toch zou ik graag nog 1 keer zonder zadel op een koudbloed willen rijden. Een belg of een clyesdale en dat soort types.
Heerlijk; die warmte, de geur en de beweging van dat mooie grote dier ervaren. Alleen het denken eraan doet mij al genieten.
Vaak is de limiet 95 kilo (soms 90), dus wat dat betreft kan het wel.
En op een koudbloed en je hebt rijervaring lijkt me het helemaal geen probleem. Gewoon doen!
Mo-yi schreef: 07 jun 2025, 12:27 Je rijd heel netjes hoor! Super goed van je, dat wordt echt genieten op het strand :ok:
SuzanneS schreef: 07 jun 2025, 13:36 Wat fijn! Ziet er prima uit!
Bedankt voor de bemoedigende opmerkingen. Vind ik echt fijn! :I:
blondie schreef: 07 jun 2025, 15:37 Fijn joh! Zit de laatste tijd ook weer te bedenken dat ik eigenlijk weer eens een rit wil maken. Vriendin polste ik al, zij gaf aan dan toch maar voor veilige ijslanders te willen gaan :mann:

Maar zo van te voren wat ritjes les is misschien niet zo'n gek idee voor mij.
ijslanders zijn voor mij geen optie, veel te klein. (en ik hou sowieso wel van grote paarden)
Eigenlijk wilde ik een buitenrit op Shire's gaan doen, dat lijkt me echt fantastisch. Er zat iemand in Zutphen die dat deed, maar die is er jammergenoeg mee gestopt. Er zijn er nog 2, maar die zitten enorm ver weg.
Maar op het eiland is ook erg gaaf. Ik deed dat iedere jaar een keer als we er op vakantie waren.

Een paar lessen is echt fijn. Ik betaal 35 euro voor een half uur privé les, dat vond ik nog wel te doen. Nog 1 les en dan stop ik er weer mee.
Blijven rijden is helaas geen optie, want goedkoop is het natuurlijk niet.
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

:mrgreen: ik keek ook vreemd op hoor toen vriendin opperde op ijslanders te willen.
Zij heeft zelf eigen paard gehad, en zelf rij ik liever ook op wat grotere paarden. Zelfs toen ik nog kleiner was wilde ik niet op de pony's.

Onze laatste rit samen was wel een beleving moet ik bekennen, we mochten alleen op pad, maar de paarden onderling hadden niet zo'n klik dus relaxed naast elkaar rijden zat er niet in, en op een bepaald moment sloeg mijn paard min of meer op hol, en op eind van de rit durfde haar paard ergens niet langs.. dus moesten we wel e.e.a. doen en in zadel blijven zitten ...

Daarvoor waren we mee gegaan met een strandrit, ook op grote paarden.. maar met een groep die wekelijks nog reed.. dat vergde nogal wat van onze spieren en na de zoveelste draf en rengalop dacht ik soms ook... hoe lang duurt die rit nog :wachten:

Maar hoop dit jaar toch inderdaad ook weer een keer een rit te gaan maken, en dan liefst samen met mijn vriendin.
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Hier heb je nog ritten op Shires, drunense duinen;
https://www.buitenritreserveren.nl/
Afbeelding

2011-2025
Mo-yi

Bericht door Mo-yi »

Afbeelding

2011-2025
Plaats reactie