Badjas
Badjas
Vraagje:
ik wil voor een hondenkennis een kadootje voor de hond kopen.
Dit is een labrador met heel veel vacht. Als ze in het water is geweest is het net een spons. Je kunt afdrogen wat je wilt, maar je auto is alsnog zeiknat waar ze gelegen heeft. Helpt een badjas daar echt tegen? Of is dat met deze vacht hopeloos en is het gewoon driemaal afdrogen en een halve dag opdrogen?
ik wil voor een hondenkennis een kadootje voor de hond kopen.
Dit is een labrador met heel veel vacht. Als ze in het water is geweest is het net een spons. Je kunt afdrogen wat je wilt, maar je auto is alsnog zeiknat waar ze gelegen heeft. Helpt een badjas daar echt tegen? Of is dat met deze vacht hopeloos en is het gewoon driemaal afdrogen en een halve dag opdrogen?
- Lothian
- Posts in topic: 3
- Honden: 3
- Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
- Contacteer:
Re: Badjas
Lucca heeft een dichte vacht met veel zachte onderwol en na een half uur in een badjas is ze zo goed als droog. Zeker een aanrader dus!
-
- Posts in topic: 1
- Honden: 1
- Welke: Labrador
Geen ervaring met badjassen, wel met natte labradors. Een hondenzeem (pet towel) werkt in mijn ervaring beter dan een handdoek om af te drogen (want een zeem kun je tussendoor uitwringen). Ik hoor wel veel goede ervaringen met badjassen bij labjes.
Maple
- Persistence
- Honden: 2
- Welke: Schotse herder en sheltie x boerenfox
Ik vind het zeker de moeite waard! Bella is ook vaak zeiknat en na een uurtje met badjas is ze toch een stuk droger.
- Saschesfloor
Zeker weten dat het helpt. Ik heb ruwharen met een dikke, dubbele vacht. Ze zijn in no time weer droog. Ik heb de badjassen van Superfurdogs en die nemen echt veel water op en zitten ook goed onder de buik. Heb in mijn trimsalon ook andere geprobeerd maar die nemen toch minder water op.
The best and most beautiful things in the world cannot be seen, nor touched, but are felt in the hart.
OK, positieve reacties, dan ga ik eens op zoek!
Ik vind de badjas ideaal als ze zeiknat zijn. Char krijgt 'm altijd een paar uur aan en is dan droog genoeg. Haar ondervacht doet er enorm lang over om te drogen (ook om nat te worden gelukkig, van regen is ze nog nooit doorweekt geraakt volgens mij). Als ik haar halverwege de ochtend douche, doe ik haar badjas een paar uur aan en dat scheelt enorm. Na een paar uur gaat die dus uit en komt er geen water meer van haar af als ze zich uitschudt maar haar ondervacht is de volgende ochtend nog wel vochtig.
Edit, Char heeft dus een badjas van Zinodo en die doet z'n werk dus perfect. Die ondervacht is gewoon niet te doen
Edit, Char heeft dus een badjas van Zinodo en die doet z'n werk dus perfect. Die ondervacht is gewoon niet te doen
@Zinodo: via de link in je onderschrift op FB gekeken. Je maakt een heleboel dingen!
Heb je misschien informatie voor me over badjassen? En eigenlijk wil ik ook nog wel een warm jasje voor Boaz.
Heb je misschien informatie voor me over badjassen? En eigenlijk wil ik ook nog wel een warm jasje voor Boaz.
- HillieS
- Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes
Yara met badjas is in een uur ongeveer droog, zonder 3 uur. Dus een badjas (gewone badstof) is ideaal
- Yvette
- Welke: Toy Poedel + Kelpie kruising
- Contacteer:
Ik ben ook fan van Superfurdogs, wel microvezel maar werken als een tierelier. Bij ons in de trimsalon krijgt elke hond er een aan, standaard, scheelt een hoop droogtijd.Saschesfloor schreef: ↑24 okt 2021, 16:00 Zeker weten dat het helpt. Ik heb ruwharen met een dikke, dubbele vacht. Ze zijn in no time weer droog. Ik heb de badjassen van Superfurdogs en die nemen echt veel water op en zitten ook goed onder de buik. Heb in mijn trimsalon ook andere geprobeerd maar die nemen toch minder water op.
Groetjes Yvette
Freek (2020), Barrie (2021)
Freek (2020), Barrie (2021)
-
- Welke: Havanezer
Elmo heeft ook badjassen zowel microvezel als badstof. Voordeel hij is sneller droog en als hij gezwommen heeft blijft mijn auto schoon
- kloesje
- Posts in topic: 4
- Welke: Australian kelpies
Zinodo ook maar even een pb gestuurd (via FB) voor een jas voor Macho en een badjas voor Bindi
-
Ik kan niet meer zonder, mijn lab zwemt heel veel. Ik heb meerdere geprobeerd maar katoen vind ik niets, ik heb er een honden badjas van goede kwaliteit microvezel (geen goedkope kwaliteit) en dat neemt heel snel veel vocht op.
Laatst gewijzigd door SiennaNala op 13 jan 2022, 14:20, 1 keer totaal gewijzigd.
- Fenneke
- Welke: Witte herder en nu een hún
Hillie s had er een voor Buster gemaakt. En die past ook weer bij Baloe.
Ik ben er blij mee
Terug van zwemmen in de auto. Of s avonds na een natte wandeling
Ik ben er blij mee
Terug van zwemmen in de auto. Of s avonds na een natte wandeling
Groetjes Fenneke en Baloe
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster
In herinnering mijn 2 witte kanjers
Amos en Buster
- Inge O
- Honden: 5
- Welke: Hovawart
Ik zit me eigenijk al sinds het begin dat die dingen in de mode kwamen af te vragen hoe die werking wetenschappelijk te verklaren is? Waarom werkt zo'n badjas (die er nota bene nat rond blijft hangen) beter dan een handdoek die wel nat wordt tijdens het afdrogen maar tenminste daarna weer weggehaald wordt ?
- kloesje
Zodra de vacht droog is, de jas nat, dan doe je hem gewoon uit toch...Inge O schreef:Ik zit me eigenijk al sinds het begin dat die dingen in de mode kwamen af te vragen hoe die werking wetenschappelijk te verklaren is? Waarom werkt zo'n badjas (die er nota bene nat rond blijft hangen) beter dan een handdoek die wel nat wordt tijdens het afdrogen maar tenminste daarna weer weggehaald wordt ?
Verstuurd vanaf mijn SM-G981B met Tapatalk
- Lothian
- Contacteer:
Ik heb daar wel eens over zitten nadenken ik denk dat de lichaamswarmte van de hond in combinatie met het poreuze materiaal zorgt dat het vocht ook weer makkelijk verdampt, waardoor het drogende effect over de tijd door blijft gaan. De vochtopnamecapaciteit van de badjas neemt door het drogen steeds weer iets toe, waardoor direct weer vocht wordt opgezogen. Dit terwijl een handdoek op een gegeven moment verzadigd is en dan weggehaald wordt.Inge O schreef: ↑18 nov 2021, 19:53Ik zit me eigenijk al sinds het begin dat die dingen in de mode kwamen af te vragen hoe die werking wetenschappelijk te verklaren is? Waarom werkt zo'n badjas (die er nota bene nat rond blijft hangen) beter dan een handdoek die wel nat wordt tijdens het afdrogen maar tenminste daarna weer weggehaald wordt ?
- Inge O
Goede poging .Lothian schreef: ↑18 nov 2021, 20:20Ik heb daar wel eens over zitten nadenken ik denk dat de lichaamswarmte van de hond in combinatie met het poreuze materiaal zorgt dat het vocht ook weer makkelijk verdampt, waardoor het drogende effect over de tijd door blijft gaan. De vochtopnamecapaciteit van de badjas neemt door het drogen steeds weer iets toe, waardoor direct weer vocht wordt opgezogen. Dit terwijl een handdoek op een gegeven moment verzadigd is en dan weggehaald wordt.Inge O schreef: ↑18 nov 2021, 19:53Ik zit me eigenijk al sinds het begin dat die dingen in de mode kwamen af te vragen hoe die werking wetenschappelijk te verklaren is? Waarom werkt zo'n badjas (die er nota bene nat rond blijft hangen) beter dan een handdoek die wel nat wordt tijdens het afdrogen maar tenminste daarna weer weggehaald wordt ?
Maar ook beter dan twéé handdoeken ?
Nee, zo simpel kan het natuurlijk niet zijn want datzelfde effect heb je net zo goed met een handdoek.
- kloesje
Klopt... ik denk ook niet dat de badjas een betere of slechtere werking heeft dan 1 of 2 handdoeken Ik denk dat het alleen handig is om je hond die jas alvast aan te doen in de auto of thuis, wanneer ze nat zijn, zodat de badjas de werking van de handdoek heeft, maar je als baasje luier kan zijn Het scheelt je dus gewoon werk en de hond word rondom droog... maar zo simpel denk ik
- Lothian
- Contacteer:
Verklaring 2. Met een handdoek is het lastig om echt elke individuele haar af te drogen. Zeker bij een vacht als die van Lucca is het in natte versie een soort stevig geheel dat je met gewrijf wel openbreekt maar waarbij je vast vaak ook delen mist.
Met een badjas maak je daarentegen alleen het buitenste oppervlak droog maar door capillaire werking wil het water zich toch altijd weer gelijkwaardig over de haar verdelen en spreidt het dus van de nog natte onderlaag en huid (ook) naar de haarpuntjes, waar het door de badjas opgezogen wordt.
Met veel wrijven en 6 gortdroge handdoeken (geen wasverzachter! Geen droger!) kom je trouwens vast ook een heel eind maar dan ben je alsnog een half uur bezig
Met een badjas maak je daarentegen alleen het buitenste oppervlak droog maar door capillaire werking wil het water zich toch altijd weer gelijkwaardig over de haar verdelen en spreidt het dus van de nog natte onderlaag en huid (ook) naar de haarpuntjes, waar het door de badjas opgezogen wordt.
Met veel wrijven en 6 gortdroge handdoeken (geen wasverzachter! Geen droger!) kom je trouwens vast ook een heel eind maar dan ben je alsnog een half uur bezig
- Inge O
Dan ben ik weer op een andere manier lui, want een hond een badjas aandoen vind ik vrees ik toch een stuk bewerkelijker dan er eens goed over wrijven met een handdoek .
Ik zie me hier al met 5 badjassen, daar ben ik vrees ik een half uur aan kwijt .
- Inge O
Jij gaat alvast voor de koelkast qua fysicalogica-inventiviteitLothian schreef: ↑18 nov 2021, 20:36 Verklaring 2. Met een handdoek is het lastig om echt elke individuele haar af te drogen. Zeker bij een vacht als die van Lucca is het in natte versie een soort stevig geheel dat je met gewrijf wel openbreekt maar waarbij je vast vaak ook delen mist.
- kloesje
Ik heb dan ook maar 1 badjas Meestal werk ik maar met 1 hond, mocht het dan koud zijn of geregend hebben, dan kan ik die jas omdoen in de auto. Mochten we bij een lange wandeling nacht geregend zijn, dan slinger ik de honden nat in de auto en daarna mogen ze thuis in de serre en droog ik ze met handdoeken
- HillieS
- Welke: Kruising Border Terriër + Nederlandse Schapendoes
Nee joh, ik heb er een bij allebei aan binnen 2 minuten.
En dit inderdaad boeiend hoe, maar het werkt