De bodeguero is een ras dat gefokt is voor het ratvrij houden van erven, paardenhouderij en van oorsprong wijngaarden. Ook bewaken ze op een sympathieke manier je erf en zijn ze enorm erfvast. Naast die functie moesten ze in roedels leven met de andere honden. In andere functies. Dus jachthonden en waakhonden.EchoMira schreef: 26 jun 2025, 10:28Ik ken ze helemaal niet. Wat is er zo sympathiek aan?Marc schreef: 26 jun 2025, 07:52 Jazeker is die leuk. Maar als ik type boerenfox zou nemen was het sowieso een bodequero. Puur omdat ik die honden ken als super sympathiek en ik er zo een in Spanje kan ophalen omdat ze massaal in elke opvang rondlopen.
Boerenfox vind ik geen categorie. Echo ziet er uit als veredelde boerenfox maar een beagle x jack russel wordt ook zo genoemd dus dat vind ik een beetje te vaag.
De tweede functie is dat ze uitermate gezellig met de kinderen en het gezin moeten zijn. Het zijn dus hele tolerante vriendelijke honden. Ik heb er een aantal ontmoet en allemaal waren ze sociaal en super leuk om te hebben. Speels, trouw en dus open naar mens en dier.
Deze honden worden in Spanje massaal gehouden en gefokt. Maar ook gedumpt als de kinderen er niet meer mee spelen etc. Het is dus ook echt kinderspeelgoed.
En het zijn dus echte rashonden en ik vind ze er geweldig leuk uitzien. Ze hebben iets van een basenji ook. En ze zijn langbenig en dus super super gezond en atletisch.