Overmatig likken

Plaats reactie
Anneke
Posts in topic: 5
Honden: 1
Welke: Havanezer

Overmatig likken

Bericht door Anneke »

Niet mijn hond, maar die van mijn schoonzus en zwager.
Fynn is een epagneul picard en voor zover wij weten goed gezond. Maar hij kan enorm likken aan zijn voorpoten. Naast het feit dat ik slecht tegen het geluid kan geeft het soms ook kale plekjes op zijn tenen.

Mijn schoonzus heeft wat gezocht op internet en geeft nu probiotica snoepjes voor zijn darmflora omdat dat de oorzaak zou kunnen zijn. Is iemand daar bekend mee?

Fynn krijgt uit voorzorg iedere maand een pil tegen vlooien en een pil tegen wormen. Niet mijn keuze maar niet mijn hond. Hij eet brokken van Farmfood.
Afbeelding
Anneke en Bobbie
Nanna
Posts in topic: 1

Re: Overmatig likken

Bericht door Nanna »

Kan van alles zijn. Jeuk, stress, allergie, noem maar op. Heel lastig om achter te komen. Hoe lang doet ie het al?
Afbeelding
Sterre

Bericht door Sterre »

Een langhaar duitse staande hond van mijn schoonzus deed dat. Die is weggehaald door de fokker bij mensen die hem in de schuur lieten slapen enz. Wat op zich niet erg was maar hij kreeg heel weinig aandacht en beweging en heeft zich toen dat likken aan de voorpoten aangewend, door verveling en stress dus. Toen hij bij mijn schoonzus kwam en heel veel aandacht en beweging kreeg verdween dat. Maar af en toe als hij gestresst was of zoiets dan deed hij het weer. Geen idee natuurlijk of de hond van jouw schoonzus zich misschien verveelt af en toe? Kan natuurlijk ook een medische oorzaak hebben.
Anneke

Bericht door Anneke »

Al een hele tijd. Ik dacht eerst ook stress omdat het mij opvalt als hij bij ons logeert. Maar hij doet het thuis ook. Hij toont verder ook niet gestrest bij ons hoor, hij ziet Peter als zijn tweede baas.

Soms pakt hij ook zijn schouder, daar heeft hij een wondje gehad. Dat was overigens niet door het likken ontstaan.
Afbeelding
Anneke en Bobbie
Marc

Bericht door Marc »

Zoals Nanna zegt kan dit heel veel oorzaken hebben. Ook voedselallergie en buikpijn bv. Stofwisseling kan iets mee zijn. Maar het kan ook aangeleerd stress gedrag zijn. Guus doet het ook. Maar die haalt zich er niet bij open en doet het erg rustig en veroorzaakt ook geen kale plekken. Bij hem is het duidelijk iets met zijn stofwisseling omdat hij daar ook issues heeft bij verkeerd voer. Wij accepteren het gewoon maar dat kan ook omdat er geen kale of rode plekken ontstaan. Hij doet het in de avond op de bank met name. Dus stress is het ook niet want wij zijn dan thuis en hij wil heel graag bij ons op de bank en kent daarover echt geen stress.
Afbeelding
Anneke

Bericht door Anneke »

Ik kon de link tussen stofwisseling en likken moeilijk plaatsen. Maar blijkbaar is dat wel een bekend iets.
Dan maar hopen dat de snoepjes wat gaan doen.
Afbeelding
Anneke en Bobbie
ranetje

Bericht door ranetje »

Anneke schreef: 06 jul 2025, 11:18 Ik kon de link tussen stofwisseling en likken moeilijk plaatsen. Maar blijkbaar is dat wel een bekend iets.
Het is een van de vele mogelijke oorzaken.
Net als wat je hier schrijft:
Fynn krijgt uit voorzorg iedere maand een pil tegen vlooien en een pil tegen wormen
Ook een voedselallergie kan oorzaak zijn.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 4
Honden: 3
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Bericht door EchoMira »

"Ik ken een dier dat jeuk heeft. Wat moet ik doen."
"....helpen krabben?"
Anneke

Bericht door Anneke »

Ja, dat abonnement op die pillen ben ik geen fan van. Maar ik krijg ze niet overtuigd dat het niet nodig is en zelfs problemen kan veroorzaken.
Afbeelding
Anneke en Bobbie
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Muggen en vlooienbeten zijn natuurlijk verreweg de grootste klant. Brandnetels.

Ik heb ook jeuk.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Anneke schreef: 06 jul 2025, 11:18 Ik kon de link tussen stofwisseling en likken moeilijk plaatsen. Maar blijkbaar is dat wel een bekend iets.
Nou, stofwisseling..misselijkheid vooral.
Dan steken sommige mensen de vinger in de keel.
Honden likken heel hard. Of dat de eigen poten zijn of de bankleuning maakt niet altijd uit. Maar misselijkheid en kwijlen, likken en uiteindelijk kotsen is wel een bekend thema.

Maar jeuk is echt een ander hoofdstuk als het om gedrag gaat. Ga het Asseteblieft niet met aandacht bevestigen. Nooit naar kijken. Film de hond maar gewoon de hele dag met een staande camera en kijk dat terug maar zodra je je hond ergens op gaat observeren gaat er een wisselwerking aan de gang.

Ik loop de hele dag door de tuin, dan stap ik in mijn meurende zwembad, dan wordt ik 10 keer door stalvliegen gebeten. Ik loop de hele dag aan mijn dikke poten te krabben maar dat betekent niet dat iets naars aan de hand is.

Eerste punt. Komt het van buiten of van binnen? Als de vacht weg maar de huid rustig is is het gedrag.
Als er uitslag of bulten uit de huid komen natuurlijk niet. Dus beslis dat even en laat het weten.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Anneke schreef: 06 jul 2025, 21:32 Maar ik krijg ze niet overtuigd dat het niet nodig is en zelfs problemen kan veroorzaken.
Oh het is een stelletje waarvan er één een neezegger is.
Dan ga ik altijd verder met mijn serie. Succes ermee.

Als we niet eens af kunnen spreken dat een hond één baas heeft ben ik roostervrij.
Mo-yi
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Ik snap dat jij er niets mee kan en dat de eigenaresse er niks van wil weten, maar elke maand wormenpil vind ik ontzettend schadelijk. Waarom zou ze wel probiotica willen geven om de darmen beter te krijgen, en vervolgens het zelf op die manier "verpesten".Wil ze anders niet eens proberen om 1 a 2 maanden die pillen weg te laten, kijken of dat al wat helpt. Zeg erbij dat ze er ook resistent van kunnen worden dus het helpt waarschijnlijk al niets, zeker niet als het al niet nodig is, het is alleen maar onnodig uit balans brengen en de weerstand elke maand een schop geven.
Afbeelding

2011-2025
Omega
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Nu twee echte tollers

Bericht door Omega »

Susam schreef: 07 jul 2025, 10:01 wellicht krijgt Fynn Nexgard Spectra en als ze jong zijn, moet dat elke maand.
En van wie moet dat iedere maand?
Als er geen vlooien of overmatig veel teken zijn dan geef ik het niet aan mijn honden. Als er geen ongedierte is dan kun je ook niks bestrijden en belast je het lijf alleen maar met gifstoffen.

Jeuk aan poten kan ook een intolerantie tegen iets zijn. Kan voergerelateerd zijn maar ook bijvoorbeeld gras waar ze op loopt.
Afbeelding
Omega
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Nu twee echte tollers

Bericht door Omega »

Susam schreef: 07 jul 2025, 10:52 als pup is er een ontworm schema. Ik verzin dat niet zelf hoor. Ik zeg ook niet dat ik voor Nexgard ben.
Ik doe bij mijn hond ontlasting onderzoek. Ik reageerde op de post.
Als pup ja, er staat nergens dat deze hond nog pup is. En dan nog mag je zelf weten hoe en wanneer je ontwormd, niemand verplicht je daartoe. Onze pup ontworm ik wel volgens dat schema, maar als ze ouder zijn dan bouw ik dat snel af.
Er zijn mensen (oa dierenartsen, medewerkers in dierenwinkels) die je graag doen geloven dat je de hond het hele jaar door moet 'beschermen' tegen vlooien en teken. Eigenaren denken dan goed voor de hond te zorgen want ze zien inderdaad die vlooien en teken niet. Mijn hond(en) krijgen niks en hebben ook geen vlooien en af en toe een teek.
Afbeelding
Cooper
Welke: kruising spaniel kooiker markiesje

Bericht door Cooper »

Elke maand een vlooienpil en ontwormen dat is heftig voor zo'n hondenlijf.

Soms kan het likken ook een tic geworden zijn?

Een keer van voer wisselen?
Anneke

Bericht door Anneke »

Fynn is 5, dus duidelijk geen pup meer. Geen idee wat voor middel het is. Ik weet wel dat de dierenarts met het abonnement gestopt is, dus hun voorraad zal binnenkort op zijn. Ik zal eens vragen wat hun plannen zijn op dat gebied.
Afbeelding
Anneke en Bobbie
Célie
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Kan ook gewoon en/en zijn eerst jeuk door een allergie of mijt dan gewoonte en dan doordat die poten telkens nat blijven zitten er gisten in en die geven weer jeuk en dan gaat hij weer likken en dan blijft het vochtig waardoor die gisten weer heerlijk groeien. Gewoon even naar de DA die kan heel eenvoudig checken of er gisten zijn en met simpel shampoo of iets anders er wat aan doen.
Plaats reactie