Zwerfhonden aaien

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel

Aai jij zwerfdieren?

Ja, regelmatig
2
7%
Ja, soms
7
26%
Nee, nooit
18
67%

Totaal aantal stemmen: 27

CatnDog
Posts in topic: 13
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Re: Zwerfhonden aaien

Bericht door CatnDog »

Susam schreef: 17 jul 2025, 10:09 Als iemand met een afweerstoornis kan ik dat soort dingen niet doen, voordat ik wist dat ik dit had (is aangeboren) aaide ik in China bij de Pearl tower een bommenhond. Ik aaide alles. Op die markten met stokjes met insecten en zo dan weer niet, maar voor de rest, alles met veren en vacht werd aangeraakt.
Dat heb ik geweten want eenmaal terug in Nederland werd ik heel erg ziek en bleek het een Chinees virus te zijn dat niet te herleiden was naar een behandeling of wat dan ook.
Ik leef nu heel anders en precies wat Echomira ook beschrijft, handvaten, liftknoppen, deurklinken, alles is een dingetje. Ik heb dan wel medische scrub bij me steeds.
Dat is wel een heftige ervaring. Weet je de naam nog van het virus?
Barkley
Posts in topic: 2

Bericht door Barkley »

De zwerfkatten bij Petra in Jordanie bijten. Dat weet ik omdat...
EchoMira
Posts in topic: 11
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Als ik inderdaad naar zo'n land ging om zwerfdieren of wilde dieren te hanteren zou ik me natuurlijk laten inenten. Je gaat hartstikke dood als je rabies krijgt en ook niet op een heel leuke manier.

Voor vakantie zou ik het niet doen. Dan blijf ik wel gewoon bij de beesten uit de buurt. Als het verplicht is ga ik niet.
Kells
Posts in topic: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Inenten is voor mij niet van toepassing want ik kom niet in die landen waar het voorkomt.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Barkley schreef: 17 jul 2025, 14:40 De zwerfkatten bij Petra in Jordanie bijten. Dat weet ik omdat...
:80: Ook uit eigen ervaring?

Ik ben nog nooit door een vreemde kat gebeten. Het 'voordeel' van katten vind ik eigenlijk dat je die helemaal niet hoeft te aaien. Vaak komen de katten jou gewoon aaien (kopje) en dan lopen ze weer door.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Susam schreef: 17 jul 2025, 17:23 nee, het was hier onbekend en werd dus ook niet als zodanig herkend bij testen, wel dat het viraal was.

Ik heb me voor de eerste keer China wel laten inenten, ik wist toen niet veel beter en het voelde veilig.
De dierenmarkten in China zijn sinds de coronacrisis natuurlijk erg berucht geworden. Daarvoor zal er ook wel voor gewaarschuwd zijn, maar ik denk dat weinig mensen zoiets zouden verwachten.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

CatnDog schreef: 17 jul 2025, 17:42
Susam schreef: 17 jul 2025, 17:23 nee, het was hier onbekend en werd dus ook niet als zodanig herkend bij testen, wel dat het viraal was.

Ik heb me voor de eerste keer China wel laten inenten, ik wist toen niet veel beter en het voelde veilig.
De dierenmarkten in China zijn sinds de coronacrisis natuurlijk erg berucht geworden. Daarvoor zal er ook wel voor gewaarschuwd zijn, maar ik denk dat weinig mensen zoiets zouden verwachten.
Het is inmiddels gevoeglijk bekend dat het inderdaad wel uit het laboratorium kwam en niets met gebakken vleermuizen te maken had.
Niet dat het erg veel uitmaakt voor de pandemie.
Hewi
Posts in topic: 1

Bericht door Hewi »

Ik ben sowieso geënt tegen rabies. Of er hing wel een opvanger in mijn vingers en laatst nog een doodordinaire Nederlandse herder.

Ik heb gisteren in Frankrijk een fantastische herder van een zwever geaaid
Groetjes Heidi

Afbeelding
ellen en de birmanen
Posts in topic: 1

Bericht door ellen en de birmanen »

ik aai geen zwerfdieren, sowieso aai ik geen honden en katten. ik haat het als andere mensen mijn honden willen aaien, dus ga ik dat andere mensen ook niet aan doen. met uitzondering van honden van vrienden.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

ellen en de birmanen schreef: 18 jul 2025, 08:41 ik aai geen zwerfdieren, sowieso aai ik geen honden en katten. ik haat het als andere mensen mijn honden willen aaien, dus ga ik dat andere mensen ook niet aan doen. met uitzondering van honden van vrienden.
Zelfs honden van vrienden aai ik niet als ze duidelijk aangeven dat ze dat niet willen. En dan bedoel ik: zelfs als ze naar me toekomen, want het naar je toekomen alleen (of een kop op schoot leggen) is nog geen uitnodiging om te aaien.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

EchoMira schreef: 17 jul 2025, 22:03
CatnDog schreef: 17 jul 2025, 17:42

Het is inmiddels gevoeglijk bekend dat het inderdaad wel uit het laboratorium kwam en niets met gebakken vleermuizen te maken had.
Niet dat het erg veel uitmaakt voor de pandemie.
Niet meer. Maar als er meteen openheid van zaken was geweest, had dit wel geholpen.
Het doet me denken aan de MH17. Geef het gewoon toe en neem je verantwoordelijkheid.
Barkley

Bericht door Barkley »

CatnDog schreef: 17 jul 2025, 15:17
Barkley schreef: 17 jul 2025, 14:40 De zwerfkatten bij Petra in Jordanie bijten. Dat weet ik omdat...
:80: Ook uit eigen ervaring?

Ik ben nog nooit door een vreemde kat gebeten. Het 'voordeel' van katten vind ik eigenlijk dat je die helemaal niet hoeft te aaien. Vaak komen de katten jou gewoon aaien (kopje) en dan lopen ze weer door.
Ja, die liep op een muurtje en kwam ook een kopje geven gevolgd door een hap :LOL:
CatnDog

Bericht door CatnDog »

India geeft Delhi twee maanden tijd om miljoen zwerfhonden te vangen: "Om toenemende dreiging van hondsdolheid aan te pakken"
https://www.vrt.be/vrtnws/nl/2025/08/12 ... erfhonden/
Dat gaat natuurlijk nooit lukken. Laat staan in twee maanden.
Nanna
Posts in topic: 4

Bericht door Nanna »

😂
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

CatnDog schreef: 13 aug 2025, 11:50 India geeft Delhi twee maanden tijd om miljoen zwerfhonden te vangen: "Om toenemende dreiging van hondsdolheid aan te pakken"
Het gaat vast wel heel ruig worden daar voor die honden.
Maar een miljoen verwilderde honden verwijderen binnen 2 maanden lukt uiteraard nooit.
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 6

Bericht door Marc »

ranetje schreef: 13 aug 2025, 12:44
CatnDog schreef: 13 aug 2025, 11:50 India geeft Delhi twee maanden tijd om miljoen zwerfhonden te vangen: "Om toenemende dreiging van hondsdolheid aan te pakken"
Maar een miljoen verwilderde honden verwijderen binnen 2 maanden lukt uiteraard nooit.
Wel als de mensen meehelpen. Maar dat zal een drama worden. Waarom niet gewoon intenten? Als je ze kan vangen, doden, afvoeren en verbranden kan je ze toch ook vangen, een prik geven en een oormerk? Dat laatste lijkt me veel effectiever omdat je vervolgens weet welke honden wel en welke niet gevaarlijk zijn en het kan blijven doen. Een populatie van honden die immuun zijn is een veel betere buffer dan een populatie die je klein maakt maar vervolgens laat je wel bij de 200000 honden die deze razzia overleven hondsdolheid lekker verder verspreiden. En als je echt goed wil doen maak je ze onvruchtbaar als je ze toch hebt. Maar dat is wel teveel gevraagd met zoveel honden denk ik.....
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 13 aug 2025, 13:20 En als je echt goed wil doen maak je ze onvruchtbaar als je ze toch hebt. Maar dat is wel teveel gevraagd met zoveel honden denk ik.....
Precies. En veel gevraagd...tja, waarom moet de oplossing altijd kleiner zijn dan de voorafgaande verwaarlozing?

Inenten, onvruchtbaar maken en meteen de ongezonde dieren behandelen of euthanaseren.
Dat is toch belangrijk en mooi? Waarom denken mensen dan meteen "oh wat veel gedoe."?
Nanna

Bericht door Nanna »

Zal wel niet om het gedoe gaan maar om de centen. Een verrijdbare gaskamer waar er dertig per dag in kunnen is veel goeiekoper.
Afbeelding
ranetje

Bericht door ranetje »

Marc schreef: 13 aug 2025, 13:20
ranetje schreef: 13 aug 2025, 12:44
Wel als de mensen meehelpen. Maar dat zal een drama worden. Waarom niet gewoon inenten? Als je ze kan vangen, doden, afvoeren en verbranden kan je ze toch ook vangen, een prik geven en een oormerk? Dat laatste lijkt me veel effectiever omdat je vervolgens weet welke honden wel en welke niet gevaarlijk zijn en het kan blijven doen. Een populatie van honden die immuun zijn is een veel betere buffer dan een populatie die je klein maakt maar vervolgens laat je wel bij de 200000 honden die deze razzia overleven hondsdolheid lekker verder verspreiden. En als je echt goed wil doen maak je ze onvruchtbaar als je ze toch hebt. Maar dat is wel teveel gevraagd met zoveel honden denk ik.....
Dat bedoel ik. Ook zal het niet lukken binnen 2 maanden.
Inenten is in ieder geval beter voor de veiligheid/gezondheid op de langere termijn.

Twee miljoen dieren ook nog castreren wordt wel heel veel gevraagd denk ik
Laatst gewijzigd door ranetje op 13 aug 2025, 16:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 13 aug 2025, 14:03 Zal wel niet om het gedoe gaan maar om de centen. Een verrijdbare gaskamer waar er dertig per dag in kunnen is veel goeiekoper.
Nou ....een maand heeft 30 dagen. En het moet in 2 maanden 2 miljoen honden opruimen. Dus dan heb je 1111 van die verrijdbare gaskamers nodig die fulltime werken. Denk niet dat ze die 1111 mobiele gaskamers inclusief gas op Ali express kunnen scoren voor een paar euries. :LOL:

Ik zou zeggen zorg voor een heleboel vaccins en vraag elk dorp of stad zijn honden een prik te geven. Dus gewoon bij een openbaar gebouw uitdelen en de bewoners vragen hun eigen honden in de straat een prikje te geven. Dan ben je al een heel eind. Zeker als je uitlegt wat dat gaat opleveren. Zolang honden die ingeënt zijn rondom een hondsdol dier lopen verspreid het niet. Je kan de honden beperken tot een minimum maar dan blijft hondsdolheid net zo hard bestaan. Immers elke hond die bijt besmet de andere hond. Alleen enten zorgt ervoor dat een ziekte kan uitsterven omdat de verspreiding gebufferd wordt.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Beter gezegd. Hoe groter de populatie honden is hoe sneller hondsdolheid uitsterft als je ze maximaal gaat inenten. Geen idee of dat een duur of lastig te maken vaccin is overigens. Dus je kan beter 2 miljoen honden laten leven en de helft enten. Dan verspreid het al 2 keer zo langzaam. Als je 1 miljoen honden dood maakt en de rest niet inent zit je meteen weer op het oude niveau na 1 rondje pups. Want die hondsdolheid verspreid zich bij elke beet onderling en niet op halve snelheid omdat de helft van de gebeten honden immuun was. Plus iedereen weet dat honden meteen opnieuw de leeggevallen territoria gaan innemen. Bij een maximale populatie vechten ze de jonge pups dood om eten. Is alles uitgeroeid dan worden de eerste nesten op de vuilnisbelt en achter het restaurant allemaal groot. Eten zat.

En honden zoeken elkaar toch wel op. Dus hoe weinig het er ook zijn ze zullen in roedels leven.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

‘In Delhi vinden volgens sommige schattingen tweeduizend bijtincidenten per dag plaats. India is volgens gezondheidsorganisatie WHO verantwoordelijk voor 36 procent van het totale aantal sterfgevallen als gevolg van rabiës in de wereld.‘

Ga jij als burgerlul een hond vangen die daar niet op gesteld is om te vaccineren met het risico op een beet en rabies? Ik alvast niet.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 13 aug 2025, 16:06 ‘In Delhi vinden volgens sommige schattingen tweeduizend bijtincidenten per dag plaats. India is volgens gezondheidsorganisatie WHO verantwoordelijk voor 36 procent van het totale aantal sterfgevallen als gevolg van rabiës in de wereld.‘

Ga jij als burgerlul een hond vangen die daar niet op gesteld is om te vaccineren met het risico op een beet en rabies? Ik alvast niet.
Dan enten ze toch hun eigen honden? Die honden die bijten zijn hondsdol en vallen aan. Door de hondsdolheid. Maar ik snap wat je zegt. Ik ga ook geen honden in hun reet steken die misschien hondsdol zijn en vervolgens verhaal halen en mij in mijn reet bijten :D
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Het ligt overigens iets anders. Ze willen de honden niet doden. Dat mag zelfs niet van de rechter. Ze moeten in het asiel. Wat natuurlijk geen optie is kwa capaciteit.

Kijk. 20 uur geleden en zelfs Nederland wordt genoemd als voorbeeld. Ook leggen ze duidelijk uit dat wegvangen en doden geen enkele invloed heeft op termijn. Best leuk en goed nieuws.

Afbeelding
Kells
Posts in topic: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Zeker. Bedankt voor het delen. :ok:
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Plaats reactie