Arme Guus onder narcose voor zijn tanden

Marc
Posts in topic: 23

Arme Guus onder narcose voor zijn tanden

Bericht door Marc »

Omdat ik twee kleine hondjes heb nu heb ik twee problematische gebitjes te verzorgen. Guus ligt nu onder narcose omdat hij ineens naar pus rook uit zijn bekje. Vervelend gebeuren. Bij deze kliniek krijg je hem na de narcose mee terug en mag je in de wachtkamer zitten. Ik vind dat maar eng want direct na het in slaap vallen stoppen mijn honden altijd even met ademen.
Afbeelding
Marc

Re: Arme Guus onder narcose voor zijn tanden

Bericht door Marc »

Gebeld en alles lijkt goed te zijn gegaan. Wat moet ik nou doen om dit in de toekomst te voorkomen? Ik wil niet dat Guus ook een gebitspatient gaat worden net als Bas. Hij heeft grote tanden en kiezen dus is sowieso beter af dan Bas. Hij eet alleen kvv en snoepjes.
Botjes kan niet want die slikt Bas heel door als ze ze vindt en dat trekken de baasjes niet. Hele kauwstaven in haar buik en slokdarm die dan af en aan uitgekotst en weer heel ingeslikt worden. Bas is een degenslikker.

Spul in water heb ik maar ik vind het lastig omdat je dan elke dag iets in hun water moet doen en Bas een liter drinkt met vochtafdrijvers etc.

Ik las tomatensap? Dacht aan kluivenhouders? Dat ze niet meer in de keel van Bas passen? Of hele grote kluiven en dan in de gaten houden?

Wat zou ik kunnen doen om te voorkomen dat Guus straks ook net als Bas oud is en toch onder narcose moet?

Ik overweeg ook tandenpoetsen. Nooit gedaan en bij Guus zou dat misschien kunnen want hij is veel gemakkelijker dan Bas.

Best irritant die tanden van kleine hondjes.

Helpen dentastiks? Kan ik me niet voorstellen want mijn honden kauwen die in enkele seconden in hapklare brokken en slikken ze in.

Allebei zijn ze enorm vreterig en wat in de keel past slikken ze door. Echt knagen en lang kauwen doen ze niet graag.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Of gewoon zo'n tandsteen krabber halen? Guus is klein maar een enorme spartelaar en relatief enorm sterk. De prik was al een worsteling en ik vraag me af of ik zijn kiezen gekrabt krijg maar teken lukt ook met snoep in het vooruitzicht. Ik ben heel precies. En secuur dus kan dat wel snel leren denk ik.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik weet hoe belangrijk schone tanden zijn voor zijn gezondheid. Ikzelf ben jaren lang bang voor de tandarts geweest en heb mijn verstandskiezen te laat laten trekken. Al die jaren af en aan ontstekingen waren lichamelijk best zwaar. Dus dat wil ik niet voor Guus.
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 11

Bericht door Nanna »

Ik heb zelf een roestvrijstalen tandenkrabber. Als je daarna rijkelijk beloont met kaas lijen ze alles😂
Niet de kiezen achterin vergeten.
Sterkte met Guus. Moet Bas ook nog?
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Schoonhouden van gebitten vind ik zelf duizend keer meer zoden aan de dijk zetten dan vaccineren, als het op ziekte aankomt. Hoe groot is nou de kans dat ze hondenziekte krijgen. Maar ziektes door verrotte gebitten is aan de orde van de dag.
Bovendien lijkt het me helemaal niet prettig om zo’n zere stinkbek te hebben.
Rozi is zowat veertien. Dit is haar gebit.

Afbeelding
Afbeelding
Mo-yi
Posts in topic: 3
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

Ahh guusje..fijn dat hij er goed is doorgekomen :cheer:
qua tandverzoriging heb ik geen tips, ik heb dat vrij weinig gedaan ( foei ), maar Mo had dan ook regelmatig kipkarkasjes bv of eendkarkassen etc.
Dentasticks geloof ik niet zo in, plakzooi is het.
Misschien idd een houder voor de kluiven, dat zou best kunnen werken denk ik
Afbeelding

2011-2025
Dirkje
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Border Collies

Bericht door Dirkje »

Fijn dat alles goed is gegaan.
Ik lees mee, Otje is pas twee jaar maar heeft veel tandsteen en stinkt uit zijn bek.
10 september word onder narcose zijn gebit schoongemaakt.
Het eten van persbrok helpt niet om tandsteen te voorkomen en de KVV in het weekend zet ook geen zoden aan de dijk.
Wat dan? :U:
Ik durf niet met haakjes in hun mond te peuteren daar ben ik veel te onhandig voor.

Ik overwoog het al een poosje maar na het bericht van Nanna over ziektes door gebitsproblemen trok ik m’n kop uit het zand. Het was mij bekend maar ik blokte het omdat ik de narcose voor een BC zo eng vind. Vanmorgen toch maar een afspraak gemaakt.
Dirkje is daarna aan de beurt, haar gebit is twee jaar geleden gesaneerd bij Hopmans in Roden, als Otje is hersteld is maak ik voor Dirk een afspraak. Dan is alles weer op orde.

Beterschap voor Guus.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Er zijn elementen getrokken en ik kan hem zo ophalen. Dank je wel @Nanna Ik ga zo'n ding bestellen. Ik weet zeker dat ik dat kan. Dus dat gaan we doen. Arme hond. Ik had het gewoon eerder moeten doen.
Hoe vaak doe je dat en geef je bv tomatensap vantevoren? Daar schijnt tandsteen tijdelijk zacht van te worden. Ik drink de rest wel op. Haha.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Dirkje schreef: 27 aug 2025, 11:55 Fijn dat alles goed is gegaan.
Ik lees mee, Otje is pas twee jaar maar heeft veel tandsteen en stinkt uit z’n bek.
10 januari word onder narcose zijn gebit schoongemaakt.
Het eten van persbrok helpt niet om tandsteen te voorkomen en de KVV in het weekend zet ook geen zoden aan de dijk.

Ik twijfelde heel lang maar na het bericht van Nanna over ziektes door gebitsproblemen trok ik m’n kop uit het zand. Daarom heb ik vanmorgen meteen een afspraak gemaakt.
Dirkje is daarna aan de beurt, haar gebit is twee jaar geleden gesaneerd bij Hopmans in Roden, als Otje is geweest en hersteld is maak ik voor Dirk een afspraak in Roden.

Beterschap voor Guus.
Dank. Ja ik wist hoe slecht het is om tanden te laten verpieteren en ik ga dus krabben. Dat gebit van Rozi is geweldig en dat wil ik ook voor Guus.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Mo-yi schreef: 27 aug 2025, 11:42 Ahh guusje..fijn dat hij er goed is doorgekomen :cheer:
qua tandverzoriging heb ik geen tips, ik heb dat vrij weinig gedaan ( foei ), maar Mo had dan ook regelmatig kipkarkasjes bv of eendkarkassen etc.
Dentasticks geloof ik niet zo in, plakzooi is het.
Misschien idd een houder voor de kluiven, dat zou best kunnen werken denk ik
Wuilus werd 14 met witte tanden. Het schijnt van het speeksel af te hangen. Bas en Guus hebben bloed van Yorkshire terriër in zich en dat is een drama kwa tandsteen. Ik ga er mee aan de slag.
Afbeelding
Sterre
Posts in topic: 2

Bericht door Sterre »

Marc schreef: 27 aug 2025, 11:12 Gebeld en alles lijkt goed te zijn gegaan. Wat moet ik nou doen om dit in de toekomst te voorkomen? Ik wil niet dat Guus ook een gebitspatient gaat worden net als Bas. Hij heeft grote tanden en kiezen dus is sowieso beter af dan Bas. Hij eet alleen kvv en snoepjes.
Botjes kan niet want die slikt Bas heel door als ze ze vindt en dat trekken de baasjes niet. Hele kauwstaven in haar buik en slokdarm die dan af en aan uitgekotst en weer heel ingeslikt worden. Bas is een degenslikker.

Spul in water heb ik maar ik vind het lastig omdat je dan elke dag iets in hun water moet doen en Bas een liter drinkt met vochtafdrijvers etc.

Ik las tomatensap? Dacht aan kluivenhouders? Dat ze niet meer in de keel van Bas passen? Of hele grote kluiven en dan in de gaten houden?

Wat zou ik kunnen doen om te voorkomen dat Guus straks ook net als Bas oud is en toch onder narcose moet?

Ik overweeg ook tandenpoetsen. Nooit gedaan en bij Guus zou dat misschien kunnen want hij is veel gemakkelijker dan Bas.

Best irritant die tanden van kleine hondjes.

Helpen dentastiks? Kan ik me niet voorstellen want mijn honden kauwen die in enkele seconden in hapklare brokken en slikken ze in.

Allebei zijn ze enorm vreterig en wat in de keel past slikken ze door. Echt knagen en lang kauwen doen ze niet graag.
Mijn oppashondje. Een kleine cockerspaniel heeft zo’n kluivenhouder omdat ze het laatste stuk altijd inslikt.
Ideaal is dat. Ze houdt het met haar voorpootjes vast en kluiven maar. Lijkt me een goed idee om dat te proberen.
Kells
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Beterschap voor Guus. Mijn honden hebben gave gebitten en ze vreten van alles. Het schijnt inderdaad aan de speekselsamenstelling te liggen. Dentastix helpen inderdaad niet. De tanden van de honden die ik trimde maakte ik schoon met een krabber. Af en toe verwees ik er een door naar de dierenarts, want aan ontstoken bekkies en loszittende tanden krabben is geen optie.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Nanna

Bericht door Nanna »

Marc schreef: 27 aug 2025, 12:00 Er zijn elementen getrokken en ik kan hem zo ophalen. Dank je wel @Nanna Ik ga zo'n ding bestellen. Ik weet zeker dat ik dat kan. Dus dat gaan we doen. Arme hond. Ik had het gewoon eerder moeten doen.
Hoe vaak doe je dat en geef je bv tomatensap vantevoren? Daar schijnt tandsteen tijdelijk zacht van te worden. Ik drink de rest wel op. Haha.
Een Bloody Mary :mrgreen:
Nee hoor het is gewoon op tafel, liggen en je vervelende smoel houden. En ze weten het prima. Daarna extra beloning.
Afbeelding
Smoushond
Posts in topic: 10

Bericht door Smoushond »

Kluiven helpt echt goed bij Bertus maar die ging ook alle kluifjes hap slik opvreten dus ik heb een beetje hetzelfde probleem als jij
Ik heb de dierenarts er laatst naar laten kijken en die vond het nog niet nodig om er iets aan te laten doen en adviseerde dit

https://www.zooplus.nl/shop/honden/verz ... t=206460.4

Wat ik uiteraard nog steeds moet bestellen :engel:
Ik moet wel zeggen dat sinds Bertus enige hond in huis is hij wel lekker rustig gaat liggen knagen en er zelfs kluifjes blijven liggen wat eerder ondenkbaar was
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

@Nanna heb jij een foto van dat ding? En is die echt goed? Want ik kom duizend apparaatjes en soorten krabbers tegen op bol.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Marc schreef: 27 aug 2025, 12:45 @Nanna heb jij een foto van dat ding? En is die echt goed? Want ik kom duizend apparaatjes en soorten krabbers tegen op bol.

Afbeelding
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Geen puntige dingen kopen zoals die ronde scherpe haken. Een doodgewoon krabbertje. Deze heb ik al zowat 30 jaar dus ze gaan lang mee😂
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ik was trouwens weken geleden begonnen met zo’n vinger borsteltje en dan wat lekkers erop smeren om te laten wennen. Dat ging goed totdat ik poets bewegingen maakte 😄

Ik kijk nu wel elke dag even naar zijn tandjes ,gewoon om hem daar in ieder geval aan te laten wennen en dat gaat goed

Afbeelding
Afbeelding
ellen en de birmanen
Posts in topic: 2

Bericht door ellen en de birmanen »

je kan ook met een gaasje om je vinger over het gebit gaan. dan haal je het tandplak weg. ik gebruikte voor Kaylee* Dentisept. dat smeerde je op de tanden en verminderde de aanmaak van plak.
Marc

Bericht door Marc »

ellen en de birmanen schreef: 27 aug 2025, 12:55 je kan ook met een gaasje om je vinger over het gebit gaan. dan haal je het tandplak weg. ik gebruikte voor Kaylee* Dentisept. dat smeerde je op de tanden en verminderde de aanmaak van plak.
Dat is precies wat me net aangeraden wordt. Doe ik bij mijn eigen tanden ook overigens. Gaasjes gebruiken.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Afbeelding
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Hij kijkt best alweer fit. Wat was dat nou met die pus?
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 27 aug 2025, 13:25 Hij kijkt best alweer fit. Wat was dat nou met die pus?
Blijkbaar niks. Gek genoeg. Het was wel ontstoken maar geen abces gezien of gevonden. Hij krijgt nu sowieso een dag of 5 antibiotica dus als er ergens nog wat ontsteekt verdwijnt dat wel.
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ach beterschap hoor Guus ,en inderdaad met een gaasje deed ik eerder ook en daar krijg je best wat mee af . Maar wat er al zit niet meer natuurlijk. Maar voorkomen is beter dan genezen dus ik ga maar weer met de gaasjes aan de slag dat liet hij wel goed toe.
Afbeelding
Plaats reactie