Arme Guus onder narcose voor zijn tanden

Smoushond
Posts in topic: 10

Re: Arme Guus onder narcose voor zijn tanden

Bericht door Smoushond »

Ik zie dit trouwens ook steeds vaker voorbij komen online

https://zorgzonderdwang.com/tand-tool/
Afbeelding
Nanna
Posts in topic: 11

Bericht door Nanna »

Smoushond schreef: 27 aug 2025, 14:08 Ik zie dit trouwens ook steeds vaker voorbij komen online

Nee. Gewoon met je handen. Wil je dat beest hysterisch hebben?
Afbeelding
Marc
Posts in topic: 23

Bericht door Marc »

Hij is weer helemaal boven Jan en loopt de tuin alweer te bewaken. Volgens de dierenarts kon ik om 1700 proberen of hij een plas wilde doen haha. Hij is wel sterk. Want hij draait rondjes om zijn as om koekjes te krijgen zijn en blaft alsof het nooit gebeurd is.

Dus die ligt alweer in de tuin. We houden hem wel in de gaten maar ik had een heel nest gebouwd en daar kon ik hem echt niet in houden. Dus ik vertrouw erop dat het wel weer goed is. Ga vanavond ook gewoon een kwartiertje wandelen want hij raakt meer van zijn stuk door ongewone dingen dan door een klein stukje lopen volgens mij.
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 3
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Maart »

Ik poets de tanden van de honden, dat werkt in mijn ogen het beste (is ook het meest logische denk ik, dat dat het beste werkt).
En inderdaad, afkrabben als er toch wat komt en het goed bijhouden, want een goede mondhygiëne is ontzettend belangrijk.

Ik meng regelmatig het poeder van Sunoré met paardenvet en vries dat in kleine blokjes in, dat gebruik ik dan als tandpasta. In kokosolie kan ook, dan moet ze niet in de vriezer bewaard worden (maar het voordeel van het paardenvet is dat het direct smelt, dus wel zo handig als tandpasta).

Een andere vorm van tandpasta:
- 2 eetlepels kokosolie (antibacterieel en verzachtend voor het tandvlees)
- 1 eetlepel bakpoeder (milde reiniging en helpt bij het neutraliseren van geurtjes)
- 1/4 eetlepel fijngemalen peterselie of munt (voor frisse adem en mondgezondheid)
- 1/4 eetlepel kurkuma (natuurlijk witmakend en ontstekingsremmend)
- 1 druppel kippen- of runderbouillon (voor een aantrekkelijke smaak, optioneel)

BEREIDING:

- Smelt de kokosolie lichtjes (als het hard is) tot het zacht maar niet vloeibaar is.
- Meng de bakpoeder, fijngemalen kruiden (peterselie of munt), en kurkuma grondig door de kokosolie.
- Voeg optioneel de bouillon toe en meng goed.
- Doe het mengsel in een luchtdicht potje en bewaar in de koelkast.

Tomatensap gebruiken kan inderdaad ook, ik maak dat gewoon zelf door tomaten te pureren en verwarm het dan lichtjes (warme tomaat heeft gezondheidsvoordelen, koude tomaat net net).

Zo wissel ik dagelijks af. De meeste middelen werken afwerend, dus nu is het de goede moment om er mee te starten. Als het gebit écht slecht is, is laten reinigen inderdaad de juiste oplossing, zodat alles bekeken kan worden.
Een slecht gebit kan zeker ook gewoon telkens terug komen, ondanks je alles doet om het te voorkomen, dat is dan echt dikke vette pech, bij veel kleine hondjes inderdaad wel een nadeel :/
pioenroos
Posts in topic: 1
Honden: 3
Welke: schapendoeskelpie deeltijd schapendoes en teckel

Bericht door pioenroos »

Tomatensap werkt overigens ook goed om het tandsteen makkelijker weg te krijgen. Ik deed dagelijks scheutje voor week of 2 en dan krabben.

Ik heb Mies (xteckel) haar gebit tot een maand geleden blinkend wit gehouden door regelmatig te krabben.
Helaas lukt het niet meer nu, ze heeft wat slijtage in haar nek en het vasthouden/tegendruk geven van het krabben doet haar pijn vrees ik want ze werkt totaal niet meer mee terwijl het altijd appeltje eitje was.

Misschien wel een idee om met dat dentaspul te gaan deppen :idea:
Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

Ach t frummel ♡. Iets van karkassen of ribben ? Geen idee of ze dat eten. Ik kreeg ooit penslap tip. Maar die slikken ze hier dus zo door.
Groetjes Heidi

Afbeelding
Tineke

Bericht door Tineke »

Fijn dat het alweer zo goed gaat met Guus. Een echte bikkel is het .

Simba van zoonlief, is net zo'n type hondje als Guus , heeft ook zon slecht gebit.
Al van alles geprobeerd maar nu heeft hij bijna geen tanden meer omdat hij steeds problemen bleef houden.
Hij is al wel op leeftijd maar die gebitsproblemen waren er al vroeg.

Denk dat het met gebitten ook echt ,buiten verzorging, een kwestie van geluk moet zijn .
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Nanna schreef: 27 aug 2025, 14:21
Smoushond schreef: 27 aug 2025, 14:08 Ik zie dit trouwens ook steeds vaker voorbij komen online

Nee. Gewoon met je handen. Wil je dat beest hysterisch hebben?
Ik zie het ook niet zitten hoor ,maar als je een hond hebt die graag “ vast” houd is het misschien handig
Afbeelding
twinkeltje

Bericht door twinkeltje »

Fijn dat het zo goed is gegaan
Afbeelding
Kelperuaantjes
Posts in topic: 2

Bericht door Kelperuaantjes »

Kluiven kan helpen voor de kiezen maar de hoek- en snijtanden worden met kluiven niet gebruikt. Krabber er overheen is het beste. Die poeders in het water doen niet zo veel is mijn ervaring. Tomatensap, nooit van gehoord.
Tandplak is individueel bepaald, de 1 heeft er nooit last van, de ander juist heel veel.
Marc

Bericht door Marc »

Ik ga vanalles proberen. De krabber komt er om tandsteen te krabben. Dat komt vast weer een keer en dan kan ik in elk geval dat weghalen. Verder wil ik poetsen met vinger en gaasjes proberen. De dierenarts zei wel dat ze erg hard kunnen bijten dan want dan denken ze dat ze in iets bijten omdat je dat gaasje om je vinger doet. Tomatensap heb je hier super goedkoop biologisch en ik drink het ook graag. De tips van @Maart van tandpaste maken en die dan op gaasjes doen vind ik ook super. Ontzettend blij met jullie meedenken. Ik was een paar weken geleden bijna weg gegaan hier maar dan zie je maar wat je mist als je een keer iets met je hond hebt.

Verder zei de dierenarts dat hij een super goed gebit heeft. Dat verbaasde me dus ik heb daar op doorgevraagd. Hij zei dat als je voor het eerst tanden laat doen op 10 jaar dit echt heel erg meevalt.

Bas heeft een regelrechte rampbek. Die laat je saneren en binnen 2 jaar zit weer de helft los en is alles bruin. Maar zij laat niks toe. Teveel meegemaakt in Spanje dus die traumatiseer ik met tandenpoetsen. Uberhaubt in de bek kijken is echt teveel voor haar. Ook te fragiel nu. Breek zo haar kaakje. Bas is gemaakt van sateprikkers in plaats van botten. Toen ze gegrepen is is ook haar kaak gebroken. Achteraf. Die is helemaal scheef nu.

Bij haar heeft het geen zin. Guus heeft echt grote tanden en een flinke snuit. En volgens de dierenarts dus een relatief erg goed gebit. Ok......

De eerder getrokken kiezen waren overigens vanuit Spanje gebroken. Klap voor zijn bek gehad waarschijnlijk en dat merk ik wel aan hem. Toch vertrouwt hij mij volledig en verwacht ik dat ik alles met hem kan doen. Dus die tanden ga ik mooi zelf doen.

Hij krijgt nu 5 dagen antibiotica en daarna geef ik het drie weken rust. Er zijn elementen uit en ik wil niet dat hij pijn voelt. Maandje rust en dan begin ik.

Kluiven komen er ook. Voor de kiezen. Het roer gaat om want @Nanna heeft helemaal gelijk. De volledige gezondheid van je hond op leeftijd hangt aan het gebit.

Bas is 17 of 18 en haar gebit gaat haar dood worden en ze is daardoor veel meer last van haar hart en organen gaan krijgen. Ik weet nog dat ik drie jaar geleden vroeg alles te trekken. Waarom doen ze dat verdomme niet? Want dan was ze nu veel beter af geweest. Kan ook korter geleden geweest zijn. Weet je nog Nanna? Dat jij dat toen ook zei. Laat gewoon alles trekken.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

En dan voor de kosten. Vanmorgen om 8 uur gebracht. Narcose gekregen. Ingeleverd slapend op schoot. Nagels geknipt. Anaalklieren uitgedrukt. Tanden schoon. 2 kiezen en drie tanden getrokken. Halve dag opname tot narcose was uitgewerkt als in dat hij wakker was en kon staan. Voor 5 dagen antibiotica en voor 5 dagen pijnstilling. Spuit antibiotica en spuit pijnstillers. Alles bij elkaar 234 euro. Is dat nu duur of goedkoop? Wat betaal je in Nederland voor zoiets?

Helemaal geen probleem overigens die kosten want ik heb echt het gevoel dat ik iets voor hem doe. Die kleine hondjes kosten verder helemaal niks. Geen enkel speelgoed, weinig voer en ze slapen op de bank. Riem gebruiken ze hun hele leven en een halsband idem. Dus die mogen best zo nu en dan wat kosten.
Laatst gewijzigd door Marc op 27 aug 2025, 18:23, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Kelperuaantjes
Posts in topic: 2

Bericht door Kelperuaantjes »

Marc schreef: 27 aug 2025, 18:18 En dan voor de kosten. Vanmorgen om 8 uur gebracht. Narcose gekregen. Ingeleverd slapend op schoot. Nagels geknipt. Anaalklieren uitgedrukt. Tanden schoon. 2 kiezen en drie tanden getrokken. Halve dag opname tot narcose was uitgewerkt als in dat hij wakker was en kon staan. Voor 5 dagen antibiotica en voor 5 dagen pijnstilling. Spuit antibiotica en spuit pijnstillers. Alles bij elkaar 234 euro. Is dat nu duur of goedkoop? Wat betaal je in Nederland voor zoiets?
Denk dat dat bij ons niet duurder zou zijn geweest.
Marc

Bericht door Marc »

Kelperuaantjes schreef: 27 aug 2025, 18:19
Marc schreef: 27 aug 2025, 18:18 En dan voor de kosten. Vanmorgen om 8 uur gebracht. Narcose gekregen. Ingeleverd slapend op schoot. Nagels geknipt. Anaalklieren uitgedrukt. Tanden schoon. 2 kiezen en drie tanden getrokken. Halve dag opname tot narcose was uitgewerkt als in dat hij wakker was en kon staan. Voor 5 dagen antibiotica en voor 5 dagen pijnstilling. Spuit antibiotica en spuit pijnstillers. Alles bij elkaar 234 euro. Is dat nu duur of goedkoop? Wat betaal je in Nederland voor zoiets?
Denk dat dat bij ons niet duurder zou zijn geweest.
Daarom vroeg ik het. Omdat ik deze prijs niet heel erg mee vond vallen. Zoals ik dat normaal wel ervaar.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ja hoor, bij kleine oude hondjes die rampgebitten er helemaal uit halen zou ik prima vinden.
Daarna lekker Rodi of Energique schijfjes eten waar een soort soep van gemaakt is met bottenbouillon. Hoeven ze niet te kauwen ook.
Met steeds maar reinigen bij de DA krijg je elke keer die narcose eroverheen en dat heeft mijn voorkeur niet.

Dus of trekken of vanaf jongs af aan zelf goed bijhouden. Bij Bas zou alles trekken mn keus zijn.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Nanna schreef: 27 aug 2025, 18:32 Ja hoor, bij kleine oude hondjes die rampgebitten er helemaal uit halen zou ik prima vinden.
Daarna lekker Rodi of Energique schijfjes eten waar een soort soep van gemaakt is met bottenbouillon. Hoeven ze niet te kauwen ook.
Met steeds maar reinigen bij de DA krijg je elke keer die narcose eroverheen en dat heeft mijn voorkeur niet.

Dus of trekken of vanaf jongs af aan zelf goed bijhouden. Bij Bas zou alles trekken mn keus zijn.
Als het goed is staat die topic er nog. Hadden we het over toen. Ik vroeg het maar ze deden het niet.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Marc schreef: 27 aug 2025, 18:33 Ik vroeg het maar ze deden het niet.
Daar verdienen ze niet genoeg aan. Elk jaar terug voor gebitsreiniging levert meer op.
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Helemaal geen probleem overigens die kosten want ik heb echt het gevoel dat ik iets voor hem doe. Die kleine hondjes kosten verder helemaal niks. Geen enkel speelgoed, weinig voer en ze slapen op de bank. Riem gebruiken ze hun hele leven en een halsband idem. Dus die mogen best zo nu en dan wat kosten.

Ik vind het spotgoedkoop maar weet niet wat het bij mijn dierenarts gekost zou hebben
Afbeelding
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Nanna schreef: 27 aug 2025, 18:37
Daar verdienen ze niet genoeg aan. Elk jaar terug voor gebitsreiniging levert meer op.
Dat willen ze bij de mensentandarts ook: ieder half jaar een gebitsreiniging.
Hewi

Bericht door Hewi »

Ik vind koopje.
Ik was 2 jaar terug bij ko al 200 euro kwijt en toen was het alleen schoongemaakt . Daar zat wel bloedtest bij dus ik gok 120 euro. Ik weet dat ze toen zeiden dat bij elke extract trekken er 25 euro bij kwam. En een ab kuur ben je ook zo 30 kwijt denk ik. Ik vind niet duur in elk geval
Groetjes Heidi

Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

CatnDog schreef: 27 aug 2025, 19:34
Nanna schreef: 27 aug 2025, 18:37
Dat willen ze bij de mensentandarts ook: ieder half jaar een gebitsreiniging.
Ik ben verzekerd en doe drie keer per jaar mondhygiëniste. Sindsdien nooit meer gaatjes of problemen dus het werkt wel degelijk.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Zie nu dat hij aan de voorkant boven nog maar 1 tandje heeft 😐 Volgens mij hebben ze nog veel meer getrokken dan ik begrepen had. Ach germ. 1 snijtandje boven..Het kind ziet er goed uit en is super actief maar toch wordt hij blijkbaar al oud 🥴
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ik heb zo’n ding ook liggen zag ik
Afbeelding
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Smoushond schreef: 27 aug 2025, 20:11 Ik heb zo’n ding ook liggen zag ik
Afbeelding
Lukt je dat bij Bertus?
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Marc schreef: 27 aug 2025, 19:57 Zie nu dat hij aan de voorkant boven nog maar 1 tandje heeft 😐 Volgens mij hebben ze nog veel meer getrokken dan ik begrepen had. Ach germ. 1 snijtandje boven..Het kind ziet er goed uit en is super actief maar toch wordt hij blijkbaar al oud 🥴
Guuf :LOL:
Afbeelding
Plaats reactie