Beleid bijtincidenten

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
ZorroMax
Posts in topic: 1

Re: Beleid bijtincidenten

Bericht door ZorroMax »

Op zich vindt ik het geen slecht plan, vooral omdat de impuls aankoop wordt onderbroken (hoe controleer je dat?). Maar ik vraag me wel af waar de trainers/voorlichters vandaan moeten komen. Gewone instructeurs die gemotiveerde mensen gaan trainen zijn al nauwelijks te vinden.
Mo-yi
Posts in topic: 3
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

EchoMira schreef: 03 sep 2025, 09:45
Mo-yi schreef: 03 sep 2025, 09:12 Ik vind een verplichte cursus heel goed. Inderdaad wat gaat de inhoud ervan zijn. Maar de opwellings aankopen kunnen dan al schelen. Verdiepen in het ras en in iedergeval gedrag en lichaamstaal etc lijkt me een bare minimum.
Ik denk dat het weinig uitmaakt wat de inhoud van zo´n basiscusursusje wordt.
Je kunt iemand toch niet volledig op de hoogte brengen van alles wat er te weten is.
Maar je kunt iemand wel laten ervaren dat ze eigenlijk heel veel kennis tekort komen en dat die kennis dus gewoon te vinden is. Vooral door leuke vervolgcursussen te volgen. Op die manier kun je beter en vooral leuker met je hond omgaan en en het is goedkoop en gezellig om er aan mee te doen.
En dan heb je dus mensen die leren dat het niet genoeg is om een smoes te hebben maar dat je daadwerkelijk zelf invloed hebt.

Waterdicht? Nee. Moet een verbetering altijd alle oplossingen bieden voor je er aan begint dan?
Nou ..aangezien best wat mensen de basis niet kennen kan dat al een mooi startpunt zijn. Volledig kan ook niet denk ik, maar een goede basiscursus en basis theorie is toch vrij "normaal"voor als je aan iets begint met veel verantwoordelijkheden.
Afbeelding

2011-2025
Mo-yi
Posts in topic: 3
Welke: Malamute-husky

Bericht door Mo-yi »

ZorroMax schreef: 03 sep 2025, 09:52 Op zich vindt ik het geen slecht plan, vooral omdat de impuls aankoop wordt onderbroken (hoe controleer je dat?). Maar ik vraag me wel af waar de trainers/voorlichters vandaan moeten komen. Gewone instructeurs die gemotiveerde mensen gaan trainen zijn al nauwelijks te vinden.
Te beginnen met deze banen dan ook serieuzer te nemen. Het is vaak vrijwillige basis of kleine vergoeding, maar betaal dat fatsoenlijk en creëer daar meer ruimte.
Afbeelding

2011-2025
Célie
Posts in topic: 4
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

Nanna schreef: 02 sep 2025, 19:12
Célie schreef: 02 sep 2025, 19:01 Wat willen ze de mensen dan gaan leren in die verplichte cursus?
Dat ze dat soort kutjoekels niet moeten kopen :LOL:
Tja dat is ook het enige wat echt werkt denk ik.
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

Nanna schreef: 02 sep 2025, 19:24 Eerst een cursus stelt wel uit. Je koopt dan niet in een opwelling een pup.
Plus dat rassenleer best belangrijk is. Dat je beter geïnformeerd aan een bepaald ras begint en niet met ‘et leg an de opfoeding’.
Zou meteen ook invoeren dat schade aangericht door een HR hond je een strafblad oplevert plus een torenhoge boete. En dan maar kijken of het nog allemaal zo leuk is.
En wat gaan ze dan doen als je wel zonder wandelbewijs een hond aanschaft? Ze kunnen nu al niet handhaven op bommenleggers en ander crimineel gedoe.
CatnDog
Posts in topic: 7
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

ZorroMax schreef: 03 sep 2025, 09:52 Op zich vindt ik het geen slecht plan, vooral omdat de impuls aankoop wordt onderbroken (hoe controleer je dat?). Maar ik vraag me wel af waar de trainers/voorlichters vandaan moeten komen. Gewone instructeurs die gemotiveerde mensen gaan trainen zijn al nauwelijks te vinden.
Het wordt vast een online cursus.
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

CatnDog schreef: 03 sep 2025, 12:53
Het wordt vast een online cursus.
Ja gewoon doorklikken en dan bij blz 12/12 heb je de cursus voltooid.
EchoMira
Posts in topic: 6
Honden: 3
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Bericht door EchoMira »

Nee jongens, kom. We gaan niet meteen over ijzeren controle en betalen praten.
Je kunt ook helemaal niet zomaar een verplichte cursus invoeren. Juridisch gezien niet haalbaar maar bovendien sla je de plank mis.

Geef mensen gewoon vrijstelling van hondenbelasting en sta verzekeringen toe om dan korting op de premie te geven.
Het moet leuk en nuttig zijn. Juist voor de cursist zelf. Anders krijg je alleen maar mensen die achterin de zaal op hun telefoon gaan zitten kijken.

Daarnaast kun je ook organiseren dat je mensen bijstand en hulp biedt bij de standaardprobleempjes die nieuwe hondenbezitters gewoon vaak hebben.
Het is een hobby. Het moet leuk zijn. Hondenliefhebbers onder elkaar. Geen strenge deugambtenaar.

Over betaling gesproken, ik denk dat de gemiddelde hus-eigenaar best ook een apgroepje wil verzorgen en een avondje uitleg wil geven. Tegen het reguliere tarief.
En anders een fokker of een trainer. Kun je daar ook terecht als je buiten het openbare ordeverhaal wil weten hoe je dat trekken aan de riem kunt afleren of of je hond nu dood gaat omdat hij een boterham met hagelslag heeft gepakt. Vrijblijvend, handig en gezellig met een financieel beloninkje.

Maar het belangrijkste is dat de nieuwe eigenaren het als leuk onderdeel van het nemen van een hond zien en niet als bij voorbaat corrigerende plichtzooi. Dat zure is nergens voor nodig. Je wil dat ze er lol in krijgen om met de opvoeding en verzorging van hun hond bezig te zijn en bijna iedereen die een eerste hond neemt wil dat gewoon.
Plaats reactie