Schraal/mager

Plaats reactie
Mellow

Schraal/mager

Bericht door Mellow »

Ik heb dus voor het eerst een half-windhond.
Is het podenco eigen dat ze zo schraal/magertjes is?
Ik kan er niet tegen voeren.
Ze krijgt een 300gr brok en een 200gr vlees (lotgering) per dag en dan nog de koekjes etc.
Maar dat krijgt ze niet elke dag weg.
Nu staat Nikki natuurlijk ook altijd op standje 'aan' 😂 dus ze verbruikt ook veel.
Maar haar ruggengraat is soms zichtbaar, ribben eigenlijk nooit.
Ze is dus verder actief, ziet er goed uit qua vacht en alles.
Iets wat erbij hoort of...

Afbeelding
Sanne
Posts in topic: 4
Honden: 3
Welke: Chihuahua en Saluki
Contacteer:

Re: Schraal/mager

Bericht door Sanne »

De foto is niet heel duidelijk, maar als haar ribben niet zichtbaar zijn is ze niet heel mager lijkt me? Ruggengraat schijnt meer met spieren te maken te hebben.. heb je een duidelijkere foto?
Floortje
Posts in topic: 1
Honden: 2
Welke: Hussel en Hollandse Herder

Bericht door Floortje »

Ze is een jonge hond toch? Rond een jaar?
Dan vind ik het niet zo gek, veel honden zijn dan een slungelig gratenpakhuis. En wat je zelf al zegt, die energie, niet normaal. Ze bewegen zo veel dat ze het er niet bij gegeten krijgen.
Afbeelding
Loraine
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Hier geen podenco maar een tot voor ong een half jaar-jaar terug graatmagere keeshond van nu bijna 5 jaar.
Gelukkig zit daar een enorm pak haar op zodat het niet opviel maar ik kon pianospelen op haar ribben. 😬
Ik ben haar een paar keer per dag extra gaan voeren maar ze bleef behoorlijk mager tot ze wat meer rust in haar kont kreeg.
Toen werd ze ineens baggervet. 🙈
Inmiddels is het voer teruggeschroefd en icm een beetje extra beweging zit ze nu op een mooi gewicht, ietsje romig nog maar een stuk acceptabeler dan wat ze was. 😊
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Ninnie
Welke: 1 toller + 2 border collies

Bericht door Ninnie »

Als het vooral de ruggengraat is, kan je het beter zoeken bij de bespiering.
Afbeelding
Mellow

Bericht door Mellow »

Ze is nu 11 maanden.
Naar mijn idee heeft ze redelijk goede bespiering.
Ze komt een 4 a 5x per dag uit en 3 wandelingen daarvan is met losloop/race momenten erin.

Afbeelding

Afbeelding

Deze heb ik net gemaakt, een minuut terug of zo.
Sanne
Contacteer:

Bericht door Sanne »

Ik zie daar eerlijk gezegd helemaal geen schrale/magere hond :oops: Wat een knapperd trouwens!

Rugspieren zijn wel iets lastigs trouwens. Zahra heeft ook best goede bespiering, maar die rug blijft een ding.. Mocht iemand tips hebben. :lol:
Mellow

Bericht door Mellow »

Sanne schreef: 15 sep 2021, 10:30 Ik zie daar eerlijk gezegd helemaal geen schrale/magere hond :oops: Wat een knapperd trouwens!

Rugspieren zijn wel iets lastigs trouwens. Zahra heeft ook best goede bespiering, maar die rug blijft een ding.. Mocht iemand tips hebben. :lol:
Thanks 🤗
Ben ik ook wel benieuwd naar, naar die rugbespiering
Maart schreef: 15 sep 2021, 10:47 och, die zou ik zelfs iets strakker zetten :oops:

De rug draait inderdaad om bespiering.
Iets strakker??
Ze is nog maar 11 maand, maar hoe krijg ik die rug gespierder?
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Zo mager is ze niet.
Afbeelding

Tanja en Anne
Sanne
Contacteer:

Bericht door Sanne »

Maart schreef: 15 sep 2021, 10:47 och, die zou ik zelfs iets strakker zetten :oops:

De rug draait inderdaad om bespiering.
Haha :oops: Inderdaad, zeker gezien het Podenco bloed dat erin zit, vind ik haar best 'fors'.

Volgens mij kun je rugspieren trainen door korte sprintjes en trekspelletjes oid? Maar daar weten anderen vast meer van. :)
Sekreetje

Bericht door Sekreetje »

Haha hier nog één. Ik zou me er echt geen zorgen over maken dat ze te schraal is. Super leuke hond trouwens.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Het is deels windhond en heeft daarmee ook een deels leptosome lichaamsbouw.
Heeft helemaal niets met ‘mager’ te maken.
Dat wij nou met zijn allen aan van die volgevreten Labradors gewend zijn wil niet zeggen dat de prima op gewicht zijnde leptosomen onder ons ‘te mager’ zijn. Driewerf neen.

Afbeelding
Elian
Welke: Russische tzarin en een westjeutapets

Bericht door Elian »

Ik vind haar ook niet te mager of schraal, mooi op gewicht voor een jonge hond. Zou een (jong) volwassen hond wellicht nog wat schraler willen zien maar voor een hond in de groei kan een klein beetje extra geen kwaad.
Afbeelding
(Voorheen Tenmashi)
Nika de Russische straatmix & Thorin de västgötaspets
*Mitzi de Mechelaar † 18 januari 2019
Dagmar

Bericht door Dagmar »

Elian schreef: 15 sep 2021, 11:07 Ik vind haar ook niet te mager of schraal, mooi op gewicht voor een jonge hond. Zou een (jong) volwassen hond wellicht nog wat schraler willen zien maar voor een hond in de groei kan een klein beetje extra geen kwaad.
:P Ik houd helemaal niet van schraal, maar ik zou haar zéker niet dikker laten worden.

Ze zit sowieso op een leeftijd waarop ze, na de groei, meer spieren en breedte gaat krijgen. Rugspieren zijn vooral aanleg. Charlie kon mager zijn zonder ooit een ruggengraat te zien door die staalkabels.
Sjaak heeft daar weinig, terwijl hij verder goed bespierd/in conditie is voor een hondje van zijn type.

Kun je haar leren opzitten? Misschien leuk om fietsen voorzichtig op te gaan pakken?
Afbeelding
Mellow

Bericht door Mellow »

Ik ben poedels, shihtzu's etc gewend dus dan kijk je toch met een gekleurde blik naar een podenco.
Of nou ja, naar mijn podenco.
Want ik weet dat ze slanker en 'schraler' zijn dan andere niet-windhond rassen.
Ze lijkt op de foto's romiger dan in werkelijkheid.
Fietsen heb ik al opgepakt, vindt ze super leuk.
Het is wel fijn te lezen dat ik dus niet voer bij haar erin hoef te 'proppen' :mrgreen:
Ik zal haar binnenkort eens gaan wegen👍
Sanne
Contacteer:

Bericht door Sanne »

Sandra&co schreef: 15 sep 2021, 12:14 Het is denk ik wel echt een windhondendingetje. Duque is ook schraal (1,5 jaar nu), maar hij eet ook echt gewoon níet als hij niet wil. Brokken kan ik vergeten. Heb in een verwoede poging wel eens een week lang alleen brok aangeboden. Hij heeft welgeteld 2x een handje gegeten, dus dat was geen optie. Vers voer kan ik vergeten, haalt hij z'n neus voor op. Koekjes? Doenormaal. Het enige wat hij enigszins regelmatig lust zijn die houdbare worsten van Rodi :roll: Dat zet niet aan. Hij is niet heel mager, maar er moet ook geen kilo'tje vanaf want dan is hij wel ronduit mager. Ik heb het maar opgegeven, je kan er niet uithalen wat er niet in zit ;)
Wat eet 'ie dan nu wel? De KIVO of Tribal gestoomde worsten al eens geprobeerd trouwens?
Onze prinses eet inmiddels echt heel goed vers vlees, sinds onze voedingsdeskundige zich ermee bemoeid heeft.
Lothian
Welke: Roemeen Dalí - Bulgaar Lucca - Lurcher Taro
Contacteer:

Bericht door Lothian »

Op de foto's vind ik haar ook normaal tot zelfs iets romig voor een windhond. Kan je haar ribben zonder druk voelen als je daar aait? Zo'n foto kan best vertekenen.

Taro is een matige eter waarbij ik regelmatig toch wel zijn ribben kan zien. Maar momenteel is hij ook best wel spieren aan het aanzetten. Hopelijk eindigt het in een slank, gespierd hondje want nu is het soms een soort dikbilkont waar een ribbenkast uit steekt 😬
Afbeelding
galga's
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

Die is echt niet te mager. Mag wel wat af :mrgreen: Een podenco is geen windhond, maar een halfwindhond, dus zo strak in het vel hoeft (en mag) niet, maar wat wervelkolom zien, wat rib is prima.
Afbeelding
Doyaquba
Welke: Boxers

Bericht door Doyaquba »

Heb je een foto van de zijkant (terwijl ze aan het eten is bijvoorbeeld) en de bovenkant?
Voor mij valt het ook wel mee zo op het eerste gezicht, zeker voor een jonge hond, en sommige honden komen niet meer aan.

De meeste boxers worden snel dik als ik om me heen kijk maar die van mij eten de oren van m'n kop en komen nog niet aan...
Zeker Donner niet, 550-600 g KVV en 220 g geperste brok per dag, 2 jaar oud en nog steeds zie ik altijd ribben en rug. Maar ook spieren dus het zal wel. Hij is 32-32,5 kg waar de meeste reuen van zijn formaat de 35 halen. Maar zolang je hond gewoon zo is en druk doet is er toch niets mis?
Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

Ze is prima hoor.

Ik heb iets te dikke honden, maar als ik die minder ga voeren vreten ze alles van straat:)

Ik zou dr mooi zo houden die spieren komen vanzelf ze is nog jong
Groetjes Heidi

Afbeelding
Mellow

Bericht door Mellow »

Kan wel kijken of ik een goede foto kan maken tijdens eten maar meestal houd ze dan op en wil ze het niet meer 🤣
Lothian schreef: 15 sep 2021, 12:16 Op de foto's vind ik haar ook normaal tot zelfs iets romig voor een windhond. Kan je haar ribben zonder druk voelen als je daar aait? Zo'n foto kan best vertekenen.
*knip*
Ja, die zijn heel duidelijk voelbaar, zit geen laagje onder.
Zamunda
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Bericht door Zamunda »

Er hoeft sowieso niets bij dus dat scheelt alvast :D . Die ruggengraat zou ik me nog geen zorgen over maken, die spieren moeten zich nog verder ontwikkelen en wat ruggengraat is ook niet erg.
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Plaats reactie