We zijn nu aan het onderzoeken of Bondi een allergie heeft. Ze heeft sinds juli jeuk. Likte daarbij zoveel dat ze rode kale plekken tussen de tenen kreeg.
De jeuk zit dus vooral bij de pootjes, tenen, en ook wel in mindere mate bij de snuit en oren.
Begin augustus eerst maar getest op de mzz ziektes, alles negatief.
Ik was zelf al begonnen met apoquel (had ik nog liggen van mijn vorige hond), en dat hielp natuurlijk wel als een tierelier. Maar ja, toch belangrijk om de oorzaak van de jeuk te achterhalen.... En ik kreeg natuurlijk op mijn donder, omdat ik zelf aan de apoquel begonnen was.
Geen diarree oid , keurige vaste drollen. Bij de praktijk waar ik kom, heeft een dermatoloog eens per 3 weken zitting, dus daar kwam ik terecht.
Bondi heeft in ieder geval een slechte huidbarriere, dus die proberen op te krikken met omega-3 olie. En ze heeft met plakband een huidsample van tussen de tenen met wat haartjes genomen, en daar zag ze (te)veel bacterien en ook wat mijt. Behandelen met een mousse, de omega 3, en simparica tegen de parasieten.
En apoquel tegen de jeuk, steeds proberen om af te bouwen, wat niet goed gaat.
Ze krijgt wel minder dan in het begin, maar zodra ik onder een bepaalde dosering kom, wordt de jeuk weer erger. De theorie van de dermatoloog is, eerst kijken of ze een contactallergie heeft. Er zijn bepaalde grassen en kruiden die tot half/eind oktober bloeien, het zou dan nu al echt minder moeten zijn.
Dat is niet zo, integendeel. Ik heb de apoquel weer iets op moeten hogen. Begin november staat er weer een controle, en dan gaan we starten met een eliminatiedieet.
Maar ik wil niet zo lang wachten, dus ik begin nu zelf maar met de voeding. Naturea met zalm. Graanvrij, en alleen zalm als eiwitbron.
Ik heb haar sinds ze bij ons is, steeds Taste of the Wild brokken, en Wolf of Wilderness, iedere keer een andere smaak gegeven.
Bah, ik vind het een heel traject hoor!
Was er maar een simpel testje om te kijken of ze uberhaupt wel een allergie heeft, en waarop dan?