Stelling: na een bepaalde leeftijd moet je geen hond meer nemen

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel

Na een bepaalde leeftijd moet je geen hond meer nemen

Eens
4
9%
Oneens
39
91%

Totaal aantal stemmen: 43

CatnDog
Posts in topic: 6
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Stelling: na een bepaalde leeftijd moet je geen hond meer nemen

Bericht door CatnDog »

Met dit onderwerp ben ik de afgelopen week een paar keer geconfronteerd.
Een oudere vrouw die niet meer aan honden wilde beginnen, omdat ze het idee had dat ze er niet zo goed meer voor zou kunnen zorgen en een oudere man die is overleden, terwijl hij na het overlijden van de laatste twee van zijn roedeltje toch aan een nieuw hondje was begonnen.

Volgens mij is het ook een beetje een taboe: ouderen met huisdieren. Ik heb het idee dat heel veel mensen het enorm afkeuren als iemand op leeftijd toch nog aan een hond begint. Er was zelfs iemand heel erg boos op die man, dat had hij niet mogen doen!

Eerlijk gezegd: zelf gun ik een oudere wel degelijk een huisdier. Ja, natuurlijk moet je jezelf afvragen of je goed voor een hond kan zorgen en zal je niet hetzelfde kunnen bieden als je pakwek twintig jaar eerder had kunnen doen. Natuurlijk moet je je afvragen hoe groot de kans is dat je de hond niet overleeft.
Maar het is ook een enorme verrijking van het leven van iemand op leeftijd. Zowel de oudere vrouw als de oudere man konden het mijns inziens prima aan.
Die man was echt een hondenmens. Die kon niet zonder. Hij was dol op zijn beestjes en het bracht hem natuurlijk ook buiten. Daardoor had hij meer sociaal contact dan hij anders zou hebben.
Het hondje van die man is natuurlijk ook zonder problemen meteen herplaatst. Ik denk dat dit ook de grootste zorg is van de oudere: die denken eerder aan het welzijn van hun hondje dan aan hun eigen welzijn.
Dus je maakt mij ook niet wijs dat dit hondje veel geleden heeft. Die heeft een prima start gehad en die heeft het nu ook prima, ook al is dat bij een ander baasje.

Nu jullie. Hebben jullie voor jezelf een strakke leeftijdsgrens gesteld? Of gezondheidsgrens? Wanneer zou je vinden dat je niet meer geschikt bent voor het houden van een hond? Zouden jullie deze man hard veroordelen?
Nanna

Re: Stelling: na een bepaalde leeftijd moet je geen hond meer nemen

Bericht door Nanna »

Als je in de tachtig bent zou ik geen pup meer nemen. Maar er zijn altijd zat oudere hondjes die een fijn huisje zoeken. Dat kan best. Zeker met back up.
Ik heb ook een teckelpup verkocht aan mensen van in de tachtig. Hun zoon hield in de gaten of het ging en zou in geval van overlijden het hondje nemen.
Het was een gillende match😃
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 2
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Ik heb er geen problemen mee. Ouderen hebben alle tijd om een hond te verzorgen.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Loraine
Posts in topic: 5
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Als je zorgt dat je iemand hebt die de hond kan overnemen of (helpen met) herplaatsen mocht je wegvallen oid en je kijkt naar wat er past in je situatie dan ga je wat mij betreft je goddelijke gang maar.
Ongeacht hoe oud je bent.

Maar dat zorgen voor achtervang raad ik mensen die jonger dan zeg 70+ zijn ook aan, want je bent nou eenmaal niet onkwetsbaar en ongelukken zitten in kleine hoekjes.
Dusja, toen 8 jaar geleden Mahdutje zijn intrede deed heb ik (toen 33 jaar) gelijk gezorgd dat er wat mensen zijn waar hij heen kan als het nodig is.
En voor Dívka 5 jaar geleden hetzelfde.
Net zoals ik hetzelfde had geregeld voor de katten en heb geregeld voor de cavia's en vissen.
Sterker nog; ik heb een map liggen waar per huisdier een hoofdstuk in staat over hun medische geschiedenis, gebruiksaanwijzing en wat ermee te doen na mijn overlijden of permanent niet meer in staat zijn ze terug zelf te verzorgen.
En wat voor baasjes ze evt zoeken, maar ook dat mijn ex Mahdutje heel graag wil hebben mocht mijn eerste optie hem niet kunnen houden, inclusief haar telefoonnummer etc.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Loraine schreef: 30 okt 2025, 16:16 Maar dat zorgen voor achtervang raad ik mensen die jonger dan zeg 70+ zijn ook aan, want je bent nou eenmaal niet onkwetsbaar en ongelukken zitten in kleine hoekjes.
Precies. Ook als je jonger bent, kan er zomaar iets gebeuren waardoor je (al dan niet tijdelijk) niet meer voor je hond kunt zorgen.
ellen en de birmanen
Posts in topic: 1

Bericht door ellen en de birmanen »

als de oudere mens nog fit genoeg is waarom niet? ooit een cursist gehad die een Viszla pup had. hij was in de 80, gezond en fit. dit was zijn 6e viszla en ze heette alle 6 Esquire. zeker als er genoeg back up is in geval van nood. maar dat geldt ook voor mensen die jonger zijn, die kennen ook ineens het loodje leggen.
EchoMira
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Nee, ik ga nooit stoppen met honden.
Wel kijk ik voorruit en dan hou ik het haalbaar. Voor mezelf maar ook als ze herplaatst moeten worden.
Zijn het dan hondjes die iemand wil hebben? Zijn ze in staat om ergens anders aangepast gedrag te vertonen? Is er iemand die dat dat voor me regelt als ik dat ineens niet meer zelf kan?
Allemaal ja.
Dus waarom zou ik dan na mijn 70e bescheiden kijkend moeten gaan zitten wachten tot de Groene Man komt?
Marc

Bericht door Marc »

Mijn moeder wordt 77 en loopt elke dag anderhalf uur met de Duitse herder. Zit een uur per dag op de crosstrainer en is fitter dan ik. Er zijn altijd wel passende honden alleen moet je er wel geschikt voor wonen. 3 hoog met trappen is natuurlijk afstevenen op een hondje dat niet buiten komt. Maar met een grote tuin en een ouder asiel hondje waarom niet?

Mijn moeder woont midden in de stad maar heeft een ommuurde tuin groter dan een voetbalveld. Dus als ze een keer geen zin heeft om te wandelen is het ook prima.
Laatst gewijzigd door Marc op 30 okt 2025, 16:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Ik heb ooit een pup verkocht aan een oudere man (net pensioen, dus niet bejaard). Na tijdje kwam er een 2de bij.
Allemaal prima tot ik plots bericht kreeg dat hij gescheiden was & met zijn pensioen geen 2 honden kon onderhouden en gezien mijn pup de oudste was, had hij die laten inslapen :80:
Een jaar of 6/7 denk ik :S:

Dus toen was ik wel even kwaad op alle gepensioneerden.

Maar uiteraard kan het mits aangepast. Ik pas daarom ook mijn type honden aan. Om een goed plaatsbaar hondje te hebben dan, ondanks misschien geen duidelijke opvang of die dan om de 1 of andere reden niet zou kunnen.
Een klein, gezellig sociaal dingetje dat het prima kan stellen met wat voer & aandacht zonder een hele gebruikershandleiding.
Marc

Bericht door Marc »

Maart schreef: 30 okt 2025, 16:42 Ik heb ooit een pup verkocht aan een oudere man (net pensioen, dus niet bejaard). Na tijdje kwam er een 2de bij.
Allemaal prima tot ik plots bericht kreeg dat hij gescheiden was & met zijn pensioen geen 2 honden kon onderhouden en gezien mijn pup de oudste was, had hij die laten inslapen :80:

Maar uiteraard kan het mits aangepast. Ik pas daarom ook mijn type honden aan. Om een goed plaatsbaar hondje te hebben dan, ondanks misschien geen duidelijke opvang of die dan om de 1 of andere reden niet zou kunnen.
Een klein, gezellig sociaal dingetje dat het prima kan stellen met wat voer & aandacht zonder een hele gebruikershandleiding.
Maar die man was dus harteloos. Kon jij niet weten maar heeft werkelijk niks met leeftijd te maken. Wie laat er nu voor zijn gemak een 6 jarige hond inslapen.
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Ik ben zelf zowat 67 en heb drie honden. Dat laat ik wel afvloeien naar twee. En wie weet ooit nog eens een Pinschertje of iets anders kwaadaardigs😂 Geen honden meer die toch flinke wandelingen nodig hebben.
Afbeelding
EchoMira
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Wandelen is hier niet nodig. Zat ruimte in de tuin om drie fila's zich het schompes te laten rennen.
Ik denk ook weleens om dan gewoon zelf opvang te worden. Komen die mensen lekker allemaal elke dag aan om de honden te halen en brengen. Willen vast ook wel een boodschap voor me meenemen. En ik lekker klooien met die honden.
Meta

Bericht door Meta »

zolang je een backup heb waarom niet
ik neem als daisy of goofy er niet meer is ook weer eentje bij wij zijn bijna altijd thuis
hebben alletijd alleen een pup willen we niet maar een herplaatser van een jaartje of 5 is hier dan welkom
als ons nu wat gebeurt gaat daisy naar mijn neef of dochter en goofy gaat naar kees (van de poedels )
Afbeelding
------------------------- Daisy----------------------- Goofy--------------------Zaar im
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Maart schreef: 30 okt 2025, 16:42 Ik heb ooit een pup verkocht aan een oudere man (net pensioen, dus niet bejaard). Na tijdje kwam er een 2de bij.

Nou, ja :80: Dat zou ik ook zijn geweest. Even flink teleurgesteld in de hele mensheid. Gelukkig gaan de meeste mensen niet zo met hun honden om. Ik vind het een heel vreemde en buitengewoon egoistische actie. Jij kan het niet aan en dus beslis jij er op deze wijze over? Alsof er geen andere mogelijkheden zijn.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Nanna schreef: 30 okt 2025, 16:47 Ik ben zelf zowat 67 en heb drie honden. Dat laat ik wel afvloeien naar twee. En wie weet ooit nog eens een Pinschertje of iets anders kwaadaardigs😂 Geen honden meer die toch flinke wandelingen nodig hebben.
Dat kan toch ook met een scootmobiel?
Loraine

Bericht door Loraine »

CatnDog schreef: 30 okt 2025, 16:20
Loraine schreef: 30 okt 2025, 16:16 Maar dat zorgen voor achtervang raad ik mensen die jonger dan zeg 70+ zijn ook aan, want je bent nou eenmaal niet onkwetsbaar en ongelukken zitten in kleine hoekjes.
Precies. Ook als je jonger bent, kan er zomaar iets gebeuren waardoor je (al dan niet tijdelijk) niet meer voor je hond kunt zorgen.
Exact dat gebeurde hier dus een half jaar geleden en wat heb ik me in mijn handen geknepen met mijn moeder die de honden meenam.
En wanneer ze mij opzocht in het ziekenhuis ook gelijk langs mijn huis reed om de post, cavia's en planten te verzorgen. :hartjes:
De eigenaar van Joep heeft na een week de verzorging vd cavia's en post overgenomen, zodat mijn moeder net wat relaxter naar mij toe kon komen.
En na thuiskomst kwamen mijn moeder en mijn huishoudelijke ondersteuning alsnog de cavia's, planten en post verzorgen zolang ik nog niet zelf daartoe in staat was en zijn de honden nog een tijdje opgevangen door moeders en stiefpaps.
En nadat Mahdutje weer thuis kwam en ik weer rustig aan ging opbouwen werd hij elke woensdag voor een grotere korte ronde meegenomen door de huishoudelijke ondersteuning zodat hij ook net wat meer zag dan onze straat en op een wat hoger tempo kon wandelen dan mijn slakkengangetje. :F:
Afbeelding
Maart
Contacteer:

Bericht door Maart »

Marc schreef: 30 okt 2025, 16:47

Maar die man was dus harteloos. Kon jij niet weten maar heeft werkelijk niks met leeftijd te maken. Wie laat er nu voor zijn gemak een 6 jarige hond inslapen.
Absoluut. Alleen waren op die moment even alle gepensioneerden harteloos :LOL:
Ondertussen zo’n 10 jaar verder dus ik ben niet meer kwaad op iedereen hoor.
Al zou ik wel 2 keer nadenken vooraleer ik nog eens een mechelaar aan een ouder persoon zou verkopen.
Maar goed, ik denk niet dat ik er nog te koop zal hebben, dus die kwestie speelt nu totaal niet meer.
Laatst gewijzigd door Maart op 30 okt 2025, 18:00, 1 keer totaal gewijzigd.
Loraine

Bericht door Loraine »

Mahdutje komt trouwens van een bejaard echtpaar, zij dik in de 70, hij begin 80 (toentertijd) en waar zij nog relatief gezond was was hij dat allang niet meer.
Hadden hun vorige hond met 14 jaar in laten slapen ivm kanker, kochten een pup bij dezelfde (brood)fokker en die moest precies hetzelfde kunnen en doen als de vorige hond deed, hij kreeg zelfs een naam die er behoorlijk op leek 'ter ere van de oude hond' (Jordy, de oude heette Joeri).
Mahdutje was alleen een stuk pittiger, zij waren mentaal een stuk minder flexibel en Mahdutje raakte wat gefrustreerd, reageerde dat af met happen en ondeugend zijn.
En toen was hij ineens vals, onhandelbaar en moest hij een blauwe spuit in zijn reet want een valse onhandelbare hond herplaats je niet.
Het net een week daarvoor opgestarte herplaatstraject duurde ze te lang wat voor hen bevestigde dat hij te moeilijk was en dus hét perfecte excuus om hem te laten inslapen.
Dus de dag dat ik te horen kreeg dat hij naar mij zou komen hebben ze hem daar weggehaald en in een gastgezin geplaatst, want een jonge gezonde hond van ruim 9 maanden die gewoon een beetje meer uitdaging en bijsturing nodig heeft hoeft helemaal niet ingeslapen te worden. :pffff:

Ik heb na de eerste maanden van struikelen, elkaar leren kennen en mezelf wat overschatten en op mijn bek gaan een gouden hondje aan hem.
Hij had gewoon wat ruimte nodig om te clownen, nood aan lekker mogen aanrommelen in en om huis ipv de hele dag op zijn plaats stil zitten/liggen en dom kijken en met wat bijsturen en gewoon hond laten zijn tot op bepaalde hoogte bleek het absoluut geen vals en onhandelbaar monster maar gewoon een überpuber.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 4

Bericht door ranetje »

Een vriendin overleed op haar 58e
Er was een afspraak met de fokker en tot de nieuwe baas was gevonden (ongeveer 2 weken) heb ik haar hond te logeren gehad.
De fokker had haar anders meteen teruggehaald, maar dat was niet nodig.
Ik heb zelf ook een afspraak met de fokker van mijn hond, maar er kan in de tijd tussen het ophalen van de pup en een probleem bij de baas zo veel gebeuren. Het is nu - 8 jaar later - niet waarschijnlijk dat mijn hond terug zou kunnen gaan.
Ik heb in verband daarmee nog een tweede adres voor mijn hond.
En er zijn genoeg mensen op de hoogte van wat er is afgesproken.
Plus er is een lijst met gegevens van de hond (inclusief de gebruikte commando's) die ik steeds bijwerk.
Op dit moment ben ik nog prima in staat om voor mijn hond te zorgen en met haar te werken, ook al ben ik veel ouder dag mijn vriendin was toen ze overleed.
Claire is wel mijn laatste hond die als pup is gekomen.
Als er een volgende hond komt zal dat waarschijnlijk een oude(re) hond zijn.

Iedere pupkoper kan soms om wat voor reden dan ook op een bepaald moment niet meer voor zijn hond zorgen.
Leeftijd is daarbij maar een beperkt deel van de oorzaken.
Afbeelding
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Nou, na deze neem ik geen honden meer, mijn zoons willen geen honden, dus dan zouden ze terug moeten naar de fokker, en wie zegt dat een fokker daar op zit te wachten. Het staat wel in het contract dat ze terug gaan als het moet, maar of dat in de praktijk werkt is nog maar de vraag.
Er wordt op Facebook al heel lang gevraagd om een nieuwe baas voor een Duitse Pinscher reu, zijn baas was ineens overleden en haar kinderen wilde de hond al in laten slapen, hij is al wat ouder en heeft het aan zijn hart waar hij medicijnen voor heeft. Er zijn liefhebbers die zelfs mee willen betalen aan de kosten voor zijn medicatie.
Hij is nu opgevangen door een ander, maar die gaat met zijn partner in december 4 maanden naar het buitenland en ze kunnen de hond niet meenemen. Dus er wordt nu een andere baas gezocht, die Pinscher gaat dus schijnbaar ook niet terug naar zijn fokker.
Afbeelding

Tanja en Anne
Omega
Welke: Nu twee echte tollers

Bericht door Omega »

Als er goede achtervang is dan moet het geen probleem zijn. Ik zou wel de hond aanpassen aan wat je nog kan op oudere leeftijd.
Nu heb ik twee tollers, dat zijn waarschijnlijk ook gelijk de laatste, weet niet of ik over 15 jaar nog zoveel energie kan managen. Dan schakel ik weer over naar wat anders wat minder veeleisend is.
Afbeelding
Sabientje

Bericht door Sabientje »

Dit gaat niet over een ouder persoon.

Maar ik vind persoonljk ook dat je moet kijken naar wat je een hond kan bieden.

Jaren terug had ik een vriendin die 20 jaar ouder was. Ze was begin 50 en al behoorlijk invalide met behoorlijk sociale fobie.

Ze had een witte dwerg schnauzer die behhoorlijk energiek was en hij werd ook opgeven moeilijk met wandelen bij haar.

Constant trekken terwijl zij met een rollator liep waarmee ze haar onderarmen in steunde. Ze liep mega slecht enzo.

Ik ging dus elke week met die hond lopen en ik kon alles met die hond. Heb nog nooit zo'n makkelijke hond gehad na Sonja

Kwam wel eens buurtbewoners van haar tegen in het park en dan waren ze verbaasd en hadden ze van is dat die hond wel van die vrouw.

Als zij er mee liep leek het een agressie hond. Aan de riem trekkend en altijd blaffen tegen iedereen.

Bij mij liep hij los en was altijd onderdanig naar andere honden.

Hij liet bij mij een zo ander beeld zien als zij er mee liep.

Dus ik vind ook persoonlijk dat je ook goed moet kijken hoe je er bij zit en daar je hond op aanpassen.
Teckeltoos
Welke: Teckel

Bericht door Teckeltoos »

Nanna schreef: 30 okt 2025, 16:47 Ik ben zelf zowat 67 en heb drie honden. Dat laat ik wel afvloeien naar twee. En wie weet ooit nog eens een Pinschertje of iets anders kwaadaardigs😂 Geen honden meer die toch flinke wandelingen nodig hebben.
Hier heb je alvast wat leuke mogelijkheden om weer aan een teckel in huis te wennen.

Ze noemen haar Micky maar het is Olivia.

Of Milo oftewel Guus. Lekker pinnig Daar zit wat werk aan. Houdt niet van mannen en dat laat ie weten ook.
Beiden in Beilen (van Julia geweest).
Afbeelding
Afbeelding
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Ik ben nu 61 en heb momenteel 3 honden. Over een jaartje komt er hier, als alles goed gaat, weer een nest en ook dan houden we er weer eentje. De teller staat dan weer op 4 honden, want Aislinn gaat (hoop ik) nog wel even mee. Tijdelijk niet voor honden kunnen zorgen is iets wat kan voorkomen op alle leeftijden, been there, done that. Zo lang er een oplossing is te vinden zie ik het probleem niet. Honden van tweeverdieners die een groot deel van de dag alleen thuis zitten vind ik wel zielig.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Hewi

Bericht door Hewi »

Mijn ouders zijn nu in de 70 , hun teckel is 10. Ze hebben altijd pups gehad maar ze willen als didi er niet meer is misschien een ouder hondje

Zolang zij hem leren dat het hondje ook alleen kan zijn ben ik de back up :)
Groetjes Heidi

Afbeelding
Plaats reactie