Stelling: na een bepaalde leeftijd moet je geen hond meer nemen

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel

Na een bepaalde leeftijd moet je geen hond meer nemen

Eens
4
9%
Oneens
39
91%

Totaal aantal stemmen: 43

EchoMira
Posts in topic: 6
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Re: Stelling: na een bepaalde leeftijd moet je geen hond meer nemen

Bericht door EchoMira »

CatnDog schreef: 31 okt 2025, 19:54
EchoMira schreef: 31 okt 2025, 18:47 Maar goed, zolang het zogenaamd grappig is als Yesilgoz haar beauceron microfoons uit journalistenhanden rukt en ze die hond niet kan laten zitten en lossen zal ik wel grieks lullen. Als zelfs de gewezen minister van justitie geen hond meer op kan voeden weet ik het ook niet meer.
Het verbaasde me dat ze een hond heeft. Ze heeft toch helemaal geen tijd om een hond op te voeden?
Ik heb geen flauw benul hoe haar leven er uit ziet. Gaat me ook niets aan.
Blijft het feit dat je met een grote onopgevoede hond over straat loopt en het nog leuk vindt dat hij zijn gang gaat ook.
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

EchoMira schreef: 31 okt 2025, 19:59
EchoMira schreef: 31 okt 2025, 18:47 Maar goed, zolang het zogenaamd grappig is als Yesilgoz haar beauceron microfoons uit journalistenhanden rukt en ze die hond niet kan laten zitten en lossen zal ik wel grieks lullen. Als zelfs de gewezen minister van justitie geen hond meer op kan voeden weet ik het ook niet meer.
Het verbaasde me dat ze een hond heeft. Ze heeft toch helemaal geen tijd om een hond op te voeden?
Ik heb geen flauw benul hoe haar leven er uit ziet. Gaat me ook niets aan.
Blijft het feit dat je met een grote onopgevoede hond over straat loopt en het nog leuk vindt dat hij zijn gang gaat ook.
Die politici doen (bijna) alles om extra stemmen binnen de wacht te slepen. :oohja:
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Je kunt ze ook verliezen, he?
ranetje
Posts in topic: 4

Bericht door ranetje »

Ze heeft een partner.
Dus dat opvoeden hoeft ze niet alleen te doen, of doet zij misschien helemaal niet en hij wel :P
Afbeelding
dre
Posts in topic: 1

Bericht door dre »

Ik denk niet dat het aan een leeftijd gebonden is, wel aan je vermogen om te voorzien in de behoefte van de betreffende hond.
Afbeelding
Budkes
Posts in topic: 3
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Hewi schreef: 31 okt 2025, 07:19
Budkes schreef: 31 okt 2025, 06:27
Bij het condoleren stonden degenen waar Lucky naar toe was gegaan als laatste met haar in de rij om afscheid van mijn vader te nemen.

Ik gun iedereen die goed voor een hond is een hond, oud of jong.
Ik schoot vol , wat mooi voltooid ♡
Wij ook toen, en ik nog steeds als ik er aan terug denk. We wisten het niet maar vonden het een prachtig gebaar.
Afbeelding
Budkes
Posts in topic: 3
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

dre schreef: 31 okt 2025, 20:55 Ik denk niet dat het aan een leeftijd gebonden is, wel aan je vermogen om te voorzien in de behoefte van de betreffende hond.
Dit vind ik ook. Ik werk als hondengeleider en moet tot mijn 68e werken. Ik vermoed dat ik op mijn 70e ook nog wel een leuke werklijn herder aan de praat krijg. Al dan niet op of naast een scootmobiel. ;)

Ik heb gepensioneerde collega's die nog steeds trainen met herders. Als het in je zit om goed met een hond overweg te kunnen dan stopt dat niet op een bepaalde leeftijd volgens mij.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

ranetje schreef: 31 okt 2025, 20:50
Ze heeft een partner.
Dus dat opvoeden hoeft ze niet alleen te doen, of doet zij misschien helemaal niet en hij wel :P
Het lijkt me vrij evident dat niemand het gedaan heeft. Dat beest loopt op straat aan mensen te trekken. :roll:
blacky

Bericht door blacky »

zonder de bepaalde leeftijd te noemen kan ik hier geen antwoord op geven. Na je 90 vind ik het niet verstandig maar als je het samen met iemand anders doet die de hond na overlijden opvangt vind ik het prima. Alles staat en valt met hoe het geregeld is als er wat gebeurt. Maar dat is ook zo als je jonger bent.
ranetje
Posts in topic: 4

Bericht door ranetje »

EchoMira schreef: 01 nov 2025, 08:03
ranetje schreef: 31 okt 2025, 20:50
Ze heeft een partner.
Het lijkt me vrij evident dat niemand het gedaan heeft. Dat beest loopt op straat aan mensen te trekken. :roll:
Mijn honden - door mij opgevoed en getraind - waren niet altijd even hanteerbaar bij de baas :engel:
Afbeelding
Loraine
Posts in topic: 5
Honden: 2
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Ik wou al zeggen...
Ik ken genoeg honden die keurig naar de baas luisteren maar vréselijk zijn wanneer ze door een ander worden uitgelaten.
Of andersom.

Mahdutje is daar ook een voorbeeld van, die moet regelmatig even uittesten waar hij mee wegkomt, zowel bij mij (af en toe) als standaard bij anderen.
Wordt hem meteen duidelijk gemaakt dat dat vooruit sleuren ongewenst is dan loopt hij nog voorop en pakt de hele lengte vd lijn, maar loopt niet te sleuren etc en kan dan ook relatief betrouwbaar loslopen.
Hoef je niet te proberen als je hem zijn gang laat gaan bij het sleuren, dan rent hij weg en komt gewoon niet bij het inchecken. :')
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ach het zijn geen robotjes
Heavy was een heel gehoorzame Duitse herder uit werklijnen en kon keurig netjes naast lopen op straat
Maar die ene keer dat ze een tennisbal op een trekhaak tegenkwam kon ze zich niet inhouden 😂

Ik vind het juist wel fijn dat ze erom kan lachen en de hond niet uitkaffert ,dat stelt me enigszins gerust
Afbeelding
Jackira
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Bericht door Jackira »

Ik denk dat leeftijd niet uit maakt maar dan zou het wel een hond moeten zijn die makkelijk herplaatsbaar is. Dus geen probleemgedrag en niet al te groot en goed opgevoed.

En fijn als er alvast iemand bekend is die het herplaatsen op zich zou willen nemen.

Het houd me momenteel ook bezig, Ik ben 64, best wel fit op m'n goede dagen, maar bijvoorbeeld afgelopen vrijdagavond zat ik op de huisartsenpost met een hartslag tussen de 160 en 170. Dan kan ik niet zoveel meer. Dat kan 1 keer per jaar gebeuren, maar ook vaker. Zeker nu ik ouder word. Het is nu dan nog wel in een paar uur weer over met medicatie maar toch.

Dus in principe ben ik normaal gesproken prima in staat om een hond een goed leven te geven, maar is het verantwoord naar de hond en mijn omgeving dat ze moeten inspringen. Ik vind dat ik er zelf voor moet kunnen zorgen, ben altijd graag onafhankelijk. Maar ik ben ook wel een echt hondenmens. Dus ik wil niet graag zonder hond.

Man wil hierna geen hond meer. Dus ik zou dan aan de zoons moeten vragen om in geval van nood in te springen. En ik weet dat ze dat graag doen, maar ze hebben allebei een druk tot heel druk leven. En man zal bij ziekte ook best nog willen helpen. Maar zelf wil ik dat niet. Hij wil geen hond, dus dan regel ik het zelf wel. :pffff:

Maar kan ik dat dan. Het lijkt me ook erg om een hond te moeten herplaatsen omdat ik er niet meer voor kan zorgen. Dan liever geen hond.
AfbeeldingAfbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Ik wil een hond om me heen zolang het kan. Als Bertus 10 is ben ik 63 dus mijn volgende hond wordt wel makkelijk en klein
Ik denk een poedeltje 😀
Afbeelding
Loraine
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Mijn moeder en stiefvader zijn 67 en 72 en hebben nadat Spike 2,5 jaar geleden overleed geen Staffordachtige meer in huis genomen.
Te sterk, te explosieve energie uitbarstingen en met het oog op hun leeftijden leek het ze verstandig om daar niet meer voor te kiezen.
Ze hadden al een Chihuahua (nu ±13 jaar) en een Bichon Frisé x Jack Russell (nu ruim 17 jaar), maar daar zijn een Podengo en een medium (?, ±40cm hoog) labradoodle bij gekomen.
Oh en voor de labradoodle heeft er nog een Mioritic shepherd mix gewoond, wederom groot en pittig maar heel anders dan een Staffordachtig type.
Deze is helaas na 9 maanden overleden aan ik dacht milttumoren.
Op de eigen gefokte Bichon mix na zijn het allemaal herplaatsers trouwens.

Ze staan in de toekomst zeker nog open voor weer een grote hond, zolang het past bij wat ze kunnen bieden en fysiek te handelen is.
Scheelt ook dat ze allebei nog fit en gezond zijn natuurlijk, maar ook met de wetenschap dat als er een wegvalt, de ander de honden van diegene opvangt en evt binnen de familie herplaatst.
Vallen ze allebei weg dan komen de kleintjes hierheen, de Podengo kan er ook nog wel bij maar de labradoodle ga ik herplaatsen, die gaat niet goed met Dívka.
Komt er nog bij dat ik 6 honden niet trek, 5 is al veel te veel, maar honden die oud zijn herplaatsen staat me tegen en hoogbejaarde Toobs is dement, die laat ik denk ik inslapen mocht die situatie zich voordoen.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
Marlett

Bericht door Marlett »

Oneens. Mits de verzorging goed is en er een achterwacht is. Met een hond heb je aanspraak, zowel binnen als buiten en je maakt dagelijks een loopje of twee.
Hakkene
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

Heel toevallig was er deze week in een facecbookgroep hier in de buurt een oproep van een zoon van een oude dame, of er iemand ‘s morgens haar hondje een kwartiertje wilde uitlaten. Zij was ziek (redde de rest van de uitlaat rondes nog net) en hij woonde ver weg. Had me aangemeld, kleine moeite + hoop dat iemand in de toekomst ook zoiets voor mij zou doen (even karmapunten scoren;)). Maar het was toch niet nodig, ze hadden bekenden gevonden.
Plaats reactie