Weet iemand hoe het zit met los en veel vel bij honden?

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Plaats reactie
Marc
Posts in topic: 3

Weet iemand hoe het zit met los en veel vel bij honden?

Bericht door Marc »

Mastins en verwanten hebben veel vel. Sharpei natuurlijk helemaal. Maar Guus heeft ook super super veel vel. Hij past er letterlijk twee keer in en is nooit vet geweest. En zeker ook niet mager nu. Waarom hebben sommige honden zoveel vel?

Zijn kruising is Podenco 70% pekinees 17% en de rest Duitse herder en Yorkshire Terrier. Krijg je dit door een grote hond te kruisen met een kleine hond?

Dat door de Duitse herder er meer vel is waar vervolgens de halve pekinees niet in groeit? Is een serieuze vraag. Want geen van deze rassen zit los in het vel. En Guus is nog net geen sharpei....

Hij heeft een dikke vacht met ondervacht. Dus je ziet het niet goed naar als je hem kaal zou scheren zou het een lellende vellenbende zijn. Kwabben onder zijn keel. Plooien rondom de nek etc. Zelfs in zijn poot gewrichten heeft hij rimpels. Of is het gewoon een gebrek aan elastine? Dat daar die kelige en vellerige honden door ontstaan?

Afbeelding
Afbeelding
Mizzsylver
Posts in topic: 2
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Re: Weet iemand hoe het zit met los en veel vel bij honden?

Bericht door Mizzsylver »

Er zijn honden met Ehlers-Danlos en die hebben ook heel veel vel.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Mizzsylver schreef: 03 nov 2025, 17:09 Er zijn honden met Ehlers-Danlos en die hebben ook heel veel vel.
Moest het even opzoeken maat zijn huid is dik en geneest super snel en goed en hij heeft stevige gewrichten gelukkig. Dus dat heeft hij niet
Afbeelding
Mizzsylver
Posts in topic: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

Marc schreef: 03 nov 2025, 17:16
Mizzsylver schreef: 03 nov 2025, 17:09 Er zijn honden met Ehlers-Danlos en die hebben ook heel veel vel.
Moest het even opzoeken maat zijn huid is dik en geneest super snel en goed en hij heeft stevige gewrichten gelukkig. Dus dat heeft hij niet
Gelukkig! Misschien komt het wel van de Duitser hoor, mijn Duitsers hebben ook best veel vel, een Mechel zit veel strakker in z’n vel. Holly heeft ook van die lekkere keelkwabben. :mrgreen:
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Mizzsylver schreef: 03 nov 2025, 17:33
Marc schreef: 03 nov 2025, 17:16
Gelukkig! Misschien komt het wel van de Duitser hoor, mijn Duitsers hebben ook best veel vel, een Mechel zit veel strakker in z’n vel. Holly heeft ook van die lekkere keelkwabben. :mrgreen:
Ik zie de linker foto in je onderschrijft en zie dezelfde wammen
Afbeelding
Isabel
Posts in topic: 1

Bericht door Isabel »

Guus is stiekem een mini molosser😄
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Bertus heeft dat ook . Als ik die in zijn nekvel pak dan heb ik heel veel vel vast 😀
Afbeelding
EchoMira
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Is het niet gewoon de botstructuur eronder?
Als het skelet genetisch iets anders doet dan de huid krijg je rolletjes.
Daarnaast tekent het ook heel erg vanwege die zwarte haarpunten.

Overigens vind ik het helemaal niet zo extreem hoor. Kijk maar. Meer rimpel moet niemand willen.

Afbeelding
Flamme

Bericht door Flamme »

Ik vind eigenlijk wel dat veel Duitse herders los in het vel zitten. Zeker de nekpartij.
En bij de Saarloos ken ik het ook. Niet op het lijf, wel in de hals.
Ik denk dus dat Guus zijn vel heeft in een te grote maat, van zijn herdervoorvaderen.
Misschien heeft hij ook nog wel een tikje Mastin :mrgreen:
Flo

Bericht door Flo »

Ik heb eens gelezen dat het losse vel een functie heeft. Het lijkt bij sommige honden wat te ver doorgefokt. Los vel (in combinatie met vacht) scheurt minder snel, dat is handig voor bijvoorbeeld jachthonden die door de bramenstruiken (stekels) achter een vos aan gaan (mijn teckel heeft ook veel los vel). Het is ook handig voor bijvoorbeeld kuddebewakers (los vel in de nek scheurt minder als ze gegrepen worden). Los vel zou minder snel stuk gaan dan strak vel, het kan een eindje meebewegen. Denk maar eens aan het strakke vel van een windhond, dat scheurt sneller dan los vel. Het heeft wel weer een andere functie (gestroomlijnd / snelheid).

Het losse vel staat Guus heel goed:)
Afbeelding
Plaats reactie