Ik heb een hond gehad die uitviel vanwege spanning (of milde angst, zou je ook kunnen zeggen) en ik vond dat vooral voor haar vervelend. Amy is ook geen hond die je een tik moet gaan verkopen, ik kon sowieso altijd makkelijk haar aandacht krijgen als ze uitviel door gewoon zachtjes haar naam te zeggen, maar dat nam haar gevoel van spanning natuurlijk helemaal niet weg. Daaraan werken zorgde ervoor dat ik helemaal niet meer hoefde in te grijpen of te begeleiden, omdat zij die spanning niet meer had bij elke vreemde hond die ze zag. Van een tik of een boos doen zou ze alleen maar meer gespannen raken en waarschijnlijk dus juist meer gaan uitvallen in plaats van minder, of als een geslagen hond naast me lopen, omdat zij verschrikkelijk gevoelig is voor mijn goed- en afkeuring - meer dan enige andere hond die ik ooit heb gehad, en meteen helemaal dichtklapt bij een gevoel van afkeuring. De vertrouwensband met mijn hond vind ik vele malen belangrijker dan wat geblaf, want daaruit bestond haar uitvallen: de andere hond proberen weg te blaffen als die naderde of (in haar ogen) dreigde te naderen, ze ging nooit verder dan dat.
Bij een hond die op dat gebied veel meer kan hebben, ga ik er ook anders mee om. Amoz schold bijvoorbeeld wel eens terug bij een bepaalde reu hier die altijd verschrikkelijk blaft als we langslopen. Dan zei ik echt wel op strenge toon: 'Hé, doe jij eens even normaal!', want dat was gewoon een potje lekker terugschelden en dat doen we dus niet. Maar Amoz kon dat ook prima hebben en een keer streng toespreken was dan echt wel afdoende.
Het werken aan het uitvallen Bij Amy bestond overigens niet alleen uit haar stapje voor stapje, op het tempo dat zij aankon, laten wennen aan vreemde honden, hoe je die rustig passeert en hoe je er evt. ontspannen mee kennismaakt, maar ook impuls controle maakte daar een belangrijk onderdeel van uit. En zij moest juist wél leren rustig te (durven) kijken naar vreemde honden, omdat daardoor de spanning bij haar juist afnam; de aandacht alleen op mij focussen kon ze prima, maar daar werd ze niet minder gespannen van.