Josefien schreef: 10 nov 2025, 23:35
Flamme schreef: 10 nov 2025, 22:30
Haha nee natuurlijk niet. Maar dat zijn de momenten dat hij gespannen is en blaft.
Ik begrijp dat hij op training wel de aandacht voor jou heeft en zich minder laat afleiden door de omgeving?
Die korte uitlaatrondjes 1 op 1 doen, zonder je andere honden. Ook omdat Karma die spanning aanvoelt etc.
En dan oefeningen met hem doen, die je met hem op training doet. Zijn focus op jou richten en niet op die ingewikkelde omgeving die hij nog niet aankan. Zodat hij snapt dat jij zijn ijkpunt vormt.
Je haalt me de woorden uit de mond. Ik wilde
@Flamme net vragen; wat doe je precies op de training tijdens het passeren van andere honden?
Want dan doe je dat thuis ook, goed scannen zodat je andere honden op tijd aan ziet komen en dan pak je je houding, je tempo, je voertje je stemgebruik en je lijnvoering (of wat dan ook wat je daar doet) precies op zoals je dat op de training doet. Want hij kan het daar ook, dus daar lukt het jou om hem te begeleiden langs andere honden nu moet je die modus nog "even" generaliseren naar buiten het trainingsterrein.
Mijn jongste Jack en jongste Mechelaar willen soms ook wel aan de lijn uitvallen want dat vinden ze samen gewoon leuk. Mag niet van mij. Gebeurd alleen als ik ff niet oplet of met andere dingen bezig ben. Dus dat doe ik niet meer. Want op tijd een "nee jongens doen we niet" is genoeg om met slappe lijntjes te passeren, maar wel in een duidelijke "we zijn ff met elkaar bezig" modus.
Komt die modus te laat dan zijn ze niet meer met mij bezig en vallen ze samen uit, vinden ze fantastisch. Mag niet van mij, dus op tijd ff trainingsmodus aan, ik zie het "o ja" momentje indalen in hun koppies. Ze passeren stil, aan een slap lijntje en we eindigen trots en blij met z'n allen met een rustige "goed zo dat was braaf", een brokjes of een knuffel en weer door.