Hewi schreef: 11 nov 2025, 09:09
En over een mep geven correctie .
Ik schop je niet in elkaar en ik ransel je niet dagelijks af. Leo kreeg vaker een draai om oren dan ko. En wijlen don kreeg ook tik op neus toen ze dacht dat ze speklap van bbq kon jatten.
Zoals een kind soms een corrigerende tik krijgt en geen bloedneus zo doe ik dat ook met honden. Je blijft van mijn eten af , je gaat niet als malle joelen in auto. Daarintegen help ik je als je het moeilijk vind dat daar ineens een container staat of een fiets die er niet hoorde.
Er zit een nuance in slaan of een tik om je ff uit je hysterische houding te halen.
Heb ik de wijsheid in pacht ? Absoluut niet. Ik had een uitvaller die zoals ik al zei nooit heeft afgeleerd. Maar er zit ook zeer zeker verschil in honden en waarom ze het doen.
Heel eerlijk, de keren dat ik een kleine tik geef of een duwtje had dat natuurlijk beter gemoeten. We streven naar geweldloos en communicatief.
Blijft het feit dat niet elke hond een gestelde grens zomaar accepteert. Dus dan wordt het inderdaad fysiek.
Mira is feller dan ze lijkt en vroeger en heel soms had ze momenten van "ik doe het toch". Ja, nou, nee. Je doet het dus niet.
En Hein is gewoon echt een etterbak. Als je daar respect van wil moet je het komen halen.
Die zou echt het bezoek van de bank af gaan snauwen als je hem er niet onder houdt.
Kun je hem natuurlijk ook wegsluiten maar dat vind ik dan weer zieliger. Hij is een harde terrier maar ook een gezelschapsdier.
Moet je ook mee opletten want als ik dat bij Eva had gedaan zou ze terug gaan meppen en dan verlies je het.
Echo krijgt nooit een tik. Die doet nooit iets expres fout of tegen de regeltjes in toch.
Nu met Scarlett moet ik weer opletten dat ik zelf niet te lomp wordt. Ik vind haar fantastisch maar ze is enorm (echt ziekelijk) klef en soms wil ik dat gewoon niet. Maar dan moet je juist niet afwijzen en grenzen stellen want dan wil ze alleen nog maar meer bevestiging. Dus dat wordt neutraal "Zo is het klaar" en dan verder negeren. Dan krijg je drie minuten rust.
Het verschilt, heel onverwacht, per hond.