Je ergeren aan uitvallers
Re: Je ergeren aan uitvallers
@Smoushond Je hebt te maken met een opvoedingsprobleem. Een die je niet gemakkelijk zelf kan verklaren en ook niet gemakkelijk wegkrijgt. Je geeft aan dat hij bij elke beweging opspringt en meeloopt. Zelfs na speuren en anderhalf uur wandelen. Dat heeft niks te maken met hormonen. Dat is een verwachting er iets mee te kunnen bereiken.
Ik heb dat probleem ook. Guus achtervolgt mij dwingend en het maakt mij soms erg onrustig. Guus is dus gecastreerd maar hij verwacht er iets van. Baas loopt dus ik kan aandacht krijgen door in de weg te lopen. Te gaan bedelen. Te proberen hem over te halen nog een keer naar buiten te gaan. De deur open te doen. Tegen mij te zeggen dat ik naar mijn plaats moet etc etc. Een hond in de bloei van zijn leven is nooit tevreden met anderhalf uur beweging en aandacht en werken. Hormonen of niet want die heeft Guus niet. Honden willen soms de hele dag buiten lopen. De hele dag leuke dingen doen.
En waarschijnlijk komen zijn verwachtingen uit. Jij geeft hem een staafje om op te knagen om er vanaf te zijn? Stuurt hem weg? Reageert moedeloos? Ik zit precies in hetzelfde schuitje. Ik reageer op Guus en die verveelt zich super snel en is blij met elke vorm van aandacht..ook negatieve aandacht.
Ik herken het trouwens ook van de smous van mijn schoonbroer. Heel onbereikbaar de eerste jaren en best fel en zeer druk. Ze hadden er hun handen vol aan en lange periode kon de hond ook niet los want hij stoof naar elke hond. Ook in de verte. Ondanks alle trainingen en cursussen. Nu inmiddels gaat het al veel beter maar het hondje is schat ik in zo rond de 6 jaar. Is ook voor mijn honden veeeeel te druk en aanwezig. Gewoon een portret.
Ik heb dat probleem ook. Guus achtervolgt mij dwingend en het maakt mij soms erg onrustig. Guus is dus gecastreerd maar hij verwacht er iets van. Baas loopt dus ik kan aandacht krijgen door in de weg te lopen. Te gaan bedelen. Te proberen hem over te halen nog een keer naar buiten te gaan. De deur open te doen. Tegen mij te zeggen dat ik naar mijn plaats moet etc etc. Een hond in de bloei van zijn leven is nooit tevreden met anderhalf uur beweging en aandacht en werken. Hormonen of niet want die heeft Guus niet. Honden willen soms de hele dag buiten lopen. De hele dag leuke dingen doen.
En waarschijnlijk komen zijn verwachtingen uit. Jij geeft hem een staafje om op te knagen om er vanaf te zijn? Stuurt hem weg? Reageert moedeloos? Ik zit precies in hetzelfde schuitje. Ik reageer op Guus en die verveelt zich super snel en is blij met elke vorm van aandacht..ook negatieve aandacht.
Ik herken het trouwens ook van de smous van mijn schoonbroer. Heel onbereikbaar de eerste jaren en best fel en zeer druk. Ze hadden er hun handen vol aan en lange periode kon de hond ook niet los want hij stoof naar elke hond. Ook in de verte. Ondanks alle trainingen en cursussen. Nu inmiddels gaat het al veel beter maar het hondje is schat ik in zo rond de 6 jaar. Is ook voor mijn honden veeeeel te druk en aanwezig. Gewoon een portret.
Laatst gewijzigd door Marc op 12 nov 2025, 13:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Wat een ontzettend vervelende discussie verder. Je mag het niet meer hebben over de nadelen en alles wordt goed gepraat. Mijn hond had nergens last van alleen mijn probleem met de hond is nu weg. Hou op met me. Castratie is een wondermiddel voor alle problemen dat alleen effect heeft op de motivatie van de specifieke baas voor een specifiek probleem van de hond. Hij moet kalmer worden. Niet meer piepen. Niet meer weglopen. Meer eten. Makkelijker worden met sexegenoten. Betere concentratie hebben voor de baas. Minder rijden etc etc. Reken er maar op dat je hele hond anders wordt dus. Want als jij zegt het werkte perfect tegen weglopen en verder heb ik precies dezelfde hond nog. Dan gaat dat er bij mij niet in.
Niemand vind dat iemand het niet moet doen. Maar dan wel weloverwogen en niet om zaken op te lossen die soms zelfs meer opvoeding zijn dan wat anders.
Niemand vind dat iemand het niet moet doen. Maar dan wel weloverwogen en niet om zaken op te lossen die soms zelfs meer opvoeding zijn dan wat anders.
-
EchoMira
- Posts in topic: 109
- Honden: 3
- Welke: Whippet Lurcher Powder Puff
Ik ben vrij duidelijk in wat de honden aangaat en niet aangaat.
Ik heb redelijk duidelijke rituelen en neem bewust en zichtbaar zelf het initiatief bij eten maken, gaan wandelen, ze naar buiten laten.
Zeuren of drammen mag niet. Dan ga je in de slaapkamer of in de auto.
Vooral voor Echo is het nooit genoeg. Die wil altijd aandacht en naar buiten dus als ik die een vinger geef zou ze onuitstaanbaar worden.
Ze ligt heerlijk te slapen omdat ze weet dat er geen enkele manier is om mij te bewegen keuke dingen te gaan doen. Dat doen we natuurlijk wel maar echt alleen en enkel als IK daartoe beslis.
In huis mag er trouwens niets aan oneindig gepiep, gejeuk, gedrentel of geloer. Daar ben ik echt een beetje een nazi in. Je moet me niet gaan proberen te piepelen.
Mira wil nog weleens bij de voordeur gaan zitten staren. Mag ook niet. Doe ik de tussendeur dicht. Zit ze daar in haar eentje.
Ik heb redelijk duidelijke rituelen en neem bewust en zichtbaar zelf het initiatief bij eten maken, gaan wandelen, ze naar buiten laten.
Zeuren of drammen mag niet. Dan ga je in de slaapkamer of in de auto.
Vooral voor Echo is het nooit genoeg. Die wil altijd aandacht en naar buiten dus als ik die een vinger geef zou ze onuitstaanbaar worden.
Ze ligt heerlijk te slapen omdat ze weet dat er geen enkele manier is om mij te bewegen keuke dingen te gaan doen. Dat doen we natuurlijk wel maar echt alleen en enkel als IK daartoe beslis.
In huis mag er trouwens niets aan oneindig gepiep, gejeuk, gedrentel of geloer. Daar ben ik echt een beetje een nazi in. Je moet me niet gaan proberen te piepelen.
Mira wil nog weleens bij de voordeur gaan zitten staren. Mag ook niet. Doe ik de tussendeur dicht. Zit ze daar in haar eentje.
-
EchoMira
Marc schreef: 12 nov 2025, 13:39 Wat een ontzettend vervelende discussie verder. Je mag het niet meer hebben over de nadelen en alles wordt goed gepraat. Mijn hond had nergens last van alleen mijn probleem met de hond is nu weg. Hou op met me. Castratie is een wondermiddel voor alle problemen dat alleen effect heeft op de motivatie van de specifieke baas voor een specifiek probleem van de hond. Hij moet kalmer worden. Niet meer piepen. Niet meer weglopen. Meer eten. Makkelijker worden met sexegenoten. Betere concentratie hebben voor de baas. Minder rijden etc etc. Reken er maar op dat je hele hond anders wordt dus. Want als jij zegt het werkte perfect tegen weglopen en verder heb ik precies dezelfde hond nog. Dan gaat dat er bij mij niet in.
Het heeft geen gevolgen behalve exact die voordelen die je zoekt. Ja sorry, dat is niet hoe hormonen werken.
Is dit gedrag bij Bertus altijd al zo geweest? Ook toen je je herder nog had? Want kan ook dat hij ineens alleen is? Guus is veel aanweziger sinds Bas stokoud is en hij het van ons moet hebben. Bas geeft ook geen grenzen meer aan. Dus Guus is meer het potentaat van het huis geworden. Eerder was hij ondergeschikt en bescheiden door en richting Bas.
Ja precies. En dat je hond straks achter je loopt van de ene na de andere drol is je nieuwe probleem. Mijn honden lopen los vrijwel niet voor me omdat ze graag poep en alles wat eetbaar is naar binnen werken. Aangelijnd loopt Guus altijd 8 meter voor me aan de flex omdat hij weet dat ik hem aan de flex geen kans geef te gaan eten. Los loopt hij dus nooit meer vooruit. Want dan zie ik dat hij eet. En als ik eerlijk ben heb ik liever een reu die last heeft van zijn hormonen dan een enorm stiekem geslenter achter me om vervolgens de struiken in te lopen en uit het zicht een mensen drol op te eten. En dan moet ik hem zoeken, er naartoe rennen en hem stoppen en dan heeft hij alles inclusief wc papier al op. Ik ervaar de enorme vraatzucht als een enorm probleem bij alle castraten tot nu toe. Ik ben constant bezig met voorkomen dat ze vanalles eten. En ik maak me heel vaak ook zorgen. Wat werkte hij naar binnen net? Gif? Vlees? Poep? Papier?EchoMira schreef: 12 nov 2025, 13:49Marc schreef: 12 nov 2025, 13:39 Wat een ontzettend vervelende discussie verder. Je mag het niet meer hebben over de nadelen en alles wordt goed gepraat. Mijn hond had nergens last van alleen mijn probleem met de hond is nu weg. Hou op met me. Castratie is een wondermiddel voor alle problemen dat alleen effect heeft op de motivatie van de specifieke baas voor een specifiek probleem van de hond. Hij moet kalmer worden. Niet meer piepen. Niet meer weglopen. Meer eten. Makkelijker worden met sexegenoten. Betere concentratie hebben voor de baas. Minder rijden etc etc. Reken er maar op dat je hele hond anders wordt dus. Want als jij zegt het werkte perfect tegen weglopen en verder heb ik precies dezelfde hond nog. Dan gaat dat er bij mij niet in.![]()
Het heeft geen gevolgen behalve exact die voordelen die je zoekt. Ja sorry, dat is niet hoe hormonen werken.
Die nadelen hoor je niemand over maar voor mij juist een reden nooit te castreren.
Precies. En dat is dus het beoogde effect.Marc schreef: 12 nov 2025, 13:39 ..een specifiek probleem van de hond. Hij moet kalmer worden. Niet meer piepen. Niet meer weglopen. Meer eten. Makkelijker worden met sexegenoten. Betere concentratie hebben voor de baas. Minder rijden etc etc. Reken er maar op dat je hele hond anders wordt dus.
Helemaal niemand zegt dat je bij alle reuen die ballen eraf moet plukken. Maar als je je door dat hyperseksuele gedrag gaat ergeren en de hond er zelf ook last van heeft dan wordt het tijd voor een shot suprelorin. Gelukkig bestaat dat. En dan kun je precies bekijken welk effect dat heeft op je reu. En of je daarna de beslissing om te castreren wel of niet moet nemen.

-
EchoMira
Nou ja, de pest is natuurlijk dat al dat gedoe en die alertheid die een intacte reu heeft energie kost.´Net als de bespiering die bij testosteron hoort.
Als je dat wegneemt houdt hij die energie over en moet je minder voeren waardoor hij meer honger heeft.
En nee, ik zeg niet dat je hond meteen een chipolatapudding maar als je hem 2 jaar later met zijn intacte broer vergelijkt schrik je je kapot.
Sta je eetlepeltjes voer af te wegen voor een hond die nooit verzadigd is terwijl die ander nog steeds vanzelf fit is.
Als je dat wegneemt houdt hij die energie over en moet je minder voeren waardoor hij meer honger heeft.
En nee, ik zeg niet dat je hond meteen een chipolatapudding maar als je hem 2 jaar later met zijn intacte broer vergelijkt schrik je je kapot.
Sta je eetlepeltjes voer af te wegen voor een hond die nooit verzadigd is terwijl die ander nog steeds vanzelf fit is.
-
EchoMira
Nee. Het is doodnormaal voor een hond om 12 kilometer te lopen omdat hij een lekkere teef heeft geroken. Dat is niet hyperseksueel of oversekst. Het komt jou niet uit. Dat is iets anders.
Iedereen moet alles lekker zelf weten maar we gaan niet doen alsof een haan ongelukkig is omdat hij teveel kraait en zijn rust niet kan vinden.
Dat is slap gelul om niet te hoeven zeggen dat je zelf geen zin hebt om het aan te horen.
Het is hyperseksueel als ie er 24 uur per dag mee bezig is en nergens anders aandacht voor heeft.
Een soort van seksverslaving. Komt bij mensen trouwens ook voor.
Een soort van seksverslaving. Komt bij mensen trouwens ook voor.

-
EchoMira
Ja. Je brengt het lekker stellig maar helaas, daarom is het nog geen diagnose.
Dieren hebben geslachtsdrift. Dat is geen verrassing en ook geen aandoening.
Overigens is een hond die 1 x 24/7 alleen maar piept en niet eet en drink meteen dood. Natuurlijk wordt er wel gegeten en gedronken alsmede geslapen.
Alleen niet zoals het jou uitkomt.
Dieren hebben geslachtsdrift. Dat is geen verrassing en ook geen aandoening.
Overigens is een hond die 1 x 24/7 alleen maar piept en niet eet en drink meteen dood. Natuurlijk wordt er wel gegeten en gedronken alsmede geslapen.
Alleen niet zoals het jou uitkomt.
- malinois
- Posts in topic: 7
- Welke: Xavi-Xygan-Xanu
- Contacteer:
Doe je dan niet teveel? Ik heb nu Xcooby, een totaal ander type hond dan al mn voorgaande honden. Maar als ik daar dagelijks veel mee doe wordt ie alleen maar nog drukker.. gewoon een dagje kort wandelen en weinig doen doet dan wonderen, wordt ie een stuk rustiger...Smoushond schreef:Ja ik moet wat strenger worden maar voel me altijd schuldig als hij niet tevreden is
Als hij onrustig is in huis begin ik al meteen te denken : heb ik wel genoeg gedaan vandaag met hem ?

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
Facebooksite Xanu Facebooksite Xygan Facebooksite Xavi
Bokken, stieren, hengsten en katers hebben ook geslachtsdrift. Toch brengen we net zo makkelijk naar de dok om die ballen eraf te laten jassen. Maar bij een reu is het opeens in de remmen? NEEEEEEJ!!!!
Ik zou er bij mijn newf meteen weer voor kiezen. Maar met een verschil. Ik zou het veel eerder gedaan hebben dan pas met twee en een half.
Ik zou er bij mijn newf meteen weer voor kiezen. Maar met een verschil. Ik zou het veel eerder gedaan hebben dan pas met twee en een half.

Dus het beoogde effect is alle gevolgen van castratie? Dat is dan bijzonder want de meeste mensen willen een bepaalde gedragsverandering en zijn verder hartstikke tevreden over hun hond. Ze willen dat hij stopt met weglopen bv. Of stopt met vechten. De meeste willen niet dat hun hond spierverlies heeft, de hele dag met eten bezig is en soms ronduit gedemotiveerd in het leven gaat staan. Maar als je dat allemaal wel wil voor je hond moet je hem inderdaad zeker castreren.Nanna schreef: 12 nov 2025, 13:57Precies. En dat is dus het beoogde effect.Marc schreef: 12 nov 2025, 13:39 ..een specifiek probleem van de hond. Hij moet kalmer worden. Niet meer piepen. Niet meer weglopen. Meer eten. Makkelijker worden met sexegenoten. Betere concentratie hebben voor de baas. Minder rijden etc etc. Reken er maar op dat je hele hond anders wordt dus.
Helemaal niemand zegt dat je bij alle reuen die ballen eraf moet plukken. Maar als je je door dat hyperseksuele gedrag gaat ergeren en de hond er zelf ook last van heeft dan wordt het tijd voor een shot suprelorin. Gelukkig bestaat dat. En dan kun je precies bekijken welk effect dat heeft op je reu. En of je daarna de beslissing om te castreren wel of niet moet nemen.
-
EchoMira
Die hebben er zelf veel meer voordeel aan. Ze kunnen bij de kudde de wei in in plaats van alleen (binnen) staan. En katers pissen je hele huis onder.Nanna schreef: 12 nov 2025, 14:15 Bokken, stieren, hengsten en katers hebben ook geslachtsdrift. Toch brengen we net zo makkelijk naar de dok om die ballen eraf te laten jassen.
Een smousreutje kan gewoon alles doen wat een hond moet kunnen doen. Dat is bij een kwpn-hengst heel anders.
Maar goed, je was afgehaakt en ik haak af bij het onwenselijk verklaren van organen.
Wat een onzin. Je weet precies waarom mensen een hengst naar de dierenarts brengen. Om er een makke goed uit te buiten manegeknol van te maken. Een dressuurpaard gaan ze echt niet castreren hoor. Met een hengst worden de hoogste wedstrijden gereden door mensen die prima met hun paard kunnen werken ongeacht het geslacht. Katten die zijn helaas niet te stoppen kwa voortplanting en dan moet je keuzes maken. Bokken castreren doen mensen alleen om ze in leven te laten. Verder nergens om. Castreren doe je om voortplanten te voorkomen en dus dierenleed. Niet om je dier mak en hanteerbaar te maken. Neem dan een teef en gun een ander je reu?Nanna schreef: 12 nov 2025, 14:15 Bokken, stieren, hengsten en katers hebben ook geslachtsdrift. Toch brengen we net zo makkelijk naar de dok om die ballen eraf te laten jassen. Maar bij een reu is het opeens in de remmen? NEEEEEEJ!!!!
Ik vind het prima als mensen hun honden castreren hoor. Maar breng het niet als iets dat goed is voor de hond want dat is echt onzin.
- malinois
- Contacteer:
Maar ik denk dat castratie dan niks doet. Xantos was hondagressief,in het nest al... daar had castratie minder dan niks aan veranderd.Smoushond schreef:Bertus is altijd zo geweest . Toen hij 1 jaar was hadden we een terug kom dag van het nest in een zaal met veel honden en later bleek ook een loopse teef . Toen hapte hij al naar zijn broertje die te dichtbij kwam
Bertus reageert op gecastreerde reuen pieperig en opdringerig alsof het een lekker ruikende teef is
Ik moet er ook weer niet aan denken dat reuen zo op hem gaan reageren

In liefdevolle herinnering aan Xena v.d. Lobo Hoeve 12.08.2001 - 15.06.2016 & Xito v.d. Lobo Hoeve 04.01.06 - 21.08.14 Website Mechelse herders
- malinois
- Contacteer:
Dat klopt wel, ik reed in Oostenrijk altijd paard, de eigenaar had een hengst en de rest merries. Hengst reedt hij altijd op én vooraan met buitenritten. Als ik er was mocht ik vaak zijn hengst rijden maar wel achteraan. Ik heb het zweet nog op mn rug staan als ik eraan terugdenkMarc schreef:Wat een onzin. Je weet precies waarom mensen een hengst naar de dierenarts brengen. Om er een makke goed uit te buiten manegeknol van te maken. Een dressuurpaard gaan ze echt niet castreren hoor. Met een hengst worden de hoogste wedstrijden gereden door mensen die prima met hun paard kunnen werken ongeacht het geslacht. Katten die zijn helaas niet te stoppen kwa voortplanting en dan moet je keuzes maken. Bokken castreren doen mensen alleen om ze in leven te laten. Verder nergens om. Castreren doe je om voortplanten te voorkomen en dus dierenleed. Niet om je dier mak en hanteerbaar te maken. Neem dan een teef en gun een ander je reu?Nanna schreef: 12 nov 2025, 14:15 Bokken, stieren, hengsten en katers hebben ook geslachtsdrift. Toch brengen we net zo makkelijk naar de dok om die ballen eraf te laten jassen. Maar bij een reu is het opeens in de remmen? NEEEEEEJ!!!!
Ik vind het prima als mensen hun honden castreren hoor. Maar breng het niet als iets dat goed is voor de hond want dat is echt onzin.
Verder liet hij nooit mensen erop rijden, te gevaarlijk maar naast het echt moeten werken met zo'n paard want een relaxt ritje was t niet altijd, was het wel echt een heerlijk beest!
Maar hij liet hem dus intact net als hij zn overleden paarden naar de dierentuin brengt om te voeren aan de wilde dieren. Het hoefde geen manegepaard te worden alleen mensen die er op konden rijden mochten hem rijden en anders reed hij hem zelf.

-
EchoMira
Ik heb jaren op een draverhengst gereden.
Heerlijk dier. Wel heel temperamentvol natuurlijk en met andere paarden in de buurt moest je je rijkunsten wel aanwenden. Stalmanieren moest je vrij strikt bewaken maar dan ging het ook gewoon goed.
Hij kon alleen los in de binnenbak en daar is natuurlijk weinig aan dus er is een hengstenwei ingericht waar die dan een paar keer in de week onder toezicht los konden.
Hier heb ik nu hanen. Een hoop herrie maar momenteel niet zo'n flikker die je in je knieholtes vliegt. Had ik wel. Ook een kwestie van opvoeden. Gaat u daar maar even liggen.
Heerlijk dier. Wel heel temperamentvol natuurlijk en met andere paarden in de buurt moest je je rijkunsten wel aanwenden. Stalmanieren moest je vrij strikt bewaken maar dan ging het ook gewoon goed.
Hij kon alleen los in de binnenbak en daar is natuurlijk weinig aan dus er is een hengstenwei ingericht waar die dan een paar keer in de week onder toezicht los konden.
Hier heb ik nu hanen. Een hoop herrie maar momenteel niet zo'n flikker die je in je knieholtes vliegt. Had ik wel. Ook een kwestie van opvoeden. Gaat u daar maar even liggen.
Mijn katers liepen op bepaald moment buiten, en risico van markeren in huis wilde ik niet nemen, en dat ze buiten krolse poezen zouden dekken vond ik eigenlijk ook niet zo ok. Poezen nu zijn ook gesteriliseerd trouwens.
Mijn honden zijn wél onder mijn toezicht, dus hoor ik zelf in de hand te houden of er gedekt wordt of niet, zowel in als buitens huis in mijn geval destijds.
Als een hond echt niet te bereiken is, en volledig over de wap gaat ondanks trainen, opvoeden etc.. dan snap ik echt volledig dat je gaat hopen en denken dat castratie een oplossing kan zijn.
En bij de mensen die hier posten geloof ik ook niet dat het over een nacht ijs gaat, uitzonderingen daar gelaten.
Probeer me te bedenken wat ik zou doen, of zelfs ook denken.. wat doe ik niet goed dat het niet lukt..
Maar dat komt echt puur omdat ik er gewoon nooit issues mee heb gehad.
Geen honden die alles en iedereen leuk vonden, dat dan weer niet.
Maar ik had niet de illusie dat bij met name de reuen die houding zou veranderen als ik ze zou laten castreren.
En Bertus als voorbeeld, is het dan écht dat de hond zichzelf enorm in de weg zit en is dit hormonen ding, of kan je als eigenaar wellicht wel iets veranderen als je jezelf anders opstelt t.o.v. de hond.
Geen aanval, gewoon een vraag die ik mijzelf destijds met bijvoorbeeld Finn ook stelde.. zou hij anders zijn of "gemakkelijker" worden als ik zou laten castreren
Met dank aan mijn DA o.a. en "gedragsdeskundige" (die laatste had ik geen reet aan) kwam ik tot conclusie van Nee.
Maar goed, hij lag niet kwijlend voor het raam, hij vloog los niet weg op zoek naar loopse teven, hij zocht geen andere reuen op om amok te maken.
En in huis bij nog niet dekrijp zijn van eigen teven, was het ook gewoon te doen ook met wandelen .. dus voor mij was keuze gewoon.. lekker intact laten.. net als bij Aki later dus.
En natuurlijk werd hij wel hitsig, en wist hij op zeker waar Abraham de mosterd vandaan haalde. Maar onder controle te houden.
Misschien ook wel omdat ik op tijd bij snuffelen en zelf zien dat het loopse teven plas was.. sommeren door te lopen. Snuffelen altijd prima, maar als ik de klappertanden zag en soms drupneus.. door lopen aub?! Onnodig om daar te lang bij stil te laten staan vond ik altijd. Je mag toch niet dekken
Mijn honden zijn wél onder mijn toezicht, dus hoor ik zelf in de hand te houden of er gedekt wordt of niet, zowel in als buitens huis in mijn geval destijds.
Als een hond echt niet te bereiken is, en volledig over de wap gaat ondanks trainen, opvoeden etc.. dan snap ik echt volledig dat je gaat hopen en denken dat castratie een oplossing kan zijn.
En bij de mensen die hier posten geloof ik ook niet dat het over een nacht ijs gaat, uitzonderingen daar gelaten.
Probeer me te bedenken wat ik zou doen, of zelfs ook denken.. wat doe ik niet goed dat het niet lukt..
Maar dat komt echt puur omdat ik er gewoon nooit issues mee heb gehad.
Geen honden die alles en iedereen leuk vonden, dat dan weer niet.
Maar ik had niet de illusie dat bij met name de reuen die houding zou veranderen als ik ze zou laten castreren.
En Bertus als voorbeeld, is het dan écht dat de hond zichzelf enorm in de weg zit en is dit hormonen ding, of kan je als eigenaar wellicht wel iets veranderen als je jezelf anders opstelt t.o.v. de hond.
Geen aanval, gewoon een vraag die ik mijzelf destijds met bijvoorbeeld Finn ook stelde.. zou hij anders zijn of "gemakkelijker" worden als ik zou laten castreren
Met dank aan mijn DA o.a. en "gedragsdeskundige" (die laatste had ik geen reet aan) kwam ik tot conclusie van Nee.
Maar goed, hij lag niet kwijlend voor het raam, hij vloog los niet weg op zoek naar loopse teven, hij zocht geen andere reuen op om amok te maken.
En in huis bij nog niet dekrijp zijn van eigen teven, was het ook gewoon te doen ook met wandelen .. dus voor mij was keuze gewoon.. lekker intact laten.. net als bij Aki later dus.
En natuurlijk werd hij wel hitsig, en wist hij op zeker waar Abraham de mosterd vandaan haalde. Maar onder controle te houden.
Misschien ook wel omdat ik op tijd bij snuffelen en zelf zien dat het loopse teven plas was.. sommeren door te lopen. Snuffelen altijd prima, maar als ik de klappertanden zag en soms drupneus.. door lopen aub?! Onnodig om daar te lang bij stil te laten staan vond ik altijd. Je mag toch niet dekken
-
EchoMira
Ken je er een?
Ik heb nog nooit een hond gekend die ongeacht wat ik wel en niet deed niet te beinvloeden was.
Als ik hem een postelastiek voor zijn kont schiet kijkt ie om, hoor. Mag hij wel even mijn stiekje apporteren want ik blijf niet bezig.
We hebben even gewandeld en ik heb even goed nagedacht. Ik vind het inderdaad moeilijk om hem voor dat gedrag flink te straffen omdat ik het “ natuurlijk “ gedrag vind wat bij een reu hoort. Maar ik denk dat hij daardoor juist geen duidelijkheid heeft
Ik kan wel streng zeggen dat het nù klaar is en dat hij moet ophouden met dat gedram maar als ik het eigenlijk van binnen toch zielig voor hem vind voelt hij dat natuurlijk ook
En hij heeft wel meer hondengedrag wat natuurlijk is en dat mag hij ook niet in huis zoals markeren of graven of springen
En ik kwam erachter dat ik er in de zomer geen last van heb omdat hij dan de hele dag buiten ligt in de tuin
Dan is hij tevreden van de geurtjes en ik blij
Met Heavy kwam hij in de herfst en winter ook in de tuin om samen te spelen maar dat is nu weg
Dus heb ik er geen fijn gevoel bij dat hij 22 uur in huis zit en vind dat zielig
Dus ik ga hem wat vaker in de tuin laten dat kon de laatste weken niet omdat er vliesjes van de bomen viel en dat vrat hij op en werd daar misselijk van
En verder moet ik hem in de periodes dat er een loopse teef is wat meer verplicht rust geven denk ik want hij is dan echt moe van het constant alert zijn. Zit me dan ook in de avond naar bed te kijken . En wordt daardoor ook niet gezelliger buiten met andere honden en katten
Hij is niet 24/7 bezig met een loopse teef want dan waren die ballen er al af
Hij slaapt goed ,joelt niet en eet wat minder maar eet wel
Ik kan wel streng zeggen dat het nù klaar is en dat hij moet ophouden met dat gedram maar als ik het eigenlijk van binnen toch zielig voor hem vind voelt hij dat natuurlijk ook
En hij heeft wel meer hondengedrag wat natuurlijk is en dat mag hij ook niet in huis zoals markeren of graven of springen
En ik kwam erachter dat ik er in de zomer geen last van heb omdat hij dan de hele dag buiten ligt in de tuin
Dan is hij tevreden van de geurtjes en ik blij
Met Heavy kwam hij in de herfst en winter ook in de tuin om samen te spelen maar dat is nu weg
Dus heb ik er geen fijn gevoel bij dat hij 22 uur in huis zit en vind dat zielig
Dus ik ga hem wat vaker in de tuin laten dat kon de laatste weken niet omdat er vliesjes van de bomen viel en dat vrat hij op en werd daar misselijk van
En verder moet ik hem in de periodes dat er een loopse teef is wat meer verplicht rust geven denk ik want hij is dan echt moe van het constant alert zijn. Zit me dan ook in de avond naar bed te kijken . En wordt daardoor ook niet gezelliger buiten met andere honden en katten
Hij is niet 24/7 bezig met een loopse teef want dan waren die ballen er al af
Hij slaapt goed ,joelt niet en eet wat minder maar eet wel

Dapper lag wel heel vaak met zijn neus op de vensterbank naar honden in de gracht te piepen. Misschien ook wel omdat er een teef loops was. Geen idee. Ik vond het leuk en alert gedrag. Cleo at soms drie dagen niet. Dat was een gecastreerde teef. Ik vond dat prima. Dapper was ook niet erg hongerig en heel pieperig toen Eva loops was. Ik vind dat prima. Ik zie soms het probleem niet. Mijn hond blaft als de buurhond in de tuin is. Of hij nu geil piept of waaks blaft?
Misschien is het ook wel een hoe de baas het ervaart ding? Want ik herinner me Dapper echt met zijn kop uit het raam in Amsterdam. Lekker via de leuning van de bank. Had hij wat te doen. Vond dat dus eerder leuk dan vervelend.
Ik ervaar niet eten en ander gedrag zelf helemaal niet als vervelend. Een altijd dezelfde gematigde hond vind ik eerder vervelend.
Misschien is het ook wel een hoe de baas het ervaart ding? Want ik herinner me Dapper echt met zijn kop uit het raam in Amsterdam. Lekker via de leuning van de bank. Had hij wat te doen. Vond dat dus eerder leuk dan vervelend.
Ik ervaar niet eten en ander gedrag zelf helemaal niet als vervelend. Een altijd dezelfde gematigde hond vind ik eerder vervelend.
Ja klopt dat speelt ook mee . Hij speelde veel in de tuin met Heavy en dat valt nu weg .Marc schreef: 12 nov 2025, 13:49 Is dit gedrag bij Bertus altijd al zo geweest? Ook toen je je herder nog had? Want kan ook dat hij ineens alleen is? Guus is veel aanweziger sinds Bas stokoud is en hij het van ons moet hebben. Bas geeft ook geen grenzen meer aan. Dus Guus is meer het potentaat van het huis geworden. Eerder was hij ondergeschikt en bescheiden door en richting Bas.