EchoMira schreef: 12 nov 2025, 14:46
blondie schreef: 12 nov 2025, 14:43
Als een hond echt niet te bereiken is
Ken je er een?
Ik heb nog nooit een hond gekend die ongeacht wat ik wel en niet deed niet te beinvloeden was.
Als ik hem een postelastiek voor zijn kont schiet kijkt ie om, hoor. Mag hij wel even mijn stiekje apporteren want ik blijf niet bezig.
De honden die ik heb gehad niet nee.
En in kader van dingetje met Sambal baasje die nu weg is.. laatst liep ik met de dames op terug weg daar waar grote konijnen in tuin zitten.
Zat ik elders ooit te vertellen dat ze zo gewend waren (met Aak erbij, dus misschien was dat het verschil nu..) om er zonder veel gedoe voorbij te lopen.
Vond Glory het ineens nodig om ineens wel te gaan lopen focussen, Chara ook met oren gespitst en alert.. 1 of 2x zeggen doorlopen en niet doen.. maar wel richting dat grote konijn achter hekje lopen... tsjenken en misschien neiging tot over hek springen..
Daar ga ik dan niet op zitten wachten, dus Glory die best gevoelig is.. maar wel dus advies van mij negeert.. kreeg even een correctie op de kont van mij.. en Chara gaf ik ook een aan geen zin te hebben in dat negeer gedrag naar mij toe.
Is niet echt uitvallen, maar wel neiging tot dingen doen waar ik ze van had geleerd dat niet te doen, dus daar corrigeer ik dan soms wel fysiek voor ja als ze mijn stem negeren terwijl ik ze anders heb aangeleerd.
Maar goed, een konijn is geen loopse teef voor een reu.
En ik heb wel een hond gehad die voor bepaalde correcties niet écht gevoelig was, dat was Bluf. Daar moest ik bij omdenken eerlijk gezegd bij bepaalde dingen.
Ik denk dus zeker nooit zwart wit als het om bepaalde issues gaat of dat je altijd maar 1 lijn kunt trekken in wat je niet en wel accepteert van hond of hoe dat te bereiken.
Ik ben wel altijd zwart wit in als het lijkt dat ik controle over eigen hond kwijt dreig te raken en dat het gevaarlijk kan worden. Hetzij voor mijn eigen honden of voor andere mensen of dieren.
Ben je eigenlijk al een pas te ver als dat gebeurd, maar je heb nooit altijd alles in de hand.
Wel je reactie erop.
Wederom dus los van castreren waar nu ineens focus op lijkt te liggen in dit topic,wil ik hem toch weer doortrekken naar bepaald gedrag wat in honden kan zitten en waar je al dan niet je invloed op zou kunnen hebben als baas.
En dan trek ik hem nu nog even door, de "onruststoker" hier is dus Glory. Die vind veel dingen eng, loopt en liep gespannen, en had ik de rest niet erbij betrokken en haar mindset anders gekregen had ik toen Aki nog leefde met een monsterlijk uitvallend trio kunnen lopen.