Je ergeren aan uitvallers

Smoushond
Posts in topic: 123

Re: Je ergeren aan uitvallers

Bericht door Smoushond »

Budkes schreef: 12 nov 2025, 21:44 @Smoushond Ik kan er natuurlijk volledig naast zitten maar ik vind zelf herders oneindig veel makkelijker te bereiken en te begrenzen als die zelfstandige ongedierteverdelgers als JRT's en Smoushonden.
Het vergt echt een andere aanpak waarbij je heel duidelijk op je strepen moet staan en grenzen aan moet geven. Het zijn harde hondjes die hun eigen plan trekken, daar zijn ze ook op gefokt.
Mss, maar daar kan ik ook mis mee zijn, ben je in den beginne wat te veel verleidt door het kleine en het schattige. Ik denk serieus dat even duidelijk paal.en perk stellen aan zijn gedrag net zoveel zoden aan de dijk zet als hem castreren.
Ik herken het opspringen zodra ik in beweging kom van zowel de Mechelaar hier als de Jack Russell. Er zit echter wel een verschil in in motivatie. De Mechel is alleen maar bezig met "wat gaan we doen, wat gaan we doen" de Jack denkt alleen maar " wat kan ik doen, wat kan ik doen". Veel opportunistischer. En dat maakt dat ik tegen hem veel duidelijker moet zijn, als je begrijpt wat ik bedoel. 😉
Ja dat klopt 😀 dat is precies goed omschreven
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

CatnDog schreef: 12 nov 2025, 17:50
Smoushond schreef: 12 nov 2025, 17:35 Het enige wat me echt niet lekker zit is die agressie. Maar dat gaat niet verbeteren dat komt ook door slechte ervaringen
Hij is al 3 keer belaagd door reuen en al die 3 keren heeft hij niet gebeten en ook niet uitgevallen
Hij was daar best van onder de indruk
Dat was ook het hoofddoel waar ik hoopte met de chemische castratie: dat andere reuen niet zo fel meer op hem zouden reageren. Ik zag echter geen verschil.
De (negatieve) ervaringen zitten in het geheugen. Die krijg je er met een castratie ook niet uit.
Ik vind het wel een goed teken dat Bertus daar zelf niet agressief op heeft gereageerd. De keren dat honden bij Zeno in de nek hingen, reageerde hij eigenlijk ook niet terug. Heel erg onzeker werd hij er ook niet van. Je hoort ook wel dat onzekere reuen door de afwezigheid van testosteron juist nog onzekerder kunnen worden en daardoor niet minder uitvallen. Maar Bertus lijkt me niet per se een heel onzeker type? Hij kan ook uitvallen 'om te rellen/zijn mening te laten horen'.
Nou dat weet ik dus niet . Hij valt inderdaad uit maar bij voldoende afstand niet. En dan heb ik het over aan de andere kant van de weg als afstand. Als hij belaagd wordt doet hij niks terug . Ik heb een keer de situatie gehad dat een hond waar hij altijd vreselijk tegen tekeer gaat aankwam lopen en Bertus liep los en hij keek ernaar en kwam toch naar mij toen ik hem riep dus hij koos de aanval niet

Dus het kan ook zo zijn dat hij gewoon een hele grote bek heeft maar dat het daar bij blijft. Ik weet het niet omdat ik het niet ga uitproberen 😉 en het klinkt ongelofelijk agressief maarja hij is overal overdreven in

Zijn zus moest een gedragstest omdat ze te angstig leek te zijn en zijn broer is ook angstig
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 109
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

CatnDog schreef: 12 nov 2025, 16:43
blondie schreef: 12 nov 2025, 15:53 En in kader van dingetje met Sambal baasje die nu weg is..
Is Susam weggegaan (als ik @susam typ krijg ik geen match)? Wat jammer. Kan dat nog ongedaan worden gemaakt als ze zich bedenkt?
Ja die is weg.

Als iemand een linkje naar haar "insta" heeft wil ik best even sorry zeggen.
Ik kan niet zo heel veel met hysterisch wegrennen maar aan mij hoeft het niet te liggen.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

We moesten vanavond een uurtje weg . Maar dat komt haast nooit voor dus dat had Bertus al snel in de gaten
Waarom gaat ze zich nu omkleden en waarom poetst ze haar tanden 😉
En dan weet hij het even niet meer en gaat ….de deken uit de bank pakken om te rijden 😂

Ondanks de supplementen dus
Dat rijden is dus duidelijk stress
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Smoushond schreef: 12 nov 2025, 23:07
Dus het kan ook zo zijn dat hij gewoon een hele grote bek heeft maar dat het daar bij blijft. Ik weet het niet omdat ik het niet ga uitproberen 😉 en het klinkt ongelofelijk agressief maarja hij is overal overdreven in

Zijn zus moest een gedragstest omdat ze te angstig leek te zijn en zijn broer is ook angstig
Vergis je niet over hoe honden zelf kunnen trollen.
Je kunnen niet abstract denken dus ze doen niet aan toneel maar ze kunnen wel degelijk waarnemen dat er voordeel in aandikken en subversiveren kan zitten als je ze dat zelf leert.

Een correctiemomentje uitlokken omdat ze weten dat je het daarna dubbel en dwars goed komt maken snappen ze vaak prima.
Budkes
Posts in topic: 17
Honden: 5
Welke: Jack Russell Mechelse Herder Welsh Corgi Pembroke

Bericht door Budkes »

Smoushond schreef: 12 nov 2025, 23:11 We moesten vanavond een uurtje weg . Maar dat komt haast nooit voor dus dat had Bertus al snel in de gaten
En dan weet hij het even niet meer en gaat ….de deken uit de bank pakken om te rijden 😂

Rijden op spullen is bijna nooit ingegeven door "sexdrive" maar vrijwel altijd ingegeven door stress. Ik heb laatst een interessante workshop gehad over OCD bij honden, in dit geval specifiek bij mechelse herders. Meerdere oorzaken één daarvan, voor de hand liggend bij Mechelaars, is stress door de manier waarop ze gehouden worden, namelijk huisvesting in kennels met weinig verrijking in hun verblijf en/of weinig toegang tot soorteigen gedrag en/of onprettige slaapplaatsen etc.,
Een andere oorzaak is erfelijkheid. Nu is mijn Louitje een wandelende dwangneurose; hij is niet gehuisvest in een kennel, maar woont gewoon binnen, kan kiezen uit slapen op de bank, op één van de kussens of in een open bench met een stapel vetbedden. Heeft de hele dag contact met soortgenoten en mag struinen door bos en hei. Maar zuslief heeft exact hetzelfde gedrag en vader is er ook niet vrij van. Dus erfelijkheid ligt zeer voor de hand.
Zijn dwangneurose is sabbelen op een kussen en bij ultieme stress rijden op een kussen. Ik heb er met hem een weg in kunnen vinden door dingen beperkt toe te staan om hem zijn stress af te laten vloeien maar hij is altijd geneigd tot obsessief gedrag.
Als ik van je lees dat andere nestgenoten angstig gedrag vertonen zou ik het eerder zoeken in erfelijkheid dan in hormonaal gedrag en zou ik hem zeker niet gaan castreren maar eerder een weg zoeken tussen gedeeltelijk toestaan om zijn stress af te laten vloeien en begrenzen om obsessief gedrag te voorkomen.
Laatst gewijzigd door Budkes op 12 nov 2025, 23:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Josefien
Posts in topic: 7
Welke: Montero Valdueza-Javier Mastin-Merlijntje Braque Français Pyrenees type-Edison

Bericht door Josefien »

Nou, is het niet gewoon prinsessegedrag? Ik zou het niet pikken, een draai om je oor kun je krijgen. Hij zit je zo te claimen, niet in meegaan. Duidelijk grenzen stellen. Jij wordt beperkt in je vrijheid , en dat moet je je niet laten gebeuren

Goed dat Sambal en haar eigenaresse hier even niet zijn.

Is het een optie voor jou om er een tweede hond bij te nemen? Het lijkt ook alsof hij zich wat verveelt en daardoor extra claimerig wordt. Hij was altijd de aanwezigheid van je andere hond gewend.ik zou er een wat oudere stabiele en wijze hond bij nemen, waar hij zich aan kan optrekken.
Javier (2010-2026), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Afbeelding
CatnDog
Posts in topic: 24
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

EchoMira schreef: 12 nov 2025, 23:10 Ja die is weg.

Als iemand een linkje naar haar "insta" heeft wil ik best even sorry zeggen.
Ik kan niet zo heel veel met hysterisch wegrennen maar aan mij hoeft het niet te liggen.
Die heb ik niet, sorry (ik zit niet op social media).
Dat vind ik oprecht heel lief van je.
Ik ben ook geen fan van weglopen. Het zal wel een kwestie zijn geweest van de emmer die overliep op het verkeerde moment.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

Smoushond schreef: 12 nov 2025, 23:07 Nou dat weet ik dus niet . Hij valt inderdaad uit maar bij voldoende afstand niet. En dan heb ik het over aan de andere kant van de weg als afstand. Als hij belaagd wordt doet hij niks terug . Ik heb een keer de situatie gehad dat een hond waar hij altijd vreselijk tegen tekeer gaat aankwam lopen en Bertus liep los en hij keek ernaar en kwam toch naar mij toen ik hem riep dus hij koos de aanval niet

Ik zou het ook niet uitproberen. Van de meeste honden die naar Zeno tetteren heb ik de indruk dat er niet iets venijnigs achter zit, maar het gewoon een uit de hand gelopen schrikreactie is.
Ik denk trouwens dat bij alle dieren (ook bij mensen) bij het zien van een vreemde soortgenoot er een initiele schrikreactie is. De 1 maakt zich vervolgens groot, de ander maakt zich klein, weer een ander is een stoicijn of er volgt een complete mental breakdown (in het geval van mensen niet zo snel bij een volwassene, maar je ziet het wel vaak bij kinderen).
Dan is er gewenning: welke respons zich het meest herhaalt. Bij Zeno is het meer zichzelf groter maken, maar hij keert daarna snel naar neutraal.

Laatst kwam er een mevrouw met twee honden uit een zijstraatje vlak voor ons langs. Een van haar honden had ook de 'zichzelf even groter maken' reactie toen hij Zeno zag en daarna ging hij ook snel weer naar neutraal. Geen uitvalgedrag dus, maar wel even het schrikken, het aangeleerde gedrag en herstellen.

Je hebt wel mensen die zouden adviseren 'laat ze even kennis maken', maar zo'n ontmoeting begint van de uitvallende partij al vanuit een angstige insteek en de andere partij (als ik Zeno daar maar even voor in de plaats zet) zit daar waarschijnlijk ook helemaal niet op te wachten. Als mens zit ik dat ook niet. ik denk dat je beter kan leren dat ze er niets mee hoeven en dat er niets gebeurt. Die ander loopt gewoon door.

En eens met Budkes. Als zijn zus en broer een angstige insteek hebben, is de kans wel groot dat Bertus daar ook iets van heeft meegekregen.
Maar het draait er vervolgens ook om wat jij als baasje daar mee doet. Een alternatief bieden voor de ik-ga-uit-mijn-plaat-reactie en dat betere alternatief erin laten slijten.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

CatnDog schreef: 12 nov 2025, 23:35 Het zal wel een kwestie zijn geweest van de emmer die overliep op het verkeerde moment.
39 emmers waarvan er 20 overlopen en 4 andere lek zijn.
Wie niet?

Ze ging helemaal zeggen dat ik mijn honden sla en toen zei ik iets over ongezond patienterig gedrag.
Dat viel niet goed dus toen riep ze dat ik de koning ben en ging ze gauw weg.
Ik had haar natuurlijk van alles aangedaan.
Heel moeilijk.
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Josefien schreef: 12 nov 2025, 23:34 Nou, is het niet gewoon prinsessegedrag? Ik zou het niet pikken, een draai om je oor kun je krijgen. Hij zit je zo te claimen, niet in meegaan. Duidelijk grenzen stellen. Jij wordt beperkt in je vrijheid , en dat moet je je niet laten gebeuren

Is het een optie voor jou om er een tweede hond bij te nemen? Het lijkt ook alsof hij zich wat verveelt en daardoor extra claimerig wordt. Hij was altijd de aanwezigheid van je andere hond gewend.ik zou er een wat oudere stabiele en wijze hond bij nemen, waar hij zich aan kan optrekken.
Ik heb helemaal niet het gevoel dat hij me claimt of dat ik beperkt wordt in mijn vrijheid
Het is geen hond die alvast in zijn mand gaat liggen als hij ziet dat ik wegga
Hij voelt er wat bij en daar moet hij dan wat mee

Die deken is een dingetje,als ‘s avonds de gordijnen dicht gaan en ik ga zitten dan weet hij dat ik niet meer weg ga
Dan ligt hij in zijn mand maar zodra ik naar de keuken loop voor thee of naar de wc dan pakt hij 9 van de 10 keer die deken
Of als ik naar boven loop ,en hij mag gewoon mee naar de keuken of boven
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Wat betreft het uitvallen vraag ik me af of er ook een gedeelte waken bijzit
Bertus valt heftig uit rondom huis en het lijkt erop dat hij het minder doet als de afstand groter is
Maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat daar meer ruimte is om afstand te nemen

De laatste keer dat we hem meenamen naar een compleet vreemd wandelgebied viel hij niet uit
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Budkes schreef: 12 nov 2025, 23:32
Smoushond schreef: 12 nov 2025, 23:11 We moesten vanavond een uurtje weg . Maar dat komt haast nooit voor dus dat had Bertus al snel in de gaten

Rijden op spullen is bijna nooit ingegeven door "sexdrive" maar vrijwel altijd ingegeven door stress. Ik heb laatst een interessante workshop gehad over OCD bij honden, in dit geval specifiek bij mechelse herders. Meerdere oorzaken één daarvan, voor de hand liggend bij Mechelaars, is stress door de manier waarop ze gehouden worden, namelijk huisvesting in kennels met weinig verrijking in hun verblijf en/of weinig toegang tot soorteigen gedrag en/of onprettige slaapplaatsen etc.,
Een andere oorzaak is erfelijkheid. Nu is mijn Louitje een wandelende dwangneurose; hij is niet gehuisvest in een kennel, maar woont gewoon binnen, kan kiezen uit slapen op de bank, op één van de kussens of in een open bench met een stapel vetbedden. Heeft de hele dag contact met soortgenoten en mag struinen door bos en hei. Maar zuslief heeft exact hetzelfde gedrag en vader is er ook niet vrij van. Dus erfelijkheid ligt zeer voor de hand.
Zijn dwangneurose is sabbelen op een kussen en bij ultieme stress rijden op een kussen. Ik heb er met hem een weg in kunnen vinden door dingen beperkt toe te staan om hem zijn stress af te laten vloeien maar hij is altijd geneigd tot obsessief gedrag.
Als ik van je lees dat andere nestgenoten angstig gedrag vertonen zou ik het eerder zoeken in erfelijkheid dan in hormonaal gedrag en zou ik hem zeker niet gaan castreren maar eerder een weg zoeken tussen gedeeltelijk toestaan om zijn stress af te laten vloeien en begrenzen om obsessief gedrag te voorkomen.
Ja het voelt wel alsof hij kan doorslaan in zijn gedrag inderdaad. Wat in de jonge jaren op ondeugend gedrag leek is niet verdwenen.
En ik denk dat hij ook veel stress kwijt kon door met Heavy te spelen en rennen
Ik ga eens kijken of ik wat met een teefje kan afspreken om samen te wandelen
Afbeelding
Tineke
Posts in topic: 10

Bericht door Tineke »

Smoushond schreef: 13 nov 2025, 07:19 Wat betreft het uitvallen vraag ik me af of er ook een gedeelte waken bijzit
Bertus valt heftig uit rondom huis en het lijkt erop dat hij het minder doet als de afstand groter is
Maar dat kan ook te maken hebben met het feit dat daar meer ruimte is om afstand te nemen

De laatste keer dat we hem meenamen naar een compleet vreemd wandelgebied viel hij niet uit
Ik denk eerlijk gezegd dat je teveel oorzaken zoekt om zijn gedrag goed te praten 😉

Onze Fila's, waakhonden pur sang , hoefden dit soort gedrag echt niet in hun hoofd te halen hoor.

Ik denk dat je gewoon echt te lief bent en dat bedoel ik niet negatief want het is een prima eigenschap enkel in combinatie met Bertus niet zo makkelijk misschien 😉

Daar zou ik dus aan proberen te werken kort en duidelijk en privileges moet je verdienen en niet standaard krijgen.

En , klinkt misschien raar ,maar doe je gewoon niet teveel met hem zodat hij daardoor standaard aan staat.
Een dagje wat minder af en toe op een verder actief leven kan echt geen kwaad en zelfs goed doen.
Laatst gewijzigd door Tineke op 14 nov 2025, 04:29, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Marc
Posts in topic: 82

Bericht door Marc »

Is het uitvallen niet gewoon beschermen of territoriale agressie? Dus een kwestie van ruimte en de mate waarin je zelf overduidelijk de controle hebt? Ik ben helemaal veranderd in de afgelopen 10 jaar. Vroeger was ik helemaal begripvol naar mijn honden. Paste me aan aan hoe zij zich voelden. Probeerde ze een goed gevoel te geven etc etc. Dat is leuk en goed maar soms maakt het dat slimme sensitieve honden voelen dat je eigenlijk teveel met hun welbevinden en hun gedrag bezig bent. En dan ben je ongeacht wat je doet geen leider meer maar een volger.

Ik loop nu dus niet meer om voor bepaalde honden maar neem de situatie over. Pak door en ga door. Ik was altijd bang dat Guus en Bas gepakt werden maar nu niet meer zo want ik zorg ervoor dat ze niet gepakt worden. Het is heel subtiel eigenlijk. Ik ben van een begeleider en verzorger naar de leider en de beschermer gegaan en inmiddels en ook vrijwel direct daarna zijn mijn honden gestopt met uitvallen. En met in mijn geval blijkbaar beschermen. Want ze deden net als Bertus eigenlijk niks. Ze krijsten vooral. En ik liep om voor bepaalde honden en situaties.

Ik heb dat heel erg slecht en erg van Cesar Milan. Keek zijn filmpjes en dacht daar zit toch wel wat in. Ook het snap out of it. Ik heb gewoon het geduld niet meer om met al die dwingende emoties te dealen en vind het nu ook gewoon onzin. Bang? Hoeft niet. Kijk maar. We doen het gewoon. Boos of agressief? Mag niet. Kijk maar. Als je doorgaat kap ik je fysiek af. Etc etc. En ik moet zeggen dat buiten de meeste gedragingen die je niet wil zien als sneeuw voor de zon verdwenen zijn.

Dus misschien ben je te voorzichtig en te invoelend en zet je je zelf daarmee net te kwetsbaar neer. Misschien heeft hij behoefte aan een wat de baas wil en zegt is duidelijke taal en ik hoef me geen zorgen te maken.

Guus heeft twee jaar lang op mensen gereden. Bij elke vorm van opwinding en dus meestal eigenlijk onzekerheid. Zeker als er een wijntje gedronken werd etc. Dat vond hij spannend. Blije vrolijke mensen en bezoek.

Ik ben dus nu een veel duidelijkere baas. Want ik bepaal en ik ben nergens bang voor behalve echt hele enge dingen. Zoals twee loslopende Duitse herders zonder baas ofzo. Dan draai ik echt wel om. Maar niet meer voor een hond met baasje. Gewoon rechts lopen en erlangs met rug recht en zelfvertrouwen. Guus voedt daar enorm positief op.

En ik zie wel overeenkomsten. Guus is geen terriër maar een Podenco maneto. Daarover lees ik overal dat ze graag de baas willen spelen. Dwingend en uitermate slim zijn. En waaks en aanwezig. Soms is uitvallen dus geen agressie. Dat schreef ik eerder al. En Bertus valt helemaal niet aan als hij los is dus het komt door de riem en jou. Gek om te zeggen maar is wel zo. Dus je kan hem ook zo krijgen als wanneer hij los is.

Waarschijnlijk als je hem aan mij geeft valt hij bij mij helemaal niet uit. Ik heb die band niet en geef hem geen reden. Na een tijdje misschien wel als ik dezelfde signalen ga afgeven als jij misschien onbewust doet. Ik zou de oplossing daar zoeken. Zeker omdat Heavy er was en hij toen anders was. Misschien was je herder wel zijn anker.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

En ik vind persoonlijk dat je eerst het gedrag moet aanpakken waar je tegenaan loopt en vervolgens moet castreren als je dat dan nog wil. Want castreren omdat je nog niet de juiste manier van begeleiden hebt gevonden maakt dat je hond matter is en dus minder heftig en jij je leven lang op de verkeerde manier blijft begeleiden.

Juist een reu in de bloei van zijn leven duidelijke grenzen aanleren en zich laten ontwikkelen tot een leuke makkelijke lieve hond maakt dat je de beste klik en band hebt. Ik denk oprecht dat hij duidelijke leiding nodig heeft. Dat Heavy dat eerder deed en jij ook meer zelfvertrouwen had toen er nog een herder meeliep en niet alleen een klein hondje. Ik weet hoe dat werkt. Als ik met de cao de bestiar loop en Guus ben ik nog 10 keer meer zelfverzekerd. Dat is wat Guus nodig heeft. De baas die alles voor hem kan wegnemen zodat hij kan ontspannen. Ik vermoed dat Bertus dat ook zo voelt. Dat hij nu zelf zaken oppakt als verantwoordelijkheid en die kan hij niet zo goed dragen.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ben je zelf niet zenuwachtig aangelegd? Ik wel. Dat is ook erfelijk. Net als bij honden. Dat straalt enorm af op je hond. Ik kan dus niet goed met agressieve gedragingen omgaan. Daar krijg ik stress van. Maar omdat mijn honden klein en niet agressief zijn kon ik veranderen. Ik moest leiden en bescherming bieden en die rol heb ik van Bas moeten leren. Om haar zelfvertrouwen te kunnen geven.
Afbeelding
Hewi
Posts in topic: 11

Bericht door Hewi »

EchoMira schreef: 13 nov 2025, 00:31
CatnDog schreef: 12 nov 2025, 23:35 Het zal wel een kwestie zijn geweest van de emmer die overliep op het verkeerde moment.
39 emmers waarvan er 20 overlopen en 4 andere lek zijn.
Wie niet?

Ze ging helemaal zeggen dat ik mijn honden sla en toen zei ik iets over ongezond patienterig gedrag.
Dat viel niet goed dus toen riep ze dat ik de koning ben en ging ze gauw weg.
Ik had haar natuurlijk van alles aangedaan.
Heel moeilijk.
Nouuuu jij en ook ik zijn vooral in haar ogen sowieso al verkeerd en dat heb je soms. Hey we zijn allemaal mensen ♡ .

Als ik merk dat ik me echt iets teveel aantrek , heyyyy ik zit in de overgang:) dan druk ik ff op rode kruisje rechts
Groetjes Heidi

Afbeelding
Hewi
Posts in topic: 11

Bericht door Hewi »

Josefien schreef: 12 nov 2025, 23:34 Nou, is het niet gewoon prinsessegedrag? Ik zou het niet pikken, een draai om je oor kun je krijgen. Hij zit je zo te claimen, niet in meegaan. Duidelijk grenzen stellen. Jij wordt beperkt in je vrijheid , en dat moet je je niet laten gebeuren

Plus 1 ;)
Groetjes Heidi

Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 15

Bericht door ranetje »

Budkes schreef: 12 nov 2025, 23:32

Mee eens :ok:
Het zou dan na castratie erger kunnen worden in plaats van minder.
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Marc schreef: 13 nov 2025, 07:48 En ik vind persoonlijk dat je eerst het gedrag moet aanpakken waar je tegenaan loopt en vervolgens moet castreren als je dat dan nog wil. Want castreren omdat je nog niet de juiste manier van begeleiden hebt gevonden maakt dat je hond matter is en dus minder heftig en jij je leven lang op de verkeerde manier blijft begeleiden.

Juist een reu in de bloei van zijn leven duidelijke grenzen aanleren en zich laten ontwikkelen tot een leuke makkelijke lieve hond maakt dat je de beste klik en band hebt. Ik denk oprecht dat hij duidelijke leiding nodig heeft. Dat Heavy dat eerder deed en jij ook meer zelfvertrouwen had toen er nog een herder meeliep en niet alleen een klein hondje. Ik weet hoe dat werkt. Als ik met de cao de bestiar loop en Guus ben ik nog 10 keer meer zelfverzekerd. Dat is wat Guus nodig heeft. De baas die alles voor hem kan wegnemen zodat hij kan ontspannen. Ik vermoed dat Bertus dat ook zo voelt. Dat hij nu zelf zaken oppakt als verantwoordelijkheid en die kan hij niet zo goed dragen.
Heavy ging de laatste jaren niet mee op lange wandelingen dus hij heeft het altijd alleen moeten doen 😉
Afbeelding
Smoushond

Bericht door Smoushond »

Marc schreef: 13 nov 2025, 07:53 Ben je zelf niet zenuwachtig aangelegd? Ik wel. Dat is ook erfelijk. Net als bij honden. Dat straalt enorm af op je hond. Ik kan dus niet goed met agressieve gedragingen omgaan. Daar krijg ik stress van. Maar omdat mijn honden klein en niet agressief zijn kon ik veranderen. Ik moest leiden en bescherming bieden en die rol heb ik van Bas moeten leren. Om haar zelfvertrouwen te kunnen geven.
Het zal vast ook aan mij liggen maar mijn vriend schrok er ook van hoe hij ineens flipte toen hij hem uitliet 😉
Maar het is ook gewoon heel anders dan een herder
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 53

Bericht door blondie »

CatnDog schreef: 12 nov 2025, 23:59
Smoushond schreef: 12 nov 2025, 23:07 Nou dat weet ik dus niet . Hij valt inderdaad uit maar bij voldoende afstand niet. En dan heb ik het over aan de andere kant van de weg als afstand. Als hij belaagd wordt doet hij niks terug . Ik heb een keer de situatie gehad dat een hond waar hij altijd vreselijk tegen tekeer gaat aankwam lopen en Bertus liep los en hij keek ernaar en kwam toch naar mij toen ik hem riep dus hij koos de aanval niet

Ik zou het ook niet uitproberen. Van de meeste honden die naar Zeno tetteren heb ik de indruk dat er niet iets venijnigs achter zit, maar het gewoon een uit de hand gelopen schrikreactie is.
Ik denk trouwens dat bij alle dieren (ook bij mensen) bij het zien van een vreemde soortgenoot er een initiele schrikreactie is. De 1 maakt zich vervolgens groot, de ander maakt zich klein, weer een ander is een stoicijn of er volgt een complete mental breakdown (in het geval van mensen niet zo snel bij een volwassene, maar je ziet het wel vaak bij kinderen).
Dan is er gewenning: welke respons zich het meest herhaalt. Bij Zeno is het meer zichzelf groter maken, maar hij keert daarna snel naar neutraal.

Laatst kwam er een mevrouw met twee honden uit een zijstraatje vlak voor ons langs. Een van haar honden had ook de 'zichzelf even groter maken' reactie toen hij Zeno zag en daarna ging hij ook snel weer naar neutraal. Geen uitvalgedrag dus, maar wel even het schrikken, het aangeleerde gedrag en herstellen.

Een bepaalde houding aannemen zie je vaak gebeuren, vervelende vind ik dan soms als de ander de houding dus te "eng" vindt daar een uitval reactie uit voort kan komen.
Aak kon zich ook wat groter gedragen, staart iets strakker, rechtop lopen en oren naar voren. Met name bij honden dus die in verleden al waren uitgevallen, of die zelf ook in een bepaalde houding aan kwamen zetten. Zijn houding was dan "niet met mij sollen" ik zag die lichaamshouding als waarschuwing, maar zorgde wel dat we in beweging bleven en het staren en evt. verstarren stond ik niet toe.
Ook niet bij de dames trouwens, ik wil dat geloer aan de lijn op straat niet hebben, gewoon allemaal fijn doorlopen en klaar.

Gisteren trof ik wederom een Duitse herder, die in eerste instantie aan het tetteren was tegen een man aan de overkant van straat (die heeft een hondje maar had hem niet bij zich, dus waarom die hond uit zijn plaat ging, geen idee :19: )

Vervolgens zag hij Glory en Chara en ging verstarren. Werd wel meegetrokken, maar richting ons dus. Wel met grasveld ertussen.
Glory heeft ondertussen écht wel aversie en angst verder ontwikkeld voor Duitse herders (dat ook ik dat ooit zou gaan zeggen :engel: ) en heeft nu dus ook neiging tot (terug) uitvallen richting die honden. Dus voor mij ook dat ik aan de bak moet.
Dus besloot door te lopen, voer in mijn handen en laten volgen en ondertussen maar de aandacht blijven vragen van zowel Chara als Glory.
Bij fietsoversteekje net als altijd even wachten, ondanks dat die hond dus vlak daarbij uit zijn pannetje ging, want de man was weer blijven staan..

Weer door en toen de afstand groot genoeg was ze de hemel in geprezen en beloond.

Was een risicootje natuurlijk, want Glory hád toch ook kunnen vervallen in terug uitvallen, maar dat deed ze niet.
Maar ik wil dit gewoon blijven oefenen, want die hond komen we om de haverklap tegen, en de andere duitser verderop valt ook uit en weer 1 verderop ook. Ik kan natuurlijk niet continue alles gaan lopen ontwijken op straat, of om gaan keren als er weer eens eentje aan komt lopen.

Bij te grote dreiging en agressie neem ik uiteraard geen risico en doe ik anders. Maar zolang ik inschat dat het behapbaar is :roll: blijf ik op mijn beurt de focus bij mijn honden leggen om ze niet te laten vervallen in eenzelfde gedrag.
CatnDog

Bericht door CatnDog »

blondie schreef: 13 nov 2025, 13:24 Een bepaalde houding aannemen zie je vaak gebeuren, vervelende vind ik dan soms als de ander de houding dus te "eng" vindt daar een uitval reactie uit voort kan komen.
Aak kon zich ook wat groter gedragen, staart iets strakker, rechtop lopen en oren naar voren. Met name bij honden dus die in verleden al waren uitgevallen, of die zelf ook in een bepaalde houding aan kwamen zetten. Zijn houding was dan "niet met mij sollen" ik zag die lichaamshouding als waarschuwing, maar zorgde wel dat we in beweging bleven en het staren en evt. verstarren stond ik niet toe.
Ook niet bij de dames trouwens, ik wil dat geloer aan de lijn op straat niet hebben, gewoon allemaal fijn doorlopen en klaar.

Gisteren trof ik wederom een Duitse herder, die in eerste instantie aan het tetteren was tegen een man aan de overkant van straat (die heeft een hondje maar had hem niet bij zich, dus waarom die hond uit zijn plaat ging, geen idee :19: )

Vervolgens zag hij Glory en Chara en ging verstarren. Werd wel meegetrokken, maar richting ons dus. Wel met grasveld ertussen.
Glory heeft ondertussen écht wel aversie en angst verder ontwikkeld voor Duitse herders (dat ook ik dat ooit zou gaan zeggen :engel: ) en heeft nu dus ook neiging tot (terug) uitvallen richting die honden. Dus voor mij ook dat ik aan de bak moet.
Dus besloot door te lopen, voer in mijn handen en laten volgen en ondertussen maar de aandacht blijven vragen van zowel Chara als Glory.
Bij fietsoversteekje net als altijd even wachten, ondanks dat die hond dus vlak daarbij uit zijn pannetje ging, want de man was weer blijven staan..

Weer door en toen de afstand groot genoeg was ze de hemel in geprezen en beloond.

Was een risicootje natuurlijk, want Glory hád toch ook kunnen vervallen in terug uitvallen, maar dat deed ze niet.
Maar ik wil dit gewoon blijven oefenen, want die hond komen we om de haverklap tegen, en de andere duitser verderop valt ook uit en weer 1 verderop ook. Ik kan natuurlijk niet continue alles gaan lopen ontwijken op straat, of om gaan keren als er weer eens eentje aan komt lopen.

Bij te grote dreiging en agressie neem ik uiteraard geen risico en doe ik anders. Maar zolang ik inschat dat het behapbaar is :roll: blijf ik op mijn beurt de focus bij mijn honden leggen om ze niet te laten vervallen in eenzelfde gedrag.
En daar ben jij als baasje natuurlijk ook voor: om te begeleiden en te voorkomen dat zo'n houding niet te veel doorslaat. Zeno heeft dat verstarren niet zo snel, maar wel dat hij zo'n houding zou willen overdrijven wat dan terecht geinterpreteerd zou worden als patsen (bluffen). (Aki was denk ik wat serieuzer qua karakter dan Zeno?) En dat gaan we niet doen. Zijn natuurlijke reactie om zich groter te maken vind ik verder niet heel ongezond of verkeerd. Het kan de onzekerheid van de andere partij helaas wel aanwakkeren.

Ik vermoed dat de Duitse herder die man associeert met zijn hond. Ik heb daar kort geleden een vergelijkbaar voorbeeld van meegemaakt. Een man liep altijd met een spaniel en die hond viel altijd uit naar een andere hond (kruising sennenhond), dat uitvallen werd wederzijds. De spaniel is inmiddels overleden. Die man is daarna, zonder hond dus, alsnog gebeten door de sennenhond (de man die hem regelmatig uitlaat had hem los gelaten en hij was terug over straat richting huis gelopen). Ik hoop die hond ook niet los tegen te komen, want hij mag Zeno totaal niet.

Ik begrijp wel dat Glory dol kan zijn op de ene Duitse herder, maar niet op de ander. Om op een eerder topic terug te komen: ik denk dat het managen van meerdere honden toch echt een stuk lastiger is dan wanneer je met een enkele hond loopt. (Lees: ik heb het makkelijker.) Volgens mij kan jij het wel handelen. Rustig kunnen oversteken ondanks een tetterende grote hond iets verderop is een mooie prestatie. Dat zijn hele goede momenten om te belonen. Ik denk dat het uitvalgedrag er bij Glory wel zal uitslijten.
Kells
Posts in topic: 8
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

De man wordt geassocieerd met een hond. Dat heb ik ook wel meegemaakt met Finbar en een buurtbewoner op de fiets. Daar kwam altijd een Flatcoat achteraan, maar op een dag niet meer. Fin besefte het trouwens wel dat hij toen voor niets blafte. Hij keek, maar er kwam niets.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Plaats reactie