We bedoelen idd hetzelfdeMarc schreef: 14 nov 2025, 10:14 Ik bedoelde eigenlijk vooral dat alleen vraatzucht nooit een paspoort is om er een werkhond van te maken. Natuurlijk is beloning soms ook gewoon snoep en goed dat je me erop corrigeert. Ik bedoelde meer dat er geen Mechelaar gekozen wordt voor werk als er geen buit en apporteerdrift in zit omdat dan alleen snoep over blijft en dat niet genoeg is om echt goed met de hond te werken. Uiteraard kan het zijn dat je eindigt met een hond die alles doet voor een koekje of zelfs een aai. Maar het echte opbouwen en aanleren wil je toch graag met een spel en een buit doen want dat lijdt denk ik tot betere resultaten.
Speurhonden zoeken hun buit ook. Maar zeker. Beloning kan ook een snoepje zijn.
@Smoushond Ik las dat je in de berm gaat staan als dat kan en dan een soort van counterconditioning toe past. Maar zoals jezelf al aangeeft kan dat niet altijd omdat je afhankelijk bent van de "tegenpartij" en de omgeving.
Ik zou een bal of een speeltje thuis "intrainen". Dus in een prikkelarme omgeving met hem spelen met dat speeltje. En doe maar gewoon een trekspelletje dan. Want dat vindt hij superleuk. Dan laat je hem het speeltje winnen en als de rust weer terug is vraag je hem het speeltje los te laten.
De stap daarvoor is natuurlijk dat je hem hebt geleerd dat loslaten ook wat oplevert, dus je ruilt voor óf een ander speeltje of een voertje. En hij krijgt het speeltje weer terug nadat hij los heeft gelaten. Als het "los" er goed inzit kun je gaan oefenen.
Met het speeltje in je hand oefenen op netjes volgen. En als hij een paar meter netjes heeft gevolgd krijgt hij het speeltje, even spelen en weer los. Dit herhalen. Als dit er thuis goed inzit ga je het buiten op straat oefenen, liefst in een omgeving zonder honden. Als dit goed gaat kun je het oefenen als er andere honden in de buurt zijn.
Wat echt heel belangrijk is dat jij doorloopt als je een andere hond passeert. Kies een ijkpunt uit in de richting waar je heen wilt, desnoods een lantaarnpaal op 100 meter en bepaal in je hoofd dáár ga ík naartoe. Wat er ook gebeurd, daar ga ik naartoe en Bertus jij gaat mee. Dat geeft je namelijk een andere mindset, je bent niet met de andere hond bezig, en omdat je een doel bepaald ben je letterlijk doelbewust en dat geeft je een andere houding, zelfzeker en niet aarzelend. En dat wordt door de lijn doorgegeven aan je hond.
Tegelijkertijd, als je een andere hond ziet pak je je speeltje, kiest je ijkpunt, laat Bertus het speeltje zien, geeft het commando "let op" en ga je op je doel af met stevige pas en doelbewuste houding.
Als de andere hond op voldoende afstand is beloon je Bertus met het speeltje en je blije stem, loopt nog een stukje door en gaat even een "trek"spelletje doen. Hoeft niet perse te bestaan uit echt trekken, maar oooo wat heb jij een mooi speeltje, een huppeltje een duwtje tegen hem aan of wat ook maar werkt voor Bertus om hem trots en blij te maken.
Ik ga in dit soort situaties met de mannen alleen stilstaan als het écht niet anders kan maar dan strooi ik geen voer. Zij krijgen een opdracht van mij namelijk ZIT en let op mij. Speeltje voor de neus of in hun geval volstaat een hand in de zak ook want daar zit voer.
Hierdoor hou ik namelijk de regie op de situatie ipv dat zij die hebben. Als ik voertjes strooi kunnen zij kiezen wat ze doen. Het voer ligt er immers toch al. En zeker terriër Herbert kan prima kijken naar de ander om daarna zichzelf te belonen met een voertje, even grommen en blaffen tussendoor en dan weer een voertje lukt hem ook prima, dat bepaalt hij zelf. Je geeft Bertus op deze manier de regie en dat is juist wat je niet wilt. Want als Herbert tijdens het zit en let op mij toch vindt dat hij moet blaffen of grommen krijgt hij nl geen beloning en dat hebben ze snel door.
Uiteindelijk wordt dit gewoontegedrag als je dit zo traint. Ik kan nu zonder allerlei poespas andere honden op een smal pad passeren terwijl ze volledig door Herbert en Louitje worden genegeerd.
Maar nooit terwijl ik de andere kant op kijk, niet oplet of afgeleid ben. Er moet altijd een let op niet ouwehoeren aan vooraf gaan. En dan na die het passeren zijn we allemaal blij en hoeft zelfs het belonen niet altijd meer.