Er lopen hier een paar rond, maar geen met zo'n bolle kop.
Net zo'n soort kop als moderne Rottweilers hebben
Weet niet of jet het zo kan zien, maar dit is een Aus hier uit de buurt
Meer vacht dan het werktype, maar wel veel meer de kop van het werktype
Als het de gezondheid geen kwaad doet zal het allemaal wel maar het is puur dat ik het geen gezicht vind. Zouden ze met dat opbollen van die schedel ook IQ punten verliezen?
Nanna schreef: 19 nov 2025, 15:59
Als het de gezondheid geen kwaad doet zal het allemaal wel maar het is puur dat ik het geen gezicht vind. Zouden ze met dat opbollen van die schedel ook IQ punten verliezen?
Geen idee.
Ik sluit niet uit dat deze show hondjes van het oorspronkelijke werk wat minder kaas hebben gegeten.
Ze zien er wel wat dommig uit met die bolle kop, maar dat zegt niks natuurlijk.
Echt zonde.
Ik ken vooral het werktype, dat lijkt wel een compleet ander ras dan die opgeflufte showhonden met die bolle koppen.
Ze zien er daardoor inderdaad ook een heel stuk minder intelligent uit, dat vind ik ook meteen al een fors minpunt.
Alles wat ingeteeld is en geselecteerd op uiterlijk verliest intelligentie natuurlijk. Een dom werk hondje is meestal geen fokmaterie. Die gaat weg. Een dom hondje met een schattig babyhoofd en idiote kleurtjes daarentegen is meestal erg geliefd bij de mensen die op uiterlijk fokken. Dat hij een zenuwelijer is en soms hapt nemen ze op de koop toe. Al dat gefok op uiterlijk verpest honden sowieso.
Nou, mooie kleur, mooie vacht, lief gezichtje.
Vind je ze lelijk dan?
Ik vind ausen sowieso al een beetje koikarpers. hoor. Ook die werklijn.
Die showlijn vind ik qua bouw niks, maar bij dat werklijntype vind ik die lichte ogen onaantrekkelijk. Bonte vachten vind ik eerlijk gezegd ook niet mooi.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Nou, mooie kleur, mooie vacht, lief gezichtje.
Vind je ze lelijk dan?
Ik vind ausen sowieso al een beetje koikarpers. hoor. Ook die werklijn.
Die showlijn vind ik qua bouw niks, maar bij dat werklijntype vind ik die lichte ogen onaantrekkelijk. Bonte vachten vind ik eerlijk gezegd ook niet mooi.
Ik vind vachten waar je blinde en dove honden van krijgt ook niet wenselijk. Waarom moeten honden ineens een willekeurige verkleuring vertonen die in tweevoud zorgt voor wegvallen van zintuigen? Soms zie je merle niet op sable en krijg je dus van die mismaakte honden in een nest die hun leven moeten lijden onder hun zgn mooie gekleurde vachtje. Bezopen.
Van mij mag merle zo afgeschaft worden. Ik geloof ook niet in het onschuldige van de enkelvoudige variant. Zoveel problemen altijd met merle honden. Gedrag, overgevoeligheid voor geluid. En voor oogprikkels. Jagen op schaduwen en super nerveus op geluid. En dan in dubbele vorm zijn de oren en ogen helemaal kapot. Waarom zou daar geen verband zijn? Merle in enkelvoud geeft ook vaak witte of hele lichtblauwe ogen door pigmentafwijkingen.
Ik vind Aussies overigens bijna altijd lelijk. Veel worden er ook geboren met mismaakte of geen staart. Ze zijn enorm in de mode en ik zie nooit een aardige tijdens het wandelen. Dus mijn honden zijn het helemaal niet. Zenuwelijers en vaak dominant en agressief ook.
Ik vind ze vooral zo enorm groot. Veel reuen zijn al maatje Manu (68cm), enorme staarten en vacht en inderdaad zo’n bol hoofd.
De meeste vind ik qua karakter ook helemaal niet leuk Ik ken wel een paar heel leuke, maar daar wordt veel mee gesport. Heel relaxed zijn die overigens ook (totaal) niet.
Marc schreef: 19 nov 2025, 22:31
Ik vind vachten waar je blinde en dove honden van krijgt ook niet wenselijk. Waarom moeten honden ineens een willekeurige verkleuring vertonen die in tweevoud zorgt voor wegvallen van zintuigen? Soms zie je merle niet op sable en krijg je dus van die mismaakte honden in een nest die hun leven moeten lijden onder hun zgn mooie gekleurde vachtje. Bezopen.
*Esther schreef: 20 nov 2025, 06:58
Toch ben ik reuze blij met hem! Fantastisch karakter ook.
Samen met de hond van mijn zus van de week.
Dat snap ik. Als je er van houdt is het een mooie hond. Het is ook niet persoonlijk maar ik kom nooit een aardige aus tegen en ik vind merle een hele slechte kleur. Doet niks af aan iemands smaak of hond verder natuurlijk. Een ander houdt weer totaal niet van wat ik leuk vind dus dat zal altijd zo zijn.
*Esther schreef: 20 nov 2025, 14:48
Aardig is hij zeker en het allerleukste aan hem: als er wat naars gebeurd, neemt hij zijn verlies en wandelt vrolijk door. Ted die hem krijsend vertelt dat dat spelen veel te hard is. Enndeze eigenschap is het juist wat hem zoveel heeft gebracht. Nu is het allemaal oké met een kwispel en een gezellige bek.
Tuurlijk ieder zijn smaak. Maar alles over 1 kam scheren hoeft ook niet. Zo heeft ieder zijn voorkeur en zijn er maar weinig hf honden die hier op de bank hoeven te liggen
Precies. Dat laatste. Als een aus heel leuk, open en sociaal is vind ik er niks mis mee. Mits hij zwart is haha. En slank en een beetje niet rasrypisch. Dus dat heeft geen zin.
De aus van mijn collega begroet iedereen woest blaffend en grommend. Je schrikt je kapot. Stuift op je benen af. Maar hij doet niks en wordt later wel liever.