Aus

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Marc
Posts in topic: 9

Re: Aus

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 20 nov 2025, 19:53
CatnDog schreef: 20 nov 2025, 19:16 De staart moet er in de VS ook nog vanaf.
Ach ja, je moet daar ook neptieten en nephaar om een baantje als secretaresse te krijgen.
Laten we buitennissige gebruiken maar laten waar ze horen.
Ze worden zo geboren als je de juiste ouders kiest. Tenminste de helft als je geen afstervende embryo s wil. Een soort ruggewervel defect. Kortstaart is dominant maar indien dubbel aanwezig lethaal. Dus net als merle eigenlijk. Alleen is merle niet lethaal maar slechts de zintuigen worden vernietigd. Er is ook nog een halftail variant. Die hebben een halve staart.

Ik heb niks met dat soort genen. Van die dodelijke of verminkende mutaties. Een oepsnest tussen twee Aussies is al snel een drama zo.
Laatst gewijzigd door Marc op 20 nov 2025, 20:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 7
Honden: 3
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 20 nov 2025, 20:01
CatnDog schreef: 20 nov 2025, 19:16 De staart moet er in de VS ook nog vanaf.
Ach ja, je moet daar ook neptieten en nephaar om een baantje als secretaresse te krijgen.
Ze worden zo geboren als je de juiste ouders kiest. Die hebben geen staart. Een soort ruggewervel defect.
Je kunt toch gewoon na de geboorte de staart er af knippen?
Heb je de juiste ouders niet nodig. :kotz:
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 20 nov 2025, 20:03
Marc schreef: 20 nov 2025, 20:01

Ze worden zo geboren als je de juiste ouders kiest. Die hebben geen staart. Een soort ruggewervel defect.
Je kunt toch gewoon na de geboorte de staart er af knippen?
Heb je de juiste ouders niet nodig. :kotz:
Dat mag hier niet al snap je natuurlijk wel hoe het komt dat er vrijwel geen Aussies met staart zijn. Elk nest moet minimaal voor de helft uit hondjes met staart bestaan namelijk. Maar dat is vaak niet zo.
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 7
Honden: 3
Welke: Whippet - Lurcher - Powder Puff - Tibetaanse Mastiff

Bericht door EchoMira »

Is dat zo? Van die helft?
Dat wist ik niet.

Wat doe je dan met de pups die geen blote kont mogen?
Diana
Posts in topic: 2
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Ik ken alleen maar Aussies met staart. Dat zijn wel allemaal agility-honden. Waarschijnlijk dat fokkers die sporthonden fokken dan toch op andere dingen letten, dat zijn toch meer de werklijntypes dan de showhonden.
Er zitten overigens ook een paar heel leuke Aussies bij :F:
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 20 nov 2025, 20:21 Is dat zo? Van die helft?
Dat wist ik niet.

Wat doe je dan met de pups die geen blote kont mogen?
Het is ongeveer zoals merle. Geen staart x staart geeft 50-50. Geen staart x geen staart geeft 25% lethaal, 25% lange staart en 50% kortstaart. Dubbel kortstaart is lethaal. Werkt dus bijna precies zoals merle
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

*Esther schreef: 20 nov 2025, 14:48 Aardig is hij zeker en het allerleukste aan hem: als er wat naars gebeurd, neemt hij zijn verlies en wandelt vrolijk door. Ted die hem krijsend vertelt dat dat spelen veel te hard is. Enndeze eigenschap is het juist wat hem zoveel heeft gebracht. Nu is het allemaal oké met een kwispel en een gezellige bek.
Tuurlijk ieder zijn smaak. Maar alles over 1 kam scheren hoeft ook niet. Zo heeft ieder zijn voorkeur en zijn er maar weinig hf honden die hier op de bank hoeven te liggen 😉
We doen heel flauw negatief dus trek je er niks van aan hoor. Elke leuke hond is leuk. Dus snap prima dat je dol op hem bent. Als hij van mij was was ik dat ook hoor. Dus laat ons maar lekker klagen haha.
Afbeelding
Plaats reactie