Get ready to rumble......hoe lang vind jij dat een hond alleen mag zijn.

Célie
Posts in topic: 21
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Re: Get ready to rumble......hoe lang vind jij dat een hond alleen mag zijn.

Bericht door Célie »

EchoMira schreef: 27 nov 2025, 21:15 Als men een recht op rust en stilte heeft begin je niet bij hondjes te handhaven.
Nou bij mij is het niet dat Oes niet mag blaffen, maar dat ze echt bijna door het raam gaat als de Marokkaanse buurman even te lang in z'n jurk voor de deur iets staat te doen. En om nou elke keer een nieuw raam en planten te moeten kopen als mevrouw een middagje alleen thuis is vind ik een beetje te, ze kan gewoon vanuit haar kantoor kijken naar buiten etc. en ze krijgt een puzzel en ik verstop koekjes op allerlei plekjes dus ze heeft het druk. Er zit ook geen deur in maar gewoon een heuphoog hekje met gaas die Marco zelf getimmerd heeft.

Ik vind trouwens dat honden niet maar onbeperkt mogen gaan zitten tetteren, mag gerust wel een grens aangegeven worden. Het keeshondje van de buren is constant aan het blaffen wat je dus door de hele straat hoort, als die van mij was dan had die wel even een por gehad van hè nu klaar. Maar dat deed ik ook met mijn kinderen die mochten ook niet als een mongool gaan zitten gillen, je gilt als er paniek is of brand verder gewoon op een normaal niveau praten.
Nanna
Posts in topic: 11

Bericht door Nanna »

Er wordt NIET op niets af gekrijst. Waarom zou ik dat goedvinden?
Je houdt je muil. Je mag blaffen als de bel gaat en verder ben je gewoon stil.
Heel soms proberen ze wat en dan hoef ik maar naar de langwerpige stoffer onder de salontafel te kijken. Meteen stil. Want ze weten dat ik dat ding pak en ze een zoever voor hun bek geef.
Afbeelding
blondie
Posts in topic: 7

Bericht door blondie »

Ik begon aan een hond die toen 4 jaar oud niet beter wist dan ca. 9 uur in kennel te verblijven.
Ik had dus twijfel maar toenmalige baas gaf aan dat toevallig deze in de kennel dan verbleef, maar dat bij eerdere honden hij domweg niet merkte dat de honden er veel problemen mee ondervonden.
Bij mij zat de hond los in huis, en kort 2 jaar later kwam er een 2e hond ook bij, die eigenlijk ook makkelijk langer alleen thuis kon, of gewoon in een auto mee kon als dat eens nodig was..

Woonde alleen en werkte fulltime op kantoor. Van tevoren goed uitlaten en los laten rennen en spelen, en direct bij thuiskomst ook weer op pad. Verder bleef ik dan wel thuis op de werkdagen, of ik deed dingen waar de honden bij waren of konden zijn.

Jol die er later bij kwam was ook zo gewend, ook door omstandigheden dat ze soms wat langer alleen was.

Met pup Aki ging het wel anders, ik was blij dat zeker in begin iemand hem op de dag op langere wandelingen mee nam, en de dagen dat het niet gebeurde sjeesde ik van werk naar huis in de lunchpauze om hem weer uit te laten.
Thuiswerken was toen nog niet aan de orde.

Nu is dat allemaal anders, werk veel vanuit huis en de huidige honden heeft eentje zeker in begin last gehad van verlatingsangst. Dus in dat kader had het denk ik mis gegaan als we beiden nog steeds lange dagen van huis hadden geweest.

Als we nu echt samen eens langer weg zijn, dan regelen we iemand die tussentijds even de honden kan uitlaten.

Maar ergens denk ik dat honden die vrij in huis en of tuin kunnen verblijven, prima ca. 8/9 uur alleen kunnen zijn. Ze liggen dan toch te dutten.

Het zorgde soms juist op bepaald moment bij bijvoorbeeld Aki die van pup naar puber ging, voor onrust als je tussen de middag even thuis kwam om uit te laten en dan weer te vertrekken. Bij Finn en Bluf merkte ik dat ook wel als mijn vader bijvoorbeeld wel eens langs ging onverwachts..

Ze stellen zich op een of andere manier er op een bepaald op in als je wat langer weg bent en het is routine.
Als ik op dinsdag naar kantoor ben, of als ik thuis ben en baas moet thuiskomen, merk je precies wanneer het de tijd is dat je weer thuis zou moeten komen, pas dan gaan ze namelijk kijken, alert zijn etc.. hier althans. Daarvoor ligt alles te dutten.
blondie

Bericht door blondie »

Bluf tetterde toen ik haar net had.
Had direct een buuf uit de flat op de stoep.

Gelukkig was dat geen verlatingsangst, die was op de boerderij gewoon gewend dat aanslaan prima was en misschien wel wenselijk :19:
In haar nieuwe woonomgeving werd dat niet gewaardeerd, dus daar moest ik op gaan trainen..

Jol kon er later ook wat van, maar die had een issue met brievenbus en postbode.. Dus brievenbus aan de muur was daar de oplossing voor.

Van Aki kreeg ik klachten hier of opmerkingen in ieder geval, en ik snapte er geen hol van waarom hij jaren nooit zomaar aansloeg en op een bepaald moment ik opmerkingen kreeg van omwonenden.
Bleek dat voor iemand ging lopen kutten door op raam of voordeur te kloppen.. en achter liet iemand zijn hond vanuit de slop grommen en aanblaffen bij onze poort, daar kwam ik zelf achter toen ik dus thuiswerkte en de achterdeur open had.
Is toen opgelost :engel:

Glory toen ze er net was kon in angst loei woewoe schieten, kreeg ik ook opmerkingen over.. die heb ik toen even naast me neergelegd, zeker gezien de persoon die daar wat van zei.
Herstel.. ik reageerde met, ze is er net en we werken daar aan, maar ze moet wennen. In tegenstelling tot anderen wiens honden al jaren te pas en te onpas aan het tetteren zijn gehele dag door.
Dat waren o.a. zijn honden, dus kwartje viel, maar niet goed.
Hewi
Posts in topic: 22

Bericht door Hewi »

Nanna schreef: 28 nov 2025, 12:58 Er wordt NIET op niets af gekrijst. Waarom zou ik dat goedvinden?
Heel soms proberen ze wat en dan hoef ik maar naar de langwerpige stoffer onder de salontafel te kijken. Meteen stil. Want ze weten dat ik dat ding pak en ze een zoever voor hun bek geef.
Tis maar goed dat Susam weg is :LOL:
Groetjes Heidi

Afbeelding
twinkeltje

Bericht door twinkeltje »

Hewi schreef: 28 nov 2025, 13:37
Nanna schreef: 28 nov 2025, 12:58 Er wordt NIET op niets af gekrijst. Waarom zou ik dat goedvinden?
Ik vraag me alleen af wat ze met stoffer bedoeld ? de hond niet blaft :dunno:
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

twinkeltje schreef: 28 nov 2025, 13:50

Afbeelding
Afbeelding
Nanna

Bericht door Nanna »

Die bedoel ik. Hij komt niet hard aan maar je verschiet je als hond kapot.
Ik heb helemaal geen zin om te schreeuwen of te roepen dat je je bakkes moet houden. Je krijgt gewoon een hijs. Dat weten ze. Dus ze zijn keurig stil. Ik hoef maar naar dat ding te kijken😂
Afbeelding
DexSaarSophie
Posts in topic: 23

Bericht door DexSaarSophie »

Ik zeg bij Dex als je nou je bakkes niet houd dan gaan we in bad. Heeft hij een bloedhekel aan en het gekrijs is meteen over. Als er iemand gaat krijsen ben ik het zelf wel en we gaan niet als een stel tokken de boel bij mekaar krijsen.

Mijn buren zijn 3 maanden backpacken daar zit nu een nichtje in dat huis met twee kut keffers. Die worden niet uitgelaten enkel in de tuin en die zitten voortdurend te keffen.

Een andere buurvrouw sprak me aan want ze wist nog niet dat daar hondjes zaten omdat die buren zelf geen honden hebben. Maar ze sprak mij dus aan over waarom ik mijn hondjes elke ochtend om 7 uur laat keffen want zij worden daar wakker van dat ene beestje klinkt precies als Dex en is een pomeriaan en de ander een dwergteckel. Om 7 uur ben ik altijd met Sophietje weg en zitten de Chihuahuas binnen. Maar dan hoor ik dus niet dat die twee keffers al in de tuin zitten. Ze gaf aan dat het klonk alsof het niet bij mij was maar de buren aan beide zijden hebben geen honden dus dat moest wel. Op dat moment kwamen net die twee keffers naar het hek en ik zei tadaaaa daar heb je de boosdoeners. Maar niet getreurd want ze gaan binnenkort weer weg. Ze zitten er al twee maanden dus nog een maandje.
twinkeltje

Bericht door twinkeltje »

Nanna schreef: 28 nov 2025, 14:01
twinkeltje schreef: 28 nov 2025, 13:50

Afbeelding
O zo plumo ik dacht 1 van de honden
Afbeelding
Diana
Posts in topic: 2
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Mijn honden mogen best een keer blaffen en ze mogen ook waken bij hek hek (graag zelfs), maar wel stoppen met blaffen als ik het zeg a.u.b. Dat doen ze ook netjes.
Als ik weg ben, blaffen ze eigenlijk helemaal niet, omdat ze dan vooral liggen te slapen (ik heb een IP-camera waar ik geregeld op kijk als ik weg ben). Fayah blaft vooral uit waaksheid, maar dat is blijkbaar om mij te alarmeren, want als ik er niet ben, is ze opeens niet meer echt waaks en ook lang niet zo alert.
Arlo blaft uit opwinding en tijdens het spelen, maar als ik weg ben liggen ze gewoon te maffen en wordt er niet gespeeld, dus ook voor Arlo geen reden om dan te gaan blaffen. Arlo en Fayah blaffen wel als ik thuiskom en als er bezoek komt, maar dat is alleen heel even net voor en bij het binnenkomen.
Ik heb relaxte buren die het geen enkel probleem vinden als ze mijn honden af en toe horen, er is hier ook altijd wel ergens een blaffende hond te horen en die van mij blaffen minder dan de meeste andere honden in de buurt. Dus daar hoef ik me niet druk om te maken.
Afbeelding
Hakkene
Posts in topic: 1
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Hakkene »

Ik werk vanuit huis dus ben alleen de deur uit voor afspraken. Miep is eigenlijk weinig alleen. Wel vind ik het erg gezond als een hond een paar uur alleen kan zijn. Vrienden hebben er eentje die dit niet kan, erg onhandig. Al redden zij zich er wel weer prima mee.
Kells
Posts in topic: 10
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Hier mogen ze blaffen en dat doen ze ook als er iemand aan de deur is of als de baas thuiskomt. Na een paar woorden van mij zijn ze weer stil. Er wordt niet getetterd om het tetteren.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
CatnDog
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

Hoe lang vind jij dat een hond alleen mag zijn? Zolang een hond maar aan zijn/haar trekken komt en zich nog maar comfortabel voelt. De tijdsduur vershilt per individuele hond.
Voor sommige honden is kort alleen zijn al dra-ma. Eén van de buurhonden (inmiddels overleden) ging hartverscheurend janken als de baasjes van huis waren en dat vond ik wel zielig (en dan voelt een paar uur dus als te lang).
Eefsel
Welke: Golden retriever
Contacteer:

Bericht door Eefsel »

Maggie is redelijk verwend want ze gaat met mij mee naar werk haha. Hierdoor is ze eigenlijk weinig alleen, maar ze kan het wel. Bij uitzondering is ze eens 8/9 uur alleen, maar als dat zo is proberen we wel dat er iemand haar halverwege even kan laten plassen.
Evelien en Maggie
Afbeelding
Cause all of me, loves all of you
Dag mijn schaduw, dag flupperpupper. Je wordt gemist.
Joep 23-09-2014 ~ 18-12-2020
Tamara/Bayko
Welke: Vlinderhondje [Epagneul Nain Continental Papillon]

Bericht door Tamara/Bayko »

Cody heeft het best luxe. Door mijn arbeidsongeschiktheid ben ik bijna altijd thuis. De enige keren dat ik zonder Cody ergens heen moet is voor afspraken bij de osteopaat, huisarts en in het ziekenhuis of als ik even in België ga tanken. Alles bij elkaar komt dat neer op gemiddeld drie keer per maand, waarbij ik meestal na max. twee uur weer thuis ben. Alleen consulten en vooral onderzoeken in het ziekenhuis duren wat langer, hoewel ik ook dan meestal binnen vier uurtjes terug thuis kom. Bij alleen bloedprikken gaat hij gewoon gezellig met me mee en blijft dan even tien minuten in de auto wachten. Het is tot nu toe twee keer voorgekomen dat Co zeven onafgebroken uren alleen thuis was. Aangezien ik altijd de camera aan heb staan weet ik dat hij dan gewoon de hele tijd ligt te slapen. Dat stelt me wel gerust, maar alsnog probeer ik zijn alleen-tijd niet te overdrijven.

Zou ik bijv. fulltime werken waardoor de hond vier of vijf dagen in de week acht uur lang alleen thuis zit, dan had ik waarschijnlijk geen hond genomen. Mogelijk zou ik dan wel genoeg geld hebben voor dagopvang of zoiets, maar dat vind ik alsnog verre van ideaal. Ik neem geen hond om hem vervolgens vijf dagen in de week naar een ander te brengen. Onverwachte, tijdelijke omstandigheden zoals ziekenhuisopname even niet meegerekend.
Groetjes van Tamara en een poot van Cody
Afbeelding

In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012
Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

Huh is Susam weg :scratch:
Nanna

Bericht door Nanna »

Célie schreef: 29 nov 2025, 16:00
ja Martijn heeft haar weggejaagd :LOL:
Afbeelding
EchoMira
Posts in topic: 41
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Zo is dat. Ik sla mijn honden de hele dag en jaag mensen weg.

Want empatisch kijken en je hond nooit loslaten is veel beter. Dan ben je de superieure mens.
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

Nanna schreef: 29 nov 2025, 16:11
Célie schreef: 29 nov 2025, 16:00

ja Martijn heeft haar weggejaagd :LOL:
Ik mis ook altijd alles!!
Célie
Contacteer:

Bericht door Célie »

EchoMira schreef: 29 nov 2025, 16:25 Zo is dat. Ik sla mijn honden de hele dag en jaag mensen weg.

Want empatisch kijken en je hond nooit loslaten is veel beter. Dan ben je de superieure mens.
Stop dan ook eens met dat gemep en gejaag :mrgreen: :LOL:
DexSaarSophie
Posts in topic: 23

Bericht door DexSaarSophie »

Ik had dat ook gemist. Jammer ik vond het wel leuk om fotos te zien van Sambal. Gelukkig hebben we insta nog.
Marc

Bericht door Marc »

DexSaarSophie schreef: 30 nov 2025, 00:54 Ik had dat ook gemist. Jammer ik vond het wel leuk om fotos te zien van Sambal. Gelukkig hebben we insta nog.
Ze had nooit weg moeten gaan. Als jij haar op insta hebt kun je haar misschien zeggen dat ze gewoon terug moet komen. Er is niemand die haar hier niet wil. Dat weet ik zeker. Dus als ze het hier leuk vond moet ze gewoon terug komen. Ik ben ook wel eens weg gegaan in een fittie. Zonde.
Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

EchoMira schreef: 29 nov 2025, 16:25 Zo is dat. Ik sla mijn honden de hele dag en jaag mensen weg.

En je bent koning.
Groetjes Heidi

Afbeelding
Hewi

Bericht door Hewi »

Marc schreef: 30 nov 2025, 07:24
DexSaarSophie schreef: 30 nov 2025, 00:54 Ik had dat ook gemist. Jammer ik vond het wel leuk om fotos te zien van Sambal. Gelukkig hebben we insta nog.
Ze had nooit weg moeten gaan. Als jij haar op insta hebt kun je haar misschien zeggen dat ze gewoon terug moet komen. Er is niemand die haar hier niet wil. Dat weet ik zeker. Dus als ze het hier leuk vond moet ze gewoon terug komen. Ik ben ook wel eens weg gegaan in een fittie. Zonde.
Precies ♡
Groetjes Heidi

Afbeelding
Plaats reactie