jas of geen jas

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Annets
Posts in topic: 2

jas of geen jas

Bericht door Annets »

Vorige week is James bij de trimster geweest en is hij weer geschoren.
Niet echt heel kort, maar er is toch wel wat van af.
Hij draagt nu bij de ochtend en avond ronde een jasje.
Niet een hele dikke, maar net om de ergste kou tegen te houden.
Hoe zit het met jullie honden?
Jasje of geen jasje?
Zo ja, de hele winter door, en bij elke wandeling?
groetjes van Annet en James Hond.
Afbeelding
Nanna

Re: jas of geen jas

Bericht door Nanna »

Wat denk je zelf😉

Afbeelding
Afbeelding
Kells
Honden: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Ze zien me aankomen! :LOL:
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira
Posts in topic: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Nee, zelfs voor Mira is het nog niet nodig.
Alhoewel het nu wel kouder wordt.
Maart
Posts in topic: 1
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Maart »

Treskor krijgt in de auto 1 om als het koud is en hij er langere tijd moet inzitten, 's nachts idem als het vriest.
Hij versnippert kussens in de auto dus hij ligt daar op een kale bodem en dan is een deken om ineens toch wel fijn merk ik :lol1:
Het is nog een oud deken van Ds, 1 van de weinige zaken die nog door niets of niemand vernietigd zijn
ranetje

Bericht door ranetje »

Claire krijgt een badjas aan in de auto naar huis als ze lang buiten actief is geweest en nat is.
Verder geen jas buiten, ze heeft genoeg vacht
Afbeelding
DexSaarSophie

Bericht door DexSaarSophie »

Hier is het dit jaar nog niet nodig geweest.
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Als de zon eenmaal weg is, kan het hier in Spanje ook best koud worden, terwijl het dan overdag in de zon vaak wel rond de 20 graden is. Het koelt hier in huis ook erg snel af en ik heb lang niet altijd de kachel aan, dus op echt frisse dagen krijgt Arlo 's avonds en 's nachts een trui aan. Amy is hier de grootste koukleum, maar die heeft liever dekens waar ze zich helemaal in kan nestelen dan een trui of jas.
Hier is een trui dus eigenlijk meer voor binnen dan voor buiten. Amy en Arlo zijn sowieso heel beweeglijk buiten, dus dan hebben ze niet veel last van de kou. Amy kreeg in Nederland wel een jasje aan bij heel guur winderig regenweer, daar had ze meer last van dan van kou.
Amy en Arlo zijn ook allebei van die honden die ineengedoken heel hard gaan zitten bibberen en verschrikkelijk zielig zijn als ze het koud hebben :F: En als je ze dan een trui of deken geeft, zijn ze meteen weer helemaal blij. Dus ja, dan krijgen ze dat als ze aangeven dat ze het koud hebben.
Afbeelding
Loraine
Posts in topic: 4
Welke: Shih Tzu en middenslag Keeshond

Bericht door Loraine »

Bij temperaturen onder de 5°c krijgt Mahdutje een jasje of truitje aan.
Afhankelijk van hoeveel hij zelf loopt en hoe koud het is bepaal ik wat hij draagt.
Puur ter voorkoming van rugklachten trouwens, het maakt het verschil tussen een ijslolly die aan de pijnmedicatie moet omdat hij zijn rug helemaal strak trekt of een happy hondje.
Mahdu, Dívka en oppashond Joep
Afbeelding
DexSaarSophie

Bericht door DexSaarSophie »

Diana schreef: 23 dec 2025, 13:32 Als de zon eenmaal weg is, kan het hier in Spanje ook best koud worden, terwijl het dan overdag in de zon vaak wel rond de 20 graden is. Het koelt hier in huis ook erg snel af en ik heb lang niet altijd de kachel aan, dus op echt frisse dagen krijgt Arlo 's avonds en 's nachts een trui aan. Amy is hier de grootste koukleum, maar die heeft liever dekens waar ze zich helemaal in kan nestelen dan een trui of jas.
Hier is een trui dus eigenlijk meer voor binnen dan voor buiten. Amy en Arlo zijn sowieso heel beweeglijk buiten, dus dan hebben ze niet veel last van de kou. Amy kreeg in Nederland wel een jasje aan bij heel guur winderig regenweer, daar had ze meer last van dan van kou.
Amy en Arlo zijn ook allebei van die honden die ineengedoken heel hard gaan zitten bibberen en verschrikkelijk zielig zijn als ze het koud hebben :F: En als je ze dan een trui of deken geeft, zijn ze meteen weer helemaal blij. Dus ja, dan krijgen ze dat als ze aangeven dat ze het koud hebben.
Toots had het serieus al koud bij 15 graden.
Ik denk dat sommige windhonden dat ook hebben. Hij kreeg dan ook al een jasje aan. Ik voelde me dan echt voor schut lopen maar had hij dat niet dan verzette hij zelf geen stap en ging staan rillen. Maar als het 15 graden was met zon liep ik zelf in een t shirt en meneer had een jas aan. En bij 30 graden was hij in zijn nopjes.
annnie
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Bericht door annnie »

Ik doe Ronja s nachts een trui aan. Of overdag als ik weg ga. Dat verkleind de kans om een plas in huis te vinden aanzienlijk. Buiten krijgt ze alleen iets aan als het echt guur en koud is (harde wind, regen)

Ik was een keer naar een galgo wandeling in Den Haag in februari en ze was één van de weinige die geen jasje aan had. Het was zacht weer en ik zag geen enkel signaal bij haar dat ze het koud had. Gewoon ontspannen en blij. Een vrouw sprak me toen daar op aan. Mij heel verwijtend aankijkend terwijl ze m'n hond heel zorgvuldig stond te betasten om haar lichaamstemperatuur te controleren. 🤨 Vaag mens. Ronja heeft die middag heerlijk in zee gespeeld toen ik nog even naar Scheveningen ging.

Oh ja en op atelier krijgt ze ook altijd een trui aan en Annie als het echt koud iss, maar ik doe zelf daar ook altijd een extra trui aan. Want oud slecht geïsoleerd gebouw. Kan je net zo goed buiten zijn.

Ik had helemaal niet bedacht dat Annie er dan ook wel één kon gebruiken tot ik dr helemaal in een bolletje bibberend op d'r stoel zag liggen. Arm hondje. Ze wordt ook wat ouder dus ik denk dat zij toch ook een keer een slecht weer jasje gaat krijgen.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Guus heeft het alleen koud als het binnen koud is. Die heeft nog nooit een jasje gehad en loop er ook niet mee als het -10 is. Hij geeft op geen enkele manier aan dat hij het ooit koud heeft gehad buiten. Hij is lekker actief en voor nu moet ik er niet aan denken hem kleren aan te doen. Ben bang dat hij dan gegrepen wordt door grote honden ook.
Laatst gewijzigd door Marc op 23 dec 2025, 15:52, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

DexSaarSophie schreef: 23 dec 2025, 14:26 Toots had het serieus al koud bij 15 graden.
Ik denk dat sommige windhonden dat ook hebben. Hij kreeg dan ook al een jasje aan. Ik voelde me dan echt voor schut lopen maar had hij dat niet dan verzette hij zelf geen stap en ging staan rillen. Maar als het 15 graden was met zon liep ik zelf in een t shirt en meneer had een jas aan. En bij 30 graden was hij in zijn nopjes.
Ja, hier net zo, ze hebben veel liever zomer dan winter. De windhond(mixen) dan, de collies maakt het niet veel uit, die kunnen met alle seizoenen even goed uit de voeten.
annnie schreef: 23 dec 2025, 14:29 Ik was een keer naar een galgo wandeling in Den Haag in februari en ze was één van de weinige die geen jasje aan had. Het was zacht weer en ik zag geen enkel signaal bij haar dat ze het koud had. Gewoon ontspannen en blij. Een vrouw sprak me toen daar op aan. Mij heel verwijtend aankijkend terwijl ze m'n hond heel zorgvuldig stond te betasten om haar lichaamstemperatuur te controleren. 🤨 Vaag mens. Ronja heeft die middag heerlijk in zee gespeeld toen ik nog even naar Scheveningen ging.
Als Ronja flink in beweging is buiten, heeft ze het waarschijnlijk ook niet zo snel koud? Voor Amy en Arlo geldt dat in ieder geval wel. Taartje was vaak een stuk minder beweeglijk en die kreeg het op wandelingen wel koud als het echt fris was, dus die kreeg dan wel een jasje aan. Amy heeft het ook in Nederland zelden nodig gehad, omdat ze altijd marathons aan het rennen is :mrgreen: Maar als we dan bij dezelfde temperaturen bijvoorbeeld naar de hondenschool gingen en ze moest daar een tijdje stilstaan, stond ze wel te bibberen van de kou.
Afbeelding
Sekreetje

Bericht door Sekreetje »

Als Nahbu uitgelaten wordt krijgt hij een truitje aan als de temperatuur onder de 10 graden komt. Is het nodig? Nee. Vindt hij het een stuk fijner wandelen? Ja. Dus keuze snel gemaakt.
En als het nog kouder wordt zoals nu heeft hij gevoerde bodies en winterjassen. Die hond heeft meer jassen dan ik. 😎
Afbeelding
sabine
Site Admin
Honden: 1
Welke: Labrador Retriever
Contacteer:

Bericht door sabine »

Ik wil geen hond die standaard in de winter een jas aanmoet. Bij hoge leeftijd, prima, maar verder liever niet. Ik ben te lomp voor dat soort dingen
Tamara/Bayko
Honden: 1
Welke: Vlinderhondje [Epagneul Nain Continental Papillon]

Bericht door Tamara/Bayko »

Cody is natuurlijk maar een kleine kabouter en hij heeft geen echte ondervacht. Daarnaast ook nog wat gewrichtsproblemen in de vorm van heupdysplasie en een gevoelige rug maakt dat hij 's winters weleens een jas draagt. Zeker niet standaard elke dag, maar bijvoorbeeld de komende weken waarbij er een gevoelstemperatuur van -10 wordt verwacht kan het best zo zijn dat ik toch op wandelingen hem liever een jas aantrek, ondanks dat ik dan aan Cody niet per se merk dat hij het koud heeft.
Groetjes van Tamara en een poot van Cody
Afbeelding

In liefdevolle herinnering:
Bayko *06-01-2002 +08-09-2012
Cyntha *20-04-2003 +02-05-2017
Rennendehond

Bericht door Rennendehond »

Ik heb laatst voor het eerst een jas/vest aan getrokken bij Meeko. Het was -1 met veel wind en hij had net heel hard zijn best gedaan met een canitrail.
Hij leek het echt heel fijn te vinden, dus ik houd het er maar in. Vandaag is het hier best fris met 5 graden en koude wind, maar als we gewoon wandelen gaat het prima. Ik deed het meer om de spieren niet te snel af te laten koelen.
Hij rent zich wel warm.

Uma had heel vaak jassen aan, maar die liep ook niet echt door :lol1: Die had trouwens nauwelijks haar.
Reza
Welke: BeaglexPoedel - Hollandse HerderxPeruaanse Naakthond

Bericht door Reza »

Chim krijgt het vooral koud als hij nat is, dus hij loopt wel eens met een jas.
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Ik heb mijn honden nooit een jas aangedaan. Alleen Tanja en Anne weleens heel even toen ze kennelhoest hadden midden in de winter.
Maar heb ze weggedaan, ik vind die touwtjes die over de poten moeten echt tien keer niks. Mijn vorige honden hebben nooit een jasje aangehad, ook niet toen het vroor. Ze moeten maar erg hard gaan rennen.
Ik voer ze s’winters wel iets meer, zodat ze wat vet op de botten hebben.
Afbeelding

Tanja en Anne
Hewi

Bericht door Hewi »

Ik ben team @Sekreetje . Leuk jasjes truitjes bling , ruitje. Het liefst met bijpassende schoentjes etc.

Helaas trof ik een kruising husky
Groetjes Heidi

Afbeelding
EchoMira
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Hewi schreef: 23 dec 2025, 20:29 Ik ben team @Sekreetje . Leuk jasjes truitjes bling , ruitje. Het liefst met bijpassende schoentjes etc.

Helaas trof ik een kruising husky
Afbeelding

Heus wel. Lekker spulletjes kopen.
Maar serieus, hoe vaak gebruik je het?
Frootje
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Aloy heeft een jas, maar ze vindt het zelf niet echt nodig. Ik doe alleen een jas aan als het echt heel koud is en ze lang moet staan/wachten, of als het heel nat is en ik weet dat ze ergens mee naar binnen moet waar ik niet wil dat ze als een zeiknatte hond aankomt. :oeps: Froo had wel een paar jassen, maar ze heeft er zo'n gruwelijke hekel aan, stopt per direct met functioneren en wurmt ook nog eens allebei haar voorpoten in de mouwen waardoor ze de hele tijd omvalt en struikelt. :S: Dus als het voor haar echt te koud is houd ik haar wandeling gewoon wat korter (wil ze zelf ook, en wil ze met jas ook, dus dat maakt geen verschil), en als een jas echt nodig zou zijn stop ik haar liever in mijn eigen jas. :roll:
Afbeelding
annnie
Welke: Welsh Corgi Cardigan - Hongaarse straatfik - Galgo

Bericht door annnie »

Diana schreef: 23 dec 2025, 15:42.
annnie schreef: 23 dec 2025, 14:29 Ik was een keer naar een galgo wandeling in Den Haag in februari en ze was één van de weinige die geen jasje aan had. Het was zacht weer en ik zag geen enkel signaal bij haar dat ze het koud had. Gewoon ontspannen en blij. Een vrouw sprak me toen daar op aan. Mij heel verwijtend aankijkend terwijl ze m'n hond heel zorgvuldig stond te betasten om haar lichaamstemperatuur te controleren. 🤨 Vaag mens. Ronja heeft die middag heerlijk in zee gespeeld toen ik nog even naar Scheveningen ging.
Als Ronja flink in beweging is buiten, heeft ze het waarschijnlijk ook niet zo snel koud? Voor Amy en Arlo geldt dat in ieder geval wel. Taartje was vaak een stuk minder beweeglijk en die kreeg het op wandelingen wel koud als het echt fris was, dus die kreeg dan wel een jasje aan. Amy heeft het ook in Nederland zelden nodig gehad, omdat ze altijd marathons aan het rennen is :mrgreen: Maar als we dan bij dezelfde temperaturen bijvoorbeeld naar de hondenschool gingen en ze moest daar een tijdje stilstaan, stond ze wel te bibberen van de kou.
Ze is inderdaad een bewegelijk type buiten, maar als ze zich niet prettig voelt buiten zie je dat ook direct. Dan is ze het allerzieligste hondje ter wereld.

Ze heeft ook een klein randje haar op dr staart wat overeind gaat staan. Een soort van galgokippenvel.
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

annnie schreef: 23 dec 2025, 23:40
Ze is inderdaad een bewegelijk type buiten, maar als ze zich niet prettig voelt buiten zie je dat ook direct. Dan is ze het allerzieligste hondje ter wereld.

Ze heeft ook een klein randje haar op dr staart wat overeind gaat staan. Een soort van galgokippenvel.
Haha, ja, herkenbaar, dat is bij Arlo en Amy ook niet over het hoofd te zien. En dat is ook wel makkelijk, doordat ze meteen zo verschrikkelijk zielig zijn, hoef je er geen twijfel over te hebben wanneer ze het koud hebben en wanneer niet.
Afbeelding
Sekreetje

Bericht door Sekreetje »

annnie schreef: 23 dec 2025, 23:40

Galgokippenvel, die hou ik erin! Bij Nahbu zit dat stukje vel op zijn kont. En zelfs binnen staat dat onmiskenbaar overeind als hij het koud heeft. Komt ie me licht beschuldigend aankijken waarom ik hem niet kom toedekken.
Afbeelding
Plaats reactie