Inge O schreef: 28 okt 2021, 09:15
Iirtu schreef: 27 okt 2021, 20:37
Hier betekent de click niet einde oefening maar "goed gedaan, je krijgt een beloning". Ik gebruik een woord "break" of in sommige oefeningen het woord "vrij" als het voorbij is. Als voorbeeld: de click bij de blijf of bij het naast lopen betekent dus niet dat mijn honden mogen opstaan of hun eigen ding weer mogen doen. Ze blijven doorgaan met de oefening tot ze dat woordje horen.
Maar belonen jullie dan wel na de click?
Ja, ik beloon altijd na de click.
Wanneer ik bijv. de blijf-oefening doe in de aanleerfase, ga ik terug naar de hond, click en beloon en herhaal terwijl ik de beloning geef "blijf". Of bij het aanleren van het volgen. Als ik click herhaal ik in het begin direct het commando "naast" zodat ze in de oefening blijven zitten.
Ze leren al gauw dat de click betekent dat ze het goed gedaan hebben maar pas op een bepaald woord mogen stoppen met de oefening.
"Break" betekent bij mijn honden "je mag je eigen ding doen" zoals snuffelen, we trainen nu niet meer. En "vrij" gebruik ik bijv. bij de blijf als ze uit positie mogen komen maar we nog wel verder gaan met trainen.