Dit is een OES. Het is meer kop dan hond
Beetje eigenheimer maar dat mag. Ik tegen de baas van gaat ie zitten dat lijkt me het leukst. Nou, hij kende geen commando’s eigenlijk. Dus ik ‘m aan een longstukje laten ruiken en van je ZIT. En hij ging zitten. Baas gieren
Kells schreef: 19 jan 2026, 21:30
Zo'n vacht houdt de warmte ook prima buiten.
Ja, klopt. Mijn langharige Franse Brietjes waren net een soort van thermosflessen. Prima bestand tegen hitte en kou. Die dikke vacht met onderhaar creeert een soort van luchtlaag die warmte buitenhoudt, en tegelijkertijd bij kou goed isoleert.
Javier (2010-2026), Merlijntje (2015), Edison (2021)
Kells schreef: 19 jan 2026, 21:30
Zo'n vacht houdt de warmte ook prima buiten.
Ja, klopt. Mijn langharige Franse Brietjes waren net een soort van thermosflessen. Prima bestand tegen hitte en kou. Die dikke vacht met onderhaar creeert een soort van luchtlaag die warmte buitenhoudt, en tegelijkertijd bij kou goed isoleert.
Precies.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Dat zogenaamde koelen zal ik nooit begrijpen.
De lichaamstemperatuur is 37 graden. Als koelen interessant wordt is de buitentemperatuur ook minstens 25 graden en dan zou de vacht koeler zijn?
Het klopt gewoon niet.
Bescherming tegen de zon, ja. Maar daar heb je schaduw voor.
Alle natuurlijke voorbeelden laten zien dat een dier dat tegen hitte moet kunnen juist een dunne vacht, lange poten en grote oren heeft.
Geen plofvacht.
Ik geloof daar niet zo in. Zeggen ze ook van schapen. Mijn schapen liggen te hijgen in de zon als ze niet geschoren zijn. Die sterven zo ongeveer. Na scheren zijn ze veel vrolijker en actiever. Bas moet je ook scheren want die kan haar warmte echt niet kwijt door de vacht. Hijgen en niks meer willen doen. De vacht houdt wel warmte tegen maar ook vast. Dus zo'n hond kan misschien beter in de zon liggen maar zodra het dier actief wordt en dus warmte gaat produceren kan het die ook niet meer kwijt. Dat zegt niemand erbij. Dus ja inactief liggend klopt dit verhaal maar ga maar eens fietsen met een hond die heel dik in de pels zit en daarna met dezelfde hond geschoren. Dan weet je pas wat de effecten van een dikke vacht zijn.
EchoMira schreef: 20 jan 2026, 10:18
Dat zogenaamde koelen zal ik nooit begrijpen.
De lichaamstemperatuur is 37 graden. Als koelen interessant wordt is de buitentemperatuur ook minstens 25 graden en dan zou de vacht koeler zijn?
Het klopt gewoon niet.
Bescherming tegen de zon, ja. Maar daar heb je schaduw voor.
Alle natuurlijke voorbeelden laten zien dat een dier dat tegen hitte moet kunnen juist een dunne vacht heeft.
We zijn tegelijkertijd aan het reageren met dezelfde redenatie haha
Dunne vachten en grote oren zijn van honden die ALTIJD in de hitte leven.
Dat kun je van een Bobtail niet zeggen. Die moet ook een flinke vacht hebben tegen de kou. In de zomer zal de azawakh in het voordeel zijn maar echt gilende last van hun vacht hebben de vachtrassen niet.
Hier is Rozi kaalgeknipt en Katus niet. Ik merk nul verschil in warmtebeleving.
Nanna schreef: 20 jan 2026, 11:20
Het is natuurlijk zwaar uit de klauwen gelopen door er een ‘showvacht’ op te fokken.
Het was eerst dit.
Vroeger waren er ook herders die, als de schapen toch geschoren werden, de langharige hond er ook meteen bij deden. Van die oude foto's is het dus maar de vraag of de hond echt het hele jaar een kortere vacht had dan nu, of dat er af en toe een tondeuse over ging.