Na de eerste loopsheid

Plaats reactie
Jackira
Posts in topic: 5
Honden: 3
Welke: Herderkruisingen en een Husky

Na de eerste loopsheid

Bericht door Jackira »

kan een hond dan al een baarmoederontsteking hebben?

Zoon en schoondochter hebben een hondje van nu 8 maanden oud. Ze is 2 maanden geleden loops geweest maar vloeit nog steeds een beetje. Ze zijn vandaag naar de dierenarts geweest maar ik heb nog niemand kunnen spreken wat de dierenarts heeft gezegd.

Of wat zou het nog meer kunnen zijn. Ze was gisteren bij ons omdat zoon naar kantoor moest maar er ligt inderdaad af en toe een druppeltje op de grond. Ze hebben een paar weken geleden de dierenarts al gebeld maar moesten het even aankijken. Maar nu vonden ze het genoeg geweest.

Ze is gewoon fit en vrolijk en levendig. Eet niet heel goed maar dat deed ze al niet.
AfbeeldingAfbeelding
Jackira

Re: Na de eerste loopsheid

Bericht door Jackira »

Nou ik hoor net dat ze wat verhoging heeft. Ze hebben bloed geprikt, uitslag was goed volgens de d.a. En volgende week een echo.
AfbeeldingAfbeelding
ranetje
Posts in topic: 1

Bericht door ranetje »

Een baarmoederontsteking kan zeker ook na de eerste loopsheid, zelfs er voor (zeldzaam, maar toch).
Wel wat verhoging, .............. bloedonderzoek op orgaanschade (nieren lever) was goed?
Misschien heeft ze een verlengde loopsheid (bij de eerste loopsheid gaat er wel vaker iets niet helemaal normaal).
Ik hoop dat die echo een beetje vlot wordt gemaakt, al is het maar om zeker te weten dat er geen ontsteking zit.
Nu staat de boel nog open, dat is wel een voordeel, eventuele troep kan er uit.
Bij een gesloten bmo kan het goed mis gaan als er niet op tijd wordt ingegrepen.
Afbeelding
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Het kan inderdaad. Als ze al wat sloom mocht worden/ziek begint te lijken, dan zou ik niet te lang wachten met het laten maken van een echo.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Jackira

Bericht door Jackira »

ranetje schreef: 21 jan 2026, 21:08 Een baarmoederontsteking kan zeker ook na de eerste loopsheid, zelfs er voor (zeldzaam, maar toch).
Wel wat verhoging, .............. bloedonderzoek op orgaanschade (nieren lever) was goed?
Misschien heeft ze een verlengde loopsheid (bij de eerste loopsheid gaat er wel vaker iets niet helemaal normaal).
Ik hoop dat die echo een beetje vlot wordt gemaakt, al is het maar om zeker te weten dat er geen ontsteking zit.
Nu staat de boel nog open, dat is wel een voordeel, eventuele troep kan er uit.
Bij een gesloten bmo kan het goed mis gaan als er niet op tijd wordt ingegrepen.
Ja bloedonderzoek was goed. Ik weet niet precies waarop getest is. De echo wordt volgende week gemaakt. Zoon denkt zelf dat het misschien cystes kunnen zijn en hij vindt dat het vloeien bijna over is. Maar zelf heb ik me daarover nog niet ingelezen.

Ze drinkt ook niet extra veel en is heel alert en fit. Zoon zegt ook dat de verhoging (39.3) ook kan komen doordat ze zich druk maakte bij de d.a.

Ik heb hem een artikel over bmo gestuurd en gezegd dat hij heel goed op moet letten. Dat doet hij ook, hij werkt grotendeels thuis dus ze is vrijwel nooit alleen. Als hij naar kantoor gaat dan komt ze naar ons.
AfbeeldingAfbeelding
Jackira

Bericht door Jackira »

Kells schreef: 21 jan 2026, 21:13 Het kan inderdaad. Als ze al wat sloom mocht worden/ziek begint te lijken, dan zou ik niet te lang wachten met het laten maken van een echo.
Ja heb ik ook gezegd tegen zoon en hij houdt haar goed in de gaten.
AfbeeldingAfbeelding
EchoMira
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Bericht door EchoMira »

Het weekend komt er aan. Bij twijfel gewoon een kuur.
Er is nog nooit iemand blij geweest met een langer onbehandelde onsteking.

Mijn honden hebben best een keer verhoging of geen eetlust maar sloom als waar hij normaal al bij de kapstok staat, meteen oppakken.
Niet eens als alarmkreet maar het kan heel goed dat er een baarmoederontsteking aan de hand is zo zwaar is de behandeling van een beginnende pyo ook weer niet.
Maandag is het het potentieel een heel ander verhaal dat om dezelfde ingreep vraagt.

Dus gewoon morgen naar de dierenarts omdat je vermoedt dat er iets niet lekker loopt na de loopsheid.
Neem ook wat druppel mee.

Twee maanden blijven vloeien vind ik...nou ja, daar vind ik iets van.
Sinds november. Serieus?

Niet nog langer wachten graag.
Frootje
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Aloy had er een na haar eerste loopsheid, ik heb toen inderdaad ook begrepen dat dat niet heel vaak voorkomt. Maar dat het dus zeker wel kan (wat ik inderdaad al begreep want anders had zij ‘m niet gehad). In elk geval verstandig dat ze erop letten.
Afbeelding
Jackira

Bericht door Jackira »

EchoMira schreef: 21 jan 2026, 21:23 Het weekend komt er aan. Bij twijfel gewoon een kuur.

Mijn honden hebben best een keer verhoging of geen eetlust maar sloom als waar hij normaal al bij de kapstok staat, meteen oppakken.
Niet eens als alarmkreet maar het kan heel goed dat er een baarmoederontsteking aan de hand is zo zwaar is de behandeling van een beginnende pyo ook weer niet.
Maandag is het het potentieel een heel ander verhaal dat om dezelfde ingreep vraagt.

Dus gewoon morgen naar de dierenarts omdat je vermoedt dat er iets niet lekker loopt na de loopsheid.

Sinds november. Serieus?

Die twee maanden is inclusief de loopsheid. Eerst dus 3 weken loops, daarna bleef ze wat langer vloeien, toen contact met de d.a. gehad en die adviseerde even aankijken. En nu dus naar de dierenarts geweest.

Het vloeien is wel steeds minder. Maar die verhoging bevalt me niet eerlijk gezegd. Maar ze is niet sloom. Ze was hier gisteren en wij zeiden nog tegen elkaar dat zo'n klein hondje toch veel drukker en beweeglijker en actiever is als een grote hond :smile:

Ik ga zoon morgen nog even bellen.
AfbeeldingAfbeelding
Crutz

Bericht door Crutz »

Jackira schreef: 21 jan 2026, 22:12
EchoMira schreef: 21 jan 2026, 21:23 Het weekend komt er aan. Bij twijfel gewoon een kuur.

Sinds november. Serieus?

Die twee maanden is inclusief de loopsheid. Eerst dus 3 weken loops, daarna bleef ze wat langer vloeien, toen contact met de d.a. gehad en die adviseerde even aankijken. En nu dus naar de dierenarts geweest.

Het vloeien is wel steeds minder. Maar die verhoging bevalt me niet eerlijk gezegd. Maar ze is niet sloom. Ze was hier gisteren en wij zeiden nog tegen elkaar dat zo'n klein hondje toch veel drukker en beweeglijker en actiever is als een grote hond :smile:

Ik ga zoon morgen nog even bellen.
Waarom niet gewoon direct een echo. Zeker bij dus verhoging

De timing (1,5 tot 2 maanden na de loopsheid) is een passende timing voor een bmo.

Ik snap dat ze bij geen duidelijk beeld niet direct AB geven.
Er is bloed geprikt zei je. Ook CRP voor de ontstekingswaardes?
Plaats reactie