Er is geen verband tussen B12 en incontinentie anders dan dat ernstig tekort aan B12 dermate neurologische verschijnselen geeft dat soms de blaas ook niet meer werkt omdat de achterhand verlamd raakt. Maar dan praat je over een ernstig zieke hond. B12 zelf heeft geen enkel effect op incontinent zijn. Niet op de blaas en niet op de spieren die de blaas controle regelen.ranetje schreef: 22 jan 2026, 22:32 Ik heb een teef gehad met gecoupeerde staart en nu de tweede teef met volledige staart.
Ze zijn/waren alle drie gecastreerd. Niet piepjong, maar wel na 2 jaar (de eerste teef eerder).
Geen incontinentie, bij geen van de drie.
Claire is wel bij vlagen incontinent, maar niet vanwege de castratie, maar vanwege vit.B12 tekort.
Nadat ik de puzzelstukjes bij elkaar had van het waarom van die incontinentie kan ik het voor zijn.
@DexSaarSophie
Mijn honden hebben een plukvacht en die is na castratie zeker niet slechter geworden, eerder nog mooier.
Misschien is ze dus wel gewoon incontinent door de castratie of ze zou dermate neurologisch aangetast moeten zijn dat de hele achterhand problemen heeft wat wel effect kan hebben op het kunnen ophouden van urine. Maar ik neem aan dat ze niet algeheel dermate verzwakt is van gebrek aan B12 dat ze haar plas niet kan ophouden?