verplichte pre-aanschaf cursus

Hier worden de dilemma's, petities en volksraadplegingen ondergebracht
lizzy_wolkje
Posts in topic: 1

verplichte pre-aanschaf cursus

Bericht door lizzy_wolkje »

In december 2024 heeft de tweede kamer een motie aangenomen voor een verplichte pre-aanschafcursus voor toekomstige hondeneigenaren. Ik zit in het laatste jaar van de opleiding diergezondheid en management aan de Aeres Hogeschool. Voor mijn scriptie doe ik onderzoek naar de maatschappelijke mening hierover. De enquête is voor iedereen, hond of geen hond. Invullen wordt gewaardeerd! de enquête duurt rond de 5-10 minuten. https://docs.google.com/forms/d/e/1FAIp ... usp=dialog
EchoMira
Posts in topic: 8
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Re: verplichte pre-aanschaf cursus

Bericht door EchoMira »

Ik heb hem ingevuld. Goede vragen!

Succes met je scriptie.

Als extra input wil ik meegeven dat alles staat en valt met de kwaliteit van de cursus.
Nanna
Posts in topic: 4

Bericht door Nanna »

Ik blijf erbij dat tante Lies die een Tsjietsjoe koopt geen cursus hoeft te volgen.
Eerst maar beginnen met het HR gebeuren.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 26 jan 2026, 21:13 Ik blijf erbij dat tante Lies die een Tsjietsjoe koopt geen cursus hoeft te volgen.
Eerst maar beginnen met het HR gebeuren.
Hoe definieer je hoog risico?
Wat doen we met spaanse herplaatsherders en huiskamerbordercollies?

In principe is iets met je hond gaan doen toch geen probleem?
Staat dat niet een beetje haaks op te verrot zijn om in het buurtcentrum over honden te praten?

Mijn enige bezwaar zou zijn dat ik gewoon niet door de overheid gefist wil worden maar ik ben bang dat we die oorlog niet gaan winnen door deze cursus te weigeren.
Overigens vind ik de staat van de gemiddelde tjietjoe niet om over naar huis te schrijven dus ja, daar kan ook iets geleerd worden.

Wolkje, dit doen we hier altijd. We hebben geen ruzie in je topic. Laat ons maar mopperen.
Nanna

Bericht door Nanna »

Er is geen mankracht. Laat eerst de HR honden maar cursus doen. Denk dat alleen het feit dát ze een cursus moeten doen, afschrikt. Want dan mot je leuse en sgrijve jonguh. Dus Devilface wordt niet eens aangeschaft. Geen sìn.
Dat zal de slok op de borrel schelen, bijtgewijs.
Afbeelding
Kells
Posts in topic: 2
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Stel zo'n cursus inderdaad maar verplicht voor de HR honden en die groep is best groot, naar mijn mening. Ik bedoel dan alle waak- en verdedigingshonden, kuddebewakers en klapkaken.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nanna schreef: 26 jan 2026, 21:26 Er is geen mankracht. Laat eerst de HR honden maar cursus doen. Denk dat alleen het feit dát ze een cursus moeten doen, afschrikt. Want dan mot je leuse en sgrijve jonguh. Dus Devilface wordt niet eens aangeschaft. Geen sìn.
Ja, maar het gooit ook de poort wijd open naar een overheid die gaat bepalen welke ras hond je mag hebben en daar ben ik niet toe bereid.
Dat vind ik veel enger dan een cursus want de overheid deelt daarna geoormerkte labradorpups uit. Want het is wetenschappelijk bewezen dat een labrador het beste past.

Ik gun ze allemaal het beste maar de overheid is ook een beetje je autistische buurjongen met een zwaard die ineens in jouw bijkeuken staat. Grenzen zijn er ook.
Kells
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

EchoMira schreef: 26 jan 2026, 21:38
Nanna schreef: 26 jan 2026, 21:26 Er is geen mankracht. Laat eerst de HR honden maar cursus doen. Denk dat alleen het feit dát ze een cursus moeten doen, afschrikt. Want dan mot je leuse en sgrijve jonguh. Dus Devilface wordt niet eens aangeschaft. Geen sìn.
Ja, maar het gooit ook de poort wijd open naar een overheid die gaat bepalen welke ras hond je mag hebben en daar ben ik niet toe bereid.
Dat vind ik veel enger dan een cursus want de overheid deelt daarna geoormerkte labradorpups uit. Want het is wetenschappelijk bewezen dat een labrador het beste past.

Ik gun ze allemaal het beste maar de overheid is ook een beetje je autistische buurjongen met een zwaard die ineens in jouw bijkeuken staat. Grenzen zijn er ook.
Ik ook niet, maar daar gaat toch niets van terecht komen.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
Nanna

Bericht door Nanna »

Geloof ik niet. Die zien geen verschil tussen een dalmaat en een pointer.
En zo doemdenkerig ben ik nou ook weer niet. Ten tijde van de corona was het ook gegil van kampen voor ongevaccineerden en je eeuwig identificeren met je vaccinatiebewijs. Ook geen zak van terecht gekomen.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ik ben niet doemdenkerig. Ik zie en lees gewoon elke dag van de kort begrensde invloed van de overheid. Het is niet alsof het ze successen regent.
En het allerlaatste wat je moet gaan doen is je gebrekkige inzicht compenseren met extra inzet.

Ik ben er niet bang voor. Ik wil alleen de deur niet van het slot halen.
Daar regelen we niets over. Blijft onbesproken.
ranetje

Bericht door ranetje »

In een paar vragen gaat de vraag over of de verplichte cursus zinvol is, terwijl ik denk dat een (goede) cursus op zich zinvol is, verplicht of niet ;-)
Ik heb geen idee of die pre cursus algemeen of meer rasgebonden is.
Maar een algemene cursus zonder in te gaan op verschillende rassen en hun functie/doel lijkt me lang niet altijd voldoende :P

Leuke vragen, op zich goed over nagedacht en niet vervelend of zo, maar ik had er hier en daar wat moeite mee.
Komt misschien omdat bij het woordje verplicht mijn nekharen overeind gaan staan, vooral als er vanuit wordt gegaan dat ervaren mensen die cursus ook verplicht zouden moeten doen. :P
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

ranetje schreef: 26 jan 2026, 22:06 Komt misschien omdat bij het woordje verplicht mijn nekharen overeind gaan staan, vooral als er vanuit wordt gegaan dat ervaren mensen die cursus ook verplicht zouden moeten doen. :P
De mijne ook. Ik haat verplichting.
Maar ik ben op zich ook wel blij met het idee dat je rijles moet nemen voor de A12 op gaat.
Frootje
Honden: 2
Welke: Griekse Wawa + Kelpiedoes
Contacteer:

Bericht door Frootje »

Ik denk dat voor veel ervaren mensen zo’n cursus natuurlijk onzin zou zijn. Als er in zo’n cursus iets verteld wordt wat niet in mijn opleiding zat ga ik wel vragen stellen. :F: Aan de andere kant zijn er ook zat mensen die al 40 jaar ‘ervaring’ hebben met honden en die er nog steeds niks van snappen, dus als je het alleen verplicht voor mensen die hun eerste hond willen kopen timmer je ook niet alles dicht. Op gebied van veiligheid zal het inderdaad schelen als je het verplicht stelt voor HR-rassen. Maar op gebied van hondenwelzijn zijn er ook genoeg kleine hondjes die onbegrepen en doodongelukkig zijn. Ik vind dit dus altijd wel een lastige. Ik ben er ook wel nogal sceptisch over of dit ooit van de grond komt.

Overigens voel ik al gewoon wel veel voor een cursus die niet verplicht is, ik denk dat daar best veel mensen blij mee zouden zijn, want veel mensen wíllen zich best goed voorbereiden, maar weten gewoon niet zo goed hoe. Ik zie dat best vaak gebeuren. Er zijn heel veel cursussen voor als je de pup gekocht hebt, maar volgens mij niet zo heel veel voor de aanschaf van een hond. Maar het probleem is wel dat je met een niet verplichte cursus de groep waar iedereen last van heeft veelal niet bereikt.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ik dacht ook "voor ervaren mensen hoeft dat niet" maar wanneer ben je ervaren? Dan ben je 4 honden verder. Nou ja, dan heb je er toch al een verplichting van gemaakt.

Ik vind het prima om voor echo`s pup even online een testje te doen. Want dat je alles al weet kun je bewijzen, toch?
twinkeltje

Bericht door twinkeltje »

Ik heb heb hem ingevuld en ben tegen de cursus ik heb nu oo zo veel verschillende manieren gezien bij die mensen die de cursus geven
Hier lopen er bv 2 in de buurt met van die goed bedoelde adviezen, zoal bv toen Soof bang was de lift in te gaan, je moet gewoon trekken
Nou dacht het niet he, het had misschien gewerkt maar mijn eigen manier van op tillen de lift in heeft ook heel goed gewerkt ze gaat nu met plezier
O 1 die een grote herder heeft en altijd les heeft gegeven van niet tillen bij grote honden als ze bang is, bij de meeste doe ik dat ook niet maar bij sommige honden die op haar af stormen dus wel he als ik ze niet vertrouw
De meeste kijken niet naar de hond maar naar de standaard hond, het is net als een leraar op school, als je niet in een vakje past weten we het niet meer
En dat wil ik niet zeggen dat het slecht is om te doen hoor , het kan leerzaam zijn misschien , maar niet voor mij
Afbeelding
Omega
Honden: 2
Welke: Nu twee echte tollers

Bericht door Omega »

Ik denk dat een cursus weinig zin heeft, de mensen komen hun stempeltje halen en als ze de deur achter zich dicht doen gaan ze weer hun eigen gang.

Zoveel mensen zoveel meningen, hoe ga je zo'n cursus inrichten en wie mag het geven. Zoveel haken en ogen.
Afbeelding
ZorroMax

Bericht door ZorroMax »

Op zich vind ik het idee van een cursus voordat je een hond neemt een goed idee. Ik voorzie wel problemen met de uitvoering omdat er nu al geen instructeurs te vinden zijn voor gemotiveerde mensen, laat staan voor mensen voor wie het een verplicht nummertje is.
Gonnie

Bericht door Gonnie »

Kells schreef: 26 jan 2026, 21:34 Stel zo'n cursus inderdaad maar verplicht voor de HR honden en die groep is best groot, naar mijn mening. Ik bedoel dan alle waak- en verdedigingshonden, kuddebewakers en klapkaken.
Dat zou dan ook voor de Pinschers zijn dan, want die vallen onder de waak-en verdedigingshonden.
Maar maakt mij toch niet meer uit. Na deze honden wil ik toch geen honden meer.
Afbeelding

Tanja en Anne
twinkeltje

Bericht door twinkeltje »

Het is ook gewoon niet uitvoer baar, net als marktplaats of zo staan al jaren vol met zelfbenoemde Honden gedragstherapeuten, die vinden dat ze alles weten omdat ze drie honden hebben gehad. laat ze eerst maar daar energie in stoppen door de kwakzalvers te verwijderen en dan nog eens zorgen dat huisdieren niet meer onder dingen vallen maar levende wezens
En dan de personnen die elende veroorzaken met hun hond hun hond afnemen en houd verbod geven, daarna kunnen ze veder kijken
Afbeelding
Célie
Posts in topic: 3
Honden: 1
Welke: Old english bulldog
Contacteer:

Bericht door Célie »

twinkeltje schreef: 27 jan 2026, 08:59 Ik heb heb hem ingevuld en ben tegen de cursus ik heb nu oo zo veel verschillende manieren gezien bij die mensen die de cursus geven
Hier lopen er bv 2 in de buurt met van die goed bedoelde adviezen, zoal bv toen Soof bang was de lift in te gaan, je moet gewoon trekken
Nou dacht het niet he, het had misschien gewerkt maar mijn eigen manier van op tillen de lift in heeft ook heel goed gewerkt ze gaat nu met plezier
O 1 die een grote herder heeft en altijd les heeft gegeven van niet tillen bij grote honden als ze bang is, bij de meeste doe ik dat ook niet maar bij sommige honden die op haar af stormen dus wel he als ik ze niet vertrouw
De meeste kijken niet naar de hond maar naar de standaard hond, het is net als een leraar op school, als je niet in een vakje past weten we het niet meer
En dat wil ik niet zeggen dat het slecht is om te doen hoor , het kan leerzaam zijn misschien , maar niet voor mij
Nou dit dus, en ik zie nog veel te vaak dat mensen theoretisch iets perfect weten maar dat er in de praktijk niks van terecht komt.

En ik ben alweer doodsbang dat die slappe Dier&recht zich er weer mee gaan bemoeien, dan krijgen we het helemaal leuk :roll:
DexSaarSophie

Bericht door DexSaarSophie »

Nouja ik ben voor de cursus bij HR honden. Zodat mensen verplicht die cursus moeten afronden en dus moeite doen. Wat er voor zorgt dat de mensen die makkelijk denken over een hond er wellicht niet aan beginnen.

Ik heb met beide chihuahuas van alles gedaan op trainen/cursus gebied.
Nu met Sophie niet maar daar zou ik ook geen moeite mee hebben om het wel te doen.
Diana
Honden: 4
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Het ligt natuurlijk ook wel heel erg aan de inhoud van de cursus. Daar wordt niet veel over gezegd in de enquête, maar het bepaalt wel welke antwoorden je geeft. De één vult de inhoud van zo'n cursus misschien heel anders in dan de ander.
Aangezien het om een cursus gaat die vóór aanschaf van de hond gedaan zou moeten worden, gaat het neem ik aan om algemene zaken zoals verzorging, rassenkennis (welk ras ga je aanschaffen en wat past wel/niet bij je, waar let je op als je een pup of herplaatser zoekt), etiquette, gedrag en lichaamstaal, waar moet je rekening mee houden als je een hond neemt qua tijdsinvestering, kosten, wat kun je verwachten bij de opvoeding van een pup, van een herplaatser, etc.
En dus niet om een cursus waarbij honden getraind worden, dat is niet zo zinvol vóór aanschaf van de hond ;-)

In Spanje zijn ze ook bezig met zo'n cursus. Daar wordt het een online en gratis cursus. Gratis vind ik prima, aangezien het van overheidswege verplicht wordt gesteld, ook voor mensen die al honden hebben. Ik verwacht niet veel van het niveau, maar wie weet steek ik er nog iets van op.
Afbeelding
CatnDog
Honden: 1
Welke: Groenendaeler

Bericht door CatnDog »

@Diana Exact. Dat vraag ik me dus ook af. Ik wil ook graag weten hoe zo'n 'verplichte' cursus er dan uit gaat zien.

Wordt het een gratis cursus op internet die wordt ontwikkeld van belastingcenten en hoogstwaarschijnlijk qua doelen (beter hondenwelzijn, minder honden in asielen) weinig tot niets oplevert.

Of wordt het het spekken van de hondenbranche. De prijzen gaan dan omhoog als mensen 'verplicht' een cursus moeten volgen. Wachtlijsten. En dan komt er straks ook een soort 'slagingspercentage' bij hondenscholen zoals je ook hebt bij rijscholen.
En: welke school of methode krijgt van de overheid dan een keurmerk? Ik zie hier een kostenpost (prijs opdrijven) voor (toekomstige) hondenbezitters. De rekening van de dierenarts is al hoog genoeg geworden. En dus allemaal zonder garantie op het bereiken van de vooraf gestelde doelen.
Nanna

Bericht door Nanna »

En wat gebeurt er als je ‘zakt’ . Mag je dan geen hond kopen?
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Célie schreef: 27 jan 2026, 13:13 Nou dit dus, en ik zie nog veel te vaak dat mensen theoretisch iets perfect weten maar dat er in de praktijk niks van terecht komt.
Ik zie vooral mensen die amper door hebben dat een hnd een voelend, denkend wezen is.
Het hoort bij je uitzet om een bench naast de stofzuiger te hebben met een labrador die dan Luna heet omdat dat zo vrolijk thuis komt.
En dan na het avondeten een straatje om waar je drie kwartier met de buurvrouw gaat staan lullen terwijl Luna van ellende maar op de stoep gaat liggen.

Dat vind ik eigenlijk veel erger dan de opvoedkwesties van je killakrokodil bij elkaar.
Plaats reactie