Pre- aanschaf cursus zie ik nut niet echt van in.
Ik heb liever dat mensen als ze eenmaal hebben besloten voor een hond te gaan, ze dan als beginnend hondeneigenaar in ieder geval 1 basiscursus samen met de hond doorlopen.
En of dat nu voor een klein hondje is of voor een ras wat niet zo prettig bekend staat is mij om het even.
In ieder geval krijg je dan want handvatten over hoe iets aan te leren, beetje meer inzicht in hondengedrag en taal, etc.
Bij een gemiddelde hondenschool die daar op aanstuurt althans.
Célie schreef: 27 jan 2026, 13:13
Nou dit dus, en ik zie nog veel te vaak dat mensen theoretisch iets perfect weten maar dat er in de praktijk niks van terecht komt.
Ik zie vooral mensen die amper door hebben dat een hnd een voelend, denkend wezen is.
Het hoort bij je uitzet om een bench naast de stofzuiger te hebben met een labrador die dan Luna heet omdat dat zo vrolijk thuis komt.
En dan na het avondeten een straatje om waar je drie kwartier met de buurvrouw gaat staan lullen terwijl Luna van ellende maar op de stoep gaat liggen.
Dat vind ik eigenlijk veel erger dan de opvoedkwesties van je killakrokodil bij elkaar.
Maar hè, als je de cursus afgerond hebt met een 7,5 dan is het goed toch!
Wat ik destijds van Jeannette die op het forum zat begreep was dat ze in Zwitserland niet enkel theorie eisen voor aanschaf maar ook een examen vergelijkbaar met VZH/BH (of in Frankrijk CSAU)