prik en stroombanden verkoop verboden

Alle kynologische praat past in dit forumonderdeel
Mo-yi
Posts in topic: 1
Honden: 1
Welke: Malamute-husky

prik en stroombanden verkoop verboden

Bericht door Mo-yi »

Bericht van PvdD;
"Fantastisch nieuws! De verkoop van prik- en stroomhalsbanden voor honden wordt verboden. Het gebruik was al jaren illegaal, maar de verkoop was nog wél toegestaan. Waardoor ze gewoon gekocht en gebruikt werden om honden ‘op te voeden’
Dankzij ons voorstel komt er nu ook een einde aan de verkoop van deze martelwerktuigen. Geweldig nieuws voor honden!"
Afbeelding

2011-2025
EchoMira
Posts in topic: 10
Honden: 3
Welke: Whippet Lurcher Powder Puff

Re: prik en stroombanden verkoop verboden

Bericht door EchoMira »

Prikkebanden had je al voor je ze kon kopen. Gewoon een paar nageltjes door een leren halsband.

Stroombandjes zijn voor het juiste doel en met het juiste gebruik prima. Levensreddend zelfs.
Je zou ze ook gewoon kunnen begrenzen. Je kunt ze namelijk zo laag zetten dat je er een soort wellnesswekkertje mee kan maken.
Maar dat wordt natuurlijk te ingewikkeld voor de caviapartij.
Tineke
Posts in topic: 3

Bericht door Tineke »

En zolang ze hier nog volop te koop zijn is dit weer zo'n papieren tijger waar over wordt gejuicht alsof het de oplossing is ipv een pyrrhusoverwinning.

https://m.shein.com/nl/ark/10728?goods_ ... UR&lang=nl
Afbeelding

De honden van voorbij, ze blijven in mijn leven
De honden van voorbij, ik blijf met ze verweven.
Marc
Posts in topic: 17

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 07 feb 2026, 16:39 Prikkebanden had je al voor je ze kon kopen. Gewoon een paar nageltjes door een leren halsband.

Stroombandjes zijn voor het juiste doel en met het juiste gebruik prima. Levensreddend zelfs.
Je zou ze ook gewoon kunnen begrenzen. Je kunt ze namelijk zo laag zetten dat je er een soort wellnesswekkertje mee kan maken.
Maar dat wordt natuurlijk te ingewikkeld voor de caviapartij.
Trilbandjes mogen nog wel en daarmee kan je precies hetzelfde bereiken. Dus het is niet nodig en ik ben er super blij mee. Een halsband met een beetje stroom en dat legaal laten zijn is gewoon een verkeerd signaal. Stroom gebruiken door leken op dieren is hoe dan ook verwerpelijk dus ik vind het prima. Ik had trouwens bijna op de partij voor de dieren gestemd. Ze hebben de BBB ook lekker onderuit gehaald op bijna al hun idiote voorstellen. Wolvenjacht toestaan. Stikstof verhogen door extra bemesten etc etc. Prima dat die cavia partij er is.

Het is hartstikke leuk dat er bepaalde mensen op een verantwoorde manier met iets omgaan maar als het bij-effect is dat Mechelaars van Dylano en Dirk 6 schokken per dag krijgen op hoge stand mag het van mij wegwezen. En snel. En dat is wat er wel gewoon aan de hand was zolang het verkocht werd. Mijn overbuurman tasert overigens zijn honden. Kan dus een stapje erger. En ze hebben in hun hokken een TT om en je hoort ze dagelijks krijsen als speenvarkens. Hij tasert zijn honden gewoon in ons zicht. Boem daar gaat zijn Duitse herder door de benen. En gillen.....die honden moeten in beslag genomen worden maar die man heeft ons al ernstig bedreigt dus ik waag me er niet aan.
Afbeelding
Maart
Posts in topic: 4
Honden: 2
Contacteer:

Bericht door Maart »

Ik zag onlangs op fb nog een stroomstok te koop aangeboden, ik heb zelf nog gezien hoe stroomstokken in monden werden geduwd 🤮

Ik ben wel blij dat er aan komen weer wat moeilijker gemaakt zal worden, natuurlijk gaan ze niet verdwijnen, ze worden nu al ontzettend goed gecamoufleerd, dus dat gaan ze alleen nog wel meer worden.
Wat de prijs ook omhoogdrijft uiteraard, dus voor armere zielen wel een punt.

Het trieste is alleen dat diegeen dat het nu volle bak misbruiken, niet diegeen gaan zijn die er mee gaan stoppen.

Bij mijn huidige honden is het ook nog steeds een goed hulpmiddel, met name bij Piiri. Maar de moment dat er actieve controle zou zijn, kan ik wel zonder.
Overigens traint politie hier ook nog steeds met prikband & TT. Zelfs op openbare grootste evenementen hebben de meeste honden ze standaard om.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 07 feb 2026, 17:35 Het is hartstikke leuk dat er bepaalde mensen op een verantwoorde manier met iets omgaan maar als het bij-effect is dat Mechelaars van Dylano en Dirk 6 schokken per dag krijgen op hoge stand mag het van mij wegwezen.
Dylano en Dirk martelen en hun honden toch wel.
Ik zag er van de week nog een die aan een kortgetrokken riem drie klappen voor zijn gezicht kreeg. Overigens is dat ook verboden.

Ik vind het enorm populistisch om te doen, nee, te zeggen dat je voor een betere wereld voor honden hebt gezorgd.
Als je dat wil zorg je dat kinderen leren hoe intelligent en hoe diep voelend honden zijn. Net als paarden en katten en veel andere dieren ook.
Daar bereik je veel meer mee dan de verkoop van apparatuur verboden te maken.

Van prikbanden vind ik het prima maar een stroomband kan echt middenin een leuke, positieve, invoelende opvoeding staan.
Kan inderdaad heel laag ingesteld worden maar ook best hoog en hoewel dat best indrukwekkend voelt is het toch iets anders dan pijn.
Het is aversief en juist dat kun je bijvoorbeeld inzetten bij vervelend grote rothonden die kleintjes niet met rust kunnen laten.
Fluit is komen en anders krijg je een correctie waar je staart meteen van omlaag gaat. Dat is prima inzetbaar en nuttig. Niet leuk voor de hond ofzo maar correcties zijn er ook niet om van te genieten. Het is wel leuk voor de andere hond.

De mensen die ik ken die met stroom werken zijn enorm goed op de hoogte van timing en wat de hond al weet. Meestal klikkeren zo ook.
Stroomprikkels zonder duidelijkheid voegen alleen maar stress en chaos toe en daar krijgt niemand een goed luisterende hond van.

Ik ben het er gewoon niet mee eens dat je met het verboden maken iets bereikt hebt. Je hebt alleen maar weer een gereedschap uit de gereedschapskist gehaald en het is bedacht vanuit het idee dat iedereen maar een doedel moet nemen want burgers zijn allemaal hetzelfde dus hun honden ook. Het is arrogante bevoogdendheid van exact de mensen waar je het van verwacht.

Maar goed, Pvdd wil helemaal van huisdieren af dus daar ga ik het nooit vinden. Ik vind het een stelletje zuinige zeikerds. Van die zure vegafarizeers. PETA-predikers die het verschil tussen "goed voor dieren" en "weg met mensen" niet snappen.
Marc

Bericht door Marc »

Ik vind het een beetje radicaal gebracht en in mijn wereld geef je je honden geen schokken. Ik ken niemand die een schrikdraadje wil aanraken of een electrische vliegenmepper. Maar wel pedagogisch verantwoord vastbinden aan de nek van je hond en dan op het knopje drukken en dat is ok? Voor mij niet. Dus ik ga er gewoon niet in mee. Ik geloof ook niet dat het nodig is.

Dus ik zie dat gewoon anders hoe goed het ook kan werken als een hond een gedrag heeft waar iemand blijkbaar niets anders op kan of wil verzinnen. Ik vind het hoe dan ook verwerpelijk om met een afstandsbediening schokjes te geven. Honden die zo getraind zijn laten ook ander gedrag zien. Vaak weten ze zelfs dat ze een TT om hebben en gedragen zich dan anders.

Het kan me niks schelen hoe goed het werkt. In mijn wereld geef je je hond geen schok met een afstandsbediening.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Ik vind trouwens met honden werken. Clickeren en schokjes geven allemaal zaken die ik niet ok vind. Dus dan gaat het snel scheef. In mijn ogen moet je niet zo sturend en bepalend omgaan met een hond als wezen. Dus dan houdt het begrip al snel op. Blijkbaar moet er een doel gehaald worden kost wat kost.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

In mijn wereld staan mijn schapen achter schrikdraad en hebben het daar vreselijk naar hun zin. Dat gaat esther ouwehand ook willen verbieden met die strenge staarbek.
Kells
Posts in topic: 3
Welke: Ierse Setters

Bericht door Kells »

Nou, ik gebruik heel af en toe wel een teletac en dan druk ik echt niet gelijk op de stroomknop. Bij juist gebruik is dat echt niet zielig. Ik hang het bandje er af en toe om als mijn fluitsignaal weer eens volledig genegeerd wordt. Dan moeten we gewoon weer even de puntjes op de i zetten. Als ik fluit dien jij te komen en niet je eigen plan te trekken. Na 1 dag dragen van de band snappen ze het weer en dan gaat het zeker weer een half jaar goed. Het zou zieliger zijn dat ze nooit meer los zouden kunnen lopen. Dat vind ik echt mishandeling.
Hartelijke groet, Astrid en een lebber van Aislinn, Finbar en Clancy.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 07 feb 2026, 20:44 Ik vind trouwens met honden werken. Clickeren en schokjes geven allemaal zaken die ik niet ok vind. Dus dan gaat het snel scheef. In mijn ogen moet je niet zo sturend en bepalend omgaan met een hond als wezen. Dus dan houdt het begrip al snel op. Blijkbaar moet er een doel gehaald worden kost wat kost.
Dat ben ik helemaal met je eens maar ik denk dat dat toch weer een treetje hoger is dan je Dylan en zijn catahoula bij kunt brengen.

Wij zijn oude mannen met enorm veel ervaring met allerlei honden. Jij hebt je biologiepassie tot je werk gemaakt en ik ...heb interesse.
Maar we hebben het over iemand die in Meppeloord woont en die gewoon wil zorgen dat de hond wegblijft bij de poort want ze wonen aan een provinciale weg.
Verder mag de hond de hele dag naar buiten en naar binnen.

Alleen de poort is onbenaderbaar vanwege een flinke tik in je halsband. Ik vind dat gewoon niet fout. Maar het wordt nu wel verboden.

We kunnen toch niet alles aan Dylan en zijn armoe opofferen?
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 07 feb 2026, 20:54 In mijn wereld staan mijn schapen achter schrikdraad en hebben het daar vreselijk naar hun zin. Dat gaat esther ouwehand ook willen verbieden met die strenge staarbek.
Mijn schapen staan ook achter schrikdraad en ik heb niets tegen een hond achter schrikdraad. Schrikdraad is hetzelfde als een kaars en een brandnetel. Je prikt je en daarna niet meer. Daar zit geen enkele emotie aan of iemand met emoties die de knopjes bedient. Daar zit het verschil. Ijs is koud. Bramen hebben stekels en witte of orange draadjes geven schokken. Daar gaat trouwens niets aan verboden worden.
Als je hond van je terrein af gaat kun je toch gewoon een hek maken of een stroomdraad spannen? Heb je toch geen afstandsbediening met schok voor nodig?
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

Kells schreef: 07 feb 2026, 20:57 Nou, ik gebruik heel af en toe wel een teletac en dan druk ik echt niet gelijk op de stroomknop. Bij juist gebruik is dat echt niet zielig. Ik hang het bandje er af en toe om als mijn fluitsignaal weer eens volledig genegeerd wordt. Dan moeten we gewoon weer even de puntjes op de i zetten. Als ik fluit dien jij te komen en niet je eigen plan te trekken. Na 1 dag dragen van de band snappen ze het weer en dan gaat het zeker weer een half jaar goed. Het zou zieliger zijn dat ze nooit meer los zouden kunnen lopen. Dat vind ik echt mishandeling.
Ik vind het wel zielig en ik ken genoeg mensen die van honden trainen hun werk hebben gemaakt die nooit een TT zullen gebruiken. Dus iedereen moet zijn ding doen maar ik heb ook gewoon het recht het niet ok te vinden lijkt me. Ik heb nog nooit een TT willen gebruiken en gaat ook nooit gebeuren. Als ik fluit komt mijn hond ook soms niet. Maar dat vind ik niet erg genoeg om er een stroomband om te hangen. Guus is eergisteren na lange tijd met zijn jachthond vriend gaan jagen. Die had een tracker om. Guus was weg. En later bleek er een Mechelse herder bij te zijn die ook mee deed. Kwam die eigenaar tegen. Met zn drieën een half uur op onze honden moeten wachten. Die Mechelaar kreeg slaag. Ik heb Guus opgelucht geprezen dat hij kwam en aangelijnd en de jachthond man vond dit sowieso gewoon dus die gaf er niks om. Ik neem volgende keer snoepjes mee en ga werken aan motivatie en als het blijft blijft hij een tijdje aan de lijn en gaan we niet meer samen los met zijn jachthond vriend. Dus als ik roep hoeven ze niet te komen. Liefst wel. Komen ze niet dan moet ik werken aan mijn gedrag en zijn motivatie. Voor mij rechtvaardigd dat geen tt. En dat gaat dus ook nooit gebeuren.
Afbeelding
ranetje
Posts in topic: 1

Bericht door ranetje »

Trilbanden mogen (nog) wel.
Daar kan je een heel eind mee komen als je geen elektra wil of mag gebruiken.

Ik vind het zelf een onzinnige zaak om die dingen (de banden dan) te verbieden.
Er zijn zo veel "hulpmiddelen" die de een als martelwerktuig gaat gebruiken en de ander als ondersteuning in de gewenste richting van gedrag.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 07 feb 2026, 21:09Heb je toch geen afstandsbediening met schok voor nodig?
De overheid hoeft niet te snappen wat ik nodig heb.
Dat is precies het bevoogdende toontje waar ik niets mee kan.
Marc

Bericht door Marc »

Het was trouwens mijn eigen schuld. Ik liet hem steeds meer weg gaan. Ging kletsen. Niet opletten en ineens waren de twee honden weg. En toen kwam er een derde hond en zijn ze ver weg gerend op konijnenjacht. Balen maar mijn eigen schuld. Ik was afgeleid. Werk al jaren niet meer met motivatie en ik heb alle signalen dat hij niet zou luisteren genegeerd. Nu ben ik weer scherp.

Ik vond het ook wel leuk voor hem. Samen met zijn jachthond vriend en ineens met een kneiter van een mechel erbij. Zoefffff en krijsen en gillen. Ik zei nog trots hij is een maneto mix. Een echte konijnenjager. Kreeg wel de zenuwen dat hij een hol in zou gaan. Kon roepen wat ik wilde. Na drie keer dus onmiddellijk mee gestopt en gaan wachten.

Wedden dat ik het over een week zonder een TT weer haarscherp heb? Zonder correcties en zonder TT. Gewoon goed kijken. Goede keuzes maken en zorgen dat je je hond niet in de verkeerde situaties los gaat laten. Hij kan trouwens over een paar dagen weer overal los. Daar steek ik mijn hand voor in het vuur. Mijn schuld dat dit gebeurde dus ik verdien eerder een schok dan die hond.

Ik was met het leuke baasje aan het kletsen en een beetje leuk aan het doen en wat trots toen Guus in de jachtmodus kwam en stukjes achter de jachthond aanging. Ik had meteen moeten ingrijpen maar was er wel trots op. En toen waren ze helemaal weg.....oeps.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 07 feb 2026, 21:22 De overheid hoeft niet te snappen wat ik nodig heb.
Dat is precies het bevoogdende toontje waar ik niets mee kan.
Jij kan daar niet tegen. Ik heb daar niet zoveel last van. Je allergie zit ook daar en niet eens zozeer in dit specifieke verbod volgens mij.
Laatst gewijzigd door Marc op 07 feb 2026, 21:27, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

ranetje schreef: 07 feb 2026, 21:18 Trilbanden mogen (nog) wel.
Daar kan je een heel eind mee komen als je geen elektra wil of mag gebruiken.

Ik vind het zelf een onzinnige zaak om die dingen (de banden dan) te verbieden.
Er zijn zo veel "hulpmiddelen" die de een als martelwerktuig gaat gebruiken en de ander als ondersteuning in de gewenste richting van gedrag.
Je moet ergens beginnen en de afspraak dat je in de dierenwinkel geen schokapparaat met afstandsbediening om aan je huisdier te binden mag kopen is zo vreemd nog niet.
In Duitsland zijn goudviskommen verboden. Onzin omdat er ook jampotjes zijn? Ik vind van niet.
Alles kan erger dus gewoon maar niks doen?
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Nee, het zit hem in het hele idee dat er voor me bedacht wat ik nodig heb en dat dan "mag".
Terwijl de realiteit vreselijk divers is en er tienduizend redenen zijn waarom een hek daar niet kan.

Maar het gáát hier toch ook over een eenzijdig ongenuanceerd verbod dus wat is raar aan mijn insteek?
Ja het is mijn allergie maar het is ook de pinda van de allergie.
Dat stompzinnig topdowngeneuzel over hoe je met dieren om moet gaan terwijl ze niet eens sociaal aangepast met elkáár overweg kunnen en tijdens hun wachtgeld hun eigen doodle niet opgevoed krijgen.

Als ze vragen hebben mogen ze komen. Verder wil ik er niets mee te maken hebben.
Ik heb helemaal niets met de zoveelste fatsoenfatwa.
Je hebt helemaal geen grip gekregen op misstanden op trainingsveldjes. Je was te laf om vuurwerk te verbieden en nu weet je wat ik met mijn hond doe?
Laat me niet lachen.
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Marc schreef: 07 feb 2026, 21:27 Alles kan erger dus gewoon maar niks doen?
Nee, niet de kwestie van dierenleed aangrijpen om er vervolgens een debiele cavialobby van te maken en doen alsof dat onderwerp voortaan van jou is.

Als we het in de politiek daadwerkelijk over de verhouding mens tot dier gaan hebben ben ik meteen van de partij maar dat is niet dit. Sorry.
Marc

Bericht door Marc »

Zat net een filmpje te kijken van een trainer met Mechelse herders die uitlegde hoe goed een TT was en hoe weinig zijn honden daar last van hadden. Hij was wereldkampioen met twee honden. Gedragsdeskundige en meer. Hij liet 7 Mechelse herders samen lopen. Allemaal met een buit. Alles negeerde elkaar en hij zei dat dit kon omdat de honden TT dragen en hij vooral vond dat hij controle moest hebben. Een hond begon tegen hem op te springen en hij week voor de hond. Begon de hond onhandig naar beneden te duwen en deed alles maar dan ook alles verkeerd in de omgang met de hond. Dus het gaf me niet bepaald het idee dat ik er anders naar moet kijken.....zeker nu ik het kanaal van die Duitse hondenman van voor tot achter zit te bekijken. Daar leer ik zo ontzettend veel van en dan zie ik die zgn hondentrainer dus gewoon achteruit stappen en onhandig met de handen een mechel omlaag duwen die dwingend en vervelend regelend die man gewoon letterlijk op zijn plaats zet. Natuurlijk heeft die man een TT nodig.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 07 feb 2026, 21:36
Marc schreef: 07 feb 2026, 21:27 Alles kan erger dus gewoon maar niks doen?
Nee, niet de kwestie van dierenleed aangrijpen om er vervolgens een debiele cavialobby van te maken en doen alsof dat onderwerp voortaan van jou is.

Als we het in de politiek daadwerkelijk over de verhouding mens tot dier gaan hebben ben ik meteen van de partij maar dat is niet dit. Sorry.
Ik reageer op Nanetje dus dit had een context.
Afbeelding
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 07 feb 2026, 21:30 Nee, het zit hem in het hele idee dat er voor me bedacht wat ik nodig heb en dat dan "mag".
Terwijl de realiteit vreselijk divers is en er tienduizend redenen zijn waarom een hek daar niet kan.

Maar het gáát hier toch ook over een eenzijdig ongenuanceerd verbod dus wat is raar aan mijn insteek?
Ja het is mijn allergie maar het is ook de pinda van de allergie.
Dat stompzinnig topdowngeneuzel over hoe je met dieren om moet gaan terwijl ze niet eens sociaal aangepast met elkáár overweg kunnen en tijdens hun wachtgeld hun eigen doodle niet opgevoed krijgen.

Als ze vragen hebben mogen ze komen. Verder wil ik er niets mee te maken hebben.
Ik heb helemaal niets met de zoveelste fatsoenfatwa.
Je hebt helemaal geen grip gekregen op misstanden op trainingsveldjes. Je was te laf om vuurwerk te verbieden en nu weet je wat ik met mijn hond doe?
Laat me niet lachen.
Je weet hoe je in Nederland met dieren om mag gaan dus dat lijkt me onzin. Je mag een hond hebben. Die nooit uitlaten. Permanent in een ren houden en brokken voeren van de slechtste kwaliteit. Dan kan en zal niemand je hond in beslag mogen en kunnen nemen. Zolang de ren de minimale maat heeft, de hond water heeft en droog kan zitten is er geen enkele overheid die iets kan en mag en zal ondernemen. Dus met de allerlaatste standaard kom je gewoon weg. Genoeg fokkers die het zo spelen en ermee weg komen. Dus dit klopt gewoon niet.
Afbeelding
EchoMira

Bericht door EchoMira »

Ik denk dat ik gewoon een beetje meer voor de dieren ben dan de partij zelf.
Esther Ouwehand met haar gazajurk gaat gewoon te ver. Het is veel te ver doorgeriedeld op veganistisch regenboogcalvinisme.

Voorgebakken waar je juist wil dat mensen zelf denken. Laten we beginnen met als 9e partij een bepaalde morele bescheidenheid aan de dag te leggen.
Marc

Bericht door Marc »

EchoMira schreef: 07 feb 2026, 21:55 Ik denk dat ik gewoon een beetje meer voor de dieren ben dan de partij zelf.
Esther Ouwehand met haar gazajurk gaat gewoon te ver. Het is veel te ver doorgeriedeld op veganistisch regenboogcalvinisme.

Voorgebakken waar je juist wil dat mensen zelf denken. Laten we beginnen met als 9e partij een bepaalde morele bescheidenheid aan de dag te leggen.
Oh maar daar ben ik het wel mee eens. Dat het soms niet meer om de dieren gaat. Ik hoef ook geen partij voor de dieren voor mezelf. Was wel blij met hoe ze de BBB aanpakken want een partij voor jagers en intensieve landbouw mag wel wat tegengas kringen. Ik ben ook beter voor de dieren dan de partij voor de dieren. Alleen zit ik niet in de politiek en ik ben wel blij met vervoersverboden tijdens hittegolven en bijvoorbeeld het tegen gaan dat we wolven mogen schieten. Dus ik zie er wel voordelen in en een tt verbod heb ik dus ook geen problemen mee.
Afbeelding
Plaats reactie