Thoughts?

Nee, dat dikgedrukte ben ik het niet mee eens, dan kies je maar een hond van een ras of kruising die wel aan je verwachting kan voldoen.Shiloh schreef: 25 mar 2026, 00:46 Ik vind het ergens bizar dat het in de rashonden fok meestal óf om uiterlijk gaat óf over hoe goed ze hun werk wel niet doen.
Soms vraag ik me wel eens af of het voor vele rassen niet beter zou zijn om in de fok meer te letten op een gematigder karakter. Die makkelijker mee kan in de hedendaagse samenleving. En daarmee zeg ik heus niet “moet maar ok zijn met 2 keer een blokkie om”. Maar de realiteit is ook dat slechts een fractie van de honden nog doen waar ze voor gefokt zijn. En ja, we vinden allemaal dat mensen moeten beseffen wat ze in huis halen, maar de realiteit is ook dat een significant percentage dat gewoon nooit zal gaan doen.
Soms vraag ik me af hoeveel honden leed (op termijn) bespaard zou worden als we massaal meer zouden letten op dat het net even wat makkelijker mee kan.
Tja. Rasbehoud? Voor wie dan? Niet voor de hond in ieder geval.
Ik ben heus niet fel tegen werklijnen of zo hoor, maar het zijn wel zo wat ethische vragen die af en toe door mijn hoofd spoken en die me aan het denken zetten.

Twee dingen. Ik vind het nooit een goed idee om de dommigheid van mensen voetstoots aan te nemen en te accepteren.Shiloh schreef: 25 mar 2026, 00:46
Soms vraag ik me wel eens af of het voor vele rassen niet beter zou zijn om in de fok meer te letten op een gematigder karakter. Die makkelijker mee kan in de hedendaagse samenleving. En daarmee zeg ik heus niet “moet maar ok zijn met 2 keer een blokkie om”. Maar de realiteit is ook dat slechts een fractie van de honden nog doen waar ze voor gefokt zijn. En ja, we vinden allemaal dat mensen moeten beseffen wat ze in huis halen, maar de realiteit is ook dat een significant percentage dat gewoon nooit zal gaan doen.
Dat ben ik met je eens.blondie schreef: 25 mar 2026, 16:52Nee, dat dikgedrukte ben ik het niet mee eens, dan kies je maar een hond van een ras of kruising die wel aan je verwachting kan voldoen.Shiloh schreef: 25 mar 2026, 00:46 Ik vind het ergens bizar dat het in de rashonden fok meestal óf om uiterlijk gaat óf over hoe goed ze hun werk wel niet doen.
Soms vraag ik me af hoeveel honden leed (op termijn) bespaard zou worden als we massaal meer zouden letten op dat het net even wat makkelijker mee kan.
Tja. Rasbehoud? Voor wie dan? Niet voor de hond in ieder geval.
Ik ben heus niet fel tegen werklijnen of zo hoor, maar het zijn wel zo wat ethische vragen die af en toe door mijn hoofd spoken en die me aan het denken zetten.
Ik ook niet, maar helaas komt dat best vaak voor, onder andere in mijn ras.ranetje schreef: 25 mar 2026, 17:58 Ik ben niet voor een onderscheid tussen werklijnen en "huishond" lijnen bij een en hetzelfde ras.