Oefeningen voor (zelf)beheersing voor beginners en gevorderden

Zamunda
Posts in topic: 7
Honden: 3
Welke: Willem Kretaan - Ravi windhond - Murphy kelperuaan - Lais in mijn hart

Oefeningen voor (zelf)beheersing voor beginners en gevorderden

Bericht door Zamunda »

Ik zou het leuk vinden als we hier wat oefeningen met uitleg zouden kunnen verzamelen/uitwisselen, voor zowel beginners als gevorderden.

Met de smurf ben ik nu vooral bezig met trekspelletjes en dan in de opwinding lossen en weer belonen met mogen trekken. Daartussen even wachten en dat wachten langzaam uitbouwen. Verder wachten terwijl ik z'n voerbak neerzet.

Ik zou hem ook de beginselen van de flirtpole aan willen leren, niet dat ik hem al rondjes wil laten lopen hoor! Maar met Raaf doe ik het weleens en met hem doe ik maar wat :mann: . Ik zou de smurf (en misschien ook Raaf) juist willen leren om te wachten terwijl ik een speeltje aan een hengel van hem af beweeg en hem dan pas laten gaan op mijn teken. Hoe pak je dat aan?

En hebben jullie nog meer leuke oefeningen?
OS met dank aan Hakunamatata
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Jml
Posts in topic: 1
Honden: 4
Welke: Border Collies

Re: Oefeningen voor (zelf)beheersing voor beginners en gevorderden

Bericht door Jml »

Dat trekspelletje met lossen en belonen kun je weer verder uitbreiden met: "switch"
Twee trekspeeltjes, je speelt met de ene, vervolgens "Switch" waarbij je de beweging van het speeltje laat vallen en juist het andere speeltje beweegt. Daarna kun je dat bijvoorbeeld ook doen met een speeltje dat op de grond ligt, dat ie dan die mag pakken en daarna weer terug naar samen met jou. handig voor de honden die vaak wegrennen als ze een speel hebben ;)

Ik doe ook wel 'competitie' spelletjes. 'ready.... steady... go!' en dan samen naar een target rennen of een speeltje.
Doe dat eerst gewoon met een speeltje op de grond (niet te ver)en dan naast elkaar, halsbandje vasthouden en 'R? S? Go!' Dan uitbreiden, dan ga ik steeds verder van de hond staan (zodat ik ook een voorsprong heb haha).

Ook met speeltje in je hand, de hond laten zitten, pas op 'go' of 'get it' mag die het pakken. Ik geef dan een "get it" op het moment dat de hond contact met mij maakt (kijkt). Daarna uitbreiden door het speeltje rustig te laten bewegen en pas weer na oogcontact een 'get it' en dan ook lekker spelen samen! En ook de afstand vergroten!
Gudrun
Posts in topic: 4
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Zelfbeheersing... was (en is) met Kika een uitdaging.
Wat goed hielp: in een doos (met hele lage randen) leren staan en blijven. De doos maakt de plaats duidelijker en begrenst iets meer dan vb een matje of gewoon gaan liggen.
Eens goed in de doos blijvend met mezelf in beweging een speeltje op een metertje afstand zachtjes weg rollen en op een oke mag dat gehaald en wordt er gespeeld.
En anderzijds daar naast een steeds kleinere doos, minder met zelfbeheersing dan wel met coördinatie te maken, oefening in meer verzameld staan. Tot 4 poten in een kinderschoendoos.
galga's
Honden: 5
Welke: Galgo - Silken windhound - Afghaan

Bericht door galga's »

Zelfbeheersing. Ik volg even. Aislynn is daar niet zo'n ster in :LOL:
Afbeelding
Tamara
Posts in topic: 3

Bericht door Tamara »

Dit is een nuttig topic voor Lanai :lol1:

Ik oefen met trekspelletjes door het speeltje op de grond te leggen en het commando "wacten"te geven. Pas op een JA mogen ze het pakken.

Dat competitie spelletje speelde mijn broer graag wanneer hij op de hond van mijn zus aan het oppassen was. Broer moest uiteindelijk naar de huisartsenpost omdat hij zich vol voorover op de grond had gelanceerd om het speeltje als eerste te bemachtigen, met schouderblessure als gevolg.

Met mijn honden heb ik dit competitie spelletje nog niet geprobeerd; volgens mij vinden ze het super leuk en zullen ze net zo enthousiast zijn als mijn broer.
Afbeelding
Marielle
Honden: 1
Welke: Labrador

Bericht door Marielle »

Impulscontrole tov voer, ook voor beginners:
(Tsja, ik heb een labrador...)

1. Voertjes in vlakke hand. Als je hond ze wil pakken hand dicht. Als je hond gewenst gedrag aanbied (rust, afstand, zitten, oogcontact) hand open en met je andere hand een voertje geven.
Varianten: hand lager bij de grond, of voertjes niet in je hand maar op een krukje of op de grond.

2. Staan, voertje in je hand, arm gestrekt opzij. Belonen voor oogcontact en rustig gedrag. Opspringen negeren.
Varianten: bewegen met je hand, andere hand

3. Leave it (en toe maar). Leave it betekent negeren, en op de cue "toe maar" mag je het pakken.
Varianten: verschillende plaatsen, verschil in beloningswaarde, stil zitten of er langs lopen, voertjes laten vallen.

Boundaries / op je plaats blijven:
- zitten op het placeboard
- rustig liggen op een matje
Duur opbouwen, release cue aanleren. Alleen er vanaf bij de release cue of bij een ander commando. Afleiding en moeilijkheidsgraad opbouwen.

Uitknop:
- voet op de riem, zodat je hond beperkt wordt in zijn bewegingsvrijheid. Belonen voor het aannemen van een rustpositie (zitten of liggen). Vervolgens criteria verhogen (ontspannen houding: op 1 heup, kop op de grond, ontspannen staart). Duur opbouwen.

Speeltje:
- trekspelletje met een start, pauze en stopsignaal.
Start: wachten totdat het spel begint, ook als het speeltje gepakt wordt of voor je neus gezwaaid wordt. Of gegooid wordt.
Pauze: hand stilhouden. Wachten op rustig gedrag. Beloningswoordje en weer verder spelen.
Stoppen: klaar = klaar.
Afbeelding
Maple
Diana
Welke: Collies en Spaanse schonen

Bericht door Diana »

Voor het wachten bij het spelen met de flirtpole of bij weggooien van speeltjes gebruik ik denk ik ongeveer dezelfde methode als de van Jml. Ik leer ze eerst het release-commando (bij mij: naam van de betreffende hond en 'toe maar!') in heel makkelijke omstandigheden (zowel met spel en voer) en ga dat dan uitbreiden naar steeds wat moeilijker. In het begin beloon ik steeds uitgebreid voor het wachten, met een steeds iets grotere tussenpauze van brokjes geven, maar als dat er goed inzit, is het mogen gaan natuurlijk op den duur de beloning. Het moeilijkst vinden mijn honden hierbij het samen wachten en één voor één mogen spelen, vooral Mila :mrgreen:

Verder oefen ik wat moeilijkere dingen met voer zodra de impulscontrole met voer in de hand en voor je op de grond leggen er goed inzit, zoals: de hond een zit en blijf geven, een voertje weggooien en dan direct met meerdere voertjes belonen als de hond niet achter het voertje aan gaat (gooi het wel zo weg dat de hond niet alsnog succes kan hebben, dus zodat je er zelf sneller bij bent). Een bakje met een paar voertjes neerzetten, je hond erbij wegroepen (aangelijnd voor het geval je niet zeker bent dat het lukt) en belonen voor het weglopen bij het bakje voer en opvolgen van het commando. Als de hond dit moeilijk vindt, doe je het op heel grote afstand van het bakje en verklein je langzamerhand de afstand.

In het dagelijks leven gebruik ik heel veel wachtoefeningen: voordat ze de deur uit mogen, de auto uit, beginnen met eten, los van de lijn, voor het kennismaken met een andere hond als ze dat héél graag willen, etc. Op rustig wachten en oogcontact volgt de beloning (toestemming), maar in het begin beloon ik ook veelvuldig met voer tijdens het wachten, vooral bij heel ongeduldige honden ;-)

Bij gezamenlijke wachtoefeningen krijgen de honden hier allemaal één voor één het release-commando, dan moeten ze wachten op hun naam.
Daar kun je ook dit soort oefeningetjes mee doen uiteindelijk, waarbij ik in de aanleerfase juist de honden beloon die moeten wachten en niet de hond die toestemming krijgt om te gaan:

Spel, oefeningen, trucjes doen, etc. beëindig ik altijd met 'klaar' + brokje. Dat heeft hier bij alle honden eigenlijk goed gewerkt wat betreft de uitknop. Ik geef het brokje dan op het eind om er geen negatieve lading aan te geven, want ze vinden het natuurlijk toch altijd jammer als het afgelopen is.
Afbeelding
Tamara

Bericht door Tamara »

Dat filmpje Diana, wat leuk! Mila alvast heel sneaky een trede naar beneden. :lol1:
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Tamara schreef: 28 okt 2021, 18:32 Dat filmpje Diana, wat leuk! Mila alvast heel sneaky een trede naar beneden. :lol1:
Zelfbeheersing is niet Mila's sterkste kant, vandaar dat ik ook zo veel oefeningen ken :engel:
Ach ja, het braafste meisje van de klas (wat ze 95% van de tijd wel is) mag ook wel eens smokkelen :lol1:
Afbeelding
Zamunda

Bericht door Zamunda »

Gave oefeningen zie ik al voorbij komen, fijn zeg! Ik zal eerst eens kijken of ik met dat release/go-commando kan gaan beginnen, die lijkt me heel fijn :ok: .
Afbeelding
Laissah: never a dull moment || Mistertje, dag lieve jongen.|| Willempie || Ravi || Murphy Smurfie ♥
Veertje
Posts in topic: 2

Bericht door Veertje »

Impulscontrole begin ik hier op een matje en met voertjes. Het is in het begin en kwestie van heel goed timen en vergt wat coördinatie van handen en ogen 😅
Beginnen in rust op het matje liggend. Geef een paar voertjes om het rustige liggen te belonen en dan kan je met je andere hand een ander voertje iets van de hond vandaan leggen. Zodra hij het ziet meteen belonen als hij nog ligt. In het begin is het best even lastig, maar zodra het kwartje valt kan je de tijd tussen de afleiding en het belonen steeds verder uitbreiden. Ook de afleidingen kan je steeds moeilijker maken. Uiteindelijk is het doel dat het matje een rustplaats is en dat er omheen vanalles kan gebeuren maar dat hij daar niks mee hoeft.
Je gebruikt ook alleen een releasecommando, geen wacht of nee, want dan volgen ze commando's op en is het geen impulscontrole 😉

Hier in de buurt geven ze er les in. Ben er met Tess geweest en ook met leasepuppy. Ga het zeker met een volgende hond weer doen, want het is zo belangrijk en een beetje begeleiding is fijn omdat ik zeker in het begin met kleine signalen vaak te laat ben met belonen 😅
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Iirtu
Honden: 2
Welke: Lapinporokoira - Groenendaeler werklijn

Bericht door Iirtu »

Ik heb met mijn Hera veel zelfbeheersingoefeningen gedaan. Ze kon vroeger worsten apporteren.

Afbeelding

Maar als ze alleen thuis is zal ze als het kan, alles qua eten jatten. :F:

De oefeningen die Marielle beschrijft heb ik ook allemaal gedaan met mijn pups. :ok:
Afbeelding
Zamunda

Bericht door Zamunda »

Hahahaha die worst :80: :LOL: .
Afbeelding
Diana

Bericht door Diana »

Veertje schreef: 28 okt 2021, 20:50 Impulscontrole begin ik hier op een matje en met voertjes. Het is in het begin en kwestie van heel goed timen en vergt wat coördinatie van handen en ogen 😅
Beginnen in rust op het matje liggend. Geef een paar voertjes om het rustige liggen te belonen en dan kan je met je andere hand een ander voertje iets van de hond vandaan leggen. Zodra hij het ziet meteen belonen als hij nog ligt. In het begin is het best even lastig, maar zodra het kwartje valt kan je de tijd tussen de afleiding en het belonen steeds verder uitbreiden. Ook de afleidingen kan je steeds moeilijker maken. Uiteindelijk is het doel dat het matje een rustplaats is en dat er omheen vanalles kan gebeuren maar dat hij daar niks mee hoeft.
Je gebruikt ook alleen een releasecommando, geen wacht of nee, want dan volgen ze commando's op en is het geen impulscontrole 😉

Hier in de buurt geven ze er les in. Ben er met Tess geweest en ook met leasepuppy. Ga het zeker met een volgende hond weer doen, want het is zo belangrijk en een beetje begeleiding is fijn omdat ik zeker in het begin met kleine signalen vaak te laat ben met belonen 😅
In strikte zin is dit natuurlijk zo, maar toch vind ik het voor het oefenen van de zelfbeheersing niet veel uitmaken. Als ze moeten blijven terwijl ze dat moeilijk vinden, oefenen ze net zo goed hun impulscontrole (ze moeten zich inhouden om niet op te staan en bijvoorbeeld achter het speeltje aan te gaan en oefenen zo dus zich te beheersen). Blijfoefeningen dragen in mijn ervaring wel degelijk bij aan het vergroten van de zelfbeheersing, leren dat wachten op het releasecommando en rustig zijn lonender is dan direct op je impulsen reageren en soms schept het duidelijkheid die je bijna niet voor elkaar krijgt als je de hond niet eerst uitlegt wat je verwacht door hem te laten wachten of blijven.
Als het gaat om settelen en ontspannen op hun plaats of op een matje is het inderdaad niet handig om een 'blijf' te geven, dan zijn mijn honden juist alert en echt een oefening aan het doen en dat is dan inderdaad niet het doel. Maar voor meer algemene oefeningen waarbij ze hun beheersing moeten gebruiken en die dus oefenen (dan gaat het in veel gevallen om het weerstaan van verleidingen en impulsen) vind ik het geven van een commando dat niet in de weg staan.
Afbeelding
Mizzsylver
Posts in topic: 5
Honden: 2
Welke: Duitse herder
Contacteer:

Bericht door Mizzsylver »

De eerste oefening voor zelfbeheersing die ik doe is de It's Your Choice game van Susan Garrett.

Als ze dit goed snappen, kun je het op van alles toepassen. Wil je door een deur? Eerst wachten, wil je een speeltje pakken, eerst wachten, wil je uit de bench, eerst wachten, de mogelijkheden zijn eindeloos :F:
Afbeelding
** Angela **
Welke: Duitse herder

Bericht door ** Angela ** »

Mizzsylver schreef: 29 okt 2021, 09:49 De eerste oefening voor zelfbeheersing die ik doe is de It's Your Choice game van Susan Garrett.

Als ze dit goed snappen, kun je het op van alles toepassen. Wil je door een deur? Eerst wachten, wil je een speeltje pakken, eerst wachten, wil je uit de bench, eerst wachten, de mogelijkheden zijn eindeloos :F:

En dat is ook allemaal weer door te voeren naar de IGP training, leren schakelen met pakwerk bijv
Veertje

Bericht door Veertje »

Diana schreef: 29 okt 2021, 07:52
Veertje schreef: 28 okt 2021, 20:50 Impulscontrole begin ik hier op een matje en met voertjes. Het is in het begin en kwestie van heel goed timen en vergt wat coördinatie van handen en ogen 😅

In strikte zin is dit natuurlijk zo, maar toch vind ik het voor het oefenen van de zelfbeheersing niet veel uitmaken. Als ze moeten blijven terwijl ze dat moeilijk vinden, oefenen ze net zo goed hun impulscontrole (ze moeten zich inhouden om niet op te staan en bijvoorbeeld achter het speeltje aan te gaan en oefenen zo dus zich te beheersen). Blijfoefeningen dragen in mijn ervaring wel degelijk bij aan het vergroten van de zelfbeheersing, leren dat wachten op het releasecommando en rustig zijn lonender is dan direct op je impulsen reageren en soms schept het duidelijkheid die je bijna niet voor elkaar krijgt als je de hond niet eerst uitlegt wat je verwacht door hem te laten wachten of blijven.
Als het gaat om settelen en ontspannen op hun plaats of op een matje is het inderdaad niet handig om een 'blijf' te geven, dan zijn mijn honden juist alert en echt een oefening aan het doen en dat is dan inderdaad niet het doel. Maar voor meer algemene oefeningen waarbij ze hun beheersing moeten gebruiken en die dus oefenen (dan gaat het in veel gevallen om het weerstaan van verleidingen en impulsen) vind ik het geven van een commando dat niet in de weg staan.
Ben ik met je eens hoor. Ik gebruik ook 'blijf' en 'wacht', maar bij Tess zijn die commando's aangeleerd vanuit de impulscontrole ipv andersom. Finn kende eerst de commando's en pas later ben ik me meer met impulscontrole gaan bezighouden. Bij een puppy zou ik dan ook beginnen met impulscontrole en zo ook de commando's aanleren. Als je een hond hebt die al kan blijven, dan is het natuurlijk duidelijker als je hem kan helpen door het commando erbij te gebruiken en later weglaten.
Iirtu schreef: 28 okt 2021, 21:15 Ik heb met mijn Hera veel zelfbeheersingoefeningen gedaan. Ze kon vroeger worsten apporteren.

(foto)
Maar als ze alleen thuis is zal ze als het kan, alles qua eten jatten. :F:

De oefeningen die Marielle beschrijft heb ik ook allemaal gedaan met mijn pups. :ok:
:LOL: Lijkt Tess wel. Die komt nooit zomaar aan haar eten of aan snacks als ik het haar voorzet in haar ren. Geef ik de snacks in haar bek, dan laat ze ze vallen en wacht tot ik iets zeg. Dan kan ik eerst de was doen en dan staat ze nog (kwijlend) te wachten tot ze mag. Maar ga ik even naar de wc, dan jat ze gerust iets van de tafel als het interessant genoeg is :F: Impulscontrole is dus ook wel situatie afhankelijk hier. In de veel gebruikte situaties gaat het uitstekend. Maar bij situaties die in het verleden te veel zelfbelonend waren, wordt het toch lastiger :')
Vera
Tess en Finn

Afbeelding
Inge O
Posts in topic: 10
Welke: Hovawart

Bericht door Inge O »

Ik doe alleen aan impulscontrole in de praktijk, ben ik nu gek, of alleen zwaar ouderwets?
Gudrun
Posts in topic: 4
Honden: 10
Welke: Sheltie border collie working beardie chihuahua en havanezer

Bericht door Gudrun »

Inge O schreef: 29 okt 2021, 19:32 Ik doe alleen aan impulscontrole in de praktijk, ben ik nu gek, of alleen zwaar ouderwets?
Gewoon nuchter en met voldoende natuurlijk overwicht denk ik.
En de kennis van gedrag en wat er mee te doen heb je zo diep in je dat het "vanzelf" gaat.

Mij lukt dat domweg niet.
Ik heb eerst een aha-moment en dan een plan en oefeningetjes nodig.
Anders vegen ze de vloer met me aan (nu ja, Poppy en de shelties niet, dat zijn engeltjes, maar een Do en een Kika wel).

Daarnaast vind ik het ook leuk om allerhande dingetjes te trainen, dat is voor mij makkelijker en leuker dan het anders oplossen.
K@ren
Honden: 1

Bericht door K@ren »

Met Kuno doe ik nog wel eens het volgende: ik laat hem zitten en blijven en loop zelf weg. Gooi een voertje in zijn richting. Dan roep ik hem naar me toe en moet hij het voertje laten liggen. Hij krijgt dan een snoepje voor het komen en mag daarna het voertje van de vloer opeten. Ik gooi ook wel eens op meerdere plekken een voertje voordat ik hem roep en dan vergeet ie vaak waar ze geland waren, terwijl hij toch zo oplettend zat te kijken, oentje :J:

En wat ook leuk is, hem laten liggen en dan voertjes op zijn voorpoten leggen. Pas als ik het sein geef mag hij ze opeten.
Zo leg ik er ook wel eens eentje op zijn neus. Gaat ie scheel van kijken :LOL: Extra leuk als hij het voertje eraf gooit en ook meteen vangt :lol1:
Afbeelding
blondie

Bericht door blondie »

Beginneling!
Ik had vandaag Chara weer even los. En het was rustig, en ineens druk op het pad.. en op het fietspad.. fietsers waren niet zo'n punt.. maar een man met rollator op fietspad die maar geluidjes bleef maken en blijkbaar lekker rook :oeps: was te veel van het goede.

Moest inlopen en haar aandacht echt trekken..én dreigen dat ze nooooooit meer los zou mogen lopen.. :F:

Enfin.. geen gekke dingen ze sprong niet tegen de man op.. en ik wilde aanlijnen maar besloot toch even door te zetten.

En bij pad allebei in de af, en focus op speel of wat ik met de speel zou doen, kostte wat overreding om dat bij haar te bereiken, en links en rechts werden we gepasseerd.
Ook een mevrouw die enorm bang bleek... juist daarvoor zei ik nog tegen een andere passant dat we oefenden.. en deze mevrouw liep echt heel angstig langs.. en mompelde tegen haar man "oh gelukkig ze heeft ze onder controle.."

Voor mij klein beetje extra signaal om die beheersing bij Chara erin te houden..pffff dat had ik zo ontzettend lullig gevonden als ze had opgestaan om naar de mevrouw te gaan :(

Maar ging goed... dus de dingen die ik oefen is vaak op contact met mij maken.. en dingen die wel min of meer al zijn geoefend op wat drukkere momenten in de praktijk brengen.. en soms moet ik wat risico nemen.. maar op zeker zijn ze niet bijterig o.i.d. als het niet gaat zoals ik voor ogen had.
En vroeger zou ik daar me heel bezwaard over voelen, maar wetende dat er geen agressie bij mijn honden zit.. ben ik daarin wel wat vrijer geworden.. je kunt niets oefenen en trainen op beheersing als je nooit wat probeert/oefent.
Inge O

Bericht door Inge O »

Gudrun schreef: 29 okt 2021, 19:41
Daarnaast vind ik het ook leuk om allerhande dingetjes te trainen, dat is voor mij makkelijker en leuker dan het anders oplossen.
Oh, maar dat vind ik op zich ook leuk hoor, en doe ik ook regelmatig :ok: .

En ik kan zeker ook begrijpen dat bij sommige mensen 'een plan van aanpak' beter werkt, maar vind het wel vreemd dat het tegenwoordig steeds maar meer en meer als een compleet aparte 'skill' (sorry, vind het juiste NLse woord niet) gezien wordt, terwijl het in de praktijk bij veel mensen juist minder en minder blijkt te werken.
Inge O

Bericht door Inge O »

billy schreef: 29 okt 2021, 19:59
Inge O schreef: 29 okt 2021, 19:32 Ik doe alleen aan impulscontrole in de praktijk, ben ik nu gek, of alleen zwaar ouderwets?
Ouderwets :F:
:mep: :mep:
Zamunda

Bericht door Zamunda »

Mizzsylver schreef: 29 okt 2021, 09:49 De eerste oefening voor zelfbeheersing die ik doe is de It's Your Choice game van Susan Garrett.
Ik heb het net geconcentreerd zitten lezen, wat een interessant artikel!

All cues (words that prompt a response from your dog) are a form of reinforcement.
Misschien heel stom, maar dit heb ik nooit zo beseft. We hebben op het HF weleens discussies gehad over of 'nee' nou een correctie is of niet, maar als bovenstaande klopt is een 'nee' dus nooit een correctie als de hond dat commando kent maar juist een soort beloning :scratch: .
The cue rewards the dog for what he is doing when he hears you prompt his next response. The cue itself carries the historic value of all previous reinforcement you built in when you trained the behavior.
[...]
All cues required some form of reinforcement when you trained them so all cues give the dog reinforcement.
[...]
By reinforcing unwanted behaviors with your “leave it” cue you have ensured the dog will continue these rehearsals (of attempting to steal reinforcement).
Dat een commando dus al een bekrachtiging is voor het gedrag terwijl je eigenlijk juist het commando geeft om dat gedrag te stoppen :oeps: .
Edit: ik blijf het niet recht kunnen breien in m'n hoofd. Eender welk commando op eender welk moment gegeven is al een bekrachtiging voor wat de hond aan het doen was op dat moment... Dus je hond loopt rond en je stuurt hem naar z'n plek en dat is een bekrachtiging voor het rondlopen :scratch: . Of je hond bijt in je mouw, je zegt 'los' en daarmee bekrachtig je dat hij in je mouw beet? Ik vind dit wel echt een lastige om te snappen.

You will want a fistful of treats but make sure none can be seen or stolen through the cracks of your clenched fist. [...] he will eventually back away from the hand. When he does (provided he isn’t barking at you) open your hand. By opening your hand you have reinforced the first appropriate choice your dog has made. The consequences are quite pleasant for the dog as he has gotten you to do what he wants! You do not have to actually feed the dog to reward him. The sight of the food lying in your open hand is very reinforcing.
Ik was al begonnen met de nee aanleren met een oefening die erop lijkt, maar dan opbouwend ipv zoals bij deze oefningen voor impulscontrole meteen pas belonen bij de uiteindelijk gewenste reactie. Alhoewel ze hier ook al eerder belonen omdat het openen van de hand an sich al een beloning zou zijn.
Your dog should only get a treat if you can praise him, pick up a treat and move it towards him. Only then should you reinforce his self control.
Dit is wel een goede om weer heel helder voor ogen te hebben.
Be aware of what your dog is doing when you reinforce him. What position is he in? You want him to back away from you but you don’t want the dog to think his reinforcement is tied to one body position or movement. Make sure he is rewarded in a sit, down or stand randomly and don’t open your hand when he is still moving (or you will be building in a “back up” into the game).
Ook fijne details, dat je niet onbewust gaat zitten wachten tot de hond zit waardoor dat voor hem onderdeel van de oefening wordt.

A head halter and leash are the best tools to use when playing this stage of the game as you have easy control over the dog’s ability to steal rewards.
Dit vond ik wel erg opmerkelijk. Dat gaat over verder gevorderd in de oefeningen maar een halti vind ik eigenlijk raar, want je gaat ervan uit dat je hem dan ook moet kunnen gebruiken en dat past niet in de rest van de 'filosofie' van de oefening vind ik. De filosofie is dat de hond alle keuzes mag maken die hij wil, zolang jij er maar voor zorgt dat je controle hebt over de reinforcement (en de hond dus niet zelf kan bepalen waar hij voor beloond wordt). Dat gooi je hier dan overboord door ineens met een best heftig middel de hond te willen kunnen wegtrekken :scratch: ?
Afbeelding
Inge O

Bericht door Inge O »

billy schreef: 29 okt 2021, 20:12
Inge O schreef: 29 okt 2021, 20:05
billy schreef: 29 okt 2021, 19:59

Ouderwets :F:
:mep: :mep:
Is positief bedoeld he, niks mis mee :proest: deze smilie alleen omdat hij zo leuk is :mrgreen: en deze weer als reactie op die smilie.
:fluiten: :engel:
Plaats reactie